printlogo


کد خبر: 292553تاریخ: 1403/7/9 00:00
بررسی وضعیت رهبری حزب‌الله لبنان پس از شهادت سیدحسن نصرالله
اسطوره زنده مقاومت زنده

نصرالله همانند شهید حاج قاسم سلیمانی، اسطوره‌ای فرامرزی، فراملیتی و فراعقیدتی برای کل ملت‌های مقاومت و حامیان آنها در سراسر جهان بود. با آنکه او یک پیشوای مذهبی شیعه در راس تشکیلات عمدتا شیعی حزب‌الله بود اما  از نظر اکثر مردم جامعه بشدت متکثر لبنان، کاملا در قامت یک نیروی ملی لبنانی فعالیت می‌کرد. چه بسیار جوانان و دختران مسیحی، ارمنی، سنی و دروزی لبنانی که با مشاهده رشادت نصرالله و یارانش در دفاع از مرزهای لبنان، تصاویر او را سر دست می‌گرفتند و چه بسیار هنرمندان لبنانی که او را به عنوان نماد شهامت و پایداری در ترانه‌ها و اشعار و آثار خود مطرح می‌کردند. در کشوری درگیر اختلافات شدید داخلی، فساد و ناکارآمدی، سید حسن نصرالله به مدت ۳ دهه تنها نماد وفاق، پاکدستی و کارآمدی برای لبنانی‌ها بود. مردم می‌دیدند که چطور به رغم خیانت‌های مکرر گروه‌های قومی مثل فالانژها، جوانان حزب‌الله و حتی پسر شهید نصرالله برای دفاع از وطن می‌جنگیدند و جانفشانی می‌کردند. با ترویج تدریجی این تصویر درخشان در سیدحسن در دیگر جوامع عربی و مسلمان از جمله ایران بود که اسطوره فرامرزی نصرالله رفته رفته شکل گرفت. او چنان اعتباری داشت که حتی اغلب اسرائیلی‌ها باور داشتند هر نکته و اخبار راستی درباره تحولات سرزمین‌های اشغالی را باید از زبان رهبر حزب‌الله شنید نه مقامات رژیم صهیونیستی. پس از او سید هاشم صفی‌الدین و شیخ نعیم قاسم که در زمان حیات نصرالله نیز به عنوان 2 رکن از مثلث رهبری مقاومت لبنان شناخته می‌شدند، از هر جهت برازندگی جانشینی اسطوره شهید مقاومت را دارند.
* سیدهاشم در مسیر سیدحسن
ساعاتی پس از حمله وحشیانه و بی‌سابقه اسرائیل به مقر فرماندهی حزب‌الله در ضاحیه بیروت و در شرایط سیاست سکوت مقاومت درباره این فاجعه، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از ۳ مقام ارشد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مهم‌ترین شخصیت حزب‌الله پس از شهید سیدحسن نصرالله در ساختمان هدف قرار گرفته حضور نداشته است. به نظر می‌رسد سید هاشم صفی‌الدین، دبیر شورای اجرایی حزب‌الله لبنان که نقش کلیدی در تشکیلات سیاسی و اجتماعی مقاومت حزب‌الله دارد در سلامت است ولی مقاومت لبنان برای حفظ این شخصیت بزرگ سعی دارد او را از قرار گرفتن در مرکز توجهات دور نگه دارد. عدم حضور صفی‌الدین در نشست روز جمعه شورای فرماندهی حزب‌الله منطقی به نظر می‌رسد و بر اساس تقسیم وظایف کادر رهبری در شرایط اضطراری بوده است. سیدهاشم صفی‌الدین 60 ساله، از بستگان مادری سیدحسن نصرالله سال‌ها رئیس امور سیاسی حزب‌الله بوده و در عین حال رابطه‌ای نزدیک با خانواده مقاومت در کل منطقه دارد. برادر او، سیدعبدالله صفی‌الدین نیز نماینده حزب‌الله در ایران است. صفی‌الدین سابقه تحصیلات حوزوی در شهر مقدس قم را داشته و از مدت‌ها پیش در همکاری تنگاتنگ با عماد مغنیه، فرمانده بزرگ و شهید حزب‌الله برای حمایت از عملیات جبهه مقاومت بوده است. او از سال ۱۹۹۴ که به بیروت بازگشت به عنوان رئیس شورای اجرایی حزب‌الله منصوب شد، همچنین یکی از اعضای شورای جهاد است که عملیات نظامی این گروه را هدایت می‌کند. صفی‌الدین در کنار نصرالله و شیخ نعیم قاسم 3 رکن اصلی رهبری حزب‌الله لبنان را تشکیل می‌دادند. پس از رهبری درخشان و بی‌نظیر ۳۲ ساله نصرالله، قطعا مساله جایگزینی او چالش بزرگی  خواهد بود اما به نظر نمی‌رسد شخصیتی نزدیک‌تر از صفی‌الدین به رهبر شهید مقاومت لبنان وجود داشته باشد.
مواضع بین‌المللی او که در سال ۲۰۱۷ وارد فهرست سیاه وزارت خارجه آمریکا شد، با مواضع نصرالله هیچ تفاوتی ندارد. 
او اعلام کرده فشارهای آمریکا بر مقاومت، تنها عزم حزب‌الله را جزم‌تر می‌کند.
صفی‌الدین اوایل تابستان پس از شهادت یکی دیگر از فرماندهان میدانی حزب‌الله، رژیم صهیونیستی را تهدید به حملات بیشتر کرده و  درمراسم تشییع فرمانده شهید گفته بود: «بگذار دشمن خود را برای گریه و زاری آماده کند».
* شیخ نعیم قاسم، ریش سفید مقاومت
شیخ نعیم قاسم یکی از 3 رکن اصلی رهبری حزب‌الله لبنان، پس از شهادت نصرالله به عنوان رهبر معنوی و ریش‌سفید جنبش مقاومت شناخته می‌شود.  
معاون 71 ساله دبیرکل حزب‌الله سال‌هاست به عنوان فرد دوم جنبش جنبش شناخته می‌شود. او در روستای کفرکیلا، واقع در استان نبطیه در خط مقدم مبارزه با صهیونیست‌ها در جنوب لبنان به دنیا آمد. 
یکی از استادان دینی او، آیت‌الله محمد حسین فضل‌الله بود که مورد احترام شیعیان لبنان قرار داشت و خود قاسم نیز سال‌ها در بیروت به تدریس کلاس‌های دینی پرداخته است.
شیخ قاسم یکی از باسابقه‌ترین فعالان سیاسی شیعه در لبنان است که در دهه ۱۹۷۰ حتی پیش از سیدحسن نصرالله به جنبش محرومان امام موسی صدر پیوست که بعدها به بخشی از جنبش امل تبدیل شد. زمانی که در سال 1982 نصرالله جوان وارد گروه موسس حزب‌الله می‌شد، قاسم یکی از مقامات ارشد بود. 
پس از ترور شهید سیدعباس موسوی، او به معاونت دبیرکل جدید یعنی نصرالله رسید و 32 سال در کنار هم، حزب‌الله را به اوج فعلی‌اش در لبنان و منطقه رساندند.
با این حال به نظر می‌رسد با توجه به شرایط جنگی حاکم بر لبنان، رهبری یک فرد عملیاتی‌تر مانند سیدهاشم صفی‌الدین مورد اجماع سران و نیروهای حزب‌الله از جمله خود شیخ قاسم باشد.
***
تأیید شهادت معاون اجرایی و فرمانده جنوب
در ادامه حملات جنون‌آسای تروریستی رژیم صهیونیستی به لبنان، 2 نفر دیگر از چهره‌های ارشد حزب‌الله به شهادت رسیدند. 
جنبش مقاومت اسلامی لبنان دیروز در بیانیه‌ای، شهادت حجت‌الاسلام نبیل قاووق،  معاون اجرایی، عضو شورای مرکزی و یکی از  سخنگویان این جنبش را تایید کرد. شهید قاووق تحصیلات حوزوی‌ خود را در قم گذرانده و از اعضای قدیمی و ارشد حزب‌الله در بخش‌های اجتماعی و فرهنگی به شمار می‌آمد. حزب‌الله  طی بیانیه‌ رسمی دیگری از شهادت فرمانده خود علی کرکی، ملقب به «حاج ابوالفضل» در حمله تروریستی جمعه گذشته به محله حاره حریک ضاحیه بیروت به همراه سیدحسن نصرالله، دبیرکل این جنبش خبر داد.
در این بیانیه حاج ابوالفضل، فرماندهی از نسل مجاهدان پیروز در مقابل حمله زمینی صهیونیست‌ها به لبنان در سال 1982، جنگ آزادی جنوب لبنان در سال 2000 و نصر الهی در جنگ تموز 2006 (جنگ 33روزه) معرفی شده که در همه میادین بزرگ مقاومت مشارکت داشت و از سال 2023 تا لحظه شهادت خود، فرماندهی جبهه جنوب را در همه محورها و یگان‌های پشتیبانی به ‌عهده داشت.

 


Page Generated in 0/0067 sec