printlogo


کد خبر: 292493تاریخ: 1403/7/7 00:00
وزارت بهداشت: ۱۸ نفر طی سال گذشته بر اثر ابتلا به بیماری هاری ناشی از گازگرفتگی سگ‌ها فوت شدند
ولگردهای هار
دامپزشک حیات‌وحش در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: طبق برآورد‌ها 5 تا 7 میلیون سگ ولگرد در کشور وجود دارد

در حالی روز به روز بر تعداد سگ‌های ولگرد افزوده می‌شود که این پدیده نگرانی‌هایی را برای مردم و مسؤولان حوزه بهداشت ایجاد کرده است، چرا که آمارها حکایت از فوت 18 نفر در کشور بر اثر گازگرفتگی‌ سگ‌ طی سال گذشته دارد. این روزها با بازگشایی مدارس این موضوع ترس را به دل دانش‌آموزان و والدین انداخته است که مبادا مورد حمله سگ‌های ولگرد در معابر و محلات، بویژه در مناطق حومه‌ای و خلوت قرار بگیرند. در این میان نهادهای دست‌اندرکار بویژه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز اقدام قابل توجهی را برای ساماندهی این سگ‌ها که اکنون تهدید‌کننده سلامت مردم هستند انجام نمی‌دهند. 
افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد این روزها به یک معضل جدی اجتماعی و بهداشتی بویژه در حاشیه شهرها تبدیل شده است. طبق گزارش‌های موجود تنها در ۳ ماه نخست امسال 5 نفر از شهروندان کشورمان بر اثر ابتلا به هاری جان خود را از دست داده‌اند که ۲ نفر از آنها کودک بودند. نگاهی به قوانین موجود در کشور نشان می‌دهد در زمینه کنترل و ساماندهی جمعیت سگ‌های بدون صاحب قانون خاصی وجود ندارد. تنها بند قانونی‌ای‌ که درباره موضوع ساماندهی سگ‌ها در قوانین کشور به آن برمی‌خوریم، بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌هاست که در آن، وظایف شهرداری‌ها در کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب، آن هم به‌طور غیرمستقیم مشخص شده است: «جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و اعلام اینگونه بیماری‌ها به وزارت بهداری و دامپزشکی و شهرداری‌های مجاور هنگام بروز آنها و دور نگاه داشتن بیماران مبتلا به امراض ساریه و معالجه و دفع حیواناتی که مبتلا به امراض ساریه بوده یا در شهر بلاصاحب و مضر ‌هستند». با وجود این سالانه شاهد انتشار خبرهای بسیار زیادی از حمله سگ‌های هار و بدون صاحب به شهروندان از جمله کودکان هستیم. از سوی دیگر یکی از معضلاتی که کشور به طور جدی در سال‌های اخیر با آن مواجه شده، موضوع نگهداری از سگ‌ها توسط برخی خانواده‌هاست، در حالی که این خانواده‌ها نه با مسائل بهداشتی مربوط به نگهداری سگ‌ها آشنایی کافی دارند و نه حقوق سایر شهروندان را هنگام سگ‌گردانی رعایت می‌کنند و نکته مهم و البته نگران‌کننده این است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، 70 درصد موارد سگ‌گزیدگی در ایران از سوی سگ‌های صاحب‌دار است! نگرانی از حضور سگ‌های باصاحب و بلاصاحب در سطح شهرها تنها معطوف به انتقال بیماری هاری نیست و آلوده ‌شدن سطح شهرها به مدفوع سگ‌ها می‌تواند خطر انتقال ده‌ها ویروس‌، انگل‌، باکتری و بیماری را ایجاد کند. از طرفی آمار حیوان‌گزیدگی سال به سال در کشور در حال افزایش قابل توجهی است به طوری که در سال 1401 تعداد موارد حیوان‌گزیدگی 320 هزار مورد بوده و در سال 1402 این آمار به 370 هزار مورد رسیده است. با توجه به افزایش 50 هزار موردی آمار حیوان‌گزیدگی در کشور که بیش از 80 درصد آنها را سگ‌گزیدگی تشکیل می‌دهد، می‌توان نتیجه گرفت نهادهای ذی‌ربط در حوزه ساماندهی سگ‌های بدون صاحب و حتی صاحب‌دار و قانونگذاری در این باره، اقدام مناسبی انجام نداده‌اند، زیرا در صورت انجام مداخلات موثر، انتظار می‌رفت آمار حیوان‌گزیدگی نزولی می‌شود نه صعودی!
در این ارتباط رئیس اداره بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان) وزارت بهداشت ضمن اشاره به چالش سگ‌های ولگرد جهت کنترل بیماری هاری، در عین حال از ۱۰ مورد ابتلا به هاری در سال جاری خبر داد. محمدرضا شیرزادی با بیان اینکه «هاری» یک بیماری ویروسی است، اظهار کرد: هاری از حیوانات گوشتخوار به سایر حیوانات بویژه انسان‌ها منتقل می‌شود. برخی کشورها توانسته‌اند با راهکارهایی مانند «واکسیناسیون حیوانات وحش» و «کنترل بیماری در میان حیوانات اهلی» بیماری هاری را کنترل کنند. اگرچه موارد ابتلای انسانی به هاری در کشور اندک است اما به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور نتوانسته‌ایم این بیماری را حذف‌ کنیم.  وی درباره میزان ابتلا به هاری در کشور توضیح داد: ۱۸ مورد ابتلا به هاری طی سال گذشته ثبت‌ شده که تمام این افراد جان خود را از دست داده‌اند. همچنین از ابتدای سال جاری تا امروز ۱۰ نفر به هاری مبتلا شده‌اند. سگ‌های ولگرد جزو چالش‌های کشور در زمینه کنترل هاری به حساب می‌آیند، چرا که واکسن هاری باید سالانه برای حیوان تمدید شود و بر همین اساس هم سگ‌ها بیشترین انتقال هاری از حیوانات به انسان‌ها را ثبت‌ کرده‌اند. رئیس اداره بیماری‌های زئونوز وزارت بهداشت با بیان اینکه آموزش در ارتباط با بیماری هاری حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: آموزش‌های لازم باید در اختیار جامعه قرار گیرد، به نحوی که فرد چگونه رفتار کند که مورد گزش قرار نگیرد. نکته مهم و اساسی این است که اگر انسان‌ها مورد گزش حیوانی قرار گرفتند، باید به مراکز درمانی مراجعه‌ کنند. بیش از ۷۰۰ مرکز پیشگیری از هاری در کشور وجود دارد و تمام این مراکز به صورت ۲۴ ساعته ارائه خدمت می‌کنند. خدمات شست‌وشو، تزریق واکسن و سرم گران است اما مراکز پیشگیری از هاری این خدمات را به صورت رایگان انجام می‌دهند. اگر چه مراکز پیشگیری از هاری نسبت به ارائه خدمات خدمات شست‌وشوی زخم، تزریق واکسن و سرم اقدام می‌کنند اما آموزش جامعه به منظور پیشگیری از هاری، مهم‌ترین مولفه برای کنترل و حذف این بیماری است. شیرزادی ادامه داد: حمایت سایر ارگان‌ها مانند سازمان محیط زیست، شهرداری‌ها و سازمان دامپزشکی به منظور انجام اموری مانند «اقدامات کنترلی در حیات‌وحش»، «حمایت از سگ‌های صاحب‌دار» و «کنترل سگ‌های بلاصاحب» می‌تواند به کنترل بیماری هاری کمک‌ کند.  وی درباره جامعه آماری حیوان‌گزیدگی در کشور گفت: سگ‌گزیدگی حدود ۸۰ درصد موارد ابتلای هاری و حیوان‌گزیدگی را شامل‌ می‌شود؛ پس از سگ‌گزیدگی، گربه‌گزیدگی با ۱۵ درصد در جایگاه دوم قرارداد و ۵ درصد باقیمانده مربوط به سایر حیوانات می‌شود. اگرچه حیوانات گوشتخوار و حتی گاو و گوسفند می‌توانند هاری را به انسان‌ها منتقل‌کنند اما عمده موارد ابتلای انسانی به هاری به دلیل سگ‌گزیدگی است.  وی افزود: متاسفانه موارد ابتلا به هاری در تمام نقاط کشور گزارش می‌شود و این موضوع به دلیل رعایت‌ نکردن موارد ایمنی است و اینکه افراد به مراکز بهداشتی مراجعه نمی‌کنند. وی با بیان اینکه فقط گزش حیوان سبب انتقال هاری نمی‌شود بلکه خراشیدگی نیز می‌تواند این بیماری را به انسان منتقل‌ کند، تصریح‌ کرد: از ابتدای سال تا امروز حدود ۱۸۰ هزار مورد به دلیل حیوان‌گزیدگی به مراکز پیشگیری از هاری مراجعه‌ کرده‌اند که اقدامات تزریق واکسن و سرم و شست‌وشو برای آنها انجام شده است
***
افزایش روزافزون زاد و ولد سگ‌های بلاصاحب
دکتر فهیمه اسلامی، دامپزشک حیات وحش در گفت‌وگو با «وطن امروز» اظهار داشت: درباره کنترل و ساماندهی سگ‌های ولگرد بلاصاحب، آیین‌نامه وجود دارد و دستورالعمل آن نیز از سوی وزارت کشور در سال 1401 به تمام شهرداری‌های کشور ابلاغ شده است اما برای حل این معضل آنگونه که مشخص است اقدام درخور توجهی به چشم نمی‌خورد و می‌توان گفت در حد صفر است، چرا که به جای کاهش میزان سگ‌های ولگرد، همچنان شاهد ازدیاد آنها در معابر و حومه شهرها هستیم. این در حالی است دستورالعمل اجرایی وجود دارد که شهرداری‌ها باید نسبت به جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب همچنین ایجاد پناهگاه برای آنها اقدام کنند. وی با بیان اینکه شهرداری‌ها بی‌تردید برای حل این معضل ردیف بودجه‌ای دارند، گفت: البته هزینه نگهداری و ایجاد پناهگاه‌ها برای جمع‌آوری سگ‌های والگرد بالاست ولی باید به طور شفاف گزارش شود سالانه چه تعداد سگ جمع‌آوری و چه اقدامی برای عقیم‌سازی آنها انجام شده است. اسلامی یکی از دلایل رشد جمعیت سگ‌های ولگرد را کم‌توجهی شهرداری‌ها به مدیریت پسماند عنوان کرد و افزود: این موضوع در کنار غذا‌دهی به سگ‌ها موجب ازدیاد جمعیت آنها شده است. این موضوع موجب می‌شود سگ‌ها در زمان گرسنه شدن تهدید‌کننده شوند و به مردم بویژه کودکان حمله‌ کنند. این دامپزشک اضافه کرد: برخی استان‌ها برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب اقداماتی چون ایجاد پناهگاه انجام داده‌اند ولی تعداد سگ‌ها در این اماکن به 100 قلاده هم نمی‌رسد، این در حالی است که طبق برآوردها بین 5 تا 7 میلیون سگ ولگرد در کشور وجود دارد که به دلیل زاد و ولد بالا روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده‌ می‌شود. در چنین شرایطی مطالبه‌گری باید از متولیان امر در این زمینه اتفاق بیفتد تا شهرداری‌ها و نهادهای متولی مرتبط در اجرای دستورالعمل‌های تعریف‌شده، ترک فعل نکنند.

 


Page Generated in 0/0068 sec