printlogo


کد خبر: 292380تاریخ: 1403/7/3 00:00
گزارش «وطن امروز» درباره دلایل واریز نشدن مرحله سوم سود سهام عدالت
چشم‌انتظاری سهامداران

گروه اقتصادی: واریز سود سهام عدالت مربوط به عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ شرکت‌ها که 2 مرحله از آن سال گذشته انجام شد، با تأخیر مواجه شده است. قرار بود مرحله سوم و تسویه این سودها در ماه‌های اخیر محقق شود اما هنوز واریز نشده و سهامداران منتظر پرداخت و پیگیری مشکلات مربوط به این تأخیر هستند.
یکی از سهامداران استانی سهام عدالت با گلایه از نحوه واریز این سود در پیامی به «وطن امروز» نوشت که معتقد است سازمان بورس به عنوان نماینده سهامداران باید پیگیر برخورد با شرکت‌هایی باشد که از واریز سود سهام عدالت خودداری می‌کنند. سهامدار دیگری در نظراتی که در گزارش‌های قبلی منتشر شده بود، گفته بود: اگر قرار بود سود سهام عدالت واریز نشود، چرا به سهامداران وعده داده شد؟ نهادهای نظارتی باید به عدم واریز سود سهام عدالت که مطالبه ۵۰ میلیون نفر است، ورود کنند. خانم دیگری نیز اظهار داشت: چگونه شرکت‌ها قادر به پرداخت حقوق پرسنل خود هستند اما نمی‌توانند سود سهام عدالت را که حق‌الناس است، واریز کنند؟ سازمان بورس تاکنون چه اقداماتی برای دریافت سود سهام عدالت از شرکت‌ها انجام داده است؟
در راستای همین درخواست‌ها، «وطن امروز» این موضوع را بازخوانی و علل عدم واریز مرحله سوم سود سهام عدالت را پیگیری کرد.
مجید عشقی، رئیس سابق سازمان بورس، ۲۸ فروردین‌ سال جاری در رسانه ملی اعلام کرده بود: مجموعه‌ای از اتفاقات باعث شده برخی شرکت‌ها تخلف کرده و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. این شرکت‌ها عمدتا با کمبود نقدینگی مواجه هستند. ما هم توصیه کرده‌ایم سود سهام عدالت باید پرداخت شود و امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سودها را جمع‌آوری و مابقی را پرداخت کنیم. البته زمان دقیق آن باید توسط شورای عالی بورس تعیین شود.
مشاهدات نشان از این موضوع دارد که مجامع 7 شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت از بهمن سال گذشته آغاز شده و تا پایان مرداد امسال ادامه داشته است.
بر این اساس، استان‌های خراسان شمالی، زنجان، گیلان، مرکزی، اصفهان، کرمان و کرمانشاه از جمله استان‌هایی هستند که در این مدت مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت آنها برگزار شده است. همچنین مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان چهارمحال و بختیاری نیز در تاریخ ۶ شهریور 1402 برگزار شد.
در سال‌های اخیر سود سهام عدالت در 2 مرحله به حساب دارندگان آن واریز شده است؛ یکی در پاییز و دیگری در اواخر زمستان. در مرحله دوم سال گذشته، سود سهام عدالت حدود ۳۰ درصد کمتر از مرحله اول بود. همچنین در سال ۱۴۰۲ سود سهام عدالت متوفیان نیز پرداخت شد. وعده داده شده بود افرادی که زمستان سال گذشته سود خود را دریافت نکرده‌اند، در خرداد ۱۴۰۳ حساب آنها شارژ خواهد شد. با این حال و به ‌رغم وعده‌های داده شده، واریز سود سهام عدالت نه‌تنها در خرداد محقق نشد، بلکه در تیر و مرداد و شهریور نیز خبری از آن نشد.
ولی‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان سال مالی ۱۴۰۲ درباره این موضوع اظهار کرد: هنوز خبری از واریز سود سهام عدالت از 3 شرکت خاص نیست.
وی افزود: پالایشگاه بندرعباس ۲ هزار میلیارد تومان، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ۳ هزار میلیارد تومان و مپنا حدود ۵۵۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند.
جعفری در پاسخ به این سؤال که آیا با این شرکت‌ها برخوردی خواهد شد، گفت: گزارش تخلف احتمالی برای این شرکت‌ها تهیه و به مراجع رسیدگی به تخلفات ارسال شده است اما اکنون مهم این است که بتوانیم با پیگیری‌های خود، سود سهام عدالت را به طور کامل وصول و الباقی سود سال ۱۴۰۱ را به حساب مشمولان واریز کنیم.
***
آخرین اخبار از جزئیات سود سهام عدالت
جزئیات واریز سود سهامداران در هفته سوم شهریور 1402 نشان می‌دهد ۲۳ ناشر، سود مجموعا ۲ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۷۴۰ سهامدار را که شامل ۶ هزار و ۷ میلیارد و ۸۳ میلیون تومان می‌شود، به حساب سجامی سرمایه‌گذاران واریز کرده‌اند.
* واریز سود جاری ۱۹ شرکت
در هفته سوم شهریور امسال، ۱۹ شرکت شامل «دوده صنعتی پارس، بانک قرض‌الحسنه رسالت، سرمایه‌گذاری پویا، سرمایه‌گذاری توسعه توکا، پالایش نفت اصفهان، ص. س. املاک و مستغلات امین‌شهر، لامیران، سرمایه‌گذاری صنایع ایران، سیمان فارس، گسترش صنایع روی ایرانیان، بهمن دیزل، گروه صنعتی ملی، نفت پاسارگاد، پتروشیمی گلستان، تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر، ایران یاساتایر و رابر، فولاد هرمزگان جنوب، بهار رزعالیس چناران و ملی صنایع مس ایران» سود جاری ۲ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۹۲۹ سهامدار را که معادل ۵ هزار و ۸۹۰ میلیارد و ۵۹ میلیون تومان است، به حساب آنها در سامانه سجام واریز کرده‌اند.
* واریز سود سنواتی و حق تقدم ۴ شرکت
در همین بازه زمانی، ۴ ناشر شامل «لامیران، سرمایه‌گذاری پردیس، بیمه زندگی آگاه و پارس الکتریک» سود سنواتی و حق تقدم ۱۳۰ هزار و ۸۱۱ سهامدار را که معادل ۱۱۷ میلیارد و ۲۳ میلیون تومان است، از طریق سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت کردند.
***
بازخوانی پرونده سود سهام عدالت متوفیان و روندی که هنوز عملیاتی نشده است
۶ اسفند ۱۴۰۰ مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اظهار داشت انتقال قهری سهام عدالت به زیرساخت‌های مختلف، نیاز به زمان و تدابیر فنی بیشتری دارد و پیچیدگی‌های مربوط به آن باعث تأخیر در راه‌اندازی سامانه مربوط شده است. وی امیدوار بود که طی 6 ماه، یعنی تا شهریور ۱۴۰۱ سامانه به بهره‌برداری برسد که این هدف نیز محقق نشد. با این ‌حال، به گفته قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وقت، درباره سامانه انتقال سهام عدالت به وراث، بخشی وجود دارد که خارج از اختیارات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار دارد و نیازمند تعامل با قوه ‌قضائیه است.
وی اشاره کرد که برای اجرای سامانه، قوه ‌قضائیه باید به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی یک سرویس ارائه کند تا اطلاعات متوفیان را دریافت کند و بر اساس گواهی انحصار وراثتی که توسط قوه‌قضائیه صادر می‌شود و زیرساخت‌های سرویسی که ارائه می‌شود، موارد را اجرایی کند.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بیان کرد که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در تلاش است این موضوع را پیگیری کند و این درخواست یکی از خواسته‌های مسؤولان بازار سرمایه و سپرده‌گذاری مرکزی است.
***
فوت وارث و تنوع مذهب از مشکلات انتقال سهام به وارثان
عضو شورای‌ عالی بورس نیز در جلسه تعیین‌تکلیف متوفیان سهام عدالت اشاره کرد که وارثان باید درخواست خود را اعلام کنند و برگه انحصار وراثت را در اختیار داشته باشند. وی تأکید کرد که فرآیند سهام عدالت متوفیان بسیار پیچیده است و مشکل اصلی آن این است که حتی وراث هم ممکن است فوت کرده باشند. وی به مساله تنوع مذهبی متوفیان سهام عدالت هم اشاره کرد و گفت برای حل این مشکل باید قوانین و مقررات مربوط بهبود یابند. بنابراین بر اساس اطلاعات موجود، سامانه انتقال سهام عدالت به وراث هنوز به‌ صورت کامل راه‌اندازی نشده است و با مشکلات و تأخیرهایی مواجه شده است. پیچیدگی‌ها و نیازمندی‌های فنی مرتبط با این سامانه باعث تأخیر در بهره‌برداری آن شده است. همچنین اجرای سامانه نیازمند تعامل با قوه ‌قضائیه بود و برخی موارد خارج از اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار داشت که تا امروز بسیاری از این مشکلات مرتفع شده و در مراحل نهایی اجرایی‌شدن است.
***
سازمان ثبت‌احوال و اجرای سامانه الکترونیک متوفیان سهام
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ محمد کاظمی‌فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه درباره سامانه انتقال سهام عدالت به وراث اطلاعاتی را درباره اطلاعات فردی متوفیان سهامداران این سامانه به ‌صورت الکترونیکی ارائه کرد. وی اعلام کرد سازمان ثبت‌احوال کشور این خدمت را ارائه خواهد کرد و اطلاعات متوفیان به ‌صورت آنلاین در دسترس سازمان بورس قرار دارد.
کاظمی‌فرد همچنین افزود: داده‌های مربوط به وراثت سهام انحصارا به سازمان بورس ارائه شده است تا سهام عدالت متوفیان به خانواده‌های‌شان منتقل شود. این داده‌ها به ‌صورت وب‌سرویس در اختیار سازمان بورس قرار گرفته و سازمان می‌تواند از آن در سامانه‌های خود استفاده کند.
* نقص‌های انتقال دستی داده‌های فوت‌شدگان به سازمان بورس
با این حال، برخلاف ادعاهای رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه، فرآیند انتقال داده‌های فوت‌شدگان به سازمان بورس به دلیل انجام این فرآیند به ‌صورت دستی به طور کامل انجام نشده است. در این زمینه، باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: تاکنون تنها تصاویر انحصار وراثت مبتنی بر سرویس به سازمان بورس ارائه شده است و از سال ۹۷ به بعد عملا تعداد متوفیان را پوشش نمی‌دهد.
با توجه‌ به این موضوع، سازمان بورس برای افزایش سرعت در راه‌اندازی سامانه انتقال سهام متوفیان به وراث، زیرساخت فنی را مجددا تغییر داده و طرح دیگری را در شورای‌عالی بورس مطرح کرده است. عشقی، رئیس سابق سازمان بورس اعلام کرده بود تصویب شده است که تقسیم‌بندی سهام عدالت بر اساس گواهی انحصار وراثت از طریق شعب کارگزاری انجام شود.
بنابراین شرکت سپرده‌گذاری باید زیرساختی را برای شرکت‌های کارگزاری فراهم کند تا آن شرکت‌ها بتوانند اقدامات لازم را انجام دهد.
* سازمان ثبت‌احوال کشور مسؤول ارائه خدمات مربوط به اطلاعات متوفیان است
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ سازمان ثبت‌احوال کشور خدماتی را درباره سامانه انتقال سهام عدالت به وراث اعلام کرد. این سامانه به ‌منظور انتقال سهام متوفیان به وارثان آنها ایجاد شده است. اطلاعات فردی متوفیان سهامداران در این سامانه ثبت می‌شود و سازمان بورس از این اطلاعات برای انتقال سهام استفاده می‌کند. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه توضیح داد که سازمان ثبت‌احوال کشور مسؤول ارائه خدمات مربوط به اطلاعات متوفیان است و این اطلاعات به ‌صورت الکترونیکی در دسترس سازمان بورس قرار می‌گیرد. او اعلام کرد سازمان ثبت‌احوال کشور این خدمت را ارائه خواهد کرد و به ‌صورت آنلاین اطلاعات مربوط به متوفیان سهامداران در دسترس سازمان بورس قرار خواهد گرفت.
***
فرآیند انتقال داده‌های فوت‌شدگان به سازمان بورس
همچنین با توجه ‌به ادعاهای رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، برخی از مسؤولان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده‌اند فرآیند انتقال داده‌های فوت‌شدگان به سازمان بورس به طور کامل انجام نشده است. تاکنون تنها تصاویر انحصار وراثت بر اساس سرویس به سازمان بورس ارائه شده است و این تصاویر از سال ۹۷ به بعد معتبر هستند. با این ‌حال، تعداد متوفیان قبل از سال ۹۷ هنوز به طور کامل در این سامانه ثبت نشده است.
به همین دلیل، سازمان بورس برای افزایش سرعت در راه‌اندازی سامانه انتقال سهام متوفیان، زیرساخت فنی را تغییر داده است. طرحی مطرح شده است که تقسیم‌بندی سهام عدالت بر اساس گواهی انحصار وراثت از طریق شعب کارگزاری انجام شود. در این طرح، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مسؤول فراهم‌کردن زیرساخت موردنیاز برای شرکت‌های کارگزاری خواهد بود تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.
***
برای انتقال سهام عدالت متوفیان حتماً وارثان باید سجامی شوند
وراثی که قصد دارند سهام عدالت متوفیان خود را دریافت کنند، باید ابتدا به سامانه سجام مراجعه کرده و فرآیند سجامی شدن را طی کنند. این شرط برای تمام وراث الزامی است و بدون آن، امکان انتقال سهام و دریافت سود وجود ندارد. مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت تأکید کرده است این شرط باید توسط همه وراث رعایت شود.
محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی  چندی پیش دوباره تأکید کرد: واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مربوط به عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ هنوز از سوی برخی ناشران انجام نشده است. به همین دلیل، تاکنون نتوانسته‌ایم سود سهام عدالت و سود وراث را واریز کنیم.
وی ادامه داد: در صورت واریز سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت، سود وراثی که تمام مراحل انتقال سهام عدالت متوفیان خود را انجام داده‌اند نیز به طور کامل واریز خواهد شد اما باید تأکید کرد که یکی از شروط اساسی واریز سود سهام عدالت برای وراث، سجامی شدن آنهاست. باغستانی توضیح داد: برای واریز سود، به شماره شبا برای هر یک از وراث نیاز داریم، بنابراین در این زمان، وراث می‌توانند از طریق شعب بانک‌های منتخب و کارگزاری‌های معتبر، اقدامات لازم برای انتقال سهام عدالت متوفی خود را انجام دهند.
***
نحوه دریافت سود سهام عدالت متوفیان
مژگان صفری‌مقدم، مدیر پشتیبانی و راهبری عملیات سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث از طریق شعب کارگزاری و بانک‌های منتخب همچنان بدون هزینه انجام می‌شود.
وی افزود: پس از سجامی شدن، وراث می‌توانند با مراجعه به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir و انتخاب بخش امور سهام عدالت متوفی، با وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد فرد فوت‌شده، وضعیت سهام عدالت و پرتفوی او را استعلام کنند.
وی توضیح داد: تمام مراحل ذکر شده و تقسیم دارایی متوفی به ‌صورت رایگان انجام می‌شود. پس از استعلام وضعیت سهام عدالت، یکی از وراث می‌تواند به یکی از شعب کارگزاری‌های منتخب یا بانک‌های ملی، تجارت، ملت و پارسیان مراجعه کرده و مدارک لازم را که در آدرسwww.csdiran.ir موجود است، ارائه دهد.
صفری‌مقدم تأکید کرد: تمام وراث متوفی سهام عدالت باید پس از تقسیم دارایی، نسبت به سجامی شدن اقدام کنند تا واریز سود سهام عدالت به حساب آنها از طریق شماره شبای اعلام‌شده در سامانه سجام انجام شود. همچنین وراث پس از سجامی شدن می‌توانند با مراجعه به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه علاوه بر مشاهده پرتفوی سهام عدالت خود، از ارزش روز آن نیز مطلع شوند.
***
سهام عدالت جاماندگان در انتظار مصوبه دولت
راضیه ذوالنوریان، مدیر کل دفتر توسعه مردمی‌سازی واگذاری‌ها در آخرین اظهارات خود درباره تخصیص سهام عدالت به بازماندگان گفت: با توجه به تبصره ۳ ماده ۳۴ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی موضوع تکلیف وزارت امور اقتصادی و دارایی برای شناسایی افراد مشمول طرح توزیع سهام عدالت، با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فراهم آوردن شرایط واگذاری سهام به مشمولان و با عنایت به ابلاغ دستورالعمل مربوط در سال ۱۳۸۹ توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی، در ۲۰ مرحله مختلف جهت شناسایی مشمولان این طرح اقدام شد و در نهایت تعداد ۴۹،۱۴۸،۷۷۴ نفر به عنوان مشمولان نهایی طرح شناسایی شدند.
مدیرکل دفتر توسعه مردمی‌سازی واگذاری‌ها تصریح کرد: همچنین پرتفوی سهام حدود ۳۰ میلیون نفر از مشمولان به صورت غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و کانون متشکل از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اداره خواهد شد، این دسته از مشمولان پس از پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بازار بورس و اوراق بهادار، سهامدار این شرکت‌ها شدند. گفتنی است با توجه به بررسی نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های موصوف، از سوی شورای عالی بورس و اوراق بهادار مقرر شده است بر اساس مصوبات مورخ ۲۰/۴/۱۴۰۲ و ۹/۸/۱۴۰۲ آن شورا نسبت به برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اقدام شود. بدیهی است پس از برگزاری مجامع موصوف و از زمان اعلام آزاد شدن خرید و فروش، سهامداران می‌توانند به تدریج نسبت به معامله سهم خود در بورس اقدام کنند.
***
توزیع سهام جدید عدالت و لزوم تصویب سبد پیشنهادی جدید در هیأت وزیران
ذوالنوریان تصویب سبد پیشنهادی جدید در هیات وزیران را لازم دانست و ادامه داد: در راستای بند الف تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور، دولت موظف شده بود از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری نسبت به واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، مددجویان سازمان بهزیستی کل کشور و تمام افراد واجد شرایط طبق قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌وچهارم قانون اساسی اقدام کند.
******
«وطن امروز» از لزوم اعمال برخی سیاست‌های مالیاتی در سال‌های آینده در راستای افزایش درآمد دولت گزارش می‌دهد
معاف از  عدالت!
در چند سال اخیر مالیات افزایش نیافته اما اصلاح قانون مالیاتی برای حذف معافیت‌های غیرضروری در دستور کار است
گروه اقتصادی: مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) در ۱۹۰ کشور به عنوان یک پایه مالیاتی شناخته می‌شود که بر مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش دارایی‌ها وضع می‌شود. این مالیات بویژه روی دارایی‌هایی مانند طلا، مسکن و خودرو تأثیرگذار است. در چارچوب جدید مالیات بر عایدی سرمایه، یک دوره ۳ ساله برای تنفس در نظر گرفته شده که پس از تصویب قانون آغاز می‌شود. همچنین در طرح اصلاح قانون نظام مالیاتی، سلبریتی‌ها و جاهایی که معافیت غیرضروری داشته‌اند، دیگر این مشوق را دریافت نمی‌کنند.
* جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه
محاسبه مالیات بر اساس ارزش دارایی‌ها انجام می‌شود. برای مثال، اگر یک خانه به قیمت ۵ میلیارد تومان خریداری و به قیمت ۶ میلیارد تومان فروخته شود، عایدی یک میلیارد تومانی حاصل می‌شود که مشمول مالیات خواهد بود. با این حال، اثرات تورم نیز باید از این میزان کسر شود. بر اساس این طرح مالیاتی، دلالان و سودجویان باید از این مالیات بترسند اما مردم عادی که به دنبال خرید خانه بهتری هستند، مشمول این مالیات نمی‌شوند. از طرف دیگر انتقال املاک به فرزندان یا خرید خودروی جدید نیز از این مالیات معاف است. حتی خرید چند دستگاه خودرو برای استفاده شخصی مشمول مالیات نخواهد بود، مگر در صورت فروش و کسب سود.
کشاورزان، شامل دامپروری، زنبورداری و... نیز از مالیات معاف هستند. طبق اصلاحیه مالیاتی، حساب‌های شخصی و تجاری سلبریتی‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی تحت رصد است و برخی از آنها باید مالیات پرداخت ‌کنند. برای نمونه در صورتی که 100 تراکنش بالای 35 میلیون تومان ثبت شود، دیگر حساب تجاری محسوب می‌شود، مگر اینکه اسنادی ارائه شود که آن را رد کند.
طبق آمار، ۸۸ درصد مالیات کشور توسط ۵ درصد مؤدیان پرداخت می‌شود که عمدتا شامل شرکت‌های بزرگ هستند. اصلاحات در قانون مالیات‌های مستقیم به ساماندهی مالیاتی و کاهش معافیت‌ها کمک خواهد کرد تا جلوی فرارهای مالیاتی بزرگ گرفته شود.
* اندازه اقتصاد غیررسمی در ایران
اقتصاد غیررسمی در ایران حدود ۱۸ درصد تخمین ‌زده می‌شود. بسیاری از کشورها به دنبال کاهش این نوع اقتصاد از طریق ابزارهای مالیاتی هستند. مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای مختلف مانند آمریکا از بیش از ۱۰۰ سال پیش اجرایی شده و به افزایش شفافیت و کاهش اقتصاد غیررسمی کمک کرده است. در نهایت، تمام اشخاص حقوقی و حقیقی غیرایرانی که در ایران فعالیت می‌کنند، مشمول قانون مالیات‌های مستقیم خواهند بود.
* اصلاح قانون مالیات بر درآمد در دست اقدام
احمد غفارزاده، مشاور مالیاتی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: در مالیات ۲ مؤلفه پایه و نرخ را داریم. برای افزایش درآمدهای مالیاتی، دولت یا باید پایه‌های جدید تعریف کند یا نرخ‌های مالیاتی را بالا ببرند. برای نمونه اگر سقف نرخ مالیاتی الان 25 درصد در نظر گرفته شده است، در سال مالی آینده 25 درصد به طور کامل اعمال شود. در سال‌های گذشته افزایش نرخ مالیات و پایه‌های مالیاتی نداشتیم و مالیات تغییری نکرد اما سازمان امور مالیاتی به اطلاعات جدیدی دسترسی پیدا کرده است. برای نمونه اخیرا به اطلاعاتی از تراکنش‌های بانکی دسترسی یافته است که بر مبنای آن می‌تواند مالیات دریافت کند. 
غفارزاده افزود: در شرایط کنونی حساب‌های تجاری و غیرتجاری داریم. حال مؤدی مالیاتی ممکن است فعالیت‌هایی داشته باشد و درآمد خود را به حساب‌های غیرتجاری‌اش منتقل کند. به همین دلیل سازمان امور مالیاتی مصوبه‌ای را تعریف کرده که اگر در 100 تراکنش 35 میلیون تومان به بالا به حساب یک کارت واریز شود، نشان‌دهنده یک فعالیت تجاری است. پس فرد باید مالیات بدهد اما اگر صاحب حساب ثابت کند این واریز بر مبنای یک فعالیت غیرتجاری بوده، از مالیات معاف می‌شود.
* میزان پرداخت مالیات در سال 1403 تغییر نکرد
مشاور مالیاتی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم تصریح کرد: دولت نمی‌تواند نرخ مالیاتی را افزایش دهد یا پایه مالیاتی جدید ایجاد کند، چرا که به مصوبه مجلس نیاز است. در مقطع کنونی مجلس در حال بررسی اصلاح قانون مالیاتی است که بر اساس آن حذف معافیت‌های غیرضرور مطرح شده است. برای نمونه مناطق آزاد و آموزشگاه‌ها و فعالیت فرهنگی طبق ماده 139 معافیت معالیاتی دارند. معافیت‌هایی مربوط به اجاره ملک و... وجود دارد که غیرضروری است. به همین دلیل معافیت را می‌توان تغییر داد.
وی افزود: همچنین طبق ماده 139، معافیت مالیاتی برای هنرمندان و... در نظر گرفته شده است. برای نمونه اگر برای یک مجری که 10 میلیارد تومان در سال درآمد دارد معافیت در نظر گرفته شده است در بودجه سال جدید محدودیت‌هایی برای این فرد اعمال ‌می‌شود؛ برای چنین اشخاصی 4 برابر پایه معافیت مالیات در نظر گرفته می‌شود. به این معنی که 4 برابر 144 میلیون تومان معاف از مالیات هستند و مابقی درآمد هنرمند یا ورزشکار مشمول مالیات خواهد بود.
غفارزاده تصریح کرد: در لایحه اصلاح مالیاتی این موضوع در نظر گرفته شده که سرمایه‌ به بخش‌های غیرمولد نرود. از این رو سعی شده مالیات‌های خاصی برای چنین سرمایه‌گذاری‌هایی در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذاران به سمت تولید و ارزش افزوده بروند.
* معافیت‌های مالیاتی کسب‌وکارهای نوپا
بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی نیازمند آگاهی و رعایت شرایط مشخصی است. در ادامه به برخی از راه‌های بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی اشاره می‌شود. آشنایی با قوانین و مقررات مالیاتی کشور و معافیت‌های مربوط به آن، نخستین قدم برای جلوگیری از فشار بر کسب و کارهای نوپاست. مشاوره با حسابداران و مشاوران مالیاتی می‌تواند به شفاف‌سازی وضعیت مالیاتی کمک کند. برخی معافیت‌ها بسته به میزان درآمد یا فروش کسب‌وکار تعیین می‌شود.
نگهداری دقیق از اسناد و مدارک مالی، از جمله فاکتورها و گزارش‌های درآمد، برای مستند کردن معافیت‌ها ضروری است. همچنین رعایت زمان‌بندی‌های قانونی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی و مستندات مربوط به معافیت‌ها ضروری است.
کسب‌وکارهای نوپا با توجه به درآمد و هزینه‌ می‌توانند استراتژی‌هایی برای کاهش مالیات و بهره‌مندی از معافیت‌ها داشته باشند، چرا که برخی مشوق‌ها مانند سرمایه‌گذاری در بخش‌های خاص یا تأسیس کسب‌وکارهای نوپا واجد شرایط معافیت است.
قوانین مالیاتی ممکن است تغییر کند. کسب‌وکارها برای بهره‌مندی از معافیت‌ها، مستندات لازم را باید داشته باشند اما دیده می‌شود گاهی برخی کسب‌وکارها با راه‌اندازی شرکت‌های صوری و... درآمد شرکت اصلی را به شرکت‌های فرهنگی یا خیریه‌ای منتقل می‌کنند و از این طریق فرار مالیاتی می‌کنند. به طور قطع دولت باید جلوی این اقدامات را بگیرد.
* اقدامات لازم برای بهینه‌ترین معافیت‌های مالیاتی
با رعایت این نکات و آگاهی از قوانین، می‌توانید به بهینه‌ترین شکل از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوید. در بسیاری از کشورها مشوق‌های مالیاتی خاصی برای کسب‌وکارها وجود دارد که به آنها کمک می‌کند با هزینه‌ کمتری شروع به کار کنند و به رشد و توسعه بپردازند. برخی کشورها به کسب‌وکارهای نوپا برای چند سال اولیه فعالیت‌شان معافیت مالیاتی ارائه می‌دهند. همچنین شرکت‌ها می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در تجهیزات و فناوری‌های جدید اعتبار مالیاتی دریافت کنند. مشوق‌هایی برای شرکت‌هایی که در زمینه تحقیق و توسعه فعالیت می‌کنند، می‌تواند شامل کاهش مالیات یا اعتبار مالیاتی باشد، همچنین برخی دولت‌ها و نهادها وام‌های با شرایط مناسب و بهره پایین برای کسب‌وکارهای نوپا ارائه می‌دهند. گاهی اوقات دولت‌ها کمک‌های مالی مستقیم به کسب‌وکارهای نوپا می‌دهند. برای نمونه تسهیلاتی برای ثبت اختراعات و علامت‌های تجاری که می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند از نوآوری‌های خود محافظت کنند.
* مشوق‌های مالیاتی و تسهیلات خاصی برای کسب‌وکارها
در حال حاضر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مشوق‌های مالیاتی و تسهیلات خاصی برای کسب‌وکارها وجود دارد. به همین دلیل برخی کشورها از این مشوق‌ها برای جذب سرمایه‌های خارجی استفاده می‌کنند. در واقع برخی کشورها بیشتر بر معافیت‌های مالیاتی برای تقویت اقتصاد تمرکز دارند، در حالی که دیگر کشورها اعتبارهای مالیاتی یا تسهیلات بانکی ارائه می‌دهند. همچنین مدت زمانی که این مشوق‌ها در دسترس هستند متفاوت است. برخی کشورها ممکن است مشوق‌ها را برای چند سال اولیه فعالیت کسب‌وکار ارائه دهند، در حالی که دیگر کشورها ممکن است این مدت را طولانی‌تر یا کوتاه‌تر کنند. برای نمونه معافیت فعالیت تولیدی در مناطق آزاد ایران قبلا برای مدت 20 سال بود.
میزان حمایت‌های دولتی از کسب‌وکارها و حمایت از استارتاپ‌ها باید در اولویت دولت قرار بگیرد. این موضوع به فرهنگ کارآفرینی و حمایت از نوآوری کمک می‌کند. از طرف دیگر در ارزش افزوده و اشتغال‌زایی نیز موثر است.
* میزان درآمدهای مالیاتی در 6 ماهه 1403
رئیس سازمان امور مالیاتی درباره «هوشمندسازی نظام مالیاتی» و تأکید بر جایگزینی سازوکارهای سیستمی به جای سنتی اعلام کرد: دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی در سازمان امور مالیاتی تشکیل شده است. این اقدام به منظور تسهیل و تسریع خدمات مالیاتی به مؤدیان و هوشمندسازی نظام مالیاتی انجام می‌شود. اهداف و وظایف دفتر حسابرسی سیستمی ایجاد قواعد مشخص برای حسابرسی به صورت سیستمی و صدور اوراق تشخیص مالیاتی و مدیریت ریسک از طریق بازنگری و تعیین شاخص‌های ریسک در سیستم مالیاتی است. همچنین استفاده از داده‌ها برای تهیه اظهارنامه‌های پیش‌فرض و تولید اظهارنامه‌های برآوردی به صورت سیستمی  و بهبود فرآیندهای عملیاتی در سامانه‌های مالیاتی از  طریق دفتر حسابرسی سیستمی ممکن است.
سیدمحمدهادی سبحانیان همچنین اعلام کرده که برای سال ۱۴۰۲، مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی نسبت به سال قبل با یک ماه تأخیر شروع و تا نیمه مرداد تمدید شد که همین روند در سال ۱۴۰۳ نیز تکرار شد. از مجموع 8 میلیون و ۲۴ هزار و ۸۵۱ مؤدی مشمول تبصره ماده ۱۰۰، حدود ۷۲ درصد (4 میلیون و ۹۹۴ هزار و ۴۸۶ مؤدی) مالیات مقطوع صفر داشته‌اند. این تحولات نشان‌دهنده تلاش برای بهبود و هوشمندسازی نظام مالیاتی و افزایش کارایی در جمع‌آوری مالیات‌ها است. جزئیات مالیات برای اصناف از این قرار است که مالیات زیر ۲۰ میلیون تومان شامل ۸۷ درصد از صاحبان اصناف و مشاغل است که از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کرده‌اند، مالیات‌شان کمتر از ۲۰ میلیون تومان بوده است. مالیات بالای ۵۰ میلیون تومان  تنها ۵,۹ درصد از مؤدیان (معادل ۵۶۱ هزار و ۹۹۴ پرونده) مالیاتی بیشتر از ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.
نیمی از مالیات مقطوع از طریق تبصره ماده ۱۰۰، تنها از ۲ درصد از مؤدیان وصول شده است، همچنین حدود ۹۰ درصد از مالیات مقطوع (تقریبا ۳۳۵ هزار میلیارد ریال) از ۱۲ درصد از مؤدیان حقیقی با درآمد بالا به دست آمده است.
* بیشترین سرانه مالیات مربوط به چه صنفی است
بیشترین سرانه مالیات مربوط به داروسازان با مبلغ ۸۴ میلیون تومان، دندانپزشکان با ۷۸ میلیون تومان، بیمارستان‌ها با ۶۵ میلیون تومان و پزشکان با ۵۲ میلیون تومان در 6 ماهه نخست سال محقق شده است، همچنین کمترین سرانه مالیات نانوایان سنتی و صنعتی با مالیات ۲ میلیون تومان و خرده‌فروشان میوه و تره‌بار با مالیات ۳ میلیون تومان محقق شده است. رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی از افزایش ۴۹ درصدی درآمدهای وصولی سازمان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اعلام کرد: این میزان ۵۱۱ هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان است که ۱۶۷ هزار میلیارد تومان بیشتر از سال گذشته است. در سال‌های اخیر، میزان مالیات پرداختی توسط نهادها و بنیادهای حاکمیتی افزایش قابل توجهی داشته و آنها در زمره مؤدیان خوش‌حساب مالیاتی قرار می‌گیرند.
در نیمه اول امسال، ۵۱۷۲ برگ مطالبه مالیات به ارزش حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اصل مالیات و ۹ هزار میلیارد تومان جرایم متعلقه صادر شده است. این میزان از ۸۱۳۹ مؤدی مالیاتی و با انجام بیش از ۹۵۰ فقره بازرسی به دست آمده است، همچنین در جریان رسیدگی‌ها، ۳۶۶۴ برگ تشخیص و ۱۵۰۸ برگ قطعی صادر شده است. در همین حال ۱۵۹ مؤدی جدید مالیاتی شناسایی و ۶۰۰ شرکت به عنوان اشخاص فاقد اعتبار مالیاتی معرفی شدند.
با تصویب این آیین‌نامه در تیرماه امسال، مؤدیان برای نخستین بار توانستند محل خرج و مصرف مالیات‌های خود را انتخاب کنند. در واقع حدود ۳۵۰ هزار نفر از اصناف محل خرج مالیات‌های خود را انتخاب کرده‌اند. این افراد مجموعا بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده و با این کار بیش از ۵۷ درصد اعتبار لازم برای اجرای پروژه‌های دلخواه خود را تأمین کرده‌اند.
* مشارکت مالیات‌دهنده‌ها در پروژه‌های عمومی
این اقدامات در راستای فرهنگ‌سازی پرداخت مالیات و ایجاد همدلی در پرداخت مالیات برای آبادانی کشور انجام می‌شود. این سیاست‌ها نشان‌دهنده تلاش سازمان امور مالیاتی برای افزایش شفافیت و اعتماد عمومی به نظام مالیاتی است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی در ادامه به جزئیات طرح «نشاندار کردن مالیات‌ها» اشاره کرد و گفت: مشارکت مالیات‌دهنده‌ها در پروژه‌های حمل‌ونقل بیشترین تعداد مشارکت‌کنندگان را به خود اختصاص داده است. تاکنون بیش از ۶۴ هزار نفر در این بخش مشارکت کرده‌اند. به عبارتی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان، یعنی۶۰ درصد از اعتبار مورد نیاز برای پروژه‌های حمل‌ونقل را مالیاتی‌ها تأمین کرده‌اند. بعد از حمل‌ونقل، بخش‌های آموزش و پرورش، منابع آب، بهداشت و درمان، و ورزش و تفریحات نیز بیشترین استقبال را از جانب مؤدیان در طرح نشان‌دار کردن مالیات داشته‌اند.
سبحانیان تأکید کرد که مؤدیان می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی در این طرح ملی مشارکت کنند. این طرح به مؤدیان این امکان را می‌دهد که محل هزینه‌کرد مالیات‌های پرداختی خود را انتخاب کنند و در نتیجه، در آبادانی کشور نقش مؤثری ایفا کنند. این اقدامات به منظور افزایش شفافیت و اعتماد عمومی به نظام مالیاتی و تشویق مشارکت در پروژه‌های اجتماعی و عمرانی کشور انجام می‌شود.

Page Generated in 0/0061 sec