printlogo


کد خبر: 292364تاریخ: 1403/7/3 00:00
اقدامات بنیاد ملی نخبگان برای جلوگیری از مهاجرت نخبه‌ها
نخبگان با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند

دبیر چهاردهمین همایش ملی نخبگان از برگزاری این همایش در روزهای ۱۰ و ۱۱ مهر خبر داد و گفت: نخبگان 11 مهر با رهبر انقلاب دیدار خواهند داشت و ۷ نفر به نمایندگی از نخبگان سخنرانی خواهند کرد. رسول محمدقلی در نشست خبری این همایش اعلام کرد 10 مهر، سالروز تولد شهید چمران است که در تقویم به عنوان روز نخبگان نام‌گذاری شده است.  
همایش در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود و 11 مهر، نخبگان با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت. وی گفت: نخبگان از سراسر کشور در حوزه‌های مختلف ادبی، هنری، علوم انسانی و سایر زمینه‌ها در این همایش شرکت می‌کنند. در این همایش همچنین وزرای علوم، بهداشت و سایر مسؤولان کشوری نیز حضور خواهند داشت. اهمیت این همایش به دلیل حضور مقامات عالی‌رتبه کشور است که در این دیدار بیشتر به ‌عنوان شنونده حضور دارند تا گوینده. محمدقلی اشاره کرد که این همایش از ۱۷ سال پیش برگزار می‌شود و در سال ۱۳۸۶ نخستین دیدار نخبگان با رهبری شکل گرفت. دبیر چهاردهمین همایش ملی نخبگان گفت: امسال از میان ۴ هزار درخواست، ۶۰۰ نفر انتخاب شده‌اند که ۲۰۰ نفر بانوان و ۴۰۰ نفر آقایان هستند. نخبگان دعوت شده از سراسر کشور هستند و قبل از دیدار گزارش مفصلی از شرایط نخبگان و فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان به رهبری ارائه می‌شود. 
وی در ادامه افزود: در این همایش ۹ محور اصلی شامل حوزه‌های سلامت، فناوری‌های نرم، سیستم‌های پولی و بانکی و... مطرح است و نخبگان در این زمینه‌ها درخواست‌های خود را به بنیاد ارسال کرده‌اند. برای هر محور، یک کارگروه از اساتید برجسته تشکیل و مطالب ارسالی به این کارگروه‌ها ارسال شده است. 
۱۰ درصد از مطالب ارسالی تأیید شده و افراد منتخب در این کارگروه‌ها به دفاع از ایده‌های خود می‌پردازند. ۷ نفر از نخبگان برای سخنرانی در حضور رهبری و رئیس‌جمهور انتخاب شده‌اند. دبیر همایش شعار امسال را «حکمرانی دانش‌بنیان» اعلام کرد و هدف اصلی بنیاد نخبگان را تربیت ۵۰۰ مدیر توانمند برای حکمرانی کشور و فراهم‌سازی بستر نوآوری در جامعه دانش‌بنیان دانست. دستیار ویژه رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: در مقطعی اعلام شد مهاجرت در یکی از اقشار جامعه آمار بالایی داشته، اما با بررسی‌های بنیاد مشخص شد آمار ارائه‌شده تفاوت زیادی با آمار بنیاد ملی نخبگان دارد. 
وی در پاسخ به «وطن امروز» درباره حمایت از نخبگان برای جلوگیری از خروج آنها از کشور گفت: تمام تلاش بنیاد علمی نخبگان این است که با حمایت‌های ویژه و تعامل با نخبگان اقداماتی انجام شود که آنها حضور موثری در کشور داشته باشند و چنانچه برای ارتقای سطح علوم و تخصص به خارج از کشور سفر کنند ارتباطات حفظ شود. به هر حال کل برنامه‌های بنیاد این است که با امید‌آفرینی و تامین معیشت نخبگان، آنها بتوانند در داخل و خارج برای کشور موثر واقع شوند.

Page Generated in 0/0071 sec