printlogo


کد خبر: 292624تاریخ: 1403/7/11 00:00
دور دنیا

اردوغان: باید با زور جلوی اسرائیل را گرفت
ترکیه به نخستین عضو ناتو تبدیل شد که خواهان اعمال زور برای متوقف کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم لبنان و فلسطین است. رجب طیب اردوغان دیروز در اظهاراتی ایستادن در کنار فلسطین و لبنان را به معنای ایستادن در کنار انسانیت، صلح و فرهنگ همزیستی مشترک میان اعتقادات مختلف برشمرد. رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد جامعه جهانی نباید در مقابل قلدری و عربده‌کشی اسرائیل در منطقه ساکت بماند، چرا که می‌تواند تمام منطقه را به آتش بکشد. اردوغان به عنوان رئیس یک حکومت عضو ناتو تاکید کرد: «اگر شورای امنیت نتواند تجاوز اسرائیل به غزه و لبنان را متوقف کند، مجمع عمومی باید مجوز به‌کارگیری زور و قدرت را در این زمینه صادر کند».
او در توصیف ماهیت رژیم صهیونیستی ادامه داد: «اسرائیل که بر اساس هذیان سرزمین موعود حرکت می‌کند، پس از فلسطین و لبنان، به اراضی ما چشم خواهد دوخت. اشغال، تروریسم و تجاوزگری در نزدیکی ماست. چیزی که ما با آن روبه‌رو هستیم یک نظام قانونمند نیست، بلکه گله‌ای از قاتلان است که از خون و اشغال تغذیه می‌کنند». او سپس هشدار داد: «تجاوزهای اسرائیل، ترکیه را نیز دربر می‌گیرد، به خاطر کشورمان، ملت‌مان و استقلال‌مان با قاطعیت و تمام امکانات در برابر این تروریسم دولتی خواهیم ایستاد. به اسرائیل به شکل بسیار واضح هشدار می‌دهم تبعات عملیات زمینی علیه لبنان مشابه اشغال‌های قبلی نخواهد بود. در حالی که نظام جهانی بشدت متزلزل است، مجلس ما هم کشور و هم جغرافیای ما را با عزت، عقل سلیم و سازش هدایت خواهد کرد». از طرف دیگر وزارت خارجه ترکیه دیروز تصمیم ارتش رژیم صهیونیستی برای آغاز تهاجم زمینی به خاک لبنان را قویا محکوم کرد. در بیانیه مزبور آمده است: «این حمله نه تنها امنیت و ثبات کشورهای منطقه، بلکه کشورهای خارج از منطقه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. در نتیجه تلاش خطرناک صهیونیست‌ها برای اشغال جنوب لبنان، به احتمال زیاد موج جدیدی از مهاجرت پدیدار خواهد شد و عملیات‌هایی در سراسر جهان رخ خواهد داد». 
وزارت خارجه ترکیه بدون ذکر نام آمریکا و دیگر متحدان خود در ناتو آورد: «نباید فراموش کرد که این تحولات بر کشورهایی که از اسرائیل حمایت سیاسی و تسلیحاتی می‌کنند نیز تاثیر خواهد گذاشت». در این بیانیه ضمن درخواست از شورای امنیت سازمان ملل برای اجرای قوانین بین‌المللی و انجام اقدامات لازم در برابر این حمله، تاکید شده هر جنایتی که رژیم صهیونیستی مرتکب می‌شود، ضربه‌ای به قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد است. 
اظهارات ضداسرائیلی رئیس‌جمهور و وزارت خارجه ترکیه در حالی است که این کشور در یک سال سپری شده از جنگ جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، کرانه باختری و اینک لبنان، همچنان بزرگ‌ترین تامین‌کننده مواد غذایی و بسیاری از مواد اولیه اسرائیل است. پس از افشای این موضوع، آنکارا با تغییر مسیر صادرات خود به فلسطین اشغالی، بلغارستان را واسطه این کار قرار داد. ترکیه همچنین در رساندن نفت و گاز باکو به فلسطین اشغالی - که بسیار برای رژیم صهیونیستی حیاتی است - نقش اصلی را ایفا می‌کند. 
***
محکومیت و هشدار مسکو علیه تل‌آویو
وزارت خارجه روسیه ضمن محکوم کردن حملات اسرائیل علیه مناطق غیرنظامی لبنان، از رژیم صهیونیستی خواست فورا خصومت‌ها علیه همسایه شمالی را متوقف و نیروهایش را از خاک این کشور خارج کند. در این بیانیه که دیروز متعاقب ادعای رژیم صهیونیستی درباره  آغاز عملیات محدود در مناطق مرزی لبنان منتشر شد، مسکو از تل‌آویو خواسته به دنبال راه‌های مسالمت‌آمیز برای حل بحران‌های به‌وجودآمده در غرب آسیا باشد. 
***
هشدار یونیفل به اسرائیل درباره تمامیت ارضی لبنان
در شرایطی که رژیم صهیونیستی مدعی آغاز تهاجم زمینی در لبنان شده، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان با انتشار بیانیه‌ای در این باره توصیه کردند اسرائیل از این کار خودداری کند. یونیفل در شبکه ایکس، تهاجم زمینی به لبنان را «تحول خطرناک» خواند و نوشت که «نیروهای حافظ صلح در موقعیت خود باقی می‌مانند. ما مرتباً وضع و فعالیت‌های خود را با موقعیت جاری تنظیم می‌کنیم و برنامه‌های اضطراری داریم و آماده‌ایم که در صورت لزوم آنها را اجرایی کنیم». این نهاد تاکید کرد: «ایمنی و امنیت حافظان صلح در درجه اول اهمیت قرار دارد و به همه بازیگران تعهدشان برای احترام به آن یادآوری می‌شود. هرگونه ورود به لبنان نقض حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان و نقض قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل است».
***
نخستین اظهار نظر دبیرکل جدید ناتو درباره چین
مارک روته، دبیرکل جدید ناتو که دیروز جای ینس استولتنبرگ را در مقر بروکسل گرفت، در نخستین اظهار نظر رسمی خود، چین را عامل تعیین‌کننده جنگ اوکراین دانست. به گزارش رویترز، وی گفت: «چین نمی‌تواند به بزرگ‌ترین درگیری در اروپا از زمان جنگ دوم جهانی بدون توجه به تاثیر آن بر منافع و شهرت خود ادامه دهد». وی همچنین مدعی شد نگران نتایج انتخابات ریاست‌‌جمهوری آتی آمریکا نیست، زیرا قادر به همکاری با هر دو نامزد این رقابت است. این در حالی است که ترامپ منتقد ناتو است و با وجود دیدار اخیرش با رئیس‌جمهوری اوکراین از بیان اینکه آیا می‌خواهد این کشور در جنگ علیه روسیه پیروز شود، خودداری کرد. 

Page Generated in 0/0075 sec