printlogo


کد خبر: 292326تاریخ: 1403/7/2 00:00
گزارش «وطن امروز» از آخرین تحولات معاملات مسکن تهران
مسکن در مسیر رشد 7.4 درصدی

 گروه اقتصادی: بانک مرکزی گزارش تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران تا مرداد سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد. این گزارش افزایش 27.1 درصدی تعداد آپارتمان‌های معامله‌شده در تهران در تیر سال ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.
بر اساس جدول ۲، در تیر سال ۱۴۰۳، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به 3.6 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 8.1 درصد کاهش و 27.1 درصد افزایش نشان می‌دهد.
همچنین در تیر امسال، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران به ۸۷ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان رسید که افزایش 1.8 درصدی نسبت به ماه قبل آن (خرداد) و افزایش 14.3 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.
مطابق جدول ۱  بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در تیر ماه ۱۴۰۳ در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم 26.6 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.
 توزیع تعداد معاملات انجام‌شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در تیر امسال حاکی از آن است که از میانگین مناطق بیست‌ودوگانه شهر تهران منطقه ۵ با سهم 13.1 درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مسکن را به خود اختصاص داده است، همچنین مناطق ۱۰، ۲ و ۴ به ترتیب با سهم‌های 9.5، 8.8 و 8.2 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
بنا بر این گزارش، در میان مناطق بیست‌ودوگانه شهر تهران بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل ۱۶۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق دارد.
طبق نمودار درج شده بررسی شاخص اجاره مسکن در شهر تهران و کل مناطق شهری در تیر ۱۴۰۳ نشان‌دهنده رشد یکسان 5.2 درصدی شاخص‌های مزبور نسبت به ماه قبل است.
 رشد نقطه به نقطه شاخص اجاره‌بهای مسکن در تیر ۱۴۰۳ در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 45.9 و 50.4 درصد است.
 همچنین بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در 3 ماهه اول سال ۱۴۰۳، بخش ساختمان در 3 ماهه اول امسال نسبت به 3 ماهه اول سال ۱۴۰۲ شاهد رشد 7.4 درصد بوده که این نشان دهنده مسیر درست طی‌شده در این حوزه است.

Page Generated in 0/0075 sec