printlogo


کد خبر: 292461تاریخ: 1403/7/5 00:00
لزوم اتحاد کشورهای منطقه برای مقابله با ماشین کشتار رژیم صهیونیستی در لبنان
شلیک هشدار علیه موساد
حزب‌الله لبنان صبح چهارشنبه مقر موساد در نزدیکی تل‌آویو را با موشک بالستیک هدف قرار داد

گروه بین‌الملل: پس از گذشت 3 روز از آغاز جنگ لبنان، حزب‌الله صبح چهارشنبه از نخستین شلیک بالستیک خود به سوی رژیم صهیونیستی خبر داد. حزب‌الله لبنان یک روز پس از اعلام ورود رسمی به جنگ با اسرائیل به منظور دفاع مشروع از غزه و لبنان، با چند عملیات به پایگاه‌های نظامی و جاسوسی رژیم صهیونیستی حمله کرد. حزب‌الله لبنان در ادامه عملیات دفاعی خود علیه رژیم صهیونیستی طی 2 مرحله پایگاه نظامی «دادو»ی ارتش رژیم اشغالگر در شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد. طی مرحله اول این عملیات 50 موشک به سمت این پایگاه شلیک شد و دقایقی پس از حمله اول، حزب‌الله طی بیانیه‌ای از شلیک 40 موشک دیگر به سوی این پایگاه خبر داد. این پایگاه که سال 1948 در زمان اشغال فلسطین تاسیس شده است در غرب شهر اشغالی صفد و 12 کیلومتری مرز لبنان قرار دارد. شهرک صهیونیست نشین صفد نیز از روز گذشته تحت حملات راکتی و موشکی سنگین حزب‌الله لبنان قرار دارد و سیستم پدافند هوایی در این ناحیه به طور کامل از کار افتاده است. پایگاه دادو مقر فرماندهی نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه شمالی سرزمین‌های اشغالی است که مسؤولیت اداره جنگ علیه لبنان و سوریه را بر عهده دارد.
نخستین بالستیک حزب‌الله
علاوه بر حملات موشکی و راکتی حزب‌الله لبنان که روزبه‌روز در حال افزایش است و به 220 راکت و موشک در روز رسیده است، در سومین روز جنگ در جبهه شمال نخستین موشک بالستیک نیروهای حزب‌الله لبنان به سوی سرزمین‌های اشغالی پرتاب شد. حزب‌الله پس از این شلیک اعلام کرد مقر موساد در تل‌آویو را ساعت 6:30 صبح چهارشنبه با موشک بالستیک قادر1 هدف قرار داده است. طبق بیانیه حزب‌الله لبنان این حمله به مقر اطلاعاتی موساد انجام شد که مسؤول حملات تروریستی پیجری هفته گذشته است. حزب‌الله لبنان همچنین در ادامه عملیات‌های خود با استفاده از موشک فادی1 پایگاه ایلانیا را نیز هدف قرار داد. مجموع عملیات‌های 3 روز گذشته حزب‌الله لبنان تنها بخشی از توان موشکی و راکتی حزب‌الله لبنان را نشان داده است و رونمایی از موشک‌های فادی 1 تا 3 که اصابت‌های متعددی را نیز در پایگاه‌های نظامی و شهرک‌های شمال سرزمین‌های اشغالی داشته، نشان از توان ناشناخته موشکی و راکتی حزب‌الله است؛ توانی که با ترورهای متعدد و استفاده از برتری اطلاعاتی و تکنولوژیک نیز مختل نشده است.  روز سه‌شنبه عملیات ترور محمد القبیسی معروف به حاج ابوموسی در ضاحیه بیروت توسط رژیم صهیونیستی انجام شد؛ اقدامی تروریستی که این فرمانده موشکی حزب‌الله لبنان را هدف قرار داد تا قدرت و توان موشکی حزب‌الله لبنان را تحت تاثیر قرار دهد اما در نهایت ترور این فرمانده موشکی منجر به رونمایی از موشک‌ بالستیک برد متوسط قادر 1 و هدف قرار دادن مقر موساد در تل‌آویو شد. با این شلیک هشداری به صهیونیست‌ها مخابره شد که در آینده نزدیک و با افزایش اقدامات تروریستی و حملات وحشیانه به غیرنظامیان، آنها باید منتظر غافلگیری‌هایی مانند قادر 2 و 3 باشند. موشک‌های بالستیک حزب‌الله و شهرک‌های موشکی زیرزمینی این نیرو از دیگر کارت‌های بازی حزب‌الله لبنان هستند که هنوز علیه رژیم صهیونیستی استفاده نشده‌اند.  
کشتار برای پوشاندن ضعف نظامی
نرخ بالای شهادت فلسطینیان نوار غزه در جنگ یک سال اخیر که در 80 سال گذشته بی‌سابقه بوده است حاصل تاکتیک جنگی وحشیانه و بزدلانه رژیم صهیونیستی است که توسط احزاب افراطی حاکم بر این دولت آپارتایدی اتخاذ شده است. رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته با افزایش حجم آتش و استفاده افراطی از مهمات رایگانی که توسط غرب به رهبری آمریکا در اختیارش قرار گرفته، رویکردی ددمنشانه را علیه ساکنان نوار غزه اتخاذ کرده است؛ رویکردی که به دنبال کشتار حداکثری غیرنظامیان بدون توجه به قوانین بین‌المللی جنگ و حفظ ظاهر صورت گرفته است. این اقدام به منظور کاهش تلفات نظامیان صهیونیست در میدان نبرد تن به تن، همچنین افزایش فشار بر نیروهای مقاومت در غزه انجام شده است؛ تاکتیکی وحشیانه که پیش از این توسط آمریکا در ژاپن و آلمان در زمان جنگ جهانی دوم پیاده شده بود و پس از آن با وضع قوانین و مقررات بین‌المللی جدید غیرقانونی اعلام شد. البته در مواردی مانند جنگ ویتنام و اشغال عراق و افغانستان این قوانین بارها از سوی ارتش ایالات متحده آمریکا نقض شده اما در حد حفظ ظاهر خطوط قرمز را رعایت می‌کردند اما رژیم صهیونیستی هیچ نشانه‌ای از رعایت این خطوط قرمز از خود نشان نداده است و بالعکس بدون توجه به قوانین بین‌المللی به کشتار غیر نظامیان اصرار دارد؛ رویکردی که هم اکنون در جنوب لبنان و به منظور ایجاد فشار بر ملت و نیروهای مقاومت این کشور در حال انجام است. آمار بالای شهدای غیرنظامی در چند روز ابتدایی حملات ارتش اشغالگر به جنوب لبنان نیز نشان از ادامه همین رویکرد دارد. 
معصونیت رژیم صهیونیستی از تمام قوانین حقوق بشری و جنگی بین‌المللی  و استمرار تامین تسلیحات و مهمات آمریکایی برای ادامه جنایات رژیم در غزه و لبنان نشان از استانداردهای دوگانه کشورهای اروپایی و آمریکا در مواجهه با جنایات رژیم صهیونیستی دارد. در این بین تنها عامل بازدارنده در مقابل آتش‌افروزی و جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه اتحاد کشورهای عربی و مسلمان، همچنین هماهنگی نیروهای مقاومت در منطقه است؛ اقدامی که هم اکنون توسط عراق و سوریه پیگیری می‌شود.
اتحاد شامات علیه اسرائیل
پس از فتوای آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق و درخواست جمع‌آوری کمک برای شهروندان لبنانی، سیل کمک‌های نقدی و غیرنقدی عراقی‌ها به سوی لبنان روانه شد. حشد الشعبی عراق که مسؤولیت جمع‌آوری کمک‌ها و ارسال آنها به لبنان از راه سوریه را بر عهده دارد، تصاویری از کامیون‌های آماده خود برای ارسال کمک‌های مردمی به لبنان منتشر کرد. روز گذشته نیز دولت سوریه از سوی بشار اسد به نخستین ماموریت خود پس از تشکیل کابینه جدید موظف شد که این ماموریت کمک حداکثری به برادران لبنانی بود. 
همچنین برخی نیروهای مقاومت عراق و سوریه برای حضور در میدان جنگ علیه اسرائیل در سوریه و لبنان اعلام آمادگی کرده‌اند. این اعلام آمادگی در شرایطی مطرح شده است که مقاومت اسلامی عراق در حال حاضر با حملات پهپادی و موشکی خود به سرزمین‌های اشغالی حلقه محاصره را بر رژیم اسرائیل تنگ تر از قبل کرده است و در صورت گسترش جنگ منطقه‌ای از سوی رژیم بزودی شاهد حملات هماهنگ محور مقاومت از چند جهت و حضور ده‌ها هزار نفر از مبارزان آنها در میدان مبارزه با صهیونیسم خواهیم بود.

دیلی تلگراف نوشت:  بحران  فرار مغزهای اسرائیل
روزنامه دیلی‌تلگراف این هفته در گزارشی درباره پیامدهای جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی به بحران جدید این رژیم پرداخت و نوشت: «رژیم خسته از جنگ، اکنون با فرار مغزها مواجه است». در گزارش این روزنامه انگلیسی آمده است: «بسیاری از کارگران تحصیلکرده و ماهر اسرائیل را ترک می‌کنند تا فرزندان خود را به دور از صدای آژیرهای خطر بزرگ کنند. این وضعیت نگرانی برای اقتصاد تل‌آویو ایجاد کرده است». این روزنامه به عنوان مثال به داستان پیورت کرایشتاین، محقق ژنتیک مولکولی و همسرش اشاره کرد و نوشت: «آنها در حال بسته‌بندی وسایل خود هستند، زیرا هفته آینده به استکهلم می‌روند. کرایشتاین در آنجا به عنوان استادیار مشغول به کار خواهد شد». کرایشتاین 37 ساله با تأیید اینکه ترس ناشی از جنگ انگیزه او و بسیاری از دوستانش برای رفتن از فلسطین اشغالی شده، گفته است: «نمی‌خواهم دوباره اینجا زندگی کنم. این چیزی است که جنگ برای من به ارمغان آورده، من با همسرم «روث» بارها به پناهگاه رفته‌ایم و همیشه در حال آماده‌باش هستیم و این وضعیت کاملا خسته‌کننده است». 


رسانه‌های عبری هویت موشک بالستیک قادر1 را تشخیص دادند
سلاح راهبردی حزب‌الله برای جنگ نامتقارن
 
حزب‌الله لبنان طی ۲ روز گذشته در جریان حملات خود به مرکز فرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی، یک زرادخانه تسلیحاتی در این منطقه و همچنین مقر فرماندهی موساد در حومه تل‌آویو، از نخستین موشک بالستیک خود پرده‌برداری عملیاتی کرد. 
در فیلم منتشره درباره این موشک جدید از آن تحت عنوان فادی3 نام برده شده اما کارشناسان نظامی بویژه در رسانه‌های عبری خیلی زود متوجه شدند که این نسخه‌ای از موشک‌ بالستیک قادر1 است. 
رسانه‌های اسرائیلی تصریح کردند که برای نخستین بار حزب‌الله از یک موشک بالستیک استفاده کرده و سامانه آرو (کمان) برای رهگیری آن فعال شده است. 
روزنامه یسرائیل هیوم نیز روز سه‌شنبه درباره شلیک این موشک به سمت تل‌آویو نوشت: «این موشک در ساعت 6:30 از لبنان به سمت تل‌آویو شلیک شد، یعنی همان زمانی که حمله 7 اکتبر 2023 از غزه آغاز شد». 
موشک بالستیک فادی3 یا همان قادر1، از دسته موشک‌های بالستیک با برد متوسط است که توانایی هدف‌گیری مناطق راهبردی و مراکز فرماندهی در عمق خاک دشمن را دارد.
این پرتابه سنگین که به سامانه‌های هدایت پیشرفته‌ای مجهز است، امکان هدف قرار دادن  با دقت بالا را دارد. در مورد قدرت تخریبی بالای آن نیز باید گفت معمولا از کلاهک‌های سنگین روی این موشک استفاده می‌شود که قابلیت نابودی سازه سنگین و اهداف نظامی  سخت را دارد. 
مزیت دیگر قادر1، مزیت پرتابگرهای آن است. 
سامانه موشکی مقاومت لبنان، به دلیل ماهیت غیرمتمرکز و استفاده از تاکتیک‌های جنگ چریکی، باید توانایی پرتاب از مناطق مختلف و پنهان را داشته باشد که شناسایی و انهدام سکوی پرتاب را برای دشمن دشوار سازد که این موشک از مزیت مزبور برخوردار  است.  این ویژگی در مجموع موشک قادر1 را به سلاحی راهبردی در جنگ‌های نامتقارن در برابر یک دشمن از نظر امکانات قوی‌تر مانند رژیم صهیونیستی، تبدیل کرده است.

روزنامه انگلیسی تلگراف: چرا حزب‌الله زرادخانه قدرتمندش را رو نمی‌کند؟
راهبرد جنگ فرسایشی، سلاح  برتر مقابل اسرائیل
 
روزنامه انگلیسی تلگراف در تحلیلی که روز سه‌شنبه منتشر شد، حزب‌الله را قدرتمندترین دستگاه جنگی غیردولتی جهان معرفی کرد به گونه‌ای که توانایی‌های نظامی‌اش بیش از توان ارتش‌های بسیاری از کشورهای خاورمیانه از جمله خود لبنان است. بر اساس این گزارش، زرادخانه بزرگ حزب‌الله شامل موشک‌های هدایت‌شونده می‌شود که می‌تواند به هر شهری در سرزمین‌های اشغالی  وارد شود اما این پرسش برای خیلی‌ها ایجا شده که چرا به‌رغم آغاز جنگ تمام‌عیار با اسرائیل، مقاومت لبنان واکنشی نسبتا کمرنگ به حملات بی‌سابقه دشمن خود نشان داده است. البته این گزارش ساعاتی قبل از رونمایی حزب‌الله، از نخستین موشک بالستیک خود علیه مقرهای نظامی و امنیتی مهم رژیم صهیونیستی بویژه در تل‌آویو منتشر شده بود. آدرین بلومفیلد، خبرنگار روزنامه تلگراف در بیروت در ابتدای این گزارش به هشدارهای سیدحسن نصرالله به اسرائیل اشاره می‌کند مبنی بر اینکه هرگونه حمله هوایی به جنوب بیروت با حملات موشکی به تل‌آویو مواجه خواهد شد. به گفته بلومفیلد، رژیم صهیونیستی در ۲ ماه گذشته ۲ بار پایتخت لبنان را بمباران کرد که منجر به شهادت برخی از باتجربه ترین فرماندهان حزب‌الله در میدان نبرد شد. هفته گذشته نیز هزاران نفر از اعضای حزب‌الله در حملات همزمان به پیجرها زخمی شدند. حزب‌الله در واقع مرز را مورد شدیدترین حملات موشکی قرار داد و پس از آن معاون حزب اعلام کرد اکنون زمان «نبرد حساب باز » با دشمن است. از نظر خبرنگار انگلیسی اما دلیل عدم تمایل رهبران مقاومت در استفاده از زرادخانه پیشرفته خود و بی‌میلی برای تشدید درگیری با اسرائیل، پرهیز از تنش‌آفرینی در افکار عمومی لبنان و نیفتادن در دام دشمن بوده است. قاسم قصیر، مفسر لبنانی که روابط نزدیکی با حزب‌الله دارد، در این باره معتقد است اگرچه حزب‌الله زرادخانه بسیار بزرگ‌تر و قوی‌تری نسبت به سال 2006 (جنگ 33 روزه یا سومین جنگ بزرگ اسرائیل علیه لبنان) دارد اما سلاح بزرگ‌تر نصرالله و فرماندهانش در جنگ فعلی راهبرد آنهاست که بر اساس «تضعیف اسرائیل از طریق یک رویارویی فرسایشی طولانی‌مدت» تنظیم شده است؛ راهبردی که گرشون هاکوهن، ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی نیز اخیرا درباره موثر بودن آن صحبت و اعتراف کرده که در مقابل، اسرائیل همچنان بدون راهبرد در ۲ جبهه شمال و جنوب می‌جنگد.

Page Generated in 0/0087 sec