printlogo


کد خبر: 292587تاریخ: 1403/7/10 00:00
دور دنیا

حزب راستگرای آزادی در انتخابات اتریش پیروز شد
ظهور تفرقه در قلب اتحادیه اروپایی
اتریش، قلب اروپای مرکزی، طی 3 قرن گذشته همواره محور تحولات مهم اروپایی بویژه مسائل اتحادیه اروپایی بوده است. به همین دلیل، چرخش سیاسی در وین به سمت نیروهای راستگرای ضد اتحادیه، اهمیت فزاینده‌ای می‌یابد. اگرچه نیروهای ملی‌گرا یا راستگرای افراطی تاکنون در فرانسه، هلند و آلمان به موفقیت‌هایی دست یافته و حتی در ایتالیا دولت را به دست گرفته‌اند اما تفاوت‌های ماهوی حزب آزادی که یکشنبه گذشته در انتخابات پارلمانی اتریش به پیروزی رسید، نگرانی‌های زیادی را در بروکسل، پایتخت مشترک حوزه یورو و ناتو پدید آورده است. این نخستین‌بار است که یک حزب با مشابهت‌های بسیار زیاد به حزب نازی آلمان، پس از جنگ دوم جهانی در اتریش بر مجلس تسلط می‌یابد. البته حزب آزادی پیش‌تر یک بار دیگر اقدام به تشکیل دولت ائتلافی شکننده‌ای کرده بود که در نهایت به نتیجه نرسید. روز یکشنبه با شمارش بیش از 90 درصد آرای انتخابات اتریش،  این حزب توانست با کسب 29.2 درصد بیشترین بلوک کرسی‌ها را در پارلمان به دست آورد. حزب حاکم خلق با 26.5 درصد در جایگاه دوم و حزب چپ میانه سوسیال - دموکرات با 21 درصد در رتبه سوم قرار گرفت. به این ترتیب دولت ائتلافی کنونی متشکل از حزب مربوط به کارل نهامر،‌ صدراعظم اتریش و جریان سبز طرفداران محیط زیست، اکثریت مجلس سفلی را از دست داده است، هر چند هنوز راه زیادی تا تشکیل یک دولت ائتلافی توسط حزب آزادی باقی مانده است. 
این تغییر سیاسی در وین می‌تواند موجی از جریان‌های راستگرا را که در صحنه سیاسی ایتالیا، فرانسه، هلند و آلمان آغاز شده، قدرتمندتر کند، چرا که اتریش به طور سنتی میدان مرکزی اتحادیه اروپایی است و تحولات آن می‌تواند تاثیر عمیقی بر اعضای جدید شرقی داشته باشد، بویژه که همسایگی این کشور با مجارستان که در حال ایجاد قطبی مخالف در داخل اتحادیه است، می‌تواند برای یکپارچگی آن خطرناک باشد. هربرت کیکل، رهبر حزب آزادی مواضع مشترکی با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در مقابل حاکمیت بروکسل بر منطقه یورو دارد. ملی‌گرایان و راستگرایان به طور کلی دیدگاه‌های ضدمهاجرتی و اسلام‌ستیزانه دارند ولی به طور خاص حزب آزادی اتریش، خواستار پایان تحریم‌های روسیه و منتقد جدی کمک‌های نظامی کشورهای غربی به اوکراین نیز است. این حزب همچنین انتقادات جدی نسبت به اتحادیه اروپایی داشته و خواستار بازپس‌گیری برخی اختیارات اتحادیه به نفع اتریش شده است.
***
ادعای تیراندازی در مرز نخجوان با ارمنستان
وزارت دفاع جمهوری باکو دیروز مدعی تیراندازی به قوای خود در خط مرزی نخجوان با ارمنستان شد. به گزارش آناتولی در این بیانیه آمده است که ارتش ارمنستان به مواضع باکو در فاصله 2 کیلومتری مرز شلیک کرده و اقدامات واکنشی کافی توسط یگان‌های مرزی نخجوان انجام گرفته است. این حادثه ششمین مورد از نوع خود در ماه جاری است که توسط باکو گزارش شده است. این 2 کشور همسایه تاکنون 2 جنگ خونین داشتند که در آخرین مورد برتری با جمهوری باکو بود. این در‌گیری‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که روز شنبه این هفته نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت این کشور آمادگی دارد قانون اساسی خود را به ‌منظور انعقاد قرارداد صلح با باکو اصلاح کند. 
***
ترامپ: هریس یک معلول ذهنی است
رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده در کارزار تبلیغاتی اخیر خود، معاون رئیس‌جمهور فعلی را «معلول ذهنی» خواند. دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در کارزار انتخاباتی خود در ویسکانسین، بار دیگر به کاملا هریس، رقیب دموکراتش حمله کرد و این بار هشدار داد که اگر هریس انتخاب شود «هر شهری را به جهنم جهان سوم تبدیل می‌کند». واکنش ترامپ به بازدید روز جمعه هریس از مرز بین مکزیک و آمریکا بود. او سیاست‌های مهاجرتی بایدن و هریس را خیانت به مردم آمریکا دانست و تأکید کرد که مهاجران باید به جایی که از آن آمده‌اند برگردانده شوند، اگرنه آمریکایی‌ها کشور و فرهنگ خود را از دست می‌دهند». این چندمین باری است که ترامپ نسبت به وقوع جنگ جهانی سوم توسط دموکرات‌ها هشدار می‌دهد. او همچنین بارها جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی را با القابی شبیه به معلول ذهنی خطاب کرده است. 
***
سرکوب عزاداران نصرالله در بحرین
طی 3 روز اخیر راهپیمایی‌های بزرگی در حمایت از لبنان و گرامیداشت یاد شهید سیدحسن نصرالله در اقصی‌نقاط جهان از جمله بحرین، پاکستان، عراق و استرالیا برگزار شده است. رژیم آل‌خلیفه در این مدت مردمی را که در منامه برای حمایت از حزب‌الله لبنان یا صرفا برای سوگواری شهادت سیدحسن نصرالله تجمع کرده بودند سرکوب یا بازداشت کرده است. بیشتر جمعیت این جزیره کوچک جنوب خلیج‌ فارس  را شیعیان تشکیل می‌دهند که از زمان انقلاب سال 2011 تحت سرکوب آل‌خلیفه هستند.

Page Generated in 0/0080 sec