printlogo


کد خبر: 292614تاریخ: 1403/7/10 00:00
تحلیل فارن پالیسی مبنی بر عقب ننشستن مقاومت لبنان در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی
حزب‌الله با ضربه‌ای سخت‌‌تر بازخواهد گشت

نشریه فارن پالیسی در تحیللی بر واکنش حزب‌الله لبنان به ترور سیدحسن نصرالله، پیش‌بینی کرد که جنبش مقاومت لبنان نه تنها با رژیم صهیونیستی از در مذاکره در نخواهد آمد بلکه پاسخی کوبنده‌تر نیز به صهیونیست‌ها خواهد داد. این مجله مهم در عرصه سیاست خارجی ایالات متحده که زیرمجموعه‌ای از روزنامه واشنگتن‌ پست محسوب می‌شود در حال حاضر به خاطر ارتباط ایدئولوژیک تحریریه‌اش با حلقه نومحافظه‌کاران صهیونیست مستقر در اتاق فکر کاخ سفید مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل یادداشت اخیر فارن پالیسی باید از منظر جهان‌بینی مواضع حامیان تل‌آویو در واشنگتن نیز مورد مداقه قرار بگیرد که به گسترش جنگ در خاورمیانه تمایل دارند. نویسنده این مقاله دانیل بایمن که کارشناس ارشد اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی است، با تشکیک در این مورد که رژیم صهیونیستی می‌تواند در نهایت بر حزب‌الله پیروز شود شواهد معتبری آورده از اینکه مقاومت لبنان با وجود ضربات سنگینی که دریافت کرده هنوز می‌تواند آسیب‌های جدی به رژیم صهیونیستی وارد آورد. به نوشته بایمن، حزب‌الله می‌داند دشمن اسرائیلی حتی در صورت خویشتنداری این جنبش هم به تجاوزات خود ادامه خواهد داد بنابراین باید به جای پذیرش توافق سست آتش‌بس با این رژیم، در آینده ضربات سخت‌تری به اسرائیل وارد آورد.
این استاد دانشگاه جرج تاون می‌نویسد: «اسرائیل با تغییر راهبرد دیرینه خود برای بازدارندگی حزب‌الله و بمباران بی‌امان مناطق مختلف لبنان در تلاش است این گروه را ضعیف و آن را به پذیرش شرایط خود برای آتش‌بس وادار کند. اسرائیل امیدوار است که با این حملات، حزب‌الله نیروهای خود را از منطقه مرزی اسرائیل خارج کرده و مجبور به پذیرش آتش‌بسی گسترده برای بازگشت ۶۰ هزار شهروند آواره اسرائیلی به مرزهای شمالی شود. به گمان بایمن، « طبق تجربه‌های پیشین، باا شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و دیگر رهبرانش، این جنبش هرگز ضعیف‌تر نمی‌شود و همواره خود را در مبارزه مستقیم با اسرائیل قوی و مصمم نشان داده است».
او با اشاره به ترور طیف وسیعی از رهبران گروه‌های فلسطینی از جمله حماس، جهاد اسلامی فلسطین و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در دهه‌های گذشته توسط صهیونیست‌ها نوشت: «به رغم ترورهای گسترده، این گروه‌ها به مبارزه خود ادامه دادند، چرا که آنها بخوبی نهادینه شده‌اند و اغلب دارای یک سیستم مدون و برنامه‌های جانشینی مشخص هستند؛ امری که نابودی آنها را از طریق ترور رهبران‌شان سخت‌ می‌کند».
بایمن می‌نویسد: «رویکرد خشونت‌آمیز اسرائیل در غزه که منجر به ویرانی بسیار گسترده و افزایش تلفات غیرنظامیان فلسطینی در آن شد، همچنین خسارت‌های جانی و مالی گسترده‌ای که در این ۲ هفته به لبنانی‌ها  وارد کرده، نشان داده از حملات گسترده‌تر به لبنان که می‌تواند صدمات بیشتری به مردم و دولت این کشور وارد کند هیچ ابایی ندارد و این، احتمال بحرانی‌تر شدن اوضاع سیاسی و اقتصادی لبنان را افزایش می‌دهد. با این حال رویکرد کنونی اسرائیل برای وادار کردن حزب‌الله به پذیرش آتش‌بس، از طریق تضعیف آن، ممکن است موجب تحریک بیشتر این گروه برای اقدامات گسترده‌تر علیه اسرائیل شود. حزب‌الله تاکنون تنها یک جنگ محدود علیه اسرائیل انجام داده و تنها تعداد کمی از تسلیحات خود را استفاده کرده است. با این وجود این بردباری ممکن است بزودی تغییر کند. به نظر می‌رسد اسرائیل روی کشاندن حزب‌الله به میز مذاکره از طریق تشدید حملات و در تنگنا قرار دادن این گروه و مردم لبنان شرط‌بندی کرده است اما این گروه در گذشته نشان داده در شرایط بحرانی هم ترجیح می‌دهد به جای عقب‌نشینی، محکم‌تر ضربه بزند».

Page Generated in 0/0065 sec