printlogo


کد خبر: 292600تاریخ: 1403/7/10 00:00
مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد
موج شدید شیوع بیماری‌ها در غزه

در پی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون ۴۲ هزار نفر که اغلب آنها زن و کودک هستند کشته و حدود 10 هزار نفر نیز زیر آوار مدفون هستند که از سرنوشت آنها خبری نیست؛ فاجعه‌ای انسانی که این روزها منجر به شیوع بیماری‌های مسری و عفونی در پناهگاه‌ها و اردوگاه‌ها جنگ‌زدگان این منطقه شده است. مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: تخمین‌ زده می‌شود ۴۰ هزار و ۶۰۰ نفر جان خود را در جنگ غزه از دست داده‌اند که ۷۲ درصد از تمام تلفات را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. حنان بلخی روز دوشنبه درباره آخرین وضعیت انسانی در نوار غزه و کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین توسط ارتش رژیم صهیونیستی اظهار داشت: یک جمعیت به طور کامل از کمک‌های پایدار انسانی محروم شده است؛ بر اساس تخمین تعداد ۴۰ هزار و ۶۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و این تعداد روز به روز در حال افزایش است. این در حالی است که ۷۲ درصد از تمام تلفات را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. 
وی ادامه داد: ۱۰ هزار نفر مفقود شده‌اند که گمان می‌رود زیر آوارها مدفون شده باشند؛ آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، باورکردنی نیست! جابه‌جایی در مقیاس عظیم، قحطی و ناامنی غذایی، شیوع بیماری‌ها، حملات سیستماتیک به اماکن غیرنظامی و مراقبت‌های بهداشتی که این روند غیرقابل قبول است. بلخی اظهار داشت: در خط مقدم پاسخ به این تراژدی، کارکنان شجاع بهداشتی، درمانی و خدمات بشردوستانه هستند که تحت شرایطی غیرقابل تصور و با خطرات بزرگی دست و پنجه نرم کرده و ادامه دهنده خدمت به جوامع خود هستند. از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی / ۱۵ مهر ۱۴۰۲ به این سو تعداد ۲۸۹ نفر از نیروهای امدادی در غزه کشته شده‌اند؛ افرادی که تنها دغدغه آنها کاهش رنج جمعیت غیرنظامی غزه بود. 
مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: به گفته وزارت بهداشت در این منطقه، ۸۸۵ نفر از کارکنان بهداشت و درمان کشته و حداقل ۳۱۰ نفر از آنان دستگیر شده‌اند؛ این مرگ‌ها ۳.۵ درصد از نیروی کار بهداشتی در غزه قبل از جنگ را تشکیل می‌دهد. وی اظهار داشت: از سوی دیگر نزدیک به 1.9 میلیون نفر  حداقل یک بار جابه‌جا شده‌اند؛ بسیاری نیز چندین بار مجبور به جابه‌جایی شده‌اند. تخمین ‌زده می‌شود ۴۳ هزار و ۵۸۰ نفر از این جمعیت زنان باردار هستند. هر دستور تخلیه زندگی‌ها را دگرگون می‌کند و در هیچ مکانی نمی‌توان بقا یا دسترسی به مراقبت‌های پزشکی را تضمین کرد.  بلخی تصریح کرد: پناهگاه‌ها و اردوگاه‌های بسیار شلوغ خطر بزرگی برای شیوع بیماری‌های مسری ایجاد می‌کنند. از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی به این سو ۹۹۵ هزار مورد عفونت حاد تنفسی ثبت شده است، همچنین ۵۷۷ هزار مورد اسهال، ۱۰۳ هزار و ۳۸۵ مورد گال و شپش، ۷۷ هزار و ۹۵۸ مورد بثورات پوستی، ۱۰هزار و ۳۸ مورد زرد زخم، ۱۱هزار و ۲۱۴ مورد آبله مرغان و ۱۰۷ هزار مورد سندرم زردی حاد (مشکوک به هپاتیت A ) همچنین موارد مشکوک به مننژیت و اوریون گزارش شده است. وی اظهار داشت: نظام بهداشتی غزه که زمانی سطح قابل توجهی از مراقبت‌ها را ارائه می‌داد، اکنون ویران شده است. تنها ۱۷ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان غزه فعال هستند و با ظرفیت جزئی کار می‌کنند. 
در سراسر نوار غزه تنها ۱۴۹۰ تخت بیمارستانی، از جمله تخت‌های بستری، زایمان و ICU برای پوشش نیازهای بیش از ۲ میلیون نفر وجود دارد. ظرفیت سیستم بهداشتی بشدت کاهش یافته است، در حالی که نیازهای بهداشتی بشدت رو به افزایش است. مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: وضعیت در غزه یک بحران سیاسی است که نیاز به راه‌حل سیاسی دارد. ما همچنان خواستار حفاظت از مراقبت‌های بهداشتی، توقف فوری درگیری‌ها و صلح عادلانه و پایدار هستیم. کمک‌های بشردوستانه باید بدون مانع به دست نیازمندان برسد.

Page Generated in 0/0057 sec