printlogo


کد خبر: 292608تاریخ: 1403/7/10 00:00
مروری بر مواضع سردار شهید سرلشکر عباس نیلفروشان درباره نحوه مواجهه با رژیم صهیونیستی
فرمانده استراتژ

گروه سیاسی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه هشتم مهرماه با انتشار اعلامیه‌ای، شهادت سردار عباس نیلفروشان در بمباران تروریستی ضاحیه لبنان را تایید کرد. به گواه کسانی که او را می‌شناختند، نیلفروشان از مطلع‌ترین افراد درباره تحولات منطقه، حزب‌الله لبنان و معادلات بین گروه‌های مقاومت و دشمن صهیونیست بود. 
سخنرانی‌ها و تحلیل‌های بسیاری از این سردار رشید جبهه مقاومت اسلامی وجود دارد که عمق اندیشه‌های وی درباره مبارزه با اسرائیل را بخوبی نشان می‌دهد. 
شهید نیلفروشان در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود: «من از 6 سالگی آرزو داشتم اسرائیل را نابود کنم. چون پدرم یک فرد انقلابی بود و با حضرت امام رفت و آمد داشتند، جنگ اعراب و اسرائیل را همیشه در خانه روایت می‌کرد و من از ۶ سالگی همیشه آرزو داشتم اسرائیل را نابود کنم. 
این بزرگ‌ترین آرزوی من (از گذشته تا الان) است. استراتژی جمهوری اسلامی هم محو و نابودی رژیم جعلی صهیونیستی است و ان‌شاءالله در این راه به شهادت برسم».
* تقویت نیروهای مقاومت
از شهید نیلفروشان به عنوان یک فرمانده استراتژیک در هماهنگی و تقویت نیرو‌های مقاومت منطقه‌ای یاد می‌شود. ارزیابی‌های او درباره معادلاتی که باید در مواجهه با رژیم صهیونیستی در نظر گرفت، همواره از بهترین نظرات کارشناسی در این رابطه به شمار می‌رود.
وی درست ۵ سال قبل از شهادتش در مهر 1398 طی مصاحبه‌ای می‌گوید: دکترین اسرائیلی‌ها به جهت اینکه از جنگ فراگیر می‌ترسند، این است که هرگونه مقاومتی را که فراگیر باشد و بتواند به تهدید جدی علیه آنها بدل شود قبل از شروع تهدید می‌زنند، به این دلیل که توانی برای ورود به یک جنگ تمام‌عیار ندارند. استراتژی‌ای که الان پیگیری می‌کنند «حرب بین‌الحروب» است. طوری عمل می‌کنند که طرف مقابل‌شان به قدری ضعیف شده باشد که وارد جنگ نشود، زیرا تحمل پذیرش یک جنگ را ندارند.
شهید نیلفروشان در ادامه به تشریح جامعه درونی رژیم جعلی اسرائیل می‌پردازد و درباره آسیب‌پذیری این جامعه استعماری می‌گوید: رژیم اشغالگر که عمق راهبردی ندارد، مردمش هم همه قرضی هستند و با وعده یک زندگی راحت، فقرای یهودی دنیا را در این سرزمین دور هم جمع کرد‌ه‌اند. 
شکاف‌های قومی، فرهنگی و سیاسی در رژیم صهیونیستی فوق‌العاده زیاد است و فقط کافی است شکاف جنگ هم بر این شکاف‌ها منطبق شود تا این رژیم در آستانه نابودی قرار گیرد.
معاون وقت عملیات سپاه با پیش‌بینی مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی در صورت شروع یک جنگ فرسایشی بیان می‌دارد: اگر همین الان یک موشک مقاومت در سرزمین‌های اشغالی اصابت کند، فرودگاه‌های آنها برای فرار از رژیم پر می‌شود. صهیونیست‌ها حقیقتا به آخرت اعتقاد ندارند و یک اعتقاد واقعی پشت عمل آنها قرار ندارد.
وی نتیجه می‌گیرد: برای همین این تحرکاتی که گاه و بیگاه علیه محور مقاومت انجام می‌دهند فقط به خاطر این است که آن نقاط توانی را که می‌خواهد علیه آنها شکل بگیرد بزنند اما امروز شاهد هستیم مقاومت پاسخ آنها را می‌دهد و قطعا بدانید که اگر لازم باشد و اگر جنگی اتفاق بیفتد، فقط کافی است حزب‌الله پاسخش را بدهد و می‌دانید که سیدحسن  کسی نیست که بدون فکر حرف بزند، اینکه گفت «اگر جنگی اتفاق بیفتد سرزمین‌های شمال رژیم صهیونیستی را آزاد می‌کنیم» قطعا بدانید این اتفاق خواهد افتاد و حزب‌الله ظرفیت‌سازی خوبی برای این تدبیر کرده ‌است.
شهید نیلفروشان از سال 1398 معاون عملیات سپاه شده بود. در این مسؤولیت، او نقش مهمی در بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل داشت. 
وی در یکی دیگر از تحلیل‌هایش درباره رژیم صهیونیستی گفته بود: «اسرائیل در سطح راهبردی به این باور رسیده است که امکان درگیری آمریکا با ایران وجود ندارد و به این درک رسیده است که توان رویارویی با جمهوری اسلامی را ندارد و آمریکا هم توان سابق برای حفظ رژیم صهیونیستی را ندارد، راهبرد جدید رژیم راهبرد جنگ بین جنگ‌ها یا جنگ در منطقه خاکستری است. هدف اصلی راهبرد تضعیف مؤلفه‌های قدرت انقلاب اسلامی مانند مؤلفه‌های قدرت هسته‌ای، قدرت موشکی و پهپادی و قدرت منطقه‌ای ایران است. اصول کلی حاکم بر این راهبرد جنگ اطلاعاتی و کنترل سطح جنگ زیر آستانه تحمل ما است، وظیفه اصلی ما در این راهبرد حفاظت اطلاعات است، ما باید برای مقابله با این راهبرد حفاظت اطلاعات را مبنای کار خودمان قرار دهیم». 
شهید نیلفروشان به دلیل تجارب گسترده‌اش در میدان‌های نبرد و تلاش‌های مستمر برای حمایت از محور مقاومت، از جمله حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطینی، به عنوان یکی از شخصیت‌های کلیدی در حمایت از آرمان‌های مقاومت شناخته می‌شد. 
حضور فعال او در برنامه‌ریزی‌های نظامی و دیپلماتیک به جبهه مقاومت کمک کرد در مقابل تهدیدات مستمر رژیم صهیونیستی و دیگر نیروهای متجاوز، توانایی خود را افزایش دهد.
سردار عباس نیلفروشان که از اوایل دهه 60 شمسی با حضور در جبهه‌های دفاع‌مقدس، خط جهاد را برگزیده بود، بیش از 4 دهه در این مسیر پرمخاطره ماند و در میدان‌های مختلفی حضور یافت. او که از 13 فروردین‌ امسال پس از شهادت سردار زاهدی ماموریت یافته بود به لبنان برود، شامگاه ششم مهر در بمباران جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه بیروت، همراه با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و مجاهدانی چون حاج علی کرکی به شهادت رسید. 
***
«علی کَرَ کی» فرمانده شهید حزب‌الله که بود؟
روز یکشنبه که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر از شهادت سردار عباس نیلفروشان داد، حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای از شهادت حاج علی عبدالمنعم کرکی معروف به «حاج ابوالفضل» از فرماندهان جهادی این جنبش در راه قدس خبر داد. در بیانیه حزب‌الله همچنین به بخش کوتاهی از زندگی سیاسی و مسؤولیت‌های شهید کرکی در جنبش حزب‌الله لبنان پرداخته شده بود. بر اساس بیانیه جنبش حزب‌الله لبنان، وی سال 1962 در منطقه المصیطبه شهرک عین بوسوار در جنوب لبنان به دنیا آمد. شهید کرکی از نسل بنیان‌گذاران جبهه امل اسلامی در بیروت بود. این فرمانده جهادی یکی از رهبران عملیات قهرمانانه در مقابله با تهاجم اسرائیل به بیروت در سال 1982 به شمار می‌رود. در گزارش حزب‌الله از وی به عنوان طراح بسیاری از عملیات‌های شهادت‌طلبانه از جمله عملیات استشهادی احمد قصیر یاد شده که در طراحی و نظارت آن نقش داشته است. همچنین از وی به عنوان موسس تشکیلات مقاومت در منطقه مرزی پس از عقب‌نشینی اسرائیل در سال 1985 یاد می‌شود. او تا سال 1996 مسؤولیت نظامی منطقه جنوب را بر عهده گرفت، همچنین نظارت و برنامه‌ریزی و فرماندهی بسیاری از عملیات‌های خاص و منحصربه‌فرد علیه مواضع ارتش اسرائیل در طول دوره اشغال تا آزادسازی جنوب در سال 2000 را بر عهده داشته است. شهید حاج علی عبدالمنعم کرکی یکی از فرماندهانی بود که در جنگ‌های رژیم اسرائیل علیه لبنان طی سال‌های 1993، 1996 و 2006 ایستادگی کرد و به مقابله با متجاوزان پرداخت.
 وی مسؤولیت ستاد سیدالشهدا علیه‌السلام را با تمام تشکیلات و واحدهای آن از سال  2006 تا زمان شهادتش برعهده داشت. این فرمانده جهادی حزب‌الله همچنین  از بدو تأسیس حزب‌الله عضو شورای مرکزی و عضو شورای جهادی حزب‌الله  بود و از سال 2008  دستیار جهادی دبیرکل حزب‌الله بود. او یکی از رهبران جهادی بود که عملیات نظامی علیه گروه‌های تکفیری را طراحی و فرماندهی می‌کرد. وی همچنین عملیات نظامی در مقر سیدالشهدا علیه‌السلام در جبهه پشتیبانی لبنان را از ابتدای نبرد توفان الاقصی طراحی و نظارت می‌کرد.
***
باقری: شهید نیلفروشان در سنگر مستشاری نظامی جبهه مقاومت درخشید
سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پیامی شهادت سردار نیلفروشان در ضاحیه بیروت را تسلیت گفت. در پیام سردار باقری آمده است: شهادت پرافتخار سردار عالی‌قدر و دانشمند سپاه اسلام «سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان» مستشار عالی نظامی جمهوری اسلامی ایران در لبنان را که همراه رهبر مقتدر مقاومت، دبیرکل مجاهد حزب‌الله «حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهید سیدحسن نصرالله» و به ‌دست پلید جنایتکاران صهیونیست به فیض والای شهادت نائل شد، به مقام معظم رهبری و فرمانده‌ کل قوا مدظله‌العالی، خانواده معظم شهید و آحاد همرزمان ایشان در جبهه مقاومت اسلامی بویژه نهاد مقدس «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. باقری افزود: نقش‌آفرینی‌های مؤثر و راهگشای شهید نیلفروشان برای همیشه ماندگار و یاری‌بخش ادامه‌دهندگان راهش در نیروهای مسلح و مدافعان امنیت کشور خواهد بود. او عمر بابرکت خود را در مجاهدت و فداکاری در عرصه‌های مختلف انقلاب و نظام اسلامی سپری کرد و پس از شهادت شهید والامقام سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی میراث‌دار او در سنگر مستشاری نظامی جبهه مقاومت اسلامی شد و در این میدان سترگ هم خوش درخشید. وی همچنین بیان کرد: بی‌شک پرچمی که شهدای قدس برای رهایی فلسطین و ملت‌های مسلمان از سلطه استکبار جهانی و صهیونیسم خبیث بین‌الملل به اهتزاز درآورده‌اند با شهادت مجاهدان و فرماندهان مقاومت بر زمین نخواهد ماند، بلکه برافراشته‌تر از قبل کانون آگاهی، بیداری و تقویت روح استکبارستیزی و اقتدار روزافزون سازمان عظیم مقاومت اسلامی خواهد شد. سلام و رحمت خداوند و اولیای طاهرینش بر این شهید عالی‌قدر و دیگر شهیدان این حادثه، و لعنت و نفرین بر سردمداران رژیم ظالم و متجاوز صهیونی و حامیان پلید و تبهکار آن باد.
***
سرلشکر سلامی: شهادت در کنار نصرالله فضیلتی برای نیلفروشان بود
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دیدار با خانواده شهید عباس نیلفروشان ضمن تبریک و تسلیت شهادت این سردار عالی‌قدر با اشاره به دیدارهای روزانه خود با سردار شهید سرلشکر عباس نیلفروشان تصریح کرد: ما هر روز یکدیگر را ملاقات می‌کردیم و گفت‌وگو داشتیم. او بسیار ثابت‌قدم و باروحیه بود و هیچ اثری از اضطراب در سختی‌ها در سیمای او مشاهده نمی‌شد. 
سردار سرلشکر حسین سلامی با اشاره به آشنایی و دوستی دیرینه خود با سردار نیلفروشان افزود: بنده بیش از ۳۰ سال با او آشنایی داشتم و در ۶ سال اخیر بسیار نزدیک با حاج عباس مأنوس بودم. البته برادرانی که امروز اینجا تشریف دارند و از فرماندهان عالی‌مقام سپاه هستند همه به زیبایی شخصیت برادر عزیزمان حاج‌عباس را می‌شناسند. او یک انسان واقعی بود و شخصیت کاملا واضحی داشت. آنچه خداوند برای او مقدر کرده بود، این بود که عمر نورانی و بابرکتش به شهادت ختم شود. 
 فرمانده کل سپاه در ادامه، شهادت در کنار سیدحسن نصرالله را یک فضیلت برای سردار نیلفروشان دانست و افزود: بودن کنار سیدحسن نصرالله و شهادت در کنار او فضیلت می‌خواهد و انسان با گذر زمان متوجه می‌شود او با چه افرادی زندگی می‌کرد. بنده معتقدم هر فرد با صفت ابدی خود زندگی می‌کند و با همان صفت پا به دنیا می‌گذارد، به نحوی که وقتی یک انسان به شهادت می‌رسد، در واقع او شهید به دنیا آمده، در دنیا شهید زیسته و حیات دارد و سپس به دنیای باقی می‌رود.
وی ادامه داد: شهادت این عزیزان (سیدحسن نصرالله و نیلفروشان) تغییر و تحول تاریخی در جهان اسلام ایجاد خواهد کرد. این خون‌ها بسیار گرانبها و باارزش هستند که روی زمین ریخته شد و شهادت بهترین تقدیر و سرنوشتی بود که می‌توانست برای سردار نیلفروشان اتفاق بیفتد.

 


Page Generated in 0/0091 sec