printlogo


کد خبر: 292332تاریخ: 1403/7/2 00:00
خاویر باردم حملات اسرائیل به غزه را وحشتناک و غیرانسانی توصیف کرد
باردم علیه کودک‌کش‌ها

گروه فرهنگ و هنر: از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه بسیاری از افراد مطرح و تاثیرگذار در زمینه‌های مختلف بویژه حوزه فرهنگ و هنر در سراسر جهان بدون داشتن هیچ‌گونه قرابت و نزدیکی‌ای با جریان مقاومت، ضمن اعلام انزجار از نسل‌کشی و جنایات انجام شده در فلسطین توسط رژیم صهیونیستی،  این رژیم را به خاطر نقض حقوق بشر و جنایات وحشیانه‌اش محکوم کرده‌اند.
از «راجر واترز» نوازنده انگلیسی گروه پینک‌فلوید و «دوآ لیپا» خواننده بریتانیایی - آلبانیایی گرفته تا «ناتالی پورتمن» و «ویولا دیویس» بازیگران اسکاری هالیوود و «جان اولیور» کمدین و مجری تلویزیونی بریتانیایی‌- آمریکایی، همگی همبستگی خود را با فلسطین اعلام و علنی کرده‌اند. 
البته این مواضع تنها به اعلام نظر و حمایت در فضای مجازی محدود نشده و برخی هنرمندان با خلق آثار هنری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی واکنش نشان داده‌اند که نمونه آخر آن را می‌توان مستند «پرونده‌های بی‌بی» به کارگردانی «الکسیس بلوم» در فستیوال تورنتو برشمرد.
در تازه‌ترین نمونه از حمایت‌ها از مردم فلسطین می‌توان به واکنش خاویر باردم اشاره کرد؛ بازیگری که شامگاه شنبه در افتتاحیه  جشنواره سن‌سباستین، در حالی که مهم‌ترین جایزه این فستیوال را به بهانه یک عمر فعالیت هنری و سینمایی دریافت کرد، در نشست خبری پس از دریافت جایزه ویژه این رویداد با اشاره به جنایات انجام‌شده توسط رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل تحت رادیکال‌ترین دولت خود، علیه بشریت و قوانین بین‌المللی مرتکب جنایت می‌شود. حملات اسرائیل کاملا غیرقابل قبول، وحشتناک و غیرانسانی است.
این بازیگر برنده جایزه اسکار همچنین از کشورها بویژه ایالات متحده و بریتانیا خواست حمایت بی‌قید و شرط خود از اسرائیل را مورد بازبینی قرار دهند و از دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) خواست عاملان این جنایات را به محاکمه بکشاند.
دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی در ماه مه ‌درخواست کرد دادگاه حکم بازداشت نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو و وزیر جنگ وی، یوآو گالانت را به اتهام ارتکاب جنایات علیه بشریت در غزه صادر کند.
همان‌طور که بیان شد، پیش‌تر نیز هنرمندان مطرح و سرشناس جهان طی بیانیه‌ها و پست‌های مجازی در صفحه‌هات شخصی خود در برابر حملات وحشیانه و نسل‌کشی‌های انجام‌شده توسط رژیم صهیونیستی، از مردم فلسطین حمایت کرده‌اند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.
* راجر واترز
راجر واترز، نوازنده انگلیسی گروه راک «پینک‌فلوید» که یکی از پرشورترین صداها در حمایـــــت از حقوق فلسطینی‌هاست، رژیم صهیونیستی را به اخراج اجباری مردم در «شیخ جراح» محکوم کرد. او در توئیتی با اشتراک گذاشتن ویدئویی از خود نوشت: «یادداشتی از راجر، اسرائیل واقعی یک دولت آپارتاید (نژادپرست) است. پاکسازی خانه و نسل‌کشی شیخ جراح را بررسی کنید».
* جان اولیور
جان اولیور، کمدین و مجری تلویزیونی بریتانیایی - آمریکایی در یکی از قسمت‌های برنامه‌ خود، به موضوع فلسطین و اسرائیل پرداخت. او اسرائیل را به ارتکاب «جنایت جنگی» و انجام «نوعی از آپارتاید» متهم کرد. اولیور گفت: «یک طرف بیش از ۱۰ برابر تلفات داشته است. وقتی صحبت از تسلیحات و توانایی‌های نظامی 2 طرف به میان می‌آید، یک عدم تعادل عظیم وجود دارد».
* ناتالی پورتمن
ناتالی پورتمن، هنرپیشه سرشناس هالیوود در اعتراض به دولت نتانیاهو، جایزه جنسیس را که به آن جایزه نوبل اسرائیل می‌گویند، رد کرد و در مصاحبه‌ای با روزنامه «عربید» در لندن گفت: «قانون دولت - قومیت اسرائیل نژادپرستانه و اشتباه است و این قانون بر زندگی بسیاری از مردم تاثیر می‌گذارد و من با آن موافق نیستم».
* دوآ لیپا
دوآ لیپا، خواننده بریتانیایی - آلبانیایی نیز همبستگی خود را با فلسطین اعلام کرده است. این خواننده همراه با خواهران حدید، به یهودستیزی و توهین به اسرائیل متهم شد و در آگهی شبکه ارزش‌های جهانی (world values network) که در نیویورک تایمز منتشر شد، آنها را «تثلیث نامقدس ضد صهیونیست» نامیدند. لیپا البته ساکت نماند و گفت «من در همبستگی با همه مردم مظلوم و رد هرگونه نژادپرستی هستم» و ادعاهای نادرست وحشتناک در شبکه‌های اجتماعی خود را رد کرد.
* خواهران حدید
خواهران مدل فلسطینی - آمریکایی «بلا و جی‌جی حدید» بویژه درباره مبارزات در سرزمین پدری خود صحبت و در تظاهرات نیز شرکت و به طور آشکار از تبار فلسطینی‌شان دفاع می‌کنند. همچنین بلا حدید در صفحه اینستاگرامش چند مجموعه استوری را در حمایت از فلســـــطین بارگذاری کرد. 
* لنا هدی
لنا هدی (Lena Headey) بازیگر نقش ملکه «سرسی لنیستر» سریال «بازی تاج و تخت» در میان افراد مشهوری بود که در همبستگی با ملت فلسطین ایستاد. او چندین ویدئو را در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشت تا توجه مخاطبان خود را به اخراج اجباری مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی از منطقه «شیخ جراح» جلب کند. او در یکی از این پست‌ها نوشته بود: «شیخ جراح را نجات دهید. آپارتاید صهیونیستی اسرائیل». این بازیگر همچنین از هشتگ «#Free Palestine» با پستی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه استفاده کرد.
این بازیگر ۳ روز پس از آغاز درگیری‌ها در فلسطین و حملات رژیم صهیونیستی به مردم غزه، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش، به این اتفاق واکنش نشان داد. او در این پست، عکسی را به اشتراک گذاشت که در آن نوشته بود: «کشتن فلسطینیان بی‌گناه وحشتناک است. اگر شما هم همین احساس را ندارید، فکر می‌کنم باید از خود بپرسید که چرا اینطور است».
* یووال آبراهام و بازل آدرا
۲‌کارگردان از ۴ کارگردان فیلم مستند «سرزمین دیگری نیست»، یعنی یووال آبراهام و بازل آدرا، هنگامی که برای اهدای جوایز در مراسم اختتامیه در کاخ برلیناله پس از برنده شدن جایزه بهترین مستند برای فیلم‌شان روی صحنه رفته بودند، به جنگ در غزه اعتراض کردند اما این اعتراض برای گوینده آن یعنی یووال آبراهام تبعات سختی در پی داشت.
آبراهام در پستی در ایکس نوشت تهدید به مرگ و مجبور به لغو پرواز خود به اسرائیل شده است. آبراهام نوشت: این پس از آن اتفاق افتاد که رسانه‌های اسرائیلی و سیاستمداران آلمانی سخنرانی مرا در مراسم اختتامیه برلیناله که در آن خواهان برابری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، آتش‌بس و پایان آپارتاید بودم، «یهودستیزی» نامیدند. وی افزود: سوءاستفاده وحشتناک آلمانی‌ها از این کلمه، نه‌ تنها برای ساکت کردن فلسطینی‌ها، بلکه برای ساکت کردن اسرائیلی‌هایی مانند من است که از آتش‌بسی که به کشتار غزه پایان می‌دهد و اجازه آزادی اسرای اسرائیلی را فراهم می‌کند، حمایت می‌کنند. آنها با استفاده نا‌بجا از کلمه یهود‌ستیزی که معنادار است، جان یهودیان را در سراسر جهان به خطر می‌اندازند. «سرزمین دیگری نیست» درباره تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای اخراج فلسطینی‌ها از ماسافر یاتا، روستایی در کرانه باختری اشغالی است. این مستند در بخش جنبی پانورامای برلین به نمایش درآمد و جایزه بهترین فیلم مستند را از سوی تماشاگران دریافت کرد.
بازل آدرا، دیگر کارگردان این مستند که فلسطینی است، در کنار آبراهام در مراسم اختتامیه برلیناله از افراد قدرتمند آن جمع خواستند خواستار آتش‌بس در غزه و توقف اشغال کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی شوند.

Page Generated in 0/0074 sec