printlogo


کد خبر: 292317تاریخ: 1403/7/2 00:00
فناوری‌های راداری و پدافندی ایرانی بازی را در دریای سرخ عوض کرد
راز مهارت یمن در شکار پهپادهای آمریکایی

انصارالله یمن در سال‌های اخیر بویژه 11 ماهی که از کارزار توفان الاقصی می‌گذرد، تبدیل به ماهرترین شکارچی شماری از پیشرفته‌ترین و گران‌ترین پهپادهای آمریکایی در جهان شده است. بویژه ده‌ها پهپاد‌ ام کیو9 موسوم به دروگر، توسط یگان‌های پدافندی یمنی سرنگون شده‌اند  که آخرین مورد یکشنبه هفته گذشته بود. 
پنتاگون نیز اعتراف کرد یک فروند دیگر از این پرنده 30 میلیون دلاری‌اش در حوالی آسمان یمن هدف قرار گرفته است. البته این بار آمریکایی‌ها در نهایت موفق به فرود این پهپاد و بازیابی آن شدند.
پهپاد ‌ام کیو9 می‌تواند بدون نیاز به توقف تا ۲۴ ساعت و تا ارتفاع ۵۰ هزار پایی (۱۵ هزار و ۲۴۰ متری) پرواز کند. این پهپاد غول‌پیکر علاوه بر عملیات جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات قادر به حمل موشک‌های هل‌فایر و انجام عملیات تهاجمی است. ارتش تروریست آمریکا و سازمان سیا مدت‌هاست از این پرنده‌ها بر فراز یمن استفاده می‌کنند.
این پرسش حیاتی اخیرا میان کارشناسان نظامی آمریکایی همه‌گیر شده که انصارالله چگونه این پهپاد پیشرفته را رهگیری و سرنگون می‌کند؟
مراکز ناوبری هوایی پنتاگون از طریق ماهواره با این پهپاد‌ها ارتباط برقرار کرده و آنها را کنترل می‌کنند. رقبای آمریکا از جمله روسیه در سال‌های اخیر بار‌ها توانسته‌اند این ارتباطات را مختل یا مسدود کرده و پهپادهای آمریکایی را از کنترل پنتاگون خارج کنند. در نتیجه این اقدامات، پهپاد ممکن است از مسیر خارج شود، سقوط کند یا دست‌کم به هدف آسان‌تری برای موشک‌ها تبدیل شود. روس‌ها با استفاده از این حربه مدت‌هاست بخشی از حریم هوایی اروپای شرقی و همچنین سوریه را برای پهپادهای آمریکایی نا امن کره‌اند. 
با این حال مایکل نایتز، از موسسه «واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» معتقد است یمنی‌ها این فناوری رهگیری را از مرجعی نزدیک‌تر به دست آورده‌اند. او معتقد است سامانه‌های پدافند هوایی انصارالله در چند ماه اخیر با استفاده از تسلیحات غالبا ایرانی بهبود یافته و توانایی آنها برای هدف قرار دادن پهپاد‌ها افزایش یافته است.
نایتز می‌گوید: «بنا بر اطلاعات ما، حوثی‌ها در حال توسعه پدافند هوایی خود هستند. آنها اخیرا موشک‌های ۳۵۸ و سام را از ایران دریافت کرده‌اند. این موشک‌ها می‌توانند برای سرنگونی ریپر‌ها یا هر پهپاد دیگری مورد استفاده قرار گیرند».
به گفته نایتز، انصارالله به جای رادار از سامانه‌های الکترونوری استفاده می‌کند که هیچ مشخصه راداری ندارند و به همین دلیل ردیابی و انهدام آنها برای ارتش آمریکا چالش‌برانگیز است.
نایتز همچنین استفاده از تهدید موشک‌های بالستیک و سطح به هوای یمنی را عاملی موثر برای بازدارندگی یمن علیه عملیات نظامی دریایی آمریکایی و کشتی‌های تجاری اسرائیلی و غربی در دریای سرخ برمی‌شمارد.

Page Generated in 0/0052 sec