printlogo


کد خبر: 292366تاریخ: 1403/7/3 00:00
اخبار

تأمین ارز واردات از ۳۲ میلیارد دلار گذشت
بانک مرکزی از اول فروردین تا دوم مهر امسال ۳۲ میلیارد و ۷۲۹ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است. بر اساس این گزارش، از اول فروردین تا دوم مهر امسال برای کالاهای اساسی و دارو ۷ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۷ میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار، برای خدمات ۸۰۴ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۷ میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار تأمین ارز انجام شده است. بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵ میلیارد و ۵۳۵ میلیون دلار و برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار ارز تأمین کرده است. شایان ذکر است بانک مرکزی در مجموع ۷ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار را برای کالاهای اساسی و کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی با نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان و با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر تأمین کرده است. این گزارش حاکی از آن است که در این بازه زمانی برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۷ میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات مبلغ ۷ میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار و در مجموع ۲۴ میلیارد و ۸۱۳ میلیون دلار تأمین ارز صنایع انجام شده است.
***  
حجم ذخایر سدهای استان تهران به ۴۹۳ میلیون مترمکعب رسید
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت با اتمام سال آبی، حجم ذخایر سدهای استان تهران به ۴۹۳ میلیون متر مکعب رسید. بهزاد پارسا با اشاره به شروع فصل پاییز و آغاز سال آبی جدید اظهار کرد: سال آبی ۰۳-۱۴۰۲ پس از فراز و فرودها از منظر سیل و خشکسالی به پایان رسید و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سال آبی جدید و چشم امید به الطاف خداوند متعال قدم به سال آبی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ می‌گذاریم. وی ادامه داد: چند سالی است که نه تنها استان تهران، بلکه کشور مواجه با کم‌بارشی و خشکسالی است، به طوری که در سال آبی گذشته میزان بارش‌های استان با حدود ۱۴ درصد کاهش نسبت به متوسط درازمدت، در حدود ۲۳۹ میلیمتر بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: تمرکز جمعیت در شهر و استان تهران در منطقه‌ای کم‌آب، لزوم مصرف بهینه آب را اجتناب‌ناپذیر کرده و گرچه توجه قابل تقدیر تمام مصرف‌کنندگان در بخش‌های شرب، خدمات، صنعت و کشاورزی، به این موضوع سبب شده که قدم‌های بزرگی در این زمینه برداشته شود اما تا رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه هنوز فاصله بسیاری وجود دارد.
***
افزایش نرخ بهره بین‌بانکی پس از یک هفته کاهش
نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ۲۸ شهریورماه پس از یک هفته کاهش، افزایش یافت. در جدیدترین گزارش بانک مرکزی، نرخ بهره بین‌بانکی در هفته منتهی به ۲۸ شهریور با افزایش ۲ صدم درصدی به نرخ 23.70 درصد رسید. بیشترین نرخ بهره سال گذشته مربوط به ۵ مهرماه سال گذشته بوده که به نرخ 23.8 درصد رسیده بود. بیشترین نرخ بهره بین‌بانکی در سال جاری نیز مربوط به ۱۴ شهریورماه، 23.71 درصد بوده است.
***
پایان دوره اوج مصرف برق به معنای پایان ناترازی نیست
مدیرعامل توانیر گفت با کاهش دمای هوا دوره اوج مصرف برق را پشت سر گذاشته‌ایم اما این به معنای پایان ناترازی برق نیست، چرا که همچنان با مشکل ناترازی روبه‌رو هستیم و لازم است مشترکان بویژه مشترکان پرمصرف و بالای ۲.۵ و ۴ برابر الگو، به موضوع مصرف بهینه توجه داشته باشند. مصطفی رجبی‌مشهدی با اشاره به وضعیت تأمین برق در کشور اظهار کرد: در حال حاضر میزان مصرف برق نسبت به زمان پیک کاهش یافته اما موضوع ناترازی برق همچنان پابرجاست و نیروگاه‌ها وارد دوره تعمیرات شده‌اند و برخی واحدها نیز از مدار خارج شده‌اند که همین مساله موجب شده است ظرفیت تولید برق کشور کاهش یابد.
***
تداوم چراغ سبز بورس با رشد ۱۷ هزار واحدی
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دوشنبه، دوم مهر با ۱۷ هزار و ۶۱۶ واحد رشد در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۵۳۷ واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن در جریان معاملات این روز با ۶ هزار و ۱۸۷ واحد افزایش به ۶۹۵ هزار و ۹۵۹ واحد و شاخص قیمت هم‌وزن با ۳ ‌هزار و ۳۰۳ واحد رشد به ۳۷۱ هزار و ۵۵۸ واحد رسید.
معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۱۲ میلیارد و ۱۷۹ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام بیش از ۲۷۷ معامله به ارزش ۶۲ هزار و ۴۰۳ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

Page Generated in 0/0081 sec