printlogo


کد خبر: 292372تاریخ: 1403/7/3 00:00
در نشست شورای‌عالی قوه‌ قضائیه مطرح شد
تأکید اژه‌ای بر ساماندهی وضعیت ممنوع‌الخروجی‌ها

رئیس قوه‌ قضائیه دیروز طی سخنانی به صورت مبسوط به موضوع ممنوع‌الخروجی‌ها و مشاهده مصادیقی از استمرار معضل عدم اطلاع شهروندان از وضعیت ممنوع‌الخروجی‌شان پرداخت. وی همچنین در ادامه به موضوع بازگشت هموطنان خارج از کشور و نگرانی آنها از امکان بازگشت‌شان به کشور نیز اشاراتی داشت. 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دیروز در نشست شورای عالی قوه‌ قضائیه با بیان اینکه 3 سال است روی رفع مشکلات و وضعیت ممنوع‌الخروجی افراد تاکید داریم، گفت: مکررا تاکید می‌کنیم وضعیت ممنوع‌الخروجی‌ها ساماندهی شود و به‌گونه‌ای نباشد که افراد در حین سفر، در فرودگاه و در کنار خانواده‌شان، متوجه ممنوع‌الخروجی خود شوند.
محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه متاسفانه همچنان مصادیقی از این موضوع مشاهده می‌شود، اظهار داشت: لذا به دادستانی انتظامی قضات و مرکز حفاظت اطلاعات قوه‌ قضائیه دستور می‌دهم مصادیق این موضوع را به دقت بررسی و رسیدگی کنند و چنانچه قصور یا تقصیری از سوی ضابطان یا بازپرس‌ها یا سایر مقامات قضایی مشاهده کردند، برخورد‌های قانونی را به عمل آورند.
وی افزود: باید توجه داشت این موضوع دارای ضِمان است؛ ما باید خود را جای مردم بگذاریم؛ چه حسی پیدا می‌کنیم وقتی با خانواده بار سفر بسته‌ایم اما در فرودگاه متوجه ممنوع‌الخروجی خود می‌شویم. باز هم تاکید می‌کنم چنانچه فردی ممنوع‌الخروج می‌شود، به محض رفع ضرورت، ممنوع‌الخروجی او باید برطرف شود و این موضوع به اطلاع او برسد؛ بعضاً افرادی که قبل از محکومیت، ممنوع‌الخروج شده بودند، به واسطه ارفاقات قانونی و آزادی مشروط، از زندان آزاد می‌شوند؛ در اینگونه موارد نیز باید چنانچه مساله‌ای وجود ندارد، ممنوع‌الخروجی آن فرد رفع شود و اگر به واسطه مساله‌ای، ممنوع‌الخروجی فرد رفع نمی‌شود، موضوع باید به اطلاع او برسد.
رئیس قوه‌ قضائیه همچنین بیان داشت: در حال حاضر نیز یکی از دغدغه‌های برخی هموطنان مقیم در خارج از کشور این است که آیا می‌توانند به ایران بیایند و بازگردند و چنانچه مشکلی نیز دارند آیا می‌توانند با گرفتن وکیل، به رفع آن مشکل بپردازند یا اینکه حتما نیاز به حضور خودشان است. 
محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: باید توجه داشت در برخی پرونده‌ها بویژه پرونده‌های حقوقی، بعضا وکیل فرد می‌تواند امور را از ابتدا تا انتها تمشیت کند و شاید نیازی به حضور هموطن مقیم خارج در روند رسیدگی به پرونده نباشد؛ علی‌ای‌حال مقوله‌ ممنوع‌الخروجی‌ها و مسائل مرتبط با آن، یکی از دغدغه‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور است و قطعاً در دیدار رئیس‌جمهور با ایرانیان مقیم خارج نیز که طی روز‌های آینده برگزار می‌شود، این موضوع مطرح می‌شود، لذا ساماندهی تمام و کمال مقوله‌ ممنوع‌الخروجی‌ها، موضوع بسیار بااهمیتی است که ضرورت دارد با فوریت انجام گیرد. 
* دستور دادستان کل کشور درباره ممنوع‌الخروجی‌ها
در بخش دوم جلسه شورای عالی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد موحدی، دادستان کل کشور با اشاره به تاکیدات رئیس قوه‌ قضائیه ناظر بر ضرورت ساماندهی فوری مقوله ممنوع‌الخروجی‌ها اظهار کرد: تاکیدات لازم را انجام داده‌ایم که نظارت‌های لازم انجام شود تا فردی به‌ صورت بلاوجه در حالت ممنوع‌الخروج باقی نماند و به محض برطرف شدن مشکل، ممنوع‌الخروجی وی برداشته شود. البته به این نکته هم باید توجه داشته باشیم که همه احکام ممنوع‌الخروجی از ناحیه قوه‌ قضائیه صادر نمی‌شود، بلکه این احکام از ناحیه اجرائیات ثبت، بانک‌ها، مالیات و... نیز صادر می‌شود. پیگیری‌ها و اقدامات درباره ساماندهی مقوله ممنوع‌الخروجی‌ها به‌ صورت «به‌روز» در دادستانی کل در حال انجام است.

Page Generated in 0/0076 sec