printlogo


کد خبر: 292349تاریخ: 1403/7/3 00:00
بیانیه مهم آیت‌الله سیستانی درباره ضرورت دفاع از مردم لبنان
جنگ بدون مرز
پنجمین موج حملات پهپادی و موشکی مقاومت عراق به عمق اراضی اشغالی از ابتدای عملیات توفان الاقصی انجام شد

گروه بین‌الملل: آیت‌الله سیستانی خواستار تلاش تمام‌عیار برای توقف حملات وحشیانه و تجاوزکارانه مداوم رژیم صهیونیستی و محافظت از مردم لبنان در برابر اثرات مخرب آن شد. آیت‌الله سیدعلی حسینی‌ سیستانی، مرجع عالی شیعیان در بیانیه‌ای همبستگی خود را با «مردم عزیز لبنان» اعلام و در این مصیبت بزرگ ابراز همدردی کرد. ایشان از درگاه خداوند متعال خواست «به مردم عزیز لبنان عنایت فرموده، آنان را از شر ستمکاران و دسیسه‌های فاجران حفظ کند، شهدای صالح را مشمول رحمت واسعه خویش قرار داده و به مجروحان شفای عاجل عنایت فرماید». آیت‌الله سیستانی، خواستار تلاش تمام‌عیار برای توقف حملات وحشیانه و تجاوزکارانه مداوم رژیم صهیونیستی و محافظت از مردم لبنان در برابر اثرات مخرب آن شد و در این راستا از مومنان خواست کاری انجام دهند که به کاهش رنج مردم لبنان و تامین نیازهای بشردوستانه آنها کمک کند. مرجع عالیقدر عراق افزود: «مردم شریف لبنان روزهای سختی را می‌گذرانند و به طور فزاینده‌ای در معرض تجاوزات وحشیانه رژیم اسرائیل و اقدامات ددمنشانه از جمله انفجار شمار زیادی از وسایل ارتباطی شخصی و موارد مشابه، هدف قرار گرفتن خانه‌های مملو از شهروندان، حتی زنان و کودکان، حملات شدید به ده‌ها روستا و شهر در جنوب لبنان و بقاع، قرار گرفته‌اند». آیت‌الله سیستانی خاطرنشان کرد: «این حملات تاکنون منجر به شهادت و مجروح شدن شمار زیادی از رزمندگان قهرمان مقاومت و سایر غیرنظامیان بی‌گناه، همچنین آواره شدن ده‌ها هزار نفر از خانه‌ و کاشانه خود شده است».
متعاقب فتوای آیت‌الله سیستانی، فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق فراخوان همبستگی کامل این نیروها با ملت لبنان در برابر استکبار رژیم صهیونیستی و ماشین کشتار روزانه آن را اعلام کرد. وی همچنین خواستار هماهنگی بسیج مردمی با دولت عراق و نهادهای رسمی برای کمک و حمایت انسانی از ملت لبنان شد. بیانیه مرجع عالیقدر شیعیان عراق و جهان در حالی منتشر شده که شامگاه یکشنبه نیروهای مقاومت عراق برای چندمین بار در هفته‌های گذشته به شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در دره اردن حمله پهپادی کردند. این عملیات برای نخستین بار مناطقی را هدف قرار داد که از 7 اکتبر سال گذشته تا امروز آژیر خطر در آنها به صدا درنیامده بود. در حمله شب یکشنبه مقاومت اسلامی عراق که توسط پهپاد‌های الارفد انجام شد، مناطقی از دره اردن مانند شهرک بیت شان در منطقه وادی بیت شان و الاغوار هدف حملات پهپادی قرار گرفت. البته این عملیات از سوی مقاومت عراق تنها حمله موشکی و پهپادی چند روز گذشته نیست و پیش از این نیز چند فروند موشک کروز و پهپاد انتحاری به سمت پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی شلیک شده بود. طبق بیانیه مقاومت اسلامی عراق، حمله یکشنبه‌شب به رژیم صهیونیستی پنجمین موج حملات از سوی این نیروها در عمق اراضی اشغالی از ابتدای عملیات توفان الاقصی است. در پی این حمله آژیر خطر در بسیاری از شهرک‌های واقع در جنوب منطقه طبریا در نزدیکی مرز اردن به صدا درآمد و بسیاری از ساکنان این نواحی را راهی پناهگاه کرد، همچنین گزارشاتی از اصابت پهپادها به مناطق مختلف در اطراف دره اردن و ناکامی پدافند هوایی اسرائیل در رهگیری پرتابه‌های مقاومت عراق از سوی رسانه‌های اسرائیلی منتشر شد. حملات مقاومت عراق کمتر از 24 ساعت از حمله بی‌سابقه موشکی حزب‌الله لبنان به نواحی حومه حیفا و شمال غربی سرزمین‌های اشغالی صورت گرفت که هدف آن دره اردن و نواحی شمال شرقی سرزمین‌های اشغالی بود. عملیات مقاومت عراق در راستای حمایت از مقاومت غزه و حزب‌الله لبنان در جبهه شمال انجام شد که در روزهای گذشته شاهد افزایش حجم حملات از سوی رژیم صهیونیستی است.
* حمایت عراق از جبهه شمال
مقاومت عراق پس از گسترش موج حملات رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان و اقدامات تروریستی این رژیم در هفته گذشته، برای پنجمین بار در حمایت از غزه و لبنان عملیات موشکی و پهپادی علیه رژیم صهیوینستی انجام داد؛ عملیاتی که در شرایط فعلی منطقه و تلاش ارتش اشغالگر صهیونیست برای حمله به لبنان انجام شد. رژیم صهیونیستی از صبح دوشنبه بمباران گسترده و وحشیانه منازل مسکونی ساکنان جنوب لبنان را آغاز کرده است؛ حملاتی که به گفته وزارت بهداشت لبنان تا شامگاه دیشب نزدیک به 300 شهید و نزدیک به هزار مجروح برجای گذاشته است. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی صبح دوشنبه از آغاز موج سوم حملات هوایی رژیم متجاوز صهیونیستی به جنوب لبنان خبر داد؛ حملاتی که تاکنون بیش از 3 هزار منزل مسکونی و چند مرکز بهداشتی و یک آمبولانس را هدف قرار داده است. مناطق الزهرانی، زفتا، النمیریه و شهرک‌های عیتا الشعب و شهرک عنقون هدف حملات وحشیانه به جنوب لبنان بودند؛ حملاتی که هدف اصلی آن غیرنظامیان جنوب لبنان بودند. پس از بیانیه آیت‌الله سیستانی، حشدالشعبی عراق اعلام آمادگی و بسیج کامل برای ارائه انواع کمک‌های ممکن در سطوح امدادی، پزشکی و بشردوستانه به مردم لبنان صادر کرد. همچنین حرمین کربلا و نجف برای جمع آوری کمک‌های مردمی به شیعیان جنوب لبنان آماده شدند. برخی تحلیلگران بیانیه آیت‌الله سیستانی را مهم‌ترین اعلام موضع این مرجع عالیقدر شیعه پس از حکم جهاد علیه داعش دانستند؛ حمایتی که نشان از ادامه سیاست حمایت حداکثری مقاومت عراق از مقاومت لبنان و فلسطین دارد.
***
عراقچی: پیغام آمریکا درباره لبنان پذیرفته نیست
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به ارسال پیغام از سوی آمریکا درباره تحولات اخیر لبنان تصریح کرد: از نظر ما پذیرفته نیست و نمی‌توان این ادعا را که آمریکایی‌ها خبر نداشتند باور کرد.
سیدعباس عراقچی در گفت‌وگو با برنامه میدان مشق درباره تحولات فلسطین گفت: «واقعیت این است رژیم اسرائیل در غزه در یک باتلاق گرفتار شده و با وجود یک ارتش تا دندان مسلح با پیشرفته‌ترین سلاح‌ها به دنبال نابودی حماس بود ولی بعد از یک سال هنوز به هدفش نرسیده است. صهیونیست‌ها تصور می‌کنند با گسترده کردن میدان جنگ می‌توانند از بن‌بست خارج شوند. ما کاملا هوشیار هستیم و در تله آنها نخواهیم افتاد. حرکاتی که انجام می‌دهند از سر استیصال است. در صحنه نبرد مقاومت و رژیم اسرائیل حرکاتی چون منفجر کردن پیجرها، اقدام به ترور کور و جنایت علیه بشریت است که اقدامی از سر درماندگی است».
عراقچی در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها درباره تجاوز به لبنان و انفجار پیجر‌ها چه پیغامی را به ایران دادند، گفت: «پیغام همیشه می‌دادند. رابط ما سوییس است و معمولا در اینگونه موارد دیدگاه‌های خودشان را از این طریق می‌زنند. آنها در رسانه‌ها هم گفتند. پیغام آنان چیز ویژه‌ای نداشت و همان بود که سخنگوی‌شان هم مبنی بر عدم دخالت اشاره کرد. از نظر ما پذیرفته نیست و نمی‌توان این ادعا که آمریکایی‌ها خبر نداشتند را باور کرد. به نظرم آمریکایی واقعا تا حد بسیاری زیادی شریک این جنایات هستند و با پشتیبانی تسلیحاتی، اطلاعاتی و سیاسی که انجام می‌دهند، نمی‌توانند خودشان را از این جنایات کنار بکشند.

 


Page Generated in 0/0088 sec