printlogo


کد خبر: 292434تاریخ: 1403/7/5 00:00
مهره‌های ایرانی پروپاگاندای اسرائیلی

محمد رستم‌پور: 20 دسامبر 2020، سیدجواد نصرالله، فرزند دبیرکل حزب‌الله لبنان، بدون اطلاع قبلی و از طریق یکی از فعالان رسانه‌ای مرتبط با حزب‌الله اعلام کرد سخنان مهمی در یک گفت‌وگوی آنلاین ایراد خواهد کرد. سید جواد به‌رغم جایگاه و موقعیت حساس خود، ظهور و بروز رسانه‌ای کمرنگ و کم‌شماری دارد. سید جواد در این گفت‌وگو تصریح کرد پدرش سیدحسن نصرالله اعتقاد دارد باید هر گونه تعامل با حساب‌های کاربری رژیم صهیونیستی، حتی در مخالفت به شکل کامنت‌گذاری یا نقل‌قول (کوت) را به صفر رساند. سیدحسن از یک جنگ فرهنگی سخن می‌گفت که در آن، هر شکل مواجهه با این حساب‌ها، به نوعی ضریب دادن به عملیات و تأثیرگذاری آنهاست. این بیان دبیرکل حزب‌الله، شاید ترجمان مجازی همان سخنی باشد که سیدحسن نصرالله چند سال پیش از آن گفته بود: «ما، دولت که هیچ، کشور که هیچ، قریه که هیچ، ما طویله‌ای هم به نام اسرائیل نمی‌شناسیم، حتی اگر همه دنیا آن را به رسمیت بشناسد».
برخلاف این بیان، همچنان کاربران پرشماری از نیروهای دغدغه‌مند ایرانی هستند که در مخالفت و ابراز دشمنی با حساب‌های کاربری رسمی و غیررسمی اسرائیل تلاش مجدانه‌ای به‌کار می‌گیرند تا کامنت‌ها و اظهارنظرات صریحی داشته باشند. گمان اولیه آنان این است که با این اقدام، نقشه دشمن را نقش بر آب می‌کنند و اثرگذاری آن را کاهش می‌دهند. صرف‌نظر از آنکه مخالفت ایشان، شکلی از به رسمیت شناختن اسرائیل در محیط سکوهای خارجی باشد یا خیر؛ هر گونه تعامل با این حساب‌ها، نوعی بازی کردن در زمین رژیم صهیونیستی است. برخی با ادعای عملیات روانی و تخصص رسانه‌ای، حتی این حساب‌ها را فالو می‌کنند. بررسی حساب توئیتری اسرائیل به فارسی نشان می‌دهد این حساب وزن و تمرکز خود را بر اختلاف‌افکنی، تمسخر، توهین به مقامات و تشکیک در باورهای اعتقادی و میهنی ایرانیان گذاشته و حساب اینستاگرامی اسرائیل به فارسی با زبانی نزدیک به فرهنگ محاوره ایرانیان کوشش دارد مختصات اسرائیل را در حوزه‌های مختلف بویژه حوزه‌هایی که در ایران به شکلی عمومی مورد تردید است، مانند توان نظامی در حوزه پدافندی یا موفقیت‌های ورزشی ورزشکاران صهیونیست در میادین گوناگون و وجوه انسانی (!) از نظامیان اشغالگر را القا کند.
 بر مبنای تفاسیر معتبری که از آیه بیست و چهارم سوره عبس قرآن کریم یعنی این کلمات نورانی که «فَلْیَنْظُرِ الاِنْسانُ إِلى طَعامِهِ» ارائه شده، می‌توان گفت مطالعه، توجه، فالو کردن، ابراز مخالفت و هر شکلی از تعامل که در نقطه مقابل بی‌توجهی و بی‌اعتنایی باشد، در درازمدت، محتوا را برای خواننده عادی‌سازی می‌کند و مرتبه‌ای پیچیده از سفیدشویی را در ذهن او می‌کارد. به ویژه آنکه بدانیم از سال‌ها پیش، طراحی‌های استخراج راهبردهای عملیات روانی روی ایرانیان در دستور کار صهیونیست‌ها قرار داشته و پشت این حساب‌های کاربری، افسران آموزش‌دیده زبان‌شناسی نشسته‌اند که از هر کنش مخاطب، یک تکه از پازل ناواقعیت‌هایی برای سلب انگیزه دشمنی با اسرائیل را می‌سازند. علاوه بر این کاربران کنجکاو اما ناآگاه، انبوهی از کانال‌های تلگرامی خبری وجود دارند که برای اثبات تمایز خود سراغ محتواهای شگفت‌انگیز و عجیبی می‌روند که با اندک بررسی و جست‌وجویی، نادرست بودن آنها آشکار می‌شود. برای نمونه، در رخداد تلخ انفجار پیجرها در جنوب لبنان، یک کانال تلگرامی با استناد به یک سند سری که از علائم و سربرگ و امضا و فونت و تاریخ آن، ساختگی بودنش آشکار بود، ادعا کرد تعداد جان‌باختگان در ماجرای انفجار، بسیار بالاتر از عدد اعلامی بوده و حتی یمنی‌ها و ایرانی‌ها و سوری‌ها را نیز در برگرفته است. همچنین  باید از ناشران فیک‌نیوز در زمینه مسائل منطقه بویژه کانال‌های نظامی‌نویس تلگرامی نوشت که به محض وقوع هر خبری، به منابع و اطلاعات دشمن استناد می‌کنند و با هیجان‌زدگی حماقت‌باری در تلاشند خود را به عنوان یک منبع خبری مورد وثوق جا بزنند. در مثال دیگری می‌توان از توزیع تصویر ساختار فرماندهی حزب‌الله لبنان بعد از ترور سرشاخه‌های یگان ویژه رضوان حزب‌الله سخن گفت. پیام پنهان این تصویر که ساخته دشمن صهیونیستی است و کنار نام فرماندهان شهید، عبارت «حذف شده» (Eliminated) آمده، این است که دیگر چیزی از ساختار فرماندهی حزب‌الله باقی نمانده است. اما در استناد به منابع، تصاویر و محتواهای عملیات روانی رژیم صهیونیستی به همین جا ختم نمی‌شود. متأسفانه برخی وب‌سایت‌های خبری رسمی و تحلیلگران سیاسی دقیقا همان ادبیات، واژگان و گزاره‌های دشمن صهیونی را به کار می‌برند. 
مشخص است جبهه مقاومت از تهران و بیروت گرفته تا غزه و صنعا، آن نظم تحمیلی ظالمانه‌ استعماری غیرانسانی را بر نمی‌تابد و به دنبال آزادی، استقلال و عزت انسان‌ها در هر گوشه جهان است و از این نظر است که در بیان دشمن این جبهه، کلمات و تعابیری توهین‌آمیز برای توصیف کنش‌های مقاومت به کار می‌رود. ترجمه مستقیم این تعابیر، منتقل‌کننده همان معنایی است که اتفاقاً جلادها به دنبال ترویج و تثبیت آنند. مثلا وب‌سایت انتخاب به نقل از نخست‌وزیر اسرائیل اینگونه تیتر می‌زند: «حوثی‌ها بدانند برای هر تلاشی برای آسیب رساندن به ما بهای سنگینی خواهند پرداخت». مشخص است این شکل از پرداخت رسانه‌ای به مخاطب حس تحسین رژیم صهیونیستی را القا می‌کند. این غیر از بی‌توجهی به کامنت‌هایی است که در پست‌های تلگرامی این وب‌سایت‌ها منتشر می‌شود.
به هر ترتیب، این ۳ شکل از عملیات رسانه‌ای، یعنی تعامل با حساب‌های کاربری اسرائیل به زبان فارسی، نقل اخبار رویدادها بدون راستی‌آزمایی و ترجمه مستقیم اظهارات مقامات صهیونیست، ۳ رویه نادرست و چه‌بسا مخرب رسانه‌ای است که ذات و هویت جلادانه و کثافت‌بار و حیوانی رژیم صهیونیستی را پنهان می‌کند.

 


Page Generated in 0/0049 sec