printlogo


کد خبر: 292346تاریخ: 1403/7/3 00:00
راه‌حل برطرف کردن مهم‌ترین گلایه‌های فعالان صنعت سینما در مواجهه با قوانین انحصاری برخی سامانه‌های فروش بلیت چیست؟
خروج از انحصار ریشه‌دار

گروه فرهنگ و هنر: چند دهه است سینما دچار تحولات بسیاری شده و ساختار آن در همه‌ بخش‌ها تغییر کرده است. از نوع و ژانر فیلم‌ها گرفته تا قهرمانان، داستان‌ها و حتی شیوه‌ رفتن به سالن‌های سینما، همه به‌کلی دگرگون شده است. به ‌طور کلی، آداب سینما رفتن تغییر کرده است. اگر در گذشته نه‌چندان دور، خرید بلیت تنها از طریق مراجعه به گیشه یا تماس تلفنی امکان‌پذیر بود، اکنون این تغییرات بسیار گسترده‌تر شده‌اند. معجزه‌ اینترنت و فضای مجازی به ‌گونه‌ای چهره‌ زندگی در ابعاد مختلف را تغییر داده است که بازشناسی دوران قبل از آن دشوار و در برخی مواقع تقریبا غیرممکن شده است.
امروز به لطف اینترنت، خرید بلیت و رزرو هر چیزی، از هتل و قطار و رستوران تا تئاتر، موسیقی و سینما، چنان فراگیر شده که گویی زندگی لباسی نو به تن کرده است. این ویژگی زندگی مدرن است. درگاه‌های خرید و رزرو بلیت اساسا برای تسهیل امور روزمره طراحی شده‌اند. در چند سال اخیر درگاه‌های خرید بلیت سینما، تئاتر و کنسرت فعال شده‌ و علاوه بر اطلاع‌رسانی، امکان خرید بلیت محصولات مختلف هنری را برای مخاطبان فراهم کرده‌اند.
اما آفتی که در حوزه سینما به وجود آمد شکل‌گیری یک فضای انحصاری در حوزه فروش بلیت بود. اگر این فضای انحصاری ادامه پیدا می‌کرد، قوانین هم به مرور به نفع انحصارگران تنظیم می‌شد و گلایه سینماداران از دریافت کارمزدها ادامه می‌یافت. موسسه سینماشهر به ‌عنوان بازوی فنی و توسعه‌ زیرساخت‌های سازمان سینمایی کشور، فعالیت گسترده‌ای جهت فراگیر شدن و استفاده‌ عمومی مردم از ابزارها و خدمات نوین فروش داشته است. «آی‌تیکت» به ‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فناورانه‌ این موسسه، فعالیت خود را از سال ۱۴۰۱ با هدف ارائه‌ خدمات رزرو بلیت در حوزه‌های هنری همچون سینما، تئاتر و موسیقی آغاز کرد.
این مجموعه به دلیل جایگاه خدماتی که دارد، توانسته است در مدت اندک فعالیتش اعتماد بخش زیادی از مخاطبان فرهیخته و سخت‌پسند سینما، تئاتر و سایر سرگرمی‌های فرهنگی را به خود جلب کند. این امتیاز بزرگی است که مجموعه‌ای فناورانه بتواند چنین توجهی را از سوی مخاطبان پیگیر به خود جلب کند. 
آی‌تیکت در حال حاضر علاوه بر تلاش برای ارائه‌ گستره‌ای وسیع از آثار مختلف هنری در حوزه‌های گوناگون، کوشیده است با ارائه‌ امکانات گیشه‌های سیار و قیمت‌های مناسب، شرایط بهتری را برای مخاطبان فراهم آورد. این امتیاز بزرگی هم برای صاحبان اثر، سینماداران و هم برای مخاطبانی است که مشتاق تماشای این آثار هستند. از دیگر تفاوت‌های این سامانه استقرار گیشه آنلاین در سینماهای بزرگ کشور است که امکان تعیین صندلی توسط مخاطب در سینما مهیا شده و در کنار آن، مخاطب تیزر و عوامل فیلم مورد نظر را در لحظه می‌بیند و قدرت انتخاب مخاطب به‌مراتب افزایش می‌یابد. تفاوت دیگر این سامانه در درصد دریافتی از سینماداران است که به صورت رایگان به آنها خدمات می‌دهد و این امر برای سینماداران شرایط مقرون به‌صرفه‌تری فراهم کرده‌ است.  
توسعه‌ دایره‌ مخاطبان و وارد کردن سینما، تئاتر و کنسرت موسیقی به سبد نیازهای فرهنگی مردم، از نخستین دستاوردهای سامانه‌هایی مانند آی‌تیکت بوده است. این امتیاز کمی نیست که یک سامانه‌ فناورانه بتواند امور فرهنگی کشور را در دسترس مخاطبان در سراسر کشور قرار دهد. با وجود اینکه شاخص‌های اقتصادی محصولات فرهنگی و هنری کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، باید این امور به روش‌های اصولی و روشن تبیین و اجرا شوند؛ سامانه‌هایی مانند آی‌تیکت با همین هدف به خدمت گرفته شده‌اند. با نگاهی به آمار مراجعه‌ مردم به این سامانه، می‌توان به رشد چشمگیر و تنوع بالای مخاطبان در سراسر کشور پی برد. از دیگر امکانات این مجموعه، اتصال بیشتر سوپراپلیکیشن‌های خدمات‌دهنده به فروش بلیت سینماست که باعث افزایش ضریب اشغال سینماهای سراسر کشور شده است.  به‌ نظر می‌رسد سینما به همان اندازه که نیازمند فیلم‌های خوب و سالن‌های مجهز است، به ابزاری نیاز دارد که در شرایط پیچیده‌ دنیای امروز امکان حضور مخاطبان در سالن‌ها را فراهم کند. آی‌تیکت با توجه به اینکه درصدی از سینماداران دریافت نمی‌کند، با استقبال تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و سینماداران مواجه شده و جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. خوشبختانه این مجموعه‌های فناورانه دائما در معرض آزمون و خطا قرار دارند و به ‌دلیل قرار گرفتن در دید عموم، ناچارند به ‌طور مداوم به‌روزرسانی شوند، نواقص را برطرف و تلاش کنند خدمات با کیفیت‌تری ارائه دهند. این ویژگی ارزشمندی برای این مجموعه‌ها محسوب می‌شود.

Page Generated in 0/0072 sec