printlogo


کد خبر: 292314تاریخ: 1403/7/2 00:00
ضرب ‌شست نصرالله به نتانیاهو؛ حزب‌الله بامداد یکشنبه با شلیک صدها موشک شمال سرزمین‌های اشغالی را درهم کوبید
حیفا در آتش
حزب‌الله با حمله به اهدافی در عمق ۵۰ کیلومتری، بحران آوارگان صهیونیست را تشدید کرد

گروه بین‌الملل: حملات موشکی بامداد یکشنبه حزب‌الله لبنان پس از بزرگ‌ترین حمله هوایی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در سالیان اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای از آغاز نبرد توفان الاقصی با موفقیت انجام شد. طی حمله هوایی بامداد روز یکشنبه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین حمله هوایی به بسیاری از مناطق لبنان از نظر تعداد حملات جنگنده‌ها از زمان آغاز عملیات توفان الاقصی و جبهه پشتیبانی بین جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی انجام شد به طوری که 122 حمله به 22 نقطه در چند روستای جنوبی لبنان انجام شد. ساعاتی پس از این حمله اما غرش موشک‌های حزب‌الله بسیاری از نواحی شمالی سرزمین‌های اشغالی را در وحشت فرو برد. حملات موشکی و راکتی بی‌سابقه حزب‌الله لبنان از ابتدای جنگ توفان الاقصی تنها چند دقیقه پس از آن رخ داد که ارتش رژیم صهیونیستی مدعی نابودی لانچرهای این نیروی مقاومت در پی حملات پیش‌دستانه خود در جنوب لبنان شد. همین مساله نیز منجر به غافلگیری سامانه‌های پدافند هوایی ارتش رژیم و شکست در رهگیری موشک‌های حزب‌الله لبنان شد که آسیب‌های بسیاری را به شهرک‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی وارد کرد.
طی حملات ساعات ابتدایی یکشنبه حزب‌الله لبنان بسیاری از شهرک‌های شمالی و پایگاه‌های نظامی و نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی بویژه شهرک‌های ناصره، حیفا، کفرمندا، موریشیت و جنوب عکا که همگی در حومه شهرک صهیونیست‌نشین بندر حیفا هستند در آتش خشم و انتقام رزمندگان مقاومت سوختند. صبح یکشنبه و پس از روشنایی روز تصاویر حجم بی‌سابقه خرابی‌ها و آتش‌سوزی‌ها در این شهرک‌های صهیونیست‌نشین بویژه پادگان‌های مستقر در حاشیه این شهرک‌ها در فضای مجازی منتشر شد؛ تصاویری که به رغم تعداد زیاد آنها همگی از فیلتر سانسور رژیم صهیونیستی عبور کرده و اثری از تلفات انسانی و حجم خرابی در درون پایگاه‌های رژیم در دسترس نیست. حزب‌الله لبنان در بیانیه خود حمله بامداد یکشنبه را انتقام عملیات تروریستی رژیم در انفجار پیجرها در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته نامید و هدف اصلی این حملات را پایگاه‌های رژیم در عمق 50 کیلومتری سرزمین‌های شمالی فلسطین اشغالی معرفی کرد. هدف اصلی حمله موشکی حزب‌الله نیز پایگاه هوایی رامات دیوید بود که میزبان اسکادران‌های 101 شامل جنگنده‌های اف۱۶‌سی، اسکادران ۱۰۵ مجهز به جنگنده‌های اف‌۱۶دی، اسکادران ۱۰۹ مجهز به جنگنده‌های اف‌۱۶دی در کنار 2 اسکادران پهپاد و یک اسکادران بالگرد جست‌وجو و نجات است؛ پایگاهی که 46 کیلومتر با مرز لبنان فاصله دارد و هفته قبل میزبان گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بود. گالانت هفته قبل با حضور در پایگاه رامات دیوید دستور افزایش حملات به لبنان را به نیروهای حاضر در پایگاه اعلام کرده بود؛ افزایش حملاتی که در کمتر از یک هفته آتش آن دامنگیر همین پایگاه و چند پادگان دیگر در شهرک‌های حومه حیفا شد. پادگان‌های شهرک کریات بیالیک و 11 پادگان حاشیه شهرک دریاچه طبریا در شمال سرزمین‌های اشغالی نیز هدف حمله موشکی حزب‌الله قرار گرفتند و تصاویر آتش‌سوزی و تخریب آنها منتشر شد. همچنین گزارش‌هایی درباره قطع برق و خاموشی در چند ناحیه شهرک‌نشین مانند عفوله مخابره شد که جالب توجه است. این حجم از خرابی در حالی رخ داد که در دقایق ابتدایی حمله، رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شلیک تنها 12 فروند راکت از سوی حزب‌الله لبنان و رهگیری تمام آنها بودند، اما پس از گذشت چند ساعت و مشخص شدن حجم خرابی‌ها در حیفا و حومه این شهرک بندری، ادعای آنها دروغ از آب درآمد. حملات حزب‌الله لبنان با استفاده از موشک‌های فجر 5 و راکت‌های 302 میلیمتری، همچنین موشک‌های فادی یک و فادی 2 انجام شد که در چند مرحله ده‌ها فروند از آنها در حمله‌ای بی‌سابقه تا عمق 50 کیلومتری مرز با سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دادند که بیش از نیم میلیون شهرک‌نشین را راهی پناهگاه‌ها کرد.
* شکست بازگشت آوارگان شمال
حمله موشکی حزب‌الله لبنان به مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی و افزایش برد حملات راکتی و موشکی، تحقق وعده سیدحسن نصرالله در سخنرانی اخیر ایشان بود. دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی هفته گذشته خود پس از حملات تروریستی و خرابکارانه انفجار پیجرها در سراسر لبنان وعده شکست طرح کمربند امنیتی در جنوب لبنان و بازگرداندن آوارگان شهرک‌های شمالی را داده بود. نصرالله همچنین وعده داده بود که بر تعداد آوارگان صهیونیست‌ شهرک‌های شمالی خواهد افزود و در صورت تداوم حملات تروریستی و تجاوزکارانه ارتش رژیم صهیونیستی حجم آتش جبهه شمال را افزایش خواهد داد؛ وعده‌ای که بامداد یکشنبه محقق شد. قابل توجه است که این حمله تنها در پاسخ به انفجار پیجرها رخ داده است و طبق اعلام حزب‌الله لبنان انتقام فرماندهان حمله تروریستی روز جمعه به ضاحیه بیروت باقی مانده است. تاکتیک جنگی جدید حزب‌الله لبنان در افزایش برد و حجم آتش راکتی و موشکی خود در جبهه شمال پاسخی به تلاش تروریستی و وحشیانه اسرائیل و متحدانش در تلاش برای جداسازی جبهه شمال از جبهه غزه و تحت فشار قرار دادن نیروهای مقاومت حزب‌الله لبنان است؛ اقدامی که آتش خشم حزب‌الله را به رغم تلاش نیروی هوایی ارتش اسرائیل برای حمله پیش‌دستانه به جنوب لبنان به حیفا و حومه آن رساند و تعداد بیشتری از شهرک‌نشینان را راهی پناهگاه‌ها کرد. سیدحسن نصرالله در سخنان خود با اشاره به طرح ارتش اسرائیل برای حمله زمینی به جنوب لبنان و عقب راندن مقاومت تا رود لیتانی گفته بود رزمندگان مقاومت بی‌صبرانه منتظر حماقت فرماندهان ارتش اسرائیل هستند و در حال حاضر نیز به دنبال نیروهای ارتش اسرائیل در مرزها برای هدف قرار دادن آنها هستند و از آنها در جنوب لبنان استقبال می‌کنند. 
***
شکست راهبرد ترور اسرائیل
رژیم صهیونیستی هفته  گذشته با انفجار چند هزار دستگاه ارتباطی و ترور فرماندهان یگان رضوان حزب‌الله لبنان به دنبال ایجاد فضای رعب و وحشت و به شهادت رساندن چند هزار نفر از نیروهای مقاومت لبنان بود تا با انجام این اقدام‌ها زمینه حمله به جنوب لبنان و ایجاد کمربند امنیتی برای نواحی شمالی سرزمین‌های اشغالی به منظور بازگرداندن آوارگان صهیونیست را فراهم آورد اما اکنون و پس از یک هفته، این عملیات‌های تروریستی اثر معکوس خود را بر جبهه شمال نشان داد و با گسترش آتش حملات به شمال و استفاده از تسلیحات پیشرفته‌تر نسبت به قبل، آمار آوارگان جبهه شمال افزایش چشمگیری خواهد داشت. در حال حاضر آوارگانی که از شهرک‌های شمالی هم‌مرز با لبنان به شهرک‌ حیفا و حومه آن مهاجرت معکوس کرده بودند، در آنجا نیز احساس امنیت ندارند و تل‌آویو در آینده فشار داخلی بیشتری را از ناحیه آوارگان تجربه خواهد کرد. راهبرد افزایش آوارگان سرزمین‌های شمالی به یک میلیون نفر در صورت تداوم اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها از سوی حزب‌الله لبنان پیگیری خواهد شد و در مرحله بعدی شهرک بندری حیفا و تمام شهرک‌های صهیونیستی تا عمق 50 کیلومتری جبهه شمال زیر آتش مداوم حزب‌الله لبنان قرار خواهد گرفت. این وضعیت برای دولت نتانیاهو و آتش‌افروزی او یک شکست بزرگ سیاسی محسوب می‌شود و تبعات بسیاری را برای آینده سیاسی وی به همراه دارد. ناکامی نتانیاهو در بازگرداندن آوارگان جبهه شمال و حتی افزایش تعداد مهاجران پدیده‌ای است که روحیه نظامیان و شهرک‌نشینان شبه‌نظامی رژیم صهیونیستی را دچار فرسایش شدید کرده و دست مقاومت غزه در مذاکرات را بیشتر از پیش باز خواهد کرد.

 


Page Generated in 0/0052 sec