printlogo


کد خبر: 292438تاریخ: 1403/7/5 00:00
پزشکیان در گفت‌و‌گو با الجزیره: کیفیت و زمان پاسخ به ترور شهید هنیه را ایران تعیین می‌کند
خونخواهی غافلگیرانه

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور گفت: ما هستیم که چارچوب زمانی واکنش به ترور شهید اسماعیل هنیه را تعیین می‌کنیم و اسرائیل نمی‌تواند آنچه را که می‌خواهد انجام دهد. اسرائیل امیدوار است جنگ در خاورمیانه را گسترش دهد تا به بقای خود ادامه دهد.
مسعود پزشکیان در حاشیه نخستین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره قطر به تشریح مواضع ایران درباره پاسخگویی به ترور شهید هنیه در تهران پرداخت و تاکید کرد: سلاح‌ها و موشک‌هایی که ما ساخته‌ایم برای دفاع از خود در صورتی است که اسرائیل به ما حمله کند. رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرد: ما به دنبال جنگ با هیچ طرفی نیستیم و به توافق هسته‌ای که امضا کرده و به آن متعهد بودیم، متعهد هستیم. وی ادامه داد: اسرائیل نتوانست به اهداف خود در غزه برسد و نتوانست حماس را نابود کند.  تنها هدفی که اسرائیل به آن دست یافت این بود که کل یک شهر را ویران و از رسیدن تجهیزات بشردوستانه جلوگیری کرد. رئیس‌جمهور افزود: کیفیت، مکان و زمان پاسخگویی ما مواردی است که نباید آن را اعلام کنیم. وی در این گفت‌وگو تاکید کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به دنبال کسب حیات سیاسی از طریق بحران کنونی است و اسرائیل به دنبال گسترش دامنه جنگ است زیرا از سوی کسانی حمایت می‌شود که ارزش‌های نادرست دارند.  پزشکیان همچنین گفت: آنچه اسرائیل در منطقه انجام می‌دهد نسل‌کشی است. کشورهای اروپایی و آمریکا متاسفانه هنوز از این جنایات دفاع می‌کنند.  وی خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی باید واکنش هماهنگ نشان دهند، زیرا اسرائیل همان کاری را که در غزه انجام داد در لبنان انجام خواهد داد. اسرائیل جرات ادامه اقدامات خود را نخواهد داشت اگر همه ما صدای خود را یکصدا بلند کنیم.
وحشی‌گری اسرائیل باید متوقف شود
پزشکیان همچنین شامگاه سه‌شنبه به وقت محلی در مجمع عمومی سازمان ملل به ایراد سخنرانی پرداخت تا مواضع دولت را درباره مسائل مختلف به گوش جهانیان برساند. در این سخنرانی او هر چند از آمادگی کشورمان برای مراوده با جهان سخن گفت و تاکید کرد «ما خواهان صلح برای همه هستیم» اما در عین حال به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به لبنان نیز واکنش نشان داد و خواستار توقف آن شد. صحبت از برجام و اعلام اینکه «آماده تعامل با اعضای برجام هستیم» از دیگر نکات مهم صحبت‌های پزشکیان بود. رئیس‌جمهور طی سخنانش در هفتادونهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد خطاب به دبیر کل این سازمان و دیگر حاضران بیان کرد: من با برنامه‌ای مبتنی بر «اصلاحات»، «وفاق ملی»، «تعامل سازنده با جهان» و «توسعه اقتصادی»، وارد کارزار انتخابات شدم و موفق شدم اعتماد هموطنانم را پای صندوق‌های رای جلب کنم.
رژیم صهیونیستی و تروریسم دولتی
پزشکیان در ادامه سخنانش گفت: مردم جهان در یک سال گذشته ماهیت رژیم اسرائیل را دیده‌اند؛ دیده‌اند سردمداران این رژیم چگونه جنایت می‌کنند و در 11 ماه بیش از ۴۱ هزار تن از مردم بیگناه را در غزه به خاک و خون کشیده‌اند که بیشتر زنان و کودکان بوده‌اند ولی به نسل‌کشی، کودک‌کشی، جنایت جنگی و تروریسم دولتی می‌گویند «دفاع مشروع» حمله به بیمارستان و مهدکودک و مدرسه می‌گویند «هدف مشروع نظامی». وی گفت: به مردم آزادی‌خواه و شجاعی که در غرب و شرق جهان به نسل‌کشی آنها اعتراض می‌کنند می‌گویند «یهودستیز»، به مردم مظلومی که پس از ۷ دهه اشغال و تحقیر علیه آنها به پا خاسته‌اند می‌گویند «تروریست»! ولی این اسرائیل است که دانشمندان، دیپلمات‌ها و میهمانان ما را در سرزمین ما ترور و از داعش و گروه‌های تروریستی پنهان و آشکار حمایت کرده است.
حمایت ایران از جنبش‌های آزادی‌بخش
دکتر پزشکیان افزود: در مقابل ایران از جنبش‌های آزادی‌بخش و مردمی حمایت کرده است که 4 نسل است قربانی جنایات و استعمارگری رژیم اسرائیل بوده‌اند. ما در کنار مردم کشورهای شما که در خیابان‌ها علیه اقدامات اسرائیل تظاهرات می‌کنند، ایستاده‌ایم و جنایت علیه بشریت را محکوم می‌کنیم. رئیس‌جمهور گفت: جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند و هر چه زودتر آتش‌بس دائمی برقرار شود و وحشی‌گری دیوانه‌وار اسرائیل در لبنان پیش از آنکه منطقه و جهان را به آتش بکشاند متوقف شود. وی ادامه داد: رژیم اسرائیل در غزه شکست خورده است و با جنایت و وحشی‌گری و تلاش برای گسترش جنگ نمی‌تواند افسانه شکست‌ناپذیری خود را بازسازی کند. طبیعی است که جنایات کور و تروریستی چند روز گذشته و تجاوز گسترده علیه لبنان که هزاران انسان بیگناه را به خاک و خون کشید بی‌پاسخ نمی‌ماند و مسؤولیت عواقب آن با دولت‌هایی است که در برابر تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به این فاجعه وحشتناک می‌ایستند و هنوز نام خود را مدافع حقوق بشر می‌گذارند.
آماده مراوده با جهان هستیم
رئیس‌جمهور افزود: به تاریخ معاصر منطقه نگاه کنید. ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده و تنها در برابر تجاوز دیگران قهرمانانه از خود دفاع کرده و متجاوزان را پشیمان ساخته است، ایران، سرزمین هیچ ملتی را اشغال نکرده است؛ چشم به منابع هیچ کشوری نداشته است و بارها برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه طرح‌های گوناگون به همسایگان و مجامع بین‌المللی پیشنهاد داده است. وی خاطرنشان کرد: ما از ضرورت اتحاد منطقه و تشکیل یک منطقه قوی سخن گفته‌ایم؛ منطقه متحد و قوی بر چند اصل استوار است. دکتر پزشکیان گفت: اول اینکه بپذیریم همسایه هستیم و به لطف همسایگی همواره در کنار هم باقی خواهیم ماند. حضور قدرت‌های خارجی در منطقه موقت و منشأ بی‌ثباتی است، توسعه و پیشرفت ما و شما به یکدیگر گره خورده است و برون‌سپاری امنیت به کشورهای فرامنطقه‌ای به سود هیچ یک از ما نیست. وی ادامه داد: دوم اینکه نظم جدید منطقه باید فراگیر و به سود همه همسایگان باشد؛ نظمی که منافع تک‌تک کشورهای همسایه را تامین نکند نمی‌تواند پایدار باشد. رئیس‌جمهور گفت: سوم اینکه کشورهای همسایه و برادر نباید منابع ارزشمند خود را در رقابت‌های فرسایشی و مسابقه تسلیحاتی هدر دهند. منطقه ما از جنگ، تنش‌های فرقه‌ای، تروریسم و افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، کمبود آب، بحران پناهندگان، تخریب محیط ‌زیست و مداخلات خارجی رنج می‌برد، ما می‌توانیم با هم به این چالش‌های مشترک برای تأمین آینده بهتر نسل‌های بعدی رسیدگی کنیم. دکتر پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما خواهان صلح برای همه هستیم و با هیچ‌کس سر جنگ و دعوا نداریم. ما خواستار صلح و امنیت پایدار برای مردم اوکراین و روسیه هستیم.
سخنان برجامی پزشکیان
رئیس‌جمهور همچنین در سخنرانی خود به موضوع برجام نیز پرداخت و در این باره گفت: ایران و قدرت‌های جهانی با نگرشی فرصت‌محور به برجام دست یافتند و ما در برابر شناسایی حقوق ایران و رفع تحریم‌ها بالاترین سطح از نظارت‌ها در حوزه هسته‌ای را پذیرفتیم. خروج یکجانبه ترامپ از برجام نشانگر دیدگاه تهدیدمحور در عرصه سیاسی و نگاه قدرت‌محور در عرصه اقتصادی بود. وی تصریح کرد: ما آماده تعامل با اعضای برجام هستیم. اگر تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن‌نیت اجرا شود می‌توان درباره دیگر مسائل هم وارد گفت‌وگو شد. رئیس‌جمهور افزود: در اینجا خطاب به مردم آمریکا می‌گویم این ایران نیست که در کنار مرزهای شما پایگاه نظامی ساخته است، ایران نیست که کشور شما را تحریم کرده و مانع روابط تجاری شما با جهان شده است، ایران نیست که مانع دسترسی شما به دارو می‌شود. این ایران نیست که مانع دسترسی شما به نظام بانکی و پولی جهان شده است. دکتر پزشکیان گفت: ما نیستیم که سران ارتش شما را ترور کرده‌ایم. بلکه آمریکاست که عزیزترین سردار نظامی ایران را در فرودگاه بغداد ترور کرد.
دیدار پزشکیان و مکرون
روسای جمهور ایران و فرانسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کردند؛ دیداری که در آن مکرون برای بهبود روابط با جمهوری اسلامی شرط تعیین کرد! «بهبود روابط دوجانبه تنها زمانی محقق می‌شود که 3 شهروند فرانسوی که در ایران نگه داشته شده‌اند، فوراً آزاد شوند»؛ این شرطی بود که رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران مسعود پزشکیان در نیویورک مطرح کرد. البته در این دیدار رئیس‌جمهور کشورمان نیز با تذکر به مکرون با این عنوان که فرانسه می‌تواند در متوقف کردن جنایات رژیم صهیونیستی بسیار موثرتر عمل کند، گفت: امروز مردم ایران و منطقه بشدت از جنایات رژیم صهیونیستی متاثر هستند و تداوم این جنایات می‌تواند وضعیت را از کنترل خارج کند. پزشکیان همچنین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تشدید تنش و درگیری در منطقه، در پاسخ به رژیم صهیونیستی خویشتنداری پیشه کرد اما رژیم صهیونیستی جنایات خود را در غزه تشدید و حالا هم به لبنان حمله کرده است، اظهار کرد: جنایات صهیونیست‌ها با کدام قاعده‌ای قابل توجیه است که آمریکا و برخی کشورهای غربی از جمله فرانسه آن را دفاع مشروع از خود توصیف می‌کنند! رئیس‌جمهور افزود: اگر امروز در یکی از کشورهای مستقل به یک فرد اجحافی شود، مدعیان حقوق بشر همه افکار عمومی جهان را علیه آن بسیج می‌کنند اما در غزه و لبنان هزاران بی‌گناه به خاک و خون کشیده شده‌اند و از این مدعیان صدایی در نیامده است؛ کشورهای غربی باید به اعمال استانداردهای دوگانه پایان ببخشند، چرا که این وضعیت باعث گستاخی بیش از پیش رژیم صهیونیستی شده است. پزشکیان در بخش بعدی سخنانش با بیان اینکه دولت بنده به دنبال این است که در داخل کشور و در منطقه وفاق و وحدت ایجاد کرده و یک تعامل سازنده با همسایگان ایجاد کند، تصریح کرد: ما ساختن دنیایی بر پایه صلح و حفظ کرامت همه انسان‌ها را دنبال می‌کنیم و بر همین اساس آماده همکاری و تعامل با کشورهای اروپایی نیز هستیم.
 

Page Generated in 0/0063 sec