printlogo


کد خبر: 292266تاریخ: 1403/7/1 00:00
نگاهی به سریال طوبی که این روزها از شبکه یک سیما میهمان خانه‌های مردم شده است
«طوبی»؛ از پرده نقره‌ای تا قاب جادویی

گروه فرهنگ و هنر: «طوبی» سریال این روزهای شبکه یک تلویزیون است که به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی روی آنتن می‌‌رود و به گواه آمار، سریال پرمخاطب این روزهای سیماست. یکی از نکات پراهمیت سریال، حضور شبنم قربانی به عنوان قهرمان زن است. بازیگری که در چند سال اخیر پرکار شده است و سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را هم در دست دارد. البته دیگر عوامل سریال نیز در عرصه سینما و تلویزیون شناخته شده‌اند؛ از جمله علیرضا زرین‌دست که پس از سال‌ها به تلویزیون بازگشته است، محمد اصفهانی و ستار اورکی در گروه موسیقی، سیدحامد حسینی تهیه‌کننده‌ای که 2 سیمرغ دارد و چندین برنده دیگر سیمرغ که عوامل اصلی سریال طوبی هستند. با همه این اوصاف پرسش این است: «طوبی» چطور به نقش اول این روزهای تلویزیون تبدیل شده است؟
* انتخاب‌های درست در تلویزیون
سعید سلطانی، سازنده سریال‌های موفق «پس از باران» و «ستایش»، با «طوبی» به تلویزیون بازگشته و این بار ترجیح داده نقش اول سریالش شبنم قربانی باشد؛ بازیگری که در ذهن مخاطبان جدی سریال‌های تلویزیونی احتمالا با «لحظه گرگ و میش» به یاد می‌آید. عروس خانواده وحدت که در نقش مهندس حریرچی همسر هادی (زنده‌یاد حسام محمودی) بود و توانست بخوبی از پس نقشی که همایون اسعدیان به او سپرده بود، برآید؛ سریالی که در زمان خود بسیار موفق بود و آمار نشان می‌دهد با وجود پخش چندباره از شبکه آی‌فیلم، کماکان بیننده‌های بسیاری دارد. انتخاب بعدی شبنم قربانی، «عشق کوفی» بود؛ سریالی که شهرت این بازیگر را به اوج رساند و «نائله» در ذهن مخاطبان ماندگار شد؛ دختری در کوفه که به عشقی پرشور مبتلا می‌شود و این آغاز راه رستگاری او است. انتخاب کردن و انتخاب شدن در شمایل دختری جسور و سرکش از شبنم قربانی چهره‌ای ساخته که هم مخاطبان تلویزیونی روی بازی و به دست گرفتن نقش توسط شبنم قربانی حساب کنند و هم مخاطبان سینمایی؛ بازیگری که ابتدا به سیمرغ رسید و سپس طوبای تلویزیون شد. 
* سینما و نمایش خانگی
 شبنم قربانی کار حرفه‌ای را از تئاتر شروع کرد و با حضور در سریال شبکه نمایش‌خانگی «ملکه گدایان» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده بیشتر شناخته شد. بازی او در فیلم «مرد بازنده» در سال 1400 هم دیده شد اما قاب ماندگار حضور شبنم قربانی با فرزندش روی سن برای کسب سیمرغ بلورین نقش مکمل زن در جشنواره فجر برای فیلم «مجنون» بود که در سال‌های ابتدایی فعالیت این بازیگر او را به سیمرغ جشنواره فیلم فجر رساند. حضور او در فیلم «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی نیز یکی دیگر از نقش‌آفرینی‌های شبنم قربانی بود. در این میان در حالی که مدت زیادی از دریافت سیمرغ بلورینش نگذشته بود، از بازی او در سریال «طوبی» رونمایی شد؛ سریالی که قصه‌ای را از دهه 50 تا 80 شمسی روایت می‌کند و طوبی شخصیت محوری آن است. این سریال با اقتباس از کتاب «اربعین طوبی» نوشته محسن امامیان ساخته شده و نویسندگی سیدحسین امیرجهانی که «نجلا» را در کارنامه دارد، بر افزایش تعداد مخاطبان سریال تاثیر داشته است. باید اضافه کرد سعید سلطانی از حضور نابازیگران یا بازیگرانی که کمتر چهره هستند، در کنار شبنم قربانی استفاده کرده است؛ زهرا سزاوار و شیما جعفرزاده که در سریال نقش خواهران طوبی را بازی می‌کنند. 
* اثرگذاری طوبی
یکی از انتقادهایی که به «طوبی» می‌شود، عدم تطبیق سن و سال شبنم قربانی با طوبی است، البته این سریال یقینا ضعف‌های دیگری هم دارد. شمایل تکراری افرادی مانند رامین راستاد در نقش منفی، عدم پذیرش برخی نقش‌ها توسط مخاطب، گاف‌های تصویری و... همگی ایرادهای این سریال است و باید به آنها توجه کرد اما نکته مهم «طوبی» اثرگذاری آن است و احتمالا کسی منکر آن نخواهد شد؛ مساله‌ای که در میان چند سریال اخیر تلویزیون وجود نداشت و به همین دلیل کمکی به روند پرمخاطب شدن سریال‌ها نکرد. در حال حاضر آمار نشان می‌دهد این سریال موفق شده مردم را با خود همراه کند. آمار بالای بازدید قطعه‌ای که محمد اصفهانی آن را برای تیتراژ سریال طوبی خوانده که ساخت موسیقی آن بر عهده ستار اورکی است که سیمرغ بلورین در کارنامه‌اش دارد، کامنت‌های مثبت مردم در فضای مجازی و رسانه‌ها که گاهی کار به دعوا بر سر شخصیت‌های سریال (طوبی و آنیه) می‌رسد، پرفروش شدن کتاب «اربعین طوبی» به سبب دیده شدن سریال، آمار رسمی تلویزیون و شبکه یک که این سریال را پرمخاطب معرفی می‌کند و البته آمار و عکس‌هایی که نشان می‌دهد این سریال در هفته‌های اخیر در صدر جدول جست‌وجوی ویکی‌پدیای فارسی بوده است و افزایش تعداد دنبال‌کنندگان بازیگر نقش اصلی این سریال در شمایل یک زن قهرمان در صفحه شخصی او، همگی مهر تاییدی بر این ادعاست. از همه مهم‌تر اینکه حالا مردم شبنم قربانی را با نام «طوبی» می‌شناسند؛ طوبایی که نقش اول این روزهای تلویزیون است. 

Page Generated in 0/0075 sec