printlogo


کد خبر: 292511تاریخ: 1403/7/7 00:00
موضع‌گیری رئیس‌جمهور درباره رابطه با آمریکا:
برجام را آمریکا پاره کرد

گروه سیاسی: «تنها راه، قوی شدن است»؛ این جمله بخشی از صحبت‌های مسعود پزشکیان در جمع ایرانیان خارج از کشور پیرامون نحوه و چگونگی تعامل با غرب بود که در سفر اخیر او به نیویورک انجام شد. رئیس‌جمهور که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته بود، شامگاه پنجشنبه به تهران بازگشت. او در این سفر 3 روزه دیدارها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های متعددی داشت که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. 
به گزارش «وطن امروز» نخستین سفر رئیس‌جمهور برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل زمانی انجام ‌شد که منطقه غرب آسیا در آستانه تحولات بزرگی قرار دارد. صف‌آرایی تانک‌های رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان و بمباران وحشیانه مناطق مختلف این کشور که با پاسخ‌های درخور حزب‌الله روبه‌رو شده است، نگاه‌ها را به موضع‌گیری‌های رئیس‌جمهوری معطوف کرده بود که با شعار بازگشت به برجام و مذاکره با کشورهای غربی پیرامون این مساله گام به رقابت‌های انتخاباتی گذاشته بود. هر چند نمی‌توان موضع‌گیری‌های پزشکیان در سفرش به نیویورک را در یک خط مشخص نگاه و تحلیل کرد.
* لزوم تقویت قدرت نظامی
پزشکیان در یکی از آخرین برنامه‌های سفر به نیویورک، عصر چهارشنبه به وقت محلی، در دیدار جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا درباره تحولات منطقه غرب آسیا سخنرانی کرد. او در این نشست از معیارهای دوگانه‌ای سخن گفت که درباره وقایع تلخ و تاسف‌بار غزه رخ می‌دهد و از مصادیق بارز دروغگویی رسانه‌های جریان حاکم در غرب محسوب می‌شود. پزشکیان گفت: رسانه‌های غربی که هر اتفاقی در ایران می‌افتد را با ادعای نقض حقوق بشر بزرگنمایی می‌کنند، چگونه درباره جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و کشتار ده‌ها هزار زن و کودک سکوت کرده‌اند؟
پزشکیان با بیان اینکه همه تلاش خود را برای وفاق در داخل کشور و تعامل با همسایگان و دیگر کشورهای دنیا به کار گرفته‌ایم، تصریح کرد:‌ اگر ما با هم باشیم، رژیم صهیونیستی دیگر جرات نخواهد داشت اینگونه علیه فلسطینیان و مردم لبنان جنایت کند. وقتی در کشوری مثل ایران حق یک نفر تضییع می‌شود، مدعیان دروغین حقوق بشر همه جهان را علیه ما بسیج می‌کنند اما وقتی در فلسطین و لبنان هزاران انسان به خاک و خون کشیده می‌شوند، مدعیان دروغین حقوق بشر سکوت می‌کنند.
وی همچنین گفت: 45 هزار نفر را تاکنون در غزه کشته‌اند. بالای صد هزار نفر را مجروح کرده‌اند، کل آنجا را با خاک یکسان کرده‌اند و کک‌شان هم نمی‌گزد. آب و دارو را به روی آنها بسته‌اند. شما باید بروید با رزمنده بجنگید نه با مردم عادی. چرا با زن و بچه می‌جنگید؟ آن وقت ادعای حقوق بشر و جایزه صلح نوبل و... هم دارند. همه‌اش دروغ است. 
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما اگر الان داریم تسلیحات نظامی و موشک درست می‌کنیم برای جنگیدن نیست. برای دفاع از خودمان است. اگر قدرتمند نباشیم همان بمب‌هایی که بر سر فلسطینیان ریخته می‌شود، مطمئن باشید بر سر ما می‌ریزند.
* برای مذاکره منت نمی‌کشیم
بعد از سخنرانی رئیس‌جمهور در جلسه غیر رسمی او با ایرانی‌های خارج از کشور، برخی حاضران سوالات و مسائلی را با پزشکیان مطرح کردند که گفت‌وگوهای رد و بدل شده در این جلسه غیررسمی، مورد توجه فعالان رسانه‌ای قرار گرفته است. طبق تصاویری که منتشر شده، یکی از حضار رو به پزشکیان می‌گوید: تلفن بزنید و بگویید ما می‌خواهیم مشکلات‌مان (ایران و آمریکا) را حل کنیم. چند دهه است که ۲ طرف با هم درگیر هستند. 
پزشکیان پاسخ داد: ما برجام را امضا کردیم اما آنها زیرش زدند. مگر ما چه کار کرده بودیم؟ من در مجلس مدافع برجام بودم. یکسری مخالف آن بودند ولی ما دفاع کردیم و تا آخر هم (در برجام) ماندیم اما آمریکا تا همه چیز را از ما نگیرد دست از ما نمی‌کشد. ما به چارچوب‌ها پایبند هستیم، آنها هم باید باشند. 
رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی کشورها که قبلا با آمریکا مشکلاتی داشتند حالا با این کشور رابطه دارند، گفت: ما اعلام آمادگی کردیم برای گفت‌وگو ولی منت نمی‌کشیم. ما تحقیر را قبول نمی‌کنیم. آنها اول باید ما را بپذیرند (قدرت ما را به رسمیت بشناسند) بعد گفت‌وگو کنیم.
* حمایت از مواضع قاطعانه رئیس‌جمهور
روی هم رفته مواضعی که پزشکیان در سفرش به نیویورک اتخاذ کرد، صرف‌نظر از آنچه با عنوان «سهو لسان» از آن یاد می‌شود، از سوی برخی چهره‌ها و کارشناسان مسائل سیاسی حمایت شده است. غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مواضع پزشکیان را در مجمع عمومی سازمان ملل درست و اصولی توصیف کرد و از نطق او با عنوان «انقلابی» یاد کرد. حدادعادل گفت: «مواضع رئیس‌جمهور، مواضع انقلاب اسلامی و ادامه راهی است که با امام(ره) آغاز شد و مقام معظم رهبری هم پرچمدار آن هستند». 
احمد نادری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در این رابطه گفت: «مواضع اصولی آقای رئیس‌جمهور در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل و زیر سؤال بردن ژست طلبکاری آمریکا در این سخنرانی مورد حمایت مجلس است». عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس اظهار داشت: «مواضع و صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور چه در بحث زیر سوال بردن تحریم‌های آمریکا، چه در محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به مردم غزه مواضعی اصولی و قابل حمایت است». 
اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی هم با اشاره به بخشی از موضع‌گیری‌های رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه به تجربه آموخته‌ایم تنها می‌توانیم به مردم و توانمندی‌های بومی خود متکی باشیم و ما مصمم به تامین و تضمین امنیت خود هستیم نه ایجاد ناامنی برای دیگران، سخن رئیس‌جمهور در این ارتباط را صحیح توصیف کرد و گفت: ما طی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی همیشه به اتکای ملت بزرگ‌مان، آگاهی مسؤولان خود، تدابیر رهبر معظم انقلاب و عنایات خداوند و ائمه معصومین و مساله حق‌محوری و اینکه حق همواره پیروز است، پیروزی‌های فراوانی به ‌دست آوردیم.
* در آمریکا صداقت نمی‌بینیم
رئیس‌جمهور همچنین در گفت‌وگو با شبکه الجزیره انگلیسی درباره مذاکره با آمریکا گفت: ما مشکلی با گفت‌وگو نداریم ولی این گفت‌وگویی که اینها کردند پای‌بند آن نبودند. از زمانی که آنها در منطقه ما دخالت کردند، سعی داشتند برای ما مشکل ایجاد کنند. هر وقت اعتراضی در کشور ما ایجاد می‌شود، سعی می‌کنند برای ما مشکل ایجاد کنند. می‌آیند پشت معترضان می‌ایستند تا نظام اسلامی را از بین ببرند.
پزشکیان افزود: هر وقت بخواهند درست و بر اساس صداقت با ما حرف بزنند، مشکلی نخواهیم داشت ولی الان ما این صداقت و درستی را نمی‌بینیم. در جای دیگر هم همین است. ما برجام را امضا کردیم، آنها پاره کردند. ما داشتیم عمل می‌کردیم، اینها هر روز می‌آمدند ما را در شدیدترین حالت نظارت می‌کردند. ما مانع نبودیم. اگر می‌خواستیم غیر آن عمل کنیم که جلوی آن نظارت‌ها را می‌گرفتیم. 
وی با اشاره به اینکه آمریکا به صورت یکطرفه از برجام خارج شد، گفت: آمریکا آن (برجام) را پاره کرد. فردا ما چطور باور کنیم پیمان‌های دیگری که بستیم را پاره نکنند. ما غیر از حقوق خود که چیزی را نمی‌خواهیم. اگر آنها بر اساس آن عمل کنند، ما مشکلی با کسی نداریم. چیز خاصی نمی‌خواهیم، ‌طلب خاصی نداریم. آنها آمدند تحریم‌هایی را طراحی کردند که ما را زمین بزنند و ساقط کنند. از نظر قوانین بین‌الملل آمریکا نمی‌توانست این کار را بکند ولی زورش را داشت و این کار را کرد.
پزشکیان تصریح کرد: آمریکا کشورهای دیگر را هم با زور وادار کرد با ما معامله نکنند. آنها هم می‌ترسند و این کار را نمی‌کنند. این چیزی است که در دنیا شاهد هستیم. آنها تصور کردند با اعمال تحریم‌ها می‌توانند ما را ساقط کنند ولی اگر می‌شد، تا حالا کرده بودند.

Page Generated in 0/0060 sec