printlogo


کد خبر: 292348تاریخ: 1403/7/3 00:00
دور دنیا

رقابت‌های سیاسی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان می‌تواند مانع تصویب لایحه موقت بودجه شود
یک هفته تا تعطیلی احتمالی دولت آمریکا
مایک جانسون، رئیس‌ جمهوری‌خواه خانه نمایندگان کنگره از لایحه موقت ۳ ماهه بودجه برای جلوگیری از تعطیلی دولت در پایان سال مالی اخیر رونمایی کرد.
این لایحه که قانون پیشنهادی دونالد ترامپ مرتبط با موضوع مهاجرت در آن مستثنا شده، به منظور جلوگیری از تعطیلی دولت آمریکا در تاریخ 30 سپتامبر است یعنی حدود 7 روز دیگر در پایان سال مالی.
در این لایحه درخواست رئیس‌جمهور پیشین برای الزام به ارائه مدارک شهروندی برای ثبت‌نام در انتخابات، خارج شده و بودجه دولت تا 20 دسامبر سال جاری میلادی یعنی حدود 3 ماه دیگر تمدید خواهد شد.
سنا، مجلس بالادستی کنگره هم فردا چهارشنبه درباره لایحه رای‌گیری خواهد کرد.
کنگره هفته گذشته طرح قبلی جانسون برای تمدید 6 ماهه بودجه در کنار لایحه محدودیت ثبت‌نام رای‌دهندگان را رد کرده بود.
در صورت شکست در تصویب این لایحه و تا زمانی که لایحه موقت بودجه در نیمه شب 30 سپتامبر که پایان سال مالی اخیر دولت است روی میز جو بایدن قرار نگیرد، فعالیت‌های بسیاری از نهادها متوقف شده و هزاران کارمند فدرال به دلیل کمبود بودجه به مرخصی فرستاده خواهند شد.
جانسون در نامه خود نوشت: «همان‌گونه که تاریخ به ما آموخته و نظرسنجی‌های اخیر تایید کرده، بسته شدن دولت در حالی که کمتر از 40 روز تا برگزاری انتخابات مهم ریاست‌جمهوری باقی مانده، یک اقدام سیاسی نادرست خواهد بود».
در همین حال، چاک شومر، رئیس اکثریت سنا و حکیم جفریس، رئیس اقلیت کنگره، ابراز امیدواری کردند توافقی دوحزبی به دست آید.
* افزایش بودجه امنیتی آمریکا به خاطر ترور ترامپ
در لایحه مزبور، 231 میلیون دلار بودجه بیشتر برای سرویس مخفی آمریکا در نظر گرفته شده است، زیرا طی ۲ ماه اخیر ۲ بار به جان دونالد ترامپ سوءقصد شده است. 
علاوه بر این، قانون‌گذاران آمریکایی با ضرب‌الاجل دیگری در تاریخ اول ژانویه روبه‌رو هستند و باید پیش از این تاریخ، درباره افزایش یا کاهش سقف بدهی‌های ملی تصمیم‌گیری کرده یا درباره عدم پرداخت بیش از 35 تریلیون دلار بدهی دولت فدرال خطر کنند.
* رأی غیرشهروندان علیه ترامپ
نمایندگان کنگره تمایل کمی برای تعطیلی بخش‌هایی از دولت از خود نشان دادند که آخرین بار در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ طی سال‌های 2019-2018 بود اما این بار آمریکا نزدیک انتخابات ریاست‌جمهوری 5 نوامبر است. ترامپ در بیشتر دوران ریاست‌جمهوری‌اش و سال‌های پس از آن، خود را حامی تعطیلی بیشتر بخش‌های دولت معرفی کرده و همچنین خواستار تصویب لایحه ممنوعیت رای دادن غیرشهروندان شده است.
اگر چه رای دادن برای غیرشهروندان در انتخابات فدرال آمریکا غیرقانونی است اما مطالعات نشان داده هیچ مدرکی دال بر اینکه رای دادن افراد زیادی از این دست غیرقانونی بوده باشد، وجود ندارد. در حقیقت می‌توان گفت اکثر غیرشهروندان ساکن آمریکا یا همان مهاجران، همچنان امکان رای دادن به نفع کاملا هریس و علیه ترامپ را در انتخابات پیش رو دارند.
***
ترک سرزمین‌های اشغالی توسط چینی‌ها
با افزایش تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، چین از شهروندان خود در سرزمین‌های اشغالی خواست هر چه زودتر این مناطق را ترک کنند. سفارت چین در تل‌آویو در بیانیه‌ای خطاب به شهروندان خود اعلام کرد: «در حال حاضر اوضاع در مرز اسرائیل و لبنان بسیار پرتنش بوده و درگیری‌های مکرر نظامی در جریان است». این سفارتخانه تأکید کرده است: «وضعیت امنیتی اسرائیل، پیچیده و غیرقابل‌ پیش‌بینی است». پکن از شهروندان خود خواست در اسرع ‌وقت به خانه بازگردند یا به مناطق امن‌تری نقل‌مکان کنند». ماه میلادی گذشته نیز چین از شهروندان خود خواسته بود لبنان را ترک کنند.
***
توجیه الهام درباره بسته ماندن مرز زمینی
رئیس‌جمهور آذربایجان با اعلام اینکه اولویت اول کشورش افزایش قدرت نظامی است، گفت: «روندهای جهانی، ایجاد کانون‌های جدید مناقشه و افزایش تنش در اطراف ما، همراه با تمایلات انتقام‌جویانه در ارمنستان، ما را مجبور می‌کند همواره به حوزه نظامی توجه کنیم. الهام علی‌اف که در نخستین جلسه از دوره هفتم مجلس باکو صحبت می‌کرد، همچنین به مساله بسته ماندن مرزهای زمینی اشاره کرد و گفت: «با اطمینان کامل می‌گویم بسته ماندن مرزهای زمینی طی سال‌های اخیر ما را از فاجعه‌های بزرگ نجات داده است. حتی امروز، در حالی که مرزها بسته هستند، حرکات خطرناکی انجام می‌شود و این حرکات مهار می‌شوند. حفاظت از مرزهای‌مان، ما را از خطرات خارجی محافظت خواهد کرد. در داخل کشور، خطرات وجود ندارد. امنیت و آرامش در آذربایجان سال‌هاست که برقرار است و ثبات ما می‌تواند الگویی برای تمام دنیا باشد».
ادعای علی‌اف در حالی است که هنوز یک هفته از کشته شدن سربازان آذری در شمال این جمهوری کوچک توسط عناصر داعش نمی‌گذرد.

Page Generated in 0/0070 sec