printlogo


کد خبر: 292463تاریخ: 1403/7/5 00:00
دور دنیا

سایه جنگ خاورمیانه بر مجمع عمومی سازمان ملل
 
آغاز جنگ تمام‌عیار رژیم صهیونیستی علیه لبنان، بسیاری از برنامه‌های قدرت‌های بزرگ برای مجمع عمومی امسال سازمان ملل را به هم ریخت. در حالی که تا یک هفته قبل به نظر می‌رسید دولت‌های غربی در حال برنامه‌ریزی برای تحمیل موضوع اوکراین به عنوان موضوع اصلی صحبت‌ها و مذاکرات جانبی نشست مجمع عمومی سازمان ملل هستند اما سخنرانی افتتاحیه مجمع به  جنگ در لبنان و فلسطین اختصاص یافت.
دبیرکل سازمان ملل در این سخنرانی هشدار داد که با جنگ جاری میان اسرائیل و حزب‌الله، لبنان در ورطه سقوط قرار گرفته و خطر تبدیل شدن آن به غزه واقعی است. آنتونیو گوترش از غزه به عنوان کابوسی دائمی یاد کرد که می‌تواند کل منطقه و در وهله نخست لبنان را دچار آشوب کند. 
وضعیت فعلی حتی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه را نیز واداشت از موضع جانبدارانه پیشین خود به نفع اسرائیل خارج شده و با توجه به جمعیت عرب و مسلمان بزرگ کشورش و رابطه سنتی پاریس با لبنان،  در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل همبستگی خود با مردم لبنان را اعلام کند. از طرف دیگر عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان که در نیویورک حاضر شده، به  بی‌فایده بودن اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی اشاره کرد. بایدن در ادامه دیپلماسی نمایشی واشنگتن گفت آمریکا بر جلوگیری از منطقه‌ای شدن جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله تأکید دارد، حال آنکه تقریبا تمام کشورهای خاورمیانه، آمریکا را بخشی از این جنگ می‌دانند.
 
التماس وزیر خارجه آلمان برای صلح اوکراین
یکی از جنگ‌طلب‌ترین سیاستمداران اروپایی در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک، اعتراف کرد نه فقط اتحادیه اروپایی بلکه جهان، نیازمند  پایان جنگ در اوکراین است. آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان نکاتی کلیدی را برای مذاکرات احتمالی صلح برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین بیان کرد. او ضمن تاکید بر لزوم تضمین‌های امنیتی برای اوکراین اعلام کرد: «ما به پایان جنگ اوکراین نیاز داریم». 
به گزارش نشریه دی‌سایت، بائربوک در نشست شورای امنیت گفت: «از یک طرف، ما بسیار سپاسگزاریم که بیشتر و بیشتر شرکای ما در جهان به این مساله فکر می‌کنند که چگونه می‌توان به این جنگ پایان داد. ما به این نیاز داریم». در عین حال او تاکید کرد که این نمی‌تواند به معنای بیکار ماندن باشد، در حالی که پایانی برای جنگ وجود ندارد و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در میز مذاکره ننشسته است. 
با این حال او این احتمال را مطرح کرد که ممکن است پایان جنگ اوکراین، آغازی بر جنگی بزرگ‌تر در قاره اروپا باشد. این مقام آلمانی که بشدت تحت تاثیر نومحافظه‌کاران انگلیس و آمریکاست، از زمان آغاز جنگ اوکراین، یکی از حامیان مواجهه نظامی بلاشرط ناتو با روسیه در این کشور بوده است. به نوشته رسانه‌های روسی، اظهارات بائربوک درباره ضرورت آتش‌بس و صلح در اوکراین، نشان‌دهنده مواجهه او با واقعیات اسفبار امنیت اتحادیه اروپاست که بر همه زمینه‌های سیاسی و اقتصادی دیگر سایه انداخته و حاکی از التماس او و سران اتحادیه برای صلح در اوکراین است. 
 
گروسی بزودی در تهران
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک،  در مصاحبه‌ای ابراز امیدواری کرد در ماه آتی میلادی (اکتبر) به تهران سفر کرده و با رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان دیدار کند. رافائل گروسی در گفت‌وگو با  خبرگزاری رویترز گفت تمایل بیشتری از سوی مقامات ایرانی برای تعامل با آژانس پس از مذاکرات در نیویورک احساس کرده است. 
او در حالی مدعی شد به دنبال پیشرفت در بازگرداندن سریع بحث‌های فنی مناسب با ایران است که بار دیگر و بدون ذکر دلیل فنی، مدعی سرعت بالای کشورمان در غنی‌سازی شد. گروسی گفت: «آبشارهای موجود در تأسیسات هسته‌ای فردو غیرفعال هستند اما ایران سرعت خود را بدون شتاب زیاد حفظ کرده است».
وی افزود: «قطعاً باید اکنون خرسند باشیم چرا که قرار نیست از صفر شروع کنیم، ما روندی نسبتا طولانی را طی کرده‌ایم که در آن پاسخی به برخی سؤالات‌مان داده نشده است. ما همچنین باید با آنها تنظیم کنیم که چگونه این دوره را پشت سر بگذاریم، جایی که آنها منتظرند ببینند در ایالات متحده چه اتفاقی 
می‌افتد». 
 
کشته و زخمی شدن 13 نیروی مسلح امارات
وزارت دفاع امارات عربی متحده از کشته شدن 4 نفر از نیروهای مسلح این کشور در یک حادثه خبر داد. به گزارش روسیا الیوم،  این 4 نظامی اماراتی شامگاه سه‌شنبه و حین ماموریت با یک حادثه مواجه شده و کشته شدند. در این حادثه همچنین ۹ نیروی مسلح هم زخمی شدند. وزارت دفاع امارات به جزئیات حادثه رخ داده اشاره‌ای نکرده است. 

Page Generated in 0/0050 sec