printlogo


کد خبر: 292555تاریخ: 1403/7/9 00:00
رسانه‌های آمریکایی درباره وضعیت مقاومت لبنان پس از شهادت رهبرش چه دیدگاهی دارند؟
سی‌ان‌ان: ترور نصرالله حزب‌الله را تضعیف نمی‌کند

بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران غربی و عربی ترور سیدحسن نصرالله را اقدامی ماجراجویانه در جهت کشاندن جنگ به سرتاسر منطقه توصیف کردند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند اقدامات تروریستی اسرائیل که به دلیل شکست نظامی در برابر حزب‌الله لبنان در پیش گرفته شده است، در نهایت منجر به پاسخ سخت و سنگین حزب‌الله لبنان به آنها خواهد شد و رژیم اسرائیل بیش از پیش در باتلاق جنگ منطقه‌ای فرو خواهد رفت. در ادامه این گمانه‌زنی‌ها شبکه سی‌ان‌ان آمریکا با انتشار گزارشی، به پیامدهای ترور شهید سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان توسط رژیم اشغالگر پرداخت و نوشت: طی 48 ساعت گذشته در منطقه که اسرائیل، سیدحسن نصرالله رهبر حزب‌الله را ترور کرده و به بمباران شهرها و روستاها در سراسر لبنان ادامه می‌دهد، این نگرانی تشدید شده که درگیری‌های طولانی‌مدت ممکن است منجر به یک جنگ منطقه‌ای گسترده شود. سی‌ان‌ان در ادامه افزود: ترور نصرالله در سلسله‌حملات هوایی گسترده اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت در روز جمعه، نشان‌دهنده تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل با حزب‌الله است. در این میان اسرائیل تاکنون تعدادی از فرماندهان حزب‌الله را ترور و اقدامات زیادی همچون انفجار پیجرها در لبنان انجام داده است که منجر به تلفات زیادی میان غیرنظامیان شد. اکنون اسرائیل احتمال تهاجم زمینی به لبنان را مطرح کرده که در صورت انجام، چهارمین تهاجم اسرائیل به لبنان در 50 سال گذشته خواهد بود. این در حالی است که حزب‌الله متعهد شده به عملیات‌های خود علیه اسرائیل ادامه خواهد داد و ایران هم حمایت و همبستگی خود با حزب‌الله را علنا اعلام کرده است. به گزارش این رسانه آمریکایی، ورود اسرائیل به جنوب لبنان در شرایطی که عملیات‌های موشکی حزب‌الله حتی بعد از ترور دبیرکل آنها متوقف نشده است، آغاز جنگ منطقه‌ای جدیدی خواهد بود که هزینه آن برای اسرائیل بسیار هنگفت خواهد بود. بنا بر این گزارش، حزب‌الله لبنان با وجود ترور رهبران و اشخاص مطرح آن همچنان بدنه فرماندهی قدرتمند و ماهری در اختیار دارد و با وجود گسترش جنگ و اقدامات تروریستی رژیم هنوز از ذخایر تسلیحات راهبردی خود مانند موشک‌های هدایت‌شونده و بالستیک استفاده نکرده است. به همین دلیل حمله زمینی رژیم به جنوب لبنان با هدف عقب راندن حزب‌الله از جنوب لبنان تا ساحل رود لیتانی می‌تواند به بزرگ‌ترین خطای رژیم صهیونیستی تبدیل شود. نیروهای رزمنده حزب‌الله لبنان در جنوب مجهز به موشک‌های ضدزره و آموزش‌دیده هستند و تجربه جنگ 2006 نیز همچنان بر روحیه ارتش رژیم صهیونیستی سایه افکنده است و حمله زمینی به جنوب لبنان و منطقه بقاع برای ارتش رژیم صهیونیستی تلفات و اسرای بالایی به همراه خواهد داشت.
* قدرت نظامی حزب‌الله پایدار است
نشریه نیویورکر نیز در مقاله‌ای به قلم رابین رایت، کارشناس غرب آسیا با اشاره به ترور سیدحسن نصرالله توسط رژیم صهیونیستی، به ادامه یافتن خطر حزب‌الله لبنان برای اسرائیل اشاره کرد و حملات تروریستی اسرائیل به بدنه فرماندهی حزب‌الله لبنان را بر قوای نظامی حزب‌الله بی‌تاثیر دانست. رایت با اشاره به استعداد نظامی حزب‌الله لبنان و تعداد قوای این نیرو و تجربیات آنها در جنگ سوریه با تروریست‌ها و همچنین محاسبه توان موشکی و زرادخانه راکتی و موشکی حزب‌الله، به خطراتی اشاره کرد که همچنان بر رژیم صهیونیستی در جبهه شمال سایه افکنده است. فیراص مقصد، تحلیلگر خاورمیانه نیز با اشاره به توان فعلی نظامی حزب‌الله لبنان اظهار داشت: جنبش کنونی به مراتب توانمند‌تر از سال 1992 و دوران رهبری موسوی است. مقصد در ادامه گفت این احتمال وجود دارد که حزب‌الله بزودی با جنگی دیگر به شهادت نصرالله پاسخ دهد، جنگی که «گویی هیچ محدودیتی ندارد، هیچ سقف و خط قرمزی ندارد». اشاره مقصد به ترور رهبر پیشین حزب‌الله لبنان در سال 1992 از این جهت اهمیت دارد که پس از این حمله، نیروهای حزب‌الله لبنان برای نخستین‌بار با راکت به شمال فلسطین اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی حمله کردند و این احتمال نیز وجود دارد که پس از ترور روز جمعه که منجر به شهادت سیدحسن نصرالله شد، حزب‌الله لبنان پاسخ جنگی سختی را به اسرائیل بدهد؛ پاسخی که به احتمال  زیاد با رونمایی از تسلیحات جدید این نیرو و استفاده از آن در عملیات انتقام همراه باشد.
* تجربه ناموفق و تکراری ترور
حمله تروریستی روز جمعه نخستین اقدام رژیم صهیونیستی به منظور ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان نبود و پیش از این نیز در جنگ 2006، رژیم اسرائیل در حمله به مقر فرماندهی حزب‌الله لبنان در ضاحیه بیروت برای ترور سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان تلاش کرده بود؛ تلاشی که در آن زمان ناموفق مانده بود اما با این وجود پیش از این نیز سیدعباس موسوی، دومین دبیرکل حزب‌الله لبنان توسط رژیم صهیونیستی با حمله تروریستی به شهادت رسیده بود که منجر به دبیرکلی سیدحسن نصرالله و تقویت بیش از پیش حزب‌الله لبنان شده بود: ترورهایی که تنها محدود به حزب‌الله لبنان نبوده و علیه تمام مبارزانی که در مقابل اشغالگری رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده‌اند به کار گرفته شده است. نمونه قبلی آن نیز ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش حماس در تهران بود که منجر به تضعیف حماس نشد و با انتقال رهبری حماس به یحیی سنوار، طراحی رژیم به منظور تحت فشار قرار دادن جنبش حماس به منظور تن دادن به توافق تبادل اسرا بدون خروج از نوار غزه شکست خورد. ترور رهبران سیاسی و کشتار غیرنظامیان 2 تاکتیک جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در جنگ‌ اخیر غزه بوده است که در جنگ‌های قبلی نیز پیگیری شده است. این جنایات رژیم صهیونیستی با سکوت و همراهی مجامع بین‌المللی تحت هدایت آمریکا انجام می‌شود و تاکنون موفق به تسلیم و تضعیف گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان نشده است. حزب‌الله لبنان همچنان به عملیات‌های موشکی و پهپادی خود در حمایت از غزه ادامه خواهد داد و شهرک‌نشینان نواحی شمالی سرزمین‌های اشغالی را بیش از پیش آواره خواهد کرد. 
***
روزنامه یدیعوت آحارانوت درباره تبعات غیرقابل پیش‌بینی ترور سیدحسن نصرالله برای رژیم صهیونیستی نوشت
اسرائیل بر لبه پرتگاه جنگ سوم
نینا فاکس،  تحلیلگر روزنامه یدیعوت آحارانوت در یادداشتی، بعد از پرداختن به تاریخچه شکست‌های اسرائیل در جنگ‌های قبلی با لبنان نتیجه‌گیری کرد: حوادث چند روز اخیر و به طور اخص ترور شامگاه جمعه سیدحسن نصرالله، بیانگر آن است که ما وارد مرحله جدیدی از تقابل شده‌ایم. زلزله‌ای شدید در خاورمیانه به وقوع پیوسته که پیش‌بینی  تبعات آن بسیار دشوار است، این در حالی است که تبعات آن به شکل عمیقی در سطح منطقه‌ای و جهانی رخ خواهد داد. اسرائیل در طول سالیان دراز از جنگ‌های خود در مهار یا محدود کردن خطری که لبنان برایش ایجاد کرده، توفیقی نیافته و هر بار خطر لبنان از جایی سر درآورده است، امروز هم اسرائیل بار دیگر بر سر 2 راهی دیگری قرار گرفته است و باید تصمیم بگیرد آیا خاک لبنان را تا رود لیتانی به اشغال خود درخواهد آورد یا خیر؟ و آیا قصد دارد مجددا در باتلاق لبنان گرفتار شود یا خیر؟ با نگاهی به رخدادهای تاریخی به این نتیجه می‌رسیم که پیش‌درآمد گرفتار شدن هر باره ما در باتلاق لبنان، همواره چند مورد دستاورد و پیروزی نظامی شگفت‌انگیز بوده اما بعد...! اینک ما بر لبه پرتگاه جنگ سوم با لبنان ایستاده‌ایم.

 


Page Generated in 0/0068 sec