printlogo


کد خبر: 292635تاریخ: 1403/7/11 00:00
حضور آیت‌الله مروی، نماینده رهبر انقلاب در طبس برای دلجویی از خانواده‌های جان‌باختگان حادثه معدنجو
همدردی با داغ دیدگان

گروه اجتماعی: روز گذشته تولیت آستان قدس رضوی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب برای اطلاع از آخرین وضعیت حادثه اخیر معدن و همدردی و دلجویی با خانواده‌های جان‌باختگان، به طبس سفر کرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در این سفر با شماری از خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه دیدار و ضمن ابراز همدردی، تسلیت رهبر معظم انقلاب را به آنان ابلاغ کرد. نماینده اعزامی رهبر انقلاب در ابتدای ورود به طبس از سوی استاندار خراسان جنوبی مورد استقبال قرار گرفت  و در جلسه تشریح سانحه معدن که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، ضمن تسلیت مجدد این حادثه گفت: از طرف رهبر معظم انقلاب ماموریت یافتم به خانواده‌های محترم سرکشی کنم و ضمن عرض تسلیت و احوالپرسی، تاثر و تاسف عمیق ایشان را به این خانواده‌های داغدیده منتقل کنم. وی افزود: اگرچه همان روز اول حادثه مقام معظم رهبری پیام تسلیت دادند و ابراز همدردی کردند و تاثر و اندوه خود را از این واقعه غمبار ابراز داشتند و به مسؤولان در بخش‌های مختلف سفارشات و تاکیدات لازم انجام شد اما دل‌شان به این مقدار آرام نگرفت و تسکین حاصل نشد، لذا دیروز فرمودند از طرف ایشان در منطقه حضور یابم و تسلیت ایشان را به این خانواده‌ها ابلاغ کنم. حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین مروی با حضور در منزل تعدادی از خانواده‌های جان‌باختگان حادثه معدن زغال‌سنگ طبس، از آنان دلجویی کرد و هدایای رهبری توسط نماینده اعزامی ایشان به خانواده‌های داغدیده اهدا شد. وی در این دیدار با اشاره به مسؤولیت سابق خود در دفتر مقام معظم رهبری، به ذکر خاطراتی از سابقه دغدغه‌های رهبر انقلاب در اینگونه حوادث نسبت به مردم و حادثه‌دیدگان اشاره کرد و  افزود: واقعا این اتفاقات دل ایشان را می‌رنجاند و متأثر و غصه‌دار می‌شوند. من خودم بارها از نزدیک شاهد بوده‌ام که آقا چقدر از این اتفاقات که برای مردم عزیز ما می‌افتد ناراحت و دلگیر می‌شوند و تا مدتی ذهن‌شان درگیر و متأثر می‌شود.
* حقوق قانونی کارگران معدن در طبس پیگیری شود
تولیت آستان قدس رضوی پس از ابلاغ تسلیت رهبر معظم انقلاب به خانواده‌های حادثه‌دیده معدن زغال‌سنگ طبس گفت: حقوق قانونی کارگران معدن و مطالبات معادن در طبس باید توسط مسؤولان به‌جد پیگیری شود. وی در جلسه تشریح سانحه معدن طبس که با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسؤولان در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود: اگر دستگاه‌های دولتی یا صاحب معدن کوتاهی کرده‌اند باید خسارت بپردازند و بیمه کارگران یا سایر تسهیلات جبران شود. وی در ادامه بیان کرد: از خدمات و زحمات مسؤولان قوای مجریه، مقننه و قضائیه، مسؤولان استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس بویژه مردم، نیروهای نظامی، انتظامی و رسانه‌ها قدردانی می‌کنیم. مروی گفت: وظیفه دینی، انسانی و اخلاقی همه ما است که وقتی یک حادثه تلخ رخ می‌دهد پای کار باشیم اما برای بسیاری از مسائل باید علاج واقعه قبل از وقوع کرد. وی افزود: برای حفظ جان، امنیت، ایمنی و حقوق افرادی که در معادن کار می‌کنند، وظیفه داریم و باید دفاع کنیم. نمی‌گویم قصور، اگر در مواردی حتی سهل‌انگاری باشد باید پاسخگو باشیم. تولیت آستان قدس رضوی گفت: چون نمی‌‍‌دانیم علت این حادثه کوتاهی، تقصیر یا قصور بوده هنوز قضاوت نمی‌کنیم و منتظر جمع‌بندی و اعلام نتایج بررسی این حادثه هستیم. وی با اشاره به تامین ۷۵ درصد زغال‌سنگ کشور از معادن طبس گفت: در این جلسه گفته شد تنها یک معدن شهرستان مکانیزه است، لذا باید کمک کرد و مسؤولان و صاحبان سایر معادن تلاش لازم را در این باره انجام دهند. مروی تاکید کرد: مسؤولان معدن برای اخذ تسهیلات به‌منظور مکانیزه کردن معادن پیگیری کنند، اگر صاحبان معادن درخواستی داشته‌اند مسؤولان استان چقدر به آنها کمک کرده‌اند؟ مسؤولان استان که به مقامات کشوری دسترسی دارند باید کمک کنند بدون اینکه خسته شوند. وی گفت: طبق تاکید مقام معظم رهبری، مسؤولان استانی باید آنقدر تلاش و پیگیری کنند تا مسؤولان کشوری خسته شوند و بالاخره پاسخگو باشند. وی تصریح کرد: مسؤولان برای ارتقای ایمنی معادن تلاش کنند تا شاهد تکرار چنین حوادثی در کشور نباشیم و نباید صورت مساله را پاک و معادن را تعطیل کرد. تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تعطیلی معادن راه‌حل مساله نیست، افزود: کارگران مطالباتی دارند که باید پیگیری و محقق شود، یکی از مهم‌ترین اقدامات مکانیزه کردن معادن است که باید جدی گرفته شود. وی گفت: دست کارگران برای پیگیری مشکلات خود به مسؤولان نمی‌رسد یا اینکه به دلیل خروج از کار، جرأت شکایت ندارند. در چنین شرایطی مسؤولان وظیفه دارند حق و حقوق کارگران را پیگیری و اخذ کنند. مروی اضافه کرد: اینکه در حادثه معدن طبس ۲۰۰ نفر نجات پیدا کردند جای شکر دارد اما فوت تعدادی از کارگران یا سرپرست خانواده کم نیست، لذا هر قدر هم کمک کنیم فقدان این افراد قابل جبران نیست، بلکه شاید اندکی از آلام و رنج خانواده آنان تسکین یابد. وی گفت: نباید اجازه داد افراد سودجو، منفعت‌طلب و بی‌درد، پول این افراد را چند ماه نگه‌دارند و هر وقت دل‌شان خواست پرداخت کنند؛ لذا نظارت بر پرداخت، وظیفه مسؤولان است. تولیت آستان قدس رضوی افزود: جان‌باختگان این حادثه در راه کسب معاش و اداره زندگی از راه حلال و به تعبیری فی‌سبیل‌الله جان باختند، چون این افراد برای کسب و کار، معاش و گذران آبرومندانه زندگی وارد این کار سخت شدند تا دست نیاز به سوی دیگران دراز نکرده و عزتمندانه و شرافتمندانه زندگی کنند.
* درخواست مطالبه استاندار از نماینده اعزامی رهبر انقلاب
استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه ۲ مطالبه مهم از نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب به طبس مطرح کرد. جواد قناعت گفت: مکانیزه شدن معادن زغال‌سنگ طبس باید در سطح ملی پیگیری شود و صنایع داخلی بدهی‌های خود به معادن زغال‌سنگ را پرداخت کنند. وی افزود: از ۱۷ معدن زغال‌سنگ در طبس تنها یک معدن مکانیزه است که انفجار در آن تلفات انسانی ندارد اما ۱۶ معدن دیگر به دلیل مکانیزه نبودن همچنان در اینگونه حوادث تلفات دارند که باید مکانیزه شدن آنها در سطح ملی پیگیری شود. وی گفت: نمی‌توانیم به خاطر یک اتفاق معادن طبس را تعطیل کنیم چون عده زیادی از این راه امرار معاش می‌کنند، لذا نیاز است مکانیزه شدن معادن در سطوح ملی پیگیری شود. وی گفت: در منطقه پروده تنها یک معدن مکانیزه وجود دارد که ماهانه انفجارهایی مشابه معدن معدنجو دارند اما هیچ گونه تلفاتی تاکنون نداشته است. قناعت با اشاره به حادثه معدن معدنجو که شامگاه ۳۱ شهریور امسال روی داد، افزود: چند روز است که گروه‌هایی از قوه ‌قضائیه در شهرستان طبس مستقر هستند که با همراهی خوب رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان و مسؤولان منطقه با این گروه که در حوادث معدنی استان‌های دیگر تجربه دارند، به شکل تخصصی در حال بررسی و ارزیابی علت این حادثه هستند تا با اعلام نتیجه به تهران، مرجع قضایی رای خود را صادر کند. وی گفت: فاجعه سنگین و مصیبت بزرگی بود که جمعی از مردم عزیز از قشر بسیار دوست‌داشتنی و زحمتکش از کارگران خدوم جان خود را از دست دادند و در این حادثه ۴۹ جان‌‌باخته داشتیم، ۲ نفر هم مرگ مغزی شده‌اند و الان ۵۱ نفر جان‌باخته داریم. همچنین 5 نفر از مصدومان حادثه در بیمارستان بستری هستند. استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نگرانی‌های خانواده جان‌باختگان گفت: برقراری حقوق مستمری یکی از این نگرانی‌هاست که دیروز در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره جلسه‌ای برگزار شد و هماهنگی خوبی بین وزارت کشور، وزارت تعاون و وزارت صمت ایجاد و قرار شد مستمری را برای مهرماه برقرار کنند. وی افزایش روزهای حقوق مستمری را از دیگر درخواست‌های خانواده متوفیان عنوان کرد و گفت: در جلسه‌ای که با حضور نایب‌رئیس مجلس و وزرا در طبس برگزار شد با توجه به درخواست خانواده‌ها و استان، برای کسانی که برای مثال ۱۰ سال سابقه کار داشتند علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های قانونی، دولت و مجلس به عنوان موارد خاص پیگیری کنند مستمری آنها افزایش دو تا سه برابری داشته باشد. قناعت گفت: همچنین دادگستری استان و شهرستان با شرکت معدنجو تعامل خوبی برقرار کردند تا پرداخت دیه متوفیان تسریع شود. وی با بیان اینکه خانواده کارگران معدن نیازمند حمایت هستند، اظهار کرد: از مدیرعامل شرکت معدنی خواسته شد کمک بلاعوض به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به ازای هر فوتی و ۵۰ میلیون تومان به ازای هر مصدوم را به حساب دادگستری واریز کند. 
حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ «معدنجو» طبس شنبه‌ ۳۱ شهریور در پی تصاعد آنی گاز متان روی داد. در پی وقوع این حادثه تاکنون وزیر کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون صنایع و معادن، رئیس جمعیت هلال احمر، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، دادستان کل کشور و تولیت آستان قدس رضوی به خراسان جنوبی رفتند. عملیات امدادی برای خارج کردن معدنکاران گرفتار در معدن تا صبح چهارشنبه 4 مهرماه ادامه یافت و در مجموع پیکرهای ۴۹ جان‌باخته از تونل‌های معدن خارج شد همچنین این حادثه ۱۶ مصدوم داشت که با مرگ مغزی ۲ نفر، شمار جان‌باختگان به ۵۱ نفر رسید.

Page Generated in 0/0063 sec