printlogo


کد خبر: 292517تاریخ: 1403/7/8 00:00
جنگ لبنان
تل‌آویو، زیر موشک‌های یمن در انتظار حملات حزب‌الله

در پی ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان، وزیر جنگ و رئیس موساد نشستی اضطراری برگزار کردند. دیروز یوآو گالانت در اتاق فرماندهی زیرزمینی ارتش اشغالگر قدس در یک مقر نظامی، به همراه هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش و دیوید بارنیا رئیس سرویس اطلاعات خارجی (موساد) وضعیت را ارزیابی کردند.
در همین حال یدیعوت آحارانوت دیروز اذعان کرد که حزب‌الله به سرعت رهبری جدید خود را باز شناخته و در حال بازسازی خود برای پاسخ کوبنده به جنایت ترور رهبر بزرگش به سر می‌برد. این روزنامه عبری به نقل از یک منبع نظامی در تل‌آویو نوشت: «حزب‌الله در پاسخ به ترور سیدحسن نصرالله، در حال برنامه‌ریزی برای موشک‌باران شهرها از جمله تل‌آویو است».
* اعلام ممنوعیت تجمع در اسرائیل
نیروهای مقاومت حزب‌الله لبنان با وجود موج حملات شدید هوایی و هدف قرار گرفتن شهرهای مختلف در جنوب و مرکز لبنان، در ادامه حمایت از فلسطین و نوار غزه در چند مرحله شهرک‌های صهیونیست‌نشین شمال سرزمین‌های اشغالی را راکت‌باران کردند. حملات مقاومت لبنان به شهرک‌های شمالی چندین اصابت را به همراه داشت و منجر به آتش‌سوزی و تخریب مواضع و شهرک‌های صهیونیست‌نشین شد. پس از آن نیز رژیم صهیونیستی موج حملات خود به مناطق مسکونی در شهرهای صور و منطقه بقاع در جنوب لبنان و همچنین حملات به ضاحیه در جنوب بیروت را افزایش داد تا از حملات حزب‌الله لبنان در امان بماند اما در نهایت مجبور به اعلام هشدار به شهرک‌های شمالی و مرکزی و باز کردن در پناهگاه‌ها شد. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین از ترس پاسخ حزب‌الله لبنان محدودیت‌هایی را در تمام سرزمین‌های اشغالی وضع کرد. طبق این محدودیت‌ها بسیاری از تجمعات و فعالیت‌های شهرک‌نشینان بویژه اعتراضات ضد دولتی ممنوع اعلام شد. این ممنوعیت ناشی از ترس هدف قرار گرفتن شهرهای پرجمعیت صهیونیست‌نشین با استفاده از موشک بالستیک در انتقام جنایت تروریستی صهیونیست‌ها وضع شده است.
* حمله انتقامی یمن به تل‌آویو و عسقلان
یمن در نخستین اقدام برای خونخواهی رهبر شهید حزب‌الله لبنان، چند هدف حیاتی در تل‌آویو و شهر عسقلان در جنوب آن را با موشک بالستیک هدف گرفت. سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز در این باره گفت: «در یک  عملیات نظامی، یک هدف نظامی رژیم اسرائیل را در یافای اشغالی (تل‌آویو) با موشک بالستیک فلسطین ۲ مورد حمله قرار دادیم. همچنین یک هدف حیاتی و مهم را در منطقه اشغالی عسقلان با پهپاد یافا مورد حمله قرار دادیم». به گفته وی، هدف هر دو عملیات در تل‌آویو و عسقلان، با موفقیت محقق شده‌اند. به گزارش منابع عبری، دیروز آژیرهای خطر در تل‌آویو و قدس اشغالی به صدا درآمد. 
همچنین در فرودگاه بن گوریون تل‌آویو، هنگام پیاده شدن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که تازه از نیویورک بازگشته بوده، آژیرهای خطر به صدا درآمد. منابع فلسطینی نیز از شنیده شدن صدای انفجار در تل‌آویو، قدس اشغالی و کرانه باختری خبر دادند. ساعتی بعد سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد آژیر هشدار در تل‌آویو به دلیل حمله موشکی از یمن به صدا درآمده ‌است.
ارتش صهیونیستی همچنین مدعی رهگیری یک موشک زمین به زمین یمنی شلیک شده به منطقه راهبردی گوش دان تل‌آویو شد. دیروز رسانه‌های عبری مملو از تصاویری از ترس و وحشت صهیونیست‌ها و فرار آنها به سمت پناهگاه‌ها بود.
این سومین‌بار بود که ارتش یمن، تل‌آویو را هدف حمله موشکی قرار می‌داد. یحیی سریع این حملات را  در حمایت از ملت فلسطین و در پاسخ به تجاوزات آمریکایی و انگلیسی به یمن، در چارچوب مرحله پنجم عملیات نیروهای مسلح یمن خوانده بود. بلومبرگ بتازگی در تحلیلی از پیامدهای عملیات یمنی‌ها در دریای سرخ نوشت هر نامزد پیروز در انتخابات ۱۵ آبان آمریکا ناچار است با واقعیت شکست این کشور در مواجهه با نیروهای یمنی روبه‌رو شود.
***
اردوغان: اسرائیل در حال گسترش سیاست دیوانگی است
رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به بمباران مقر  فرماندهی مرکزی حزب‌الله در ضاحیه بیروت در سلسله رشتوهایی در شبکه ایکس نوشت: «لبنان و ملت این کشور به هدف جدید سیاست نسل‌کشی، اشغالگری و جنگ اسرائیل بدل شده‌اند؛ سیاستی که از ۷ اکتبر ۲۰۲3 در پیش گرفته است. در نتیجه حملات وحشیانه در هفته اخیر تعدادی از مردم لبنان از جمله کودکان به شهادت رسیدند. هیچ وجدانی نمی‌تواند چنین قتل‌عامی را بپذیرد و توجیه کند. دولت اسرائیل بی‌پرواتر می‌شود، زیرا توسط قدرت‌هایی که از قتل‌عام‌هایش پشتیبانی تسلیحاتی و مهماتی می‌کنند، برخوردار می‌شود. تلاش اسرائیل برای گسترش سیاست دیوانگی که در غزه و رام‌الله به اجرا درآورده و به لبنان و سایر کشورهای منطقه کشیده شده، اکنون باید متوقف شود. ما از تمام ساختارها و سازمان‌های حقوق بشری که وظیفه آنها تضمین صلح، ثبات و امنیت جهانی است، بویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهیم سریعا اقدام کنند. ما معتقدیم جهان اسلام باید موضع مصمم‌تری در برابر این حملات اتخاذ کند». 
***
والت: آمریکامخالف جنایات اسرائیل نیست
استفان والت، استاد آمریکایی روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد و یکی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان واقعگرایی در جهان معاصر، در واکنش به ترور دبیرکل حزب‌الله توسط اسرائیل در شبکه ایکس نوشت: «این موضوع خیلی ساده است. اگر نمی‌خواهید کسی کاری را انجام دهد، ابزار لازم برای انجام آن را در اختیارش نمی‌گذارید، بنابراین باید نتیجه گرفت که دولت ایالات متحده مخالفتی با اقدامات اسرائیل طی یک سال اخیر ندارد».

Page Generated in 0/0058 sec