printlogo


کد خبر: 292265تاریخ: 1403/7/1 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با مقداد مؤمن‌نژاد، تهیه‌کننده برنامه «خوش‌نمک» که از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود
خوش‌ به رنگ پاییز

گروه فرهنگ و هنر: تلویزیون همواره نقش بسیار پررنگی را در روزهای بازگشایی مدارس برعهده داشته است؛ رسانه فراگیری که از ابتدای دهه 60 با تولید ویژه برنامه‌های خاص این روزها را به خاطرات ماندگار چندین نسل بدل کرده است. برنامه‌هایی که با ایجاد شور و هیجان خاصی آغاز فصل پاییز و شروع مدارس را به رنگ و بوی خاصی تبدیل کرده، به گونه‌ای که با  گذشت چند دهه عطر آن روزها را برای بسیاری از دانش‌آمورزان دیروز و  پدران و مادران امروز همچنان شیرین و با طراوت نگه داشته است. 
البته برنامه‌های تولیدشده در طول این 4 دهه از فراز و فرود‌های بسیاری برخوردار بوده اما آنچه از برآیند ویژه‌برنامه‌های آغاز سال تحصیلی جدید در تلویزیون می‌توان استنباط کرد باید به جرأت گفت رسانه ملی نمره قبولی در این حوزه دریافت می‌کند. 
امسال همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید نیز شاهد ویژه‌برنامه‌های متعددی از سوی شبکه‌های مختلف سیما هستیم اما با توجه به بازدید مخاطبان و آمار ارائه‌شده از سوی مرکز نظرسنجی سازمان، برنامه «خوش‌نمک» را که تاکنون 3 فصل آن روی آنتن رفته و این روزها آماده پخش فصل چهارم می‌شود می‌بایست جزو موفق‌ترین برنامه‌های فصلی سیما دانست؛ برنامه‌ای که اکنون با آغاز سال جدید تحصیلی شکل و شمایل خود را تغییر داده و با شروع فصل پاییز رنگ دیگری به خود گرفته است. این برنامه از امروز میهمان خانه‌ها می‌شود.
مقداد مومن‌نژاد، تهیه‌کننده برنامه خوش‌نمک که خود روزگاری به عنوان دانش‌آموز مخاطب برنامه‌های سیما بوده و اکنون در حال تهیه و تولید چنین برنامه‌هایی است، در گفت‌وگو با «وطن امروز»  با اشاره به چگونگی و فرآیند شکل‌گیری این برنامه گفت: ابتدا قرار بود ساخت خوش‌نمک به صورت دیگری باشد، اما در نهایت فصل نخست برنامه کاملا با ایده‌ای نو و بدون مشابه خلق و تولید شد. در ادامه و فصل دوم از برنامه، قالب برنامه تغییراتی داشت که آن را از حالت مسابقه و لیگ خارج می‌کرد و به محتوا و گفت‌وگو بین اقشار و مشاغل مختلف در قالب گروه‌های 3 نفره در برنامه پرداخته می‌شد که با شوخی‌ها و موقعیت‌های کمدی نیز همراه بود.
وی با تاکید بر حضور مردم عادی و بدون پیشینه هنری به عنوان شرکت‌کننده و میهمان در برنامه، اظهار داشت: حضور اقشار مختلف به لحاظ تنوع در ارائه محتوا و خروجی متنوع و غیرتکراری از هر قسمت از برنامه، آن را برای مخاطب جذاب می‌کرد اما می‌توان گفت تا حدودی فضای خنده، کمدی و طنز کمرنگ‌تر شده بود و این هم به جهت عدم شناخت کافی میهمانان از ساخت موقعیت‌‌های کمدی در بداهه و لحظه بود. در نتیجه نمی‌شد بازی و چالش خاصی را ارائه داد، پس مجدد ناچار به تغییراتی در فصل‌های بعد شدیم.
این تهیه‌کننده همچنین درباره تغییرات صورت‌گرفته در فصل جدید این برنامه پرمخاطب گفت:  فصل جدید خوش‌نمک در دکور، مجری و همچنین در تعداد تماشاگران نسبت به فصل‌های قبل تغییرات چشمگیری داشته است. در این فصل با توجه به رویکرد و ماموریت شبکه، تلاش شده مخاطب جوان را  محور قرار دهیم و بیشتر اتفاقات برنامه را معطوف به رویدادها و چالش‌های فضای مجازی کنیم، مانند کنسرت معین زندی و... و آنها را دستمایه شوخی و طنز برنامه قرار دهیم.
مومن‌نژاد در ادامه دلیل تغییر مجری برنامه را توضیح داد: میلاد صالح‌پور در چند فصل برنامه همراه ما بود اما به دلیل اینکه ساکن یک شهر دیگر بود و مشاغل دیگری داشت، ما تصمیم گرفتیم سراغ 2 استندآپ کمدین جوان برویم و در فصل سوم و چهارم علی زرگر که در تیم محتوا هم حضور داشت به همراه علی فریادی میزبانی برنامه را برعهده داشته باشند.
وی افزود: از مزیت‌های فصل چهارم خوش‌نمک، حضور کمدین‌های شهرهای مختلف ایران است که این افراد ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پرشماری دارند و قاب تلویزیون این فرصت را فراهم کرده است بیشتر از قبل دیده شوند؛ چهره‌هایی که در فضای مجازی با توجه به استعدادی که دارند در حوزه طنز، کمدی و... شناخته شده‌اند و حالا در تلویزیون و در بستر جدید قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود در یک رقابت 2 به 2 را به نمایش می‌گذارند.
مومن‌نژاد هدف از تولید این برنامه را سرگرمی، خنده و شادی مردم دانست و در ادامه بیان کرد: این روزها خنداندن مردم کار سختی است و هر فردی توانایی خنداندن مردم را ندارد. تیم تولید برنامه و ۳۲ گروه شرکت‌کننده در این برنامه تلاش می‌کنند ۵۰ دقیقه مردم را شاد کنند و برای دقایقی مخاطبان خنده از ته دل یا لبخندی روی لبان‌شان داشته باشند.
تهیه‌کننده برنامه درباره نحوه رقابت شرکت‌کنندگان گفت: ما در ۳۲ قسمت برنامه‌ای که داریم، شرکت‌کنندگان 2 به 2 با هم رقابت می‌کنند و برندگان در همان شب مشخص خواهند شد. در این فصل اگر تماشاچی‌های حاضر در استودیو به شرکت‌کنندگان واکنش مثبت‌شان دهند یا در فضای مجازی بازخورد خوبی دریافت کنیم، برندگان مجدد به برنامه دعوت خواهند شد. کمااینکه در تلوبیون، خوش‌نمک به رکورد یک میلیون بازدید رسیده است.
مؤمن‌نژاد در پاسخ به موضوع ورود فعالان مجازی به تلویزیون، تصریح کرد: معتقدم اگر کلی‌تر نگاه کنیم رسانه و فضای ارائه محتوا، ‌چیزی است که در همه دنیا جذابیت‌های خودش را دارد و هر کس به دنبال خلق و ارائه محتوا و دیده شدن زحماتش است. چه رسانه ملی در هر کشور و چه فضای مجازی چه بهتر که این شرایط توسط هر کشوری سهل و در دسترس قرار بگیرد تا خلاقیت و توانمندی افراد در جهتی درست قرار بگیرد و به نتیجه برسد. این برنامه هم به اندازه خودش این زمینه را برای هر کسی که دنبال رسانه‌ای برای نشان دادن خودش و توانایی‌ و خلاقیتش در ارائه محتوا است، فراهم می‌کند تا در چارچوب و قالبی درست و در راستای قوانین و موازین کشور عزیزمان در برنامه خوش‌نمک به ‌عنوان میهمان حاضر شود، زیرا بازدید و بازخورد محتوا در رسانه ملی بیش از فضای مجازی و رسانه‌های متفرقه خواهد بود.

Page Generated in 0/0055 sec