printlogo


کد خبر: 292272تاریخ: 1403/7/1 00:00
یادداشت
وی‌ای‌آر آمد اما فرهنگش نه

علی کردانی: تا فرهنگ احترام و اطمینان بر فوتبال ایران حاکم نشود، با آمدن امکانات روز هم، آرامش حاکم نخواهد شد. 
همین پارسال بود که مربیان و کارشناسان فوتبالی اعتراضات زیادی را درباره نبود VAR مطرح می‌کردند و آمدن آن موجب آرامش بازیکنان، مربیان و داوران می‌پنداشتند. بی‌تردید وجود امکانات روز در فوتبال ایران، کاهش تنش و حاشیه امن را برای داوران به ‌دنبال دارد اما این در صورتی‌ است که به نظر نهایی داور احترام گذاشته شود.
به جز آفسایدها و رد شدن یا نشدن توپ از خط دروازه، در فوتبال صحنه‌های مشکوکی مانند پنالتی وجود دارد که نظردهی درباره آن 50-50 است، یعنی نه می‌توان گفت هست و نه می‌توان گفت نیست. در اینجا حتی با کمک وی‌ای‌آر، تشخیص نهایی به‌ عهده داور است و طبق قاعده هیچ‌ یک از بازیکنان یا اعضای تیم نمی‌توانند در جریان بازبینی تا زمان اعلام تصمیم پایانی مداخله کنند، چراکه هر کدام از اعضای تیم به منطقه بازبینی داور وارد شوند یا مداخله‌ای داشته باشند، اخطار خواهند گرفت. تنها افراد مسؤول و معینی جواز ورود به اتاق وی‌ای‌آر را دارند. در این‌‌صورت هر یک از اعضای تیم به اتاق وی‌ای‌آر وارد شوند، مستقیم اخراج خواهند شد اما شاهدیم که حتی پس از این صحنه‌ها، برخی مربیان و بازیکنان، داوران را مورد عتاب و خطاب قرار می‌دهند. درصورتی‌که وی‌ای‌آر تمام صحنه‌ها و حوادث مسابقه را به‌صورت خودکار بازبینی می‌کند و نیازی به مداخله بازیکنان و مربیان نیست. آقای خسروی، کارشناس داوری در این زمینه مطرح می‌کند: «وی‌ای‌آر مشکل ما را حل نخواهد کرد تا زمانی که فرهنگ فوتبال ما و فرهنگ احترام به داور درست نشود». این کارشناس داوری در ادامه می‌گوید: «سر هر چیزی که نمی‌توانیم وی‌ای‌آر ببینیم. فقط روی صحنه‌های گل‌ها، آفسایدها و اخراج‌ها وی‌ای‌آر ورود می‌کند». در واقع اگر قرار باشد واکنش‌ها و حساسیت‌ها در 2 حالت نبود وی‌ای‌آر و وجود وی‌ای‌آر یکی باشد، ضرر کرده‌ایم و با دست خودمان آرامش را سلب کرده‌ایم. به‌ همین‌ دلیل وزیر وقت ورزش و جوانان جناب آقای کیومرث هاشمی نیز در رابطه با فرهنگ‌شناسی کمک‌داور ویدئویی اذعان کرد: «اگر قرار است این سیستم را بیاوریم و سروصدای گذشته هم وجود داشته باشد، پس VAR هم مشکلی را حل نمی‌کند. مسؤولان باشگاه‌ها و مربیان باید توجیه باشند و آموزش ببینند».
تمام این استدلال‌ها و صحبت‌ها، نشان از این دارد که بیش از آنکه به امکانات روز محتاج باشیم، به فرهنگ احترام و اعتماد نیازمندیم و تا چنین فرهنگی بر فوتبال ایران حاکم نشود، با آمدن امکانات روز هم، آرامش حاکم نخواهد شد.

Page Generated in 0/0054 sec