printlogo


کد خبر: 292518تاریخ: 1403/7/8 00:00
اعلام همبستگی جنبش‌ها و شخصیت‌های مختلف محور مقاومت با ملت و حزب‌الله لبنان در پی شهادت سیدحسن نصرالله
همسنگر مقاومت
حزب‌الله لبنان مصیبت وارده را به صاحب العصر و الزمان (عج)، ولی‌امر مسلمین حضرت سیدعلی خامنه‌ای و مراجع عظام، مجاهدان و مؤمنان تسلیت گفت

حزب‌الله لبنان دیروز شنبه با انتشار بیانیه‌ای شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل و رهبر معنوی خود را تایید کرد.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
«همانا آنانی در راه خدا می‌جنگند که زندگی دنیا را به آخرت مبادله کنند و هر کس در راه خدا بجنگد و کشته شود یا پیروز شود، پاداش بزرگی به او خواهیم داد».
جناب استاد، سرور مقاومت، بنده صالح، به عنوان شهیدی بزرگ، رهبری شجاع و دلاور و مؤمنی حکیم و بصیر در جوار پروردگار و رضای او حرکت کرده و به قافله جاویدان شهدا پیوست. در سفر الهی ایمان در رکاب پیامبران و امامان شهید.
جناب سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به شهدای بزرگ و جاویدالاثر خود پیوست که 33 سال در راه آنان بود و در این مدت آنان را از پیروزی تا پیروزی رهبری کرد و جانشین سرور و سالار شهیدان مقاومت اسلامی در سال 1992 شد؛ آزادی لبنان در سال ۲۰۰۰ تا پیروزی الهی و پایدار در سال ۲۰۰۶ و سایر نبرد‌های افتخار و رستگاری تا نبرد حمایت و قهرمانی در حمایت از فلسطین، غزه و مردم مظلوم فلسطین.
مصیبت وارده را به صاحب العصر و الزمان ارواحنا فداه، ولی‌امر مسلمین حضرت سیدعلی خامنه‌ای مدظله‌العالی، مراجع عظام، مجاهدان و مؤمنان تسلیت عرض می‌نماییم. به ملت مقاومت، مردم صبور و مجاهد ما، همه ملت اسلام، همه آزادگان و مستضعفان جهان و خانواده محترم و صبور ایشان، به جناب آقای سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان تبریک می‌گوییم. رهبری حزب‎الله به بالاترین، مقدس‌ترین و گرانقدرترین شهید عهد می‌بندد که به جهاد خود در مقابله با دشمن، حمایت از غزه و فلسطین و دفاع از لبنان و مردم استوار و شریف آن ادامه دهد. مجاهدان سرافراز و دلاوران پیروز مقاومت اسلامی! شما امانت شهید عزیز هستید و شما برادران او هستید که سپر تسخیرناپذیر او و تاج دلاوری و رستگاری رهبر ما بودید. رهبر همچنان با اندیشه و روح و خط و رویکرد مقدس خود در میان ماست و در عهد وفاداری و پایبندی به مقاومت و فداکاری تا پیروزی هستید.
شنبه 28 سپتامبر 2024 میلادی
۲۴ ربیع الاول ۱۴۴۶ هجری قمری
* بازگشت میقاتی از نیویورک به بیروت
نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان روز جمعه به دنبال بمباران وحشیانه ضاحیه بیروت و اخبار احتمال شهادت سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، تصمیم گرفت با نیمه‌کاره رها کردن سفر خود به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، از نیویورک به بیروت بازگردد. 
وی جلسات خود در نیویورک با مقامات خارجی را فورا لغو کرد و در نخستین اظهار نظر از جامعه بین‌المللی خواست خوی سرکش رژیم صهیونیستی را مهار کنند. 
وی سپس با فرمانده ارتش لبنان تماس گرفت تا در جریان اوضاع کشور قرار گیرد. میقاتی شامگاه دیروز به محض رسیدن به بیروت جلسه اضطراری دولت لبنان را تشکیل داد. 
* 3 روز عزای عمومی در سوریه
دولت سوریه در بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، 3 روز عزای عمومی اعلام کرد. 
به دستور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، پرچم‌های ملی در این کشور به حالت نیمه‌افراشته درآمد. 
* سوگواری نمایندگان عراقی
مجلس اعلای اسلامی عراق هم ضمن تسلیت شهادت سیدحسن نصرالله، در پیامی اعلام کرد: «تاریخ و نسل‌ها از رهبر شهید و قهرمانی‌های او در مقابله با رژیم صهیونیستی، حفاظت از لبنان، دفاع از فلسطین، حمایت از غزه و حمایت از عراق در جنگ با داعش یاد خواهند کرد».  پارلمان عراق نیز در حالی پیامی حاکی از همبستگی ملت این کشور با لبنان صادر کرد که تصاویر منتشره از این مجلس حاکی از چهره‌های اشکبار نمایندگان عراقی در رثای سید مقاومت بود. 
واکنش‌ها
* شیاع السودانی (نخست‌وزیرعراق)
سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در یک حمله جنایتکارانه جدید و جنایتی که موید تخطی رژیم صهیونیستی از تمام خطوط قرمز است در راه احقاق حق به شهادت رسید. اقدام جنایتکارانه‌ای که دیروز ضاحیه جنوبی بیروت را هدف قرار داد، بیانگر تمایل بی‌پروا برای گسترش دامنه درگیری است که به ضرر تمام مردم منطقه و امنیت و ثبات آن تمام خواهد شد. مسائل عمده از جمله مساله عادلانه فلسطین و رویارویی لبنان برادر با حملات مداوم صهیونیست‌ها، همگی موید این است که ملت‌ها در پایان در سرزمین خود، میهن تاریخی و میراث خود پیروز خواهند شد. ضرورت دارد  نهادهای بین‌المللی به وظایف‌شان برای متوقف کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی عمل کنند. موضع عراق در زمینه حمایت از ملت فلسطین و لبنان ثابت است.
* عبداللطیف جمال رشید(رئیس‌جمهور عراق)
 تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به لبنان قویا محکوم است و امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.
* سیدعمار حکیم (رهبر جریان حکمت ملی عراق)
راه مقاومت تا تحقق پیروزی یا شهادت ادامه خواهد داشت.
مقتدا صدر (رهبر جریان صدر عراق)
 خداحافظ، همرزم در مسیر مقاومت! از خداوند می‌خواهم با سایر شهدای مقاومت در جوار پیامبر(ص)، امام علی(ع) و امام حسین(ع) دیدار کند. او عزتمندانه زندگی کرد و سربلند به شهادت رسید.
* شیخ خالد الملا (رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق)
سید جنوب و رهبر مقاومت، شجاعانه و دلیرانه به شهادت رسید. سیدحسن نصرالله تا زمانی که در راه قدس و مسجد الاقصی به شهادت رسید، در برابر هیچ کسی سر فرود نیاورد. از خداوند متعال خواستاریم ایشان را با رسول اکرم(ص) محشور کند.
* سعد حریری (نخست‌وزیر پیشین لبنان)
ترور نصرالله، لبنان و منطقه را وارد مرحله جدیدی از خشونت کرد. این اقدام بزدلانه‌ای است که به طور کامل و جزئی از سوی ما محکوم می‌شود.
* جنبش امل (حزب اقلیت شیعیان لبنان و حزب پیشین سیدحسن نصرالله)
ما عزادار برادر مبارز مکتب امام موسی صدر و دبیر کل و رهبر حزب‌الله و مقاومت اسلامی دلاور هستیم. هیأت رئیسه جنبش امل- رهبری و مجاهدان- شهادت سیدحسن نصرالله را به برادران خود در حزب‌الله و همه رزمندگان مقاومت صمیمانه تسلیت و تبریک عرض می‌کند و اعلام می‌دارد فقدان این شخصیت برجسته و شجاع، هرگز مقاومت را برای ادامه راه خود در حمایت از حق و دفاع از لبنان و مقابله با تروریسم صهیونیستی و تجاوزات بی‌حد و مرز آن که تمام ارزش‌های اخلاقی و انسانی را زیرپا گذاشته است، تضعیف نخواهد کرد. 
* محمد عبدالسلام (سخنگوی جنبش انصارالله یمن)
سیدحسن نصرالله پس از دهه‌ها مبارزه پیشگامانه و کم‌نظیر به آرزوی خود رسید و مدال شهادت را بر گردن آویخت. خون این شهید، رژیم صهیونیستی را ریشه‌کن می‌کند.
* ابوعبیده (سخنگوی قسام، شاخه نظامی حماس)
مجاهدت‌ها و جانفشانی‌های سیدحسن نصرالله در راه آزادسازی قدس و مسجدالاقصی در طول عمر پربرکت وی فراموش‌شدنی نیست.
* جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)
رژیم صهیونیستی مسؤول کامل این جنایت وحشیانه و پیامدهای خطرناک آن برای امنیت و ثبات منطقه است، همچنان که دولت آمریکا نیز مسؤول حمایت سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، امنیتی و اطلاعاتی از این رژیم و نیز مسؤول سکوت و شانه خالی کردن از توقف تروریسم روزافزون صهیونیستی علیه ملت‌های فلسطین و لبنان است. مقاومت اسلامی فلسطین بر همبستگی مطلق خود و ایستادگی در کنار برادران حزب‌الله و مقاومت اسلامی لبنان که در نبرد توفان الاقصی و دفاع از مسجدالاقصی مشارکت داشتند، تأکید دارد.
* گردان‌های شهدای الاقصی(شاخه نظامی فتح)
سیدحسن نصرالله دارای مواضع شریفی در راستای حمایت از مردم و مقاومت ما در همه جبهه‌ها و زمان‌ها بود. ما مجددا بر عهد و وفاداری خود تا زمان آزادی قدس شریف تاکید می‌کنیم.
* جنبش جهاد اسلامی فلسطین
دشمن بهای جنایاتش بویژه در به شهادت رساندن دبیرکل حزب‌الله لبنان را می‌پردازد.
* جنبش فتح (کرانه باختری فلسطین)
ما سوگوار سیدحسن نصرالله هستیم که در نتیجه حمله بزدلانه صهیونیست‌ها توسط دشمن صهیونیستی به شهادت رسید.
* جبهه خلق برای آزادی فلسطین(PFLP)
ما با رهبر شهید و همه مبارزان آزاده مقاومت عهد می‌بندیم پاسخ این جنایت صهیونیست‌ها به اندازه خود جنایت خواهد بود.
* مجتبی امانی (سفیر جانباز ایران در لبنان)
‏شهید جلیل‌القدر آیت‌الله سیدحسن نصرالله،  دبیرکل حزب‌الله لبنان همچون شهید سرافرازسیدعباس موسوی به آرزوی دیرینش رسید. خون پاک این اسطوره مقاومت عزم مجاهدان راه خدا را برای پیمودن مسیر پرافتخار و پیروز مقاومت مصمم‌تر خواهد کرد.
* محکومیت حمله اسرائیل به لبنان توسط مسکو
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در واکنش به حملات روز جمعه رژیم صهیونیستی گفت خاورمیانه در آستانه «یک جنگ تمام‌عیار» قرار گرفته است. مسکو حمله اسرائیل را به عنوان «نقض‌کننده حق حاکمیت لبنان» محکوم کرد. 
***
بیانیه آیت‌الله سیستانی به مناسبت شهادت نصرالله
با تاسف شدید خبر شهادت علامه مجاهد حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن نصرالله و تعدادی از برادران مقاومت شریف لبنان و ده‌ها نفر از شهروندان بی‌گناه را در جنایت فاجعه‌بار ارتش دشمن صهیونیستی در ضاحیه بیروت دریافت کردیم.
شهید نصرالله الگویی کم‌نظیر برای فرماندهی طی دهه‌های اخیر بود و نقش برجسته‌ای در پیروزی بر اشغالگران صهیونیستی و آزادی اراضی این کشور و همچنین پشتیبانی از عراقی‌ها برای آزادی کشورشان از دست تروریست‌های داعشی داشت. ایشان همچنین مواضع برجسته‌ای در کمک به ملت مظلوم فلسطین داشت تا اینکه جان گرانبهای خود را در این راه فدا کرد. تسلیت خود را به ملت لبنان و دیگر ملت‌های مظلوم در این مصیبت بزرگ و خسارت عظمی اعلام می‌کنم و از خداوند متعال مسالت دارم روح این شهید بزرگوار را در رحمت و رضوان واسعه خود غرق و ایشان را با اولیای خود یعنی حضرت محمد(ص) و اهل بیتش محشور گرداند.‌
***
نگاهی به زندگی مبارزاتی شهید سیدحسن نصرالله از حوزه علمیه نجف تا سیادت حزب‌الله لبنان
اسطوره ابدی مقاومت
شهید سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در ۳۱ آگوست ۱۹۶۰ (۹ شهریور ۱۳۳۹) در شهر البازوریه در جنوب لبنان به‌دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه الکفاح در محله الکرنتینا در حومه شرقی بیروت گذراند و دوره متوسطه را در یک مدرسه در منطقه سن‌‎الفیل ادامه داد. سیدحسن در دوران دبیرستان به جنبش امل پیوست که مهم‌ترین جنبش شیعیان لبنان بود که سال ۱۹۷۴ توسط سیدموسی صدر و شهید مصطفی چمران پایه‌گذاری شده بود. سال ۱۳۵۵ در ۱۶ سالگی وارد حوزه علمیه شهر نجف عراق شد. یک سال بعد به مدرسه علمیه امام منتظر در بعلبک پیوست که از سوی عباس الموسوی تاسیس شده و همان برنامه‌های درسی مدرسه نجف را در پیش گرفته بود. پس از بازگشت از عراق، به ‌عنوان مسؤول تشکیلاتی جنبش امل در زادگاه خود منصوب شد و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ فعالیت سیاسی و تشکیلاتی خود را به طور جدی آغاز کرد. او به ‌عنوان یک مقام سیاسی برای منطقه بقاع و یکی از اعضای دفتر سیاسی امل منصوب شد اما سال ۱۹۸۲ به دنبال حمله اسرائیل به لبنان و ضرورت تشکیل یک جنبش مسلحانه قدرتمند در مقابل اشغال، از این جنبش خارج شد و در ۲۲ سالگی در تاسیس حزب‌الله مشارکت کرد. خیلی زود به ‌سمت معاونت مدیریت منطقه بیروت حزب‌الله برگزیده شد. کمی بعد در قامت مسؤول شاخه جوانان حزب‌الله به ایران آمد. توانایی‌ها و قدرت رهبری نصرالله جوان باعث شد سمت مدیر اجرایی کل در ساختار حزب برای او ایجاد شود. او مسؤول اجرای تصمیمات مجلس شورا بود و به این ترتیب به عضویت شورا، بالاترین نهاد رهبری حزب درآمد. سرانجام با گذشت یک دهه از تاسیس حزب، سیدحسن نصرالله در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲ (۲۷ بهمن ۱۳۷۰) به ‌عنوان دبیرکل حزب‌الله انتخاب و جانشین عباس الموسوی که توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده بود برگزیده شد. ارتش جنایتکار اسرائیل در سال ۱۹۹۷ هادی، پسر ارشد او را طی درگیری‌های منطقه جبل‌الرفیع در جنوب لبنان به شهادت رساند. نخستین پیروزی تاریخی حزب‌الله با فرماندهی سیدحسن، عملیاتی نظامی برای عقب راندن نیروهای رژیم اشغالگر از جنوب لبنان بود که  سال ۲۰۰۰ به ثمر رسید و اشغال ۲۲ ساله این منطقه به پایان رسید.  محبوبیت او اما در جریان جنگ جولای ۲۰۰۶ (تیر/ مرداد ۱۳۸۵) موسوم به جنگ 33 روزه یا جنگ تموز به اوج رسید. برای نخستین بار یک نیروی نظامی عربی - اسلامی موفق شد رژیم صهیونیستی را در یک جنگ تمام‌عیار که بیش از یک ماه طول کشید، شکست دهد. ارتش غاصب اسرائیل متحمل خسارت‌های سنگینی شد و بدون دستیابی به اهداف خود مجبور به عقب‌نشینی از جنوب لبنان شد. با چنین پیروزی‌هایی شهرت و محبوبیت او در جهان عرب و اسلام نیز گسترش یافت و تبدیل به رهبر معنوی جبهه مقاومت در خاورمیانه در مقابل با رژیم صهیونیستی و نفوذ غرب در منطقه شد. صهیونیست‌ها و متحدان آمریکایی، اروپایی و عربی‌شان به مدت دست‌کم ۲ دهه به دنبال ترور این مجاهد بزرگ بودند. سرانجام نصرالله عصر جمعه 27 سپتامبر 2024 (6 مهر 1403) در حمله هوایی جنون‌آسای اسرائیل به مقر فرماندهی حزب‌الله در قلب ضاحیه در کنار دخترش زینب به درجه رفیع شهادت نائل آمد. به نقل از منابع رسانه‌های نزدیک به مقاومت لبنان، او قریب ۳ سال قبل، با پیش‌بینی وقوع جنگ ناگزیر میان لبنان و رژیم صهیونیستی، شهادت خود را در صورت وقوع چنین رخدادی پیش‌بینی کرده و به مقامات حزب‌الله اطمینان داده بود که تمهیدات لازم برای چنین روزی اندیشیده شده است.

 


Page Generated in 0/0066 sec