printlogo


کد خبر: 292566تاریخ: 1403/7/9 00:00
فرمانده مرزبانی انتظامی کشور: سال جاری چندصد هزار تبعه غیرقانونی خارجی از مرزهای ایران خارج شده‌اند
کاهش ورود اتباع به کشور

گروه اجتماعی: به دنبال اخراج اتباع بیگانه بدون مجوز از کشور، فرمانده مرزبانی انتظامی کشور دیروز از خروج صدها هزار نفر از اتباع غیرمجاز بیگانه از کشور طی سال‌ جاری خبر داد و اعلام کرد: عده‌ای از اتباع غیرمجاز، خودشان تصمیم به خروج گرفته‌اند و مابقی کسانی را که مجوز نداشته‌اند نیز ما از کشور خارج می‌کنیم. در مقابل ورود این افراد از مرزها نیز کم شده است. بحث اخراج اتباع بدون مجوز یک ماه است داغ است آنطور که وزیر کشور نیز به صراحت اعلام کرد: «ایران بیش از این امکان پذیرایی از اتباع را ندارد و تا حدی که صاحبخانه امکانش را داشته باشد از میهمان پذیرایی می‌کند. این مساله مشکلات زیادی را ایجاد کرده و ان‌شاءالله نخستین گام بیرون کردن اتباعی است که مجوز ندارند و بعد به مرور مراحل دیگر». به گفته اسکندر مومنی، این طرح کاملا با برنامه‌ریزی مناسب آنطور که هم ملاحظات منطقه‌ای و هم همسایگی در نظر گرفته شود، به طور جدی در دستور کار قرار دارد. وی هفته گذشته نیز در مراسم معارفه رئیس مرکز امور اتباع و مهاجرین خارجی این وزارتخانه با اشاره به اهمیت تشکیل «سازمان ملی مهاجرت» طبق قانون هفتم توسعه گفت: این مهم جزو مطالبات مستمر نمایندگان مجلس نیز بوده است و ضرورت دارد با کمک سایر بخش‌ها این امر تسریع شود. باید برای شناسایی و ساماندهی اتباع خارجی، طرد اتباع غیرمجاز و تشکیل منظم جلسات کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی، اهتمام ویژه شود. به هر حال پدیده‌های اجتماعی تک‌مؤلفه‌ای نیست، بلکه باید نگاه جامع‌الاطرافی به موضوع اتباع داشته باشیم و شاهد یکپارچگی اقدامات در این زمینه باشیم. رئیس شورای امنیت کشور بر جلوگیری از ورود غیر قانونی اتباع تاکید و تصریح کرد: انسداد مرزها حتما انجام خواهد شد اما این به معنی نادیده گرفتن سایر برنامه‌ها در این حوزه نیست. وزیر کشور افزایش تعداد اتباع نسبت به ظرفیت‌های کشور را باعث نگرانی دانست و گفت: البته مواجهه ما با این موضوع حساس، باید متعادل باشد و فعالیت‌های ما نباید به مهاجرستیزی منجر شود.
* اخراج اتباع غیرمجاز ادامه دارد
فرمانده مرزبانی انتظامی کشور از خروج صدها هزار نفر از اتباع غیرمجاز بیگانه از کشور در سال‌ جاری خبر داد. سردار احمدعلی گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جزئیات این خبر گفت: در هفته‌های اخیر، عملیات خروج اتباع غیرمجاز از کشور توسط ارگان‌های مختلف در حال انجام است و هر روز تعداد زیادی از اتباع غیرمجاز از مرزهای کشورمان خارج می‌شوند. 
وی افزود: عده‌ای از اتباع غیرمجاز خودشان تصمیم به خروج گرفته‌اند و مابقی را نیز ما از کشور خارج می‌کنیم. فرمانده مرزبانی انتظامی کشور اظهار کرد: برای عبور و مرور اتباعی که مجاز هستند هیچ مشکلی وجود ندارد و تردد این افراد از مرزهایی مانند دوغارون و میلک  در حال انجام است و ما تنها با اتباع غیرمجازی که قصد ورود به کشور را دارند برخورد کرده و از ورود آنها به مرزهای‌مان ممانعت می‌کنیم. البته در حال حاضر ورود این افراد به مرزها بسیار کم شده است. گودرزی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چند نفر از مرزها خارج شده‌اند، گفت: از ابتدای سال تاکنون، چندصد هزار نفر از اتباع غیرمجاز از مرزها خارج شده و این روند ادامه دارد. اخیرا نیز فرماندار تهران اعلام کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود و رصدهای انجام‌شده، بحث اتباع غیرمجاز و طرد آنها به صورت جدی پیگیری می‌شود. احمد قیومی درباره حضور اتباع غیرقانونی در پایتخت گفت: سازمان ملی مهاجرت یک طرح خاص را در وزارت کشور مکتوب کرده و تکالیفی را برای همه استانداران مشخص کرده است؛ در تهران نیز با شرایط خاصی که وجود دارد جلسات ویژه‌ای برای موضوع و مساله حضور اتباع بیگانه در پایتخت مورد توجه قرار گرفته است. وی افزود: سال گذشته و همچنین چند ماه از سال جدید کنترل این موضوع را شهروندان مشاهده کردند، چرا که در گذشته شاهد یکسری حرکات و موضوعاتی بودیم که این موارد کنترل شد، بویژه موارد و فیلمبرداری‌هایی که اتباع در برخی نقاط و مراکز داشتند که با هماهنگی‌هایی که انجام شد به سمت کنترل و مهار این اقدامات حرکت کردیم. 
فرماندار تهران ادامه داد: حضور اتباع خارجی در همه جا و همه کشورهای جهان به دلایل مختلف وجود دارد اما مساله مهم این است که باید حضور اتباع کنترل و تعریف‌شده باشد. در شهر تهران نیز کار شناسایی اتباع منطقه به منطقه و محله و محله با توجه به ظرفیت‌های موجود انجام شده و حضور اتباع در مشاغل نیز یک به یک رصد شده است و باید گفت بحث اتباع غیرمجاز و طرد آنها به صورت جدی پیگیری می‌شود.

Page Generated in 0/0070 sec