printlogo


کد خبر: 292442تاریخ: 1403/7/5 00:00
اخبار

ایران و چین بر اجرای برنامه جامع راهبردی تأکید کردند
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و وزیر دارایی چین بر اجرایی کردن برنامه جامع راهبردی بلندمدت 2 کشور تأکید کردند.
عبدالناصر همتی در دیدار «فو آن» وزیر دارایی چین، علاوه بر موضوعات مربوط به همکاری‌های 2 کشور در حوزه بانکی، مهم‌ترین مسائل مربوط به روابط دوجانبه بویژه پیگیری نتایج توافق‌های انجام شده قبلی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد.
برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی 2 کشور در آینده نزدیک از دیگر محورهای گفت‌وگوی وزرای ایران و چین بود.
وزرای 2 کشور در این دیدار تأکید کردند ایران و چین اجرایی‌کردن جدی‌تر و عمیق‌تر برنامه جامع راهبردی بلندمدت را در دستور کار خود قرار داده‌اند و این مسیر را در تعاملات رسمی 2 کشور تا رسیدن به دستاوردهای عملی مشخص ادامه خواهند داد.
 
خرید تضمینی گندم  به ۱۲ میلیون تن رسید
مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ۱۵ میلیون تن گندم در فصل زراعی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲، گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.
سهراب سهرابی درباره وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم افزود: این میزان خرید تضمینی گندم به ارزش ۲۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که تاکنون ۱۶۷ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
به گفته وی، طبق مکاتباتی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم مقرر شد بخشی دیگر از مطالبات گندم‌کاران در هفته آینده پرداخت شود.
مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: از این میزان گندم خریداری شده، ۱۰ میلیون تن گندم نان برای مصارف نانوایی‌ها است و بین 1.5 تا ۲ میلیون تن گندم صرف صنف و صنعت می‌شود.
 
 عملکرد صفر بانک‌ها در نهضت ملی مسکن
آمارهای بانک مرکزی بیانگر عملکرد صفر ۱۷ بانک در نهضت ملی مسکن است اما چرا این بانک‌ها یک ریال هم برای این طرح بزرگ ملی مسکن پرداخت نکردند؟ ریشه مشکلات کجاست؟
گزارش عملکرد بانک‌ها در قانون جهش تولید مسکن تا ۳۱ تیرماه نشان می‌دهد ۱۷ بانک در نهضت ملی مسکن حتی یک ریال هم تسهیلات پرداخت نکرده‌اند. در گزارش‌های قبلی هم عملکرد بانک‌ها در نهضت ملی مسکن بسیار ضعیف ارزیابی شده بود و در گزارش فعلی نیز این وضعیت تکرار شده است؛ مانند آمارهای قبلی از بین ۲۶ بانک، ۱۷ بانک عملکردشان در این بخش همچنان صفر بوده است.
 
واریز سود سوم سهام عدالت، لَنگ شرکت مپنا
تاکنون برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت 24.5 هزار میلیارد تومان پول واریز شده است و مبلغ باقیمانده آن مربوط به شرکت مپنا برای عملکرد سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است.
تأخیر در واریز سود سهام عدالت وارد چندمین ماه خود شده است؛ سودی که برای نخستین بار در تاریخ سهام عدالت 3 ‌مرحله‌ای شده است.
واریز سود مراحل اول و دوم به ترتیب در ابتدای زمستان و انتهای سال گذشته انجام شد و از آن زمان تاکنون بیش از 7 ماه است که سهامداران عدالت منتظر دریافت سود مرحله سوم خود هستند که فعلا خبری از آن نیست.
 
۲ طرح اعضای بریکس برای شکست انحصار دلار آمریکا
در نشست بریکس که ماه آینده در روسیه برگزار می‌شود قرار است ۲ برنامه اساسی برای حذف دلار از مبادلات تجاری ارائه شود.
نشست بریکس ۲۲ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۴ در شهر کازان کشور روسیه برگزار خواهد شد. شکستن انحصار دلار آمریکا بر اقتصاد جهانی و ایجاد تغییرات اساسی در نظام اقتصادی بین‌المللی از اهداف مهم این نشست است و به احتمال زیاد در این رویداد مهم، جایی برای معرفی یک جایگزین واقعی برای دلار آمریکا به عنوان ارز غالب جهانی وجود خواهد داشت.
طبق گزارش منتشر شده در بیزینس ورد، بریکس برنامه دارد تا یک پلتفرم نوین پرداخت چند ارزی را به جهانیان معرفی کند. این پلتفرم می‌تواند به کشورهای عضو کمک کند تا با استفاده از ارزهای مختلف و متنوع، تجارت خود را گسترش دهند. همچنین بریکس در نظر دارد یک طرح جدید برای یک ارز تجاری ایجاد کند که توسط طلا پشتیبانی می‌شود و به ثبات اقتصادی کمک خواهد کرد.
علاوه بر این، اعضای بریکس در حال بررسی و پژوهش درباره طراحی یک سیستم پرداخت مبتنی بر بلاک‌چین هستند که می‌تواند شفافیت و امنیت بیشتری را در معاملات بین‌المللی فراهم کند.
 
افزایش حقوق کارگران معادن در شورای عالی کار بررسی می‌شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افزایش حقوق کارگران معادن در شورای عالی کار بررسی خواهد شد.
احمد میدری در حاشیه حضور در کمیسیون‌های مجلس با تأکید بر ضرورت افزایش حقوق کارگران معادن، اظهار کرد: شرایط معدن به‌گونه‌ای است که ریه‌های فرد به‌شدت دچار آسیب می‌شود و باید به ‌گونه‌ای اقدام شود که معدنچیان بیمار نشوند و دستمزد و حقوق آنها به دلیل سختی کار افزایش یابد.
وی با اشاره به وجود ۱۰ معدن در طبس با بیان اینکه حقوق و دستمزد کارگران این معادن با هم متفاوت است، افزود: دستمزد برخی کارگران ۱۴ میلیون و برخی دیگر ۲۸ میلیون تومان است.

Page Generated in 0/0059 sec