printlogo


کد خبر: 292379تاریخ: 1403/7/3 00:00
«وطن امروز» درباره پیام این حکم و تأثیر آن بر سیاست‌ورزی مخبر گزارش می‌دهد
نماد دولت شهید رئیسی
با حکم رهبر انقلاب محمد مخبر مشاور و دستیار رهبری شد

گروه سیاسی: رهبر انقلاب دیروز طی حکمی دکتر محمد مخبر را به عنوان مشاور و دستیار خود انتخاب کردند. در حکم رهبری با اشاره به خدمات مخبر در عرصه‌های مدیریتی و اقتصادی، وظیفه او ادامه سیاست دولت شهید رئیسی برای شناسایی و به کارگیری نیروهای جوان و نخبه جهت کمک به دستگاه‌های مختلف درج شده است. 
به گزارش «وطن امروز»، ۳ سال پیش محمد مخبر 17 مرداد 1400 طی حکمی از طرف شهید رئیسی، به عنوان معاون اول رئیس جمهور انتخاب شد. از آن زمان به بعد نام مخبر بیشتر در محافل خبری آمد و عموم مردم نام او را بیشتر شنیدند اما مخبر پیش از آنکه به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور انتخاب شود، از سال ۱۳۸۶ ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را برعهده داشت و پیش از آن هم سمت‌هایی چون مسؤول بهداری سپاه دزفول در زمان جنگ، مدیرعامل مخابرات خوزستان، معاون استانداری خوزستان و معاونت بازرگانی بنیاد مستضعفان برعهده‌اش بود.
وی در 14 سال مدیریت در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) توانسته بود اقدامات موفقی چون تاسیس بنیاد برکت، بنیاد احسان، موسسه دانش‌بنیان برکت، گروه توسعه اقتصادی تدبیر، راه‌اندازی قرارگاه محرومیت‌زدایی و پیشرفت در مسیر خدمت به محرومان و مستضعفان و تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا (کوو ایران برکت) را در پرونده خود به ثبت برساند. 
* فرمانده اقتصادی دولت سیزدهم
مخبر با تجربیاتی که از قبل کسب کرده بود، به عنوان یک مدیر موفق، بازوی اقتصادی دولت شهید رئیسی را تقویت کرد. تا آنجا که از او به عنوان فرمانده اقتصادی دولت سیزدهم یاد می‌شد. ماموریت مخبر در دولت سیزدهم، تلاش برای جهش اقتصادی و اقدامات انقلابی دولت در حوزه‌های کلان اقتصادی، همچون گاز، پتروشیمی، خنثی‌سازی تحریم‌ها و طرح‌های آبرسانی بود. در نتیجه تلاش‌های او در ذیل دولت شهید رئیسی بود که مشکل کمبود آب در خوزستان که در نخستین ماه‌های استقرار دولت شهید رئیسی تبدیل به یک دغدغه ملی شده بود، ظرف کمتر از یک سال برطرف شد. 
مخبر که در دوران حضور در ستاد اجرایی فرمان امام، سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی» را که همواره مد نظر رهبری بود پیگیری می‌کرد، پس از انتخاب به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور نیز ریاست «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» را به دست گرفت تا وضعیت اقتصادی کشور را سر و سامان دهد. نگاه مخبر به فعالیت‌های اقتصادی همواره بر اساس اقتصاد مقاومتی و مشارکت دادن مردم در امور اقتصادی بود. وی در این باره گفته بود: «اجرای طرح‌ها باید با مشارکت و محوریت مردم انجام شود؛ به ‌گونه‌ای که هم در سرمایه‌گذاری و هم در مدیریت، مردم نقش‌آفرین باشند... طرح‌هایی که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب شده، اولویت‌های مهم و راهبردی دولت برای افزایش قدرت اقتصادی کشور با توجه به شرایط تحریمی کشور و نظم جدید جهانی است و از نقشه جامع مقاوم‌سازی اقتصاد ایران استخراج شده است. قدرت اقتصادی کشور باید با این طرح‌ها به‌روزرسانی شود و افزایش یابد و بر اساس آن، تعاملات بلندمدت با شرکای بزرگ اقتصادی طراحی شود که در حال پیگیری آن هستیم».
* مدیریت قوی در دوره 50 روزه انتقال دولت
با سقوط بالگرد حامل ریاست‌جمهوری و شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانش در بازگشت از افتتاح سد قیز قلعه‌سی که روز 30 اردیبهشت‌ 1403 رخ داد، محمد مخبر طبق قانون سرپرست ریاست‌جمهوری شد. او باید به مدت 50 روز که قانون برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید تعیین کرده بود، سکان هدایت دولت سیزدهم را برعهده می‌گرفت؛ دورانی سخت زیر ذره‌بین احزاب و گروه‌های مختلف که هر کدام در تب و تاب حضور در رقابت‌های ریاست‌جمهوری بودند و در چنین شرایطی، مخبر علاوه بر اداره باثبات کشور، اصل بی‌طرفی را در جریان رقابت‌های انتخابات به درستی رعایت کرد. چنانکه این وجه از مدیریت 50 روزه مخبر بر دولت، مورد توجه دوست و دشمن قرار گرفت.
با آغاز ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری، انتظار می‌رفت نام محمد مخبر نیز در میان نامزدها دیده شود، بویژه آنکه شهید رئیسی و کلیت دولت سیزدهم، از مقبولیت بسیاری بین مردم برخوردار بود اما مخبر به‌رغم آنکه معاون اول شهید رئیسی بود و مدیریت درخشانی نیز در جایگاه سرپرست ریاست‌جمهوری از خود به یادگار گذاشته بود، از حضور در کوران رقابت‌های انتخاباتی صرف‌نظر کرد تا به گفته خود، بیشترین تمرکزش بر اداره کشور در شرایط حساس پس از شهادت سیدابراهیم رئیسی باشد. از سوی دیگر عدم شرکت مخبر در انتخابات ریاست‌جمهوری، طرح هرگونه شائبه‌ای را درباره جانبداری دولت سیزدهم از کاندیداهای حاضر در رقابت‌های ریاست‌جمهوری برطرف کرد. 
عملکرد خوب مخبر در جایگاه سرپرست دولت سیزدهم حتی مورد توجه رهبری نیز قرار گرفت و ایشان در دیدار اعضای دولت سیزدهم فرمودند: «بویژه از شخص آقای مخبر من باید تشکر ویژه بکنم؛ هم به خاطر همکاری‌شان با آقای رئیسی در طول این ۳ سال... و هم برای این 50-40 روز اخیر که ایشان در موضع «سرپرست ریاست‌جمهوری» حقّاً و انصافاً خیلی خوب کار کردند، خوب تلاش کردند، کارها را دنبال گرفتند، دنبال کردند. اینکه گفته شده بود «تا روز آخر، همه‌ کارها انجام بگیرد» را ایشان به معنای واقعی کلمه جدی گرفتند».
* مأموریت معرفی نیروهای جوان و نخبه به دستگاه‌ها
اکنون محمد مخبر به عنوان نماد اصلی دولت سیزدهم که عملکرد آن از جوانب مختلف مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، وظیفه شناسایی، به‌کارگیری و معرفی نیروهای جوان و نخبه جهت کمک به دستگاه‌های مختلف را برعهده دارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین دیدار مسعود پزشکیان و اعضای دولت چهاردهم با ایشان با اشاره به اینکه باید فرصت خدمت به مردم و تلاش برای پیشرفت کشور را نعمت بزرگ الهی بدانیم، درباره خدمات دولت شهید رئیسی گفتند: بدانید فرصت ۴ سال خدمت به سرعت برق و باد می‌گذرد؛ البته در همین مدت هم می‌توان کارهای بزرگی کرد. همچنانکه امیرکبیر در مدت ۳ سال کارهای بزرگی انجام داد و رئیسی عزیز هم در حدود ۳ سال خدمت برخی پایه‌گذاری‌های خوبی انجام داد که ان‌شاءالله ثمره آن به کشور خواهد رسید».
رهبر انقلاب همچنین شناخت داشته‌ها و ظرفیت‌ها را شرط کارآمدی دولت دانستند و گفتند: «مثال‌های زیادی وجود دارد که در گذشته برخی مسؤولان، استعدادها و ظرفیت‌های داخلی را نشناختند یا باور نداشتند و از این جهت ضررهایی به کشور وارد شد». اشاره رهبری به شناخت ظرفیت‌های داخلی زمانی پرمعناتر می‌شود که نگاهی به بیانات ایشان در آخرین دیدار اعضای دولت سیزدهم با ایشان بیندازیم.
در آن دیدار که هفدهم تیر امسال انجام شد، ایشان اعتقاد عمیق به توانایی‌های داخلی را از خصوصیات برجسته شهید رئیسی خواندند و گفتند: «در دوره‌های مختلف با مسؤولان در این‌‌ باره صحبت کرده‌ایم، کسی هم مخالف نبود اما انسان می‌فهمد که رئیسی از بن دندان به ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخلی برای حل مشکلات کشور اعتقاد داشت».
اکنون به نظر می‌رسد نوع نگاهی که در دولت شهید رئیسی حاکم بود، باعث شده مقام معظم رهبری، معاون اول رئیس جمهور شهید سیزدهم را به عنوان مشاور و دستیار خود با ماموریت و وظیفه مشخص انتخاب کنند. در دولت شهید رئیسی حلقه‌ای از مدیران جوان و نخبه چه در کابینه و چه در سطوح دیگر مدیریتی حضور داشتند که عملکرد موفق آنها رهبری را بر آن داشته تا از دکتر محمد مخبر بخواهند با تداوم مسیر طی شده در دولت سیزدهم، شناسایی و به‌کارگیری نخبگان جوان را ادامه دهد و از توانایی‌های آنها برای کمک به دولت یا دیگر دستگاه‌ها استفاده کند.
***
با حکم رهبر انقلاب
محمد مخبر، مشاور و دستیار رهبری شد
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در حکمی آقای دکتر محمد مخبر را به عنوان مشاور و دستیار رهبری منصوب و وظیفه ایشان را امتداد سیاست مدبرانه دولت شهید رئیسی برای شناسایی و به کارگیری نیروهای جوان و نخبه جهت کمک به دستگاه‌های مختلف تعیین کردند.
متن حکم رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر محمد مخبر دام توفیقه
با عنایت به خدمات متعهدانه و تأثیرگذار جناب‌عالی در عرصه‌های مدیریتی و اقتصادی بویژه در دولت شهید رئیسی و سیاست درست و مدبرانه‌ به کارگیری نخبگان و جوانان پرانگیزه و تلاشگر در اجرای طرح‌های گوناگون، شما را به عنوان مشاور و دستیار رهبری منصوب می‌کنم. 
انتظار می‌رود در امتداد سیاست مزبور، شناسایی نیروهای جوان و همکاری با آنان را با برنامه‌ریزی منطقی، پی گرفته و در کمک به دستگاه‌های دولتی و غیره از آن بهره‌برداری نمایید.
توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای/ ۲ مهر ۱۴۰۳

 


Page Generated in 0/0068 sec