printlogo


کد خبر: 292281تاریخ: 1403/7/1 00:00
اخبار

بیش از ۶۰ درصد ورودی‌های دانشگاه‌ها دختر هستند
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در نشست هم‌اندیشی بانوان بین‌الملل کنفرانس وحدت به دعوت اسلام به وحدت و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز اشاره کرد. نشست هم‌اندیشی بانوان بین‌الملل، باحضور بیش از ۳۰ نفر از بانوان کشورهای مختلف در حاشیه سی‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی برگزار شد. زهرا بهروزآذر با اشاره به تجارب موفق جمهوری اسلامی در حوزه زنان گفت: ۷۰ درصد از کادر درمان کشور ما را بانوان تشکیل می‌دهند و نرخ باسوادی ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور ما به ۹۸ درصد رسیده است. در سال جاری بیش از ۶۰ درصد ورودی‌های دانشگاه‌ها، دانشجویان دختر هستند، همچنین در سال‌های اخیر، زنان ایرانی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به عنوان برنامه‌نویسان، طراحان و مدیران پروژه، در شرکت‌ها و استارتاپ‌های داخلی و بین‌المللی فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند. امروز ۲۴ درصد اعضای جامعه مخترعان کشور ایران را زنان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که این نرخ در سطح جامعه جهانی ۱۴ درصد است. بهروزآذر اشاره کرد که مدیریت زنان در ۲۴درصد از آزمایشگاه‌های فناوری‌های راهبردی، حضور پررنگ هزاران زن به عنوان مدیر عامل شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خلاق و فناور، نمونه‌هایی دیگر از موفقیت‌های زنان ایرانی است و این نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران نسبت به جایگاه زنان در حد حرف و نظر نیست و در عمل باور به این اصول و ارزش‌ها را محقق کرده است.
***
آمادگی ایران برای ارسال دارو به لبنان
رئیس سازمان غذا و دارو از آمادگی ارسال دارو و تجهیزات در صورت اعلام نیاز مسؤولان لبنانی خبر داد. سیدحیدر محمدی ضمن ابراز تاسف و محکومیت عملیات اخیر تروریستی در لبنان به ایفدانا گفت: حسب دستور رئیس‌جمهوری و وزیر بهداشت در صورت اعلام نیاز مراکز درمانی لبنان این آمادگی وجود دارد که از طریق شرکت‌های ایرانی دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز را به آن کشور ارسال کنیم. پیش از این محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت از اعزام 8 متخصص چشم‌پزشک و کادر پرستاری برای درمان مجروحان حادثه تروریستی لبنان خبر داده و گفته بود: مراحل درمان مجروحان لبنانی که به کشور وارد شده‌اند در چند بیمارستان تهران انجام خواهد شد.
***
پایش سلامت روان مددجویان کمیته امداد
مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد از آغاز اجرای طرح سلامت روان برای مددجویان این نهاد به صورت سراسری در کشور خبر داد. مجتبی احمدلو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برنامه ارتقای سلامت و بهداشت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد مددجویان تحت پوشش کمیته امداد، اظهار کرد: در نیمه دوم سال گذشته جلسه‌ای با حضور مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد وزارت بهداشت برگزار و مقرر شد به صورت پایلوت در ۴ استان خوزستان، مازندران، آذربایجان غربی و مرکزی مددجویان کمیته امداد برای غربالگری و بهره‌مندی از خدمات بهداشت روانی و اجتماعی به مراکز جامع سلامت شهری و روستایی معرفی شوند و پس از غربالگری توسط مراقبان سلامت مراکز در صورت منفی بودن نتایج غربالگری، به کارشناس روانشناسی بابت شرکت در کلاس‌های مهارت‌آموزی اعم از فرزندپروری، رفتار با نوجوانان، مهارت‌های زندگی و... ارجاع شوند. وی ادامه داد: در صورتی که نتایج غربالگری مددجویان مثبت باشد برای تحت درمان قرار گرفتن به روانشناس و پزشک مرکز جامع سلامت معرفی می‌شوند و در صورتی هم که پزشک مرکز جامع تشخیص به ارائه خدمات تخصصی بدهد، فرد به مراکز سراج ارجاع داده خواهد شد. وی درباره مراکز سراج گفت: مراکز سراج مراکز سلامت روانی، اجتماعی جامعه‌نگر دارای واحد مددکاری، روانشناسی، پزشک عمومی و روانپزشکی است که در آن خدمات مذکور به صورت تخصصی ارائه می‌شود.
***
صدور گواهی بهداشت برای محصولات غذایی
مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: سال گذشته گواهی بهداشت برای صادرات ۲۵۳۹۳ مورد محصولات غذایی و آشامیدنی به میزان حدود ۱۵ میلیون تن صادر شده است. عبدالعظیم بهفر اظهار کرد: با توجه به محدودیت در واردات فرآورده نهایی بسته‌بندی شده و واگذاری شیرخشک اطفال به اداره کل مکمل و فرآورده‌های طبیعی و سنتی، شناسه‌گذاری فرآورده سیر نزولی داشته است. وی با اشاره به اقدامات اداره کل غذا، تصریح کرد: به روزرسانی قوانین و مقررات ایمنی غذایی در راستای ارتقا و تقویت امور نظارتی و تعاملات بین‌المللی، استقرار نظام ملی پایش شاخص‌های ایمنی و سلامت فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی با ارزیابی خطر بالا در تولید محصولات سلامت از جمله این اقدامات بوده است. مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی با بیان اینکه تقویت و توسعه نظام مدیریت ایمنی مواد غذایی در واحدهای تولیدی در سازمان غذا و دارو دنبال می‌شود، عنوان کرد: چابک‌سازی، اصلاح و بهبود فرآیندهای مربوط به صدور مجوزها در حوزه فعالیت صنایع غذایی اعم از تولید، واردات، صادرات و بهبود و تقویت نظام ملی پیشگیری، ارزیابی و مدیریت و ثبت بیماری‌های ناشی از غذا و آب مورد توجه ویژه بوده است. به گفته وی، افزایش سهم محصولات غذا و دارو، عملگرا، فراسودمند یا غنی شده در سبد غذایی، فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی مصرف با رویکرد افزایش سهم محصولات با ارزش تغذیه‌ای بالا و کاهش عوامل موثر در بروز بیماری‌های غیرواگیر مثل نمک، چربی و قندهای ساده در فرآورده‌های غذایی، پیگیری و اجرا شده است.

Page Generated in 0/0067 sec