printlogo


کد خبر: 292292تاریخ: 1403/7/1 00:00
رونمایی از موشک «جهاد» و پهپاد «شاهد 136 بی» در مراسم رژه نیروهای مسلح در تهران
شاهد 4000 کیلومتری

گروه سیاسی: مراسم رژه نیروهای مسلح دیروز در آغاز هفته دفاع‌ مقدس در تهران و مراکز سایر استان‌ها برگزار شد. این مراسم هر سال روز 31 شهریورماه به جهت بزرگداشت آغاز دفاع مقدس برگزار می‌شود؛ جنگی که از سوی صدام و به پشتوانه ابرقدرت‌ها شعله ور شد تا نظام اسلامی را ظرف یک هفته به شکست بکشاند اما ملت ایران هشت سال تمام در برابر ده‌ها کشوری که از عراق بعثی حمایت می‌کرد ایستاد و اجازه نداد حتی یک وجب از خاک کشورمان در اشغال بیگانگان باقی بماند. 
دیروز مراسم رژه نیروهای مسلح در تهران حال و هوای خاصی داشت. با توجه به تحولات منطقه و وعده خونخواهی ایران از رژیم صهیونیستی به جهت شهادت اسماعیل هنیه در تهران، رژه 23 تیر موشک بالستیک مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفت. خصوصا آنکه موشک نقطه زن «جهاد» و پهپاد انتحاری «شاهد 136 بی» برای نخستین بار در این رژه رونمایی و به جهانیان معرفی شدند. از پهپاد شاهد 136 بی به عنوان یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین پهپادهای انتحاری جهان یاد می‌شود. 
رژه نیروهای مسلح در تهران مثل سال‌های قبل در جوار حرم ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) انجام شد. یگان‌هایی از نیروهای مسلح با حضور رئیس جمهور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان کل ارتش و سپاه، وزیر دفاع و جمع دیگری از فرماندهان و مسؤولان عالی‌رتبه رژه خود را برگزار کردند و همزمان یگان‌های پیاده (زمینی)، هوایی، دریایی، عملیات چتربازی و محمول خودرویی در سراسر کشور آمادگی و اقتدار خود را به رخ همگان کشیدند.
* هیچ اهریمنی جرأت تجاوز به ایران را ندارد
در تهران سخنران اصلی مراسم مسعود پزشکیان بود. رئیس‌جمهور دیروز با حضور در مراسم رژه نیروهای مسلح با بیان اینکه «تمام دنیای استکبار تلاش کرد تا نگذارد انقلاب اسلامی ملت ایران ادامه یابد، اما حضور مردم و نیروهای مسلح مقتدر ما باعث شد که با عزت از این آب و خاک دفاع شود»، گفت: امروز قدرت دفاعی و توان بازدارندگی ایران به چنان رشد و سطحی رسیده که هیچ اهریمنی حتی جرأت و جسارت اینکه فکر تجاوز به ایران در ذهنش خطور کند را ندارد.
پزشکیان با تجلیل از ۸ سال فداکاری نیروهای مسلح، نیروهای مردمی و همه مردم ایران در سرتاسر کشور که امید دشمن به نابودی انقلاب اسلامی را ناامید کرد، افزود: به فرموده مولای متقیان حضرت علی(ع) نیروهای مسلح باعث عزت و امنیت و نماد وحدت و انسجام کشور هستند؛ در دفاع‌ مقدس همه نیروهای مسلح زمینی، دریایی و هوایی ما و همه کسانی که می‌توانستند از کشور و انقلاب دفاع کنند به میدان آمدند تا برای نخستین بار در یک جنگ علیه این سرزمین، اجازه ندهیم حتی یک وجب خاک کشور به دست دشمن بیفتد.
وی با بیان اینکه «تمام دنیای استکبار تلاش کرد تا نگذارد انقلاب اسلامی ملت ایران ادامه یابد، اما حضور مردم، رزمندگان، ارتش قهرمان و سپاه مقتدر ما باعث شد با عزت از این آب و خاک دفاع شود»، تصریح کرد: امروز قدرت دفاعی ایران اسلامی در عرصه توان دفاعی و بازدارندگی به چنان رشد و سطحی رسیده که هیچ اهریمنی حتی جرأت و جسارت این را که فکر تجاوز به ایران در ذهنش خطور کند ندارد. رئیس‌جمهور ادامه داد: این عزت و بزرگی حاصل ازجان‌گذشتگی رزمندگان و تلاش نخبگان جوانی است که توانسته‌اند ما را به جایگاهی در عرصه دفاعی و قدرت بازدارندگی برسانند که برای تسلیح و تجهیز نیازی به دیگران و دشمنان نداریم. قدردان همه فرماندهان، رزمندگان و نیروهای مسلح کشور در اقصی نقاط میهن اسلامی هستم که باعث امنیت، سربلندی و عزت کشور هستند.
وی با بیان اینکه «اگر این نیروهای مسلح مقتدر و توانمند نبودند، امروز ایران امن نبود و کشور و مردم امنیت و آرامش نداشتند»، گفت: فرماندهان، نظامیان، ارتشیان، سپاهیان، دریاداران و نیروهای هوایی و زمینی که قدرت و اقتدار ما را در زمین و آسمان و دریا با عزت و سربلندی حفظ کرده و ارتقا می‌دهند، مایه افتخار، عزت و زینت ما و ایران اسلامی هستند.
وی خاطرنشان کرد: امروز با اقتدار می‌توانیم به همه دنیا اعلام کنیم که ما علاوه بر آنکه قادریم از کشور خودمان دفاع کنیم، با وحدت و انسجام با کشورهای اسلامی و همراهی این عزیزان، قادریم منطقه خود را نیز در صلح و امنیت و آرامش حفظ کرده و عزت و سربلندی جامعه اسلامی را به رخ جهانیان بکشانیم و رژیم خونخوار، غاصب و نسل‌کش صهیونیستی را که نه به زن و بچه‌ها رحم می‌کند و نه به پیر و جوان، با وحدت و انسجام سر جای خود بنشانیم.
پزشکیان با بیان اینکه «اگر امت اسلامی وحدت داشته باشد، رژیم صهیونیستی قادر نخواهد بود اینگونه بی‌محابا جنایت کند»، گفت: به وجود همه شما عزیزان نیروهای مسلح کشور و رهبر عزیز انقلاب اسلامی که با تدابیر و نگرش عمیق‌شان باعث و بانی چنین عزت و سربلندی‌ای هستند افتخار می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد قدرت و سربلندی نظام اسلامی را با تقویت و پشتیبانی از شما عزیزان همچنان حفظ کرده و ارتقا بخشیم.
* رونمایی از موشک جهاد و پهپاد شاهد ۱۳۶ بی
در رژه نیروهای مسلح در تهران، یگان‌های نمونه ارتش از جمله تیپ ۶۵ نوهد، دانشجویان مرکز آموزشی جوادالائمه‌(ع)، دانشجویان دانشگاه خاتم‌الانبیا پدافند آجا، دانشجویان دانشگاه علوم و فنون شهید ستاری و دانشجویان علوم و فنون نیروی دریایی از مقابل جایگاه رژه رفتند، سپس یگان‌های نمونه سپاه اعم از یگان‌های نیروی زمینی، هوافضا و نیروی دریایی سپاه، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و بسیج و عشایر از مقابل جایگاه رژه رفتند. در ادامه یگان‌های موتوری ارتش و سپاه از مقابل جایگاه عبور کردند و انواع تجهیزات نیروهای مسلح کشورمان از جمله  تانک‌ها، نفربرها، توپ‌ها، پهپادها، موشک‌ها و سیستم‌های راداری را به نمایش گذاشتند. در مراسم دیروز اما آنچه بیشتر مورد توجه قرار گرفت، رژه 23 تیر موشک بالستیک بود که به ترتیب از مقابل جایگاه عبور کردند.
با توجه به تحولات منطقه و عملیات «وعده صادق» که طی آن ایران بیش از 300 موشک و پهپاد به سمت رژیم صهیونیستی شلیک کرد، نمایش موشک‌ها و پهپادهای ساخت کشورمان در رژه دیروز بسیار جالب توجه بود. بر همین اساس 23 فروند موشک بالستیک شامل ۲ تیر موشک خیبرشکن، ۲ تیر موشک فتاح، ۴ تیر موشک حاج قاسم، ۲ تیر موشک قدر اچ، ۲ تیر موشک عماد، ۳ تیر موشک خرمشهر و ۴ تیر موشک سجیل از مقابل جایگاه عبور کردند که ۴ تیر موشک نقطه زن «جهاد» به عنوان جدیدترین موشک بالستیک سپاه در میان این موشک‌ها برای نخستین بار به نمایش عمومی درآمدند. 
از موشک جهاد به عنوان جدیدترین موشک بالستیک سپاه یاد می‌شود؛ یک موشک نقطه‌زن، با سر جنگی جدا شونده و شدیدالانفجار که طول برد آن 1000 کیلومتر بیان شده است. هرچند تاکنون مشخصات دیگری از این موشک اعلام نشده اما گفته می‌شود به واسطه نام‌گذاری موشک بالستیک دوربرد عماد با برد ۲۰۰۰-۱۷۰۰ کیلومتر به‌یاد شهید عماد مغنیه، موشک بالستیک جهاد که یک‌موشک کوچک‌تر و با برد کمتری است به‌ یاد شهید جهاد مغنیه (پسر شهید عماد مغنیه) نام‌گذاری‌ شده است.
همچنین در مراسم دیروز رژه نیروهای مسلح در تهران از جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه با عنوان «شاهد ۱۳۶ بی» برای نخستین بار رونمایی شد. این پهپاد نسبت به نسل قبلی آن (شاهد ۱۳۶) از قابلیت‌های متفاوت‌تری برخوردار است و چنانکه تاکنون اعلام شده، با موتور توربوجت و برد 4 هزار کیلومتری، یکی از پیشرفته‌ترین پهپادهای جهان به شمار می‌رود.
پهپاد 136 از جمله تسلیحاتی بود که ایران در حمله بامداد 26 فروردین امسال به سرزمین‌های اشغالی از آن استفاده کرد. این پهپاد 2000 کیلومتر برد دارد. بر همین اساس نسخه پیشرفته‌تر خانواده پهپادهای شاهد با عنوان شاهد 136 بی که دیروز در رژه نیروهای مسلح در تهران رونمایی شد، حداقل از حیث برد 2 برابر افزایش یافته است، بنابراین با توجه به استفاده شاهد 136 در حمله به اسرائیل به نظر می‌رسد پهپاد انتحاری و پیشرفته شاهد 136بی با قابلیت‌های بسیار فراتر از نسخه قبلی آن، می‌تواند کابوس هر دشمنی باشد. 

Page Generated in 0/0065 sec