printlogo


کد خبر: 292640تاریخ: 1403/7/11 00:00
اخبار

رشد اقتصادی بهار امسال 4.6 درصد بود
بر اساس اعلام مرکز آمار، در ۳ ماهه اول سال جاری رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی 2.3 درصد، گروه صنایع و معادن 5.8 درصد و گروه خدمات 3.1 درصد نسبت به ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ رشد داشته است.
به گزارش تسنیم، بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی (GDP) به قیمت ثابت سال 1400 در ۳ ماهه اول سال 1403 به رقم 24,177 هزار میلیارد ریال با نفت و 18,020 هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در ۳ ماهه اول سال قبل با نفت 23,121 هزار میلیارد ریال و بدون نفت 17,536 هزار میلیارد ریال بود که نشان از رشد 4.6 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و 2.8 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در ۳ ماهه اول سال 1403 دارد.
نتایج مذکور حاکی از آن است که در ۳ ماهه اول سال 1403 رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی 2.3 درصد، گروه صنایع و معادن 5.8 درصد و گروه خدمات 3.1 درصد نسبت به ۳ ماهه اول سال 1402 رشد داشته است.
محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب 18 بخش اصلی متشکل از 50 رشته فعالیت بر مبنای طبقه‌‌بندی ISIC.Rev4 انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیربخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنایع و معادن شامل زیربخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب و برق، توزیع گاز طبیعی و ساختمان است و گروه خدمات شامل زیربخش‌های عمده و خرده‌فروشی، فعالیت‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا، حمل و نقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌های مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار و دامپزشکی، اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی است.
***
توسعه همکاری‌های صنعتی و معدنی بین ایران و ارمنستان
وزرای صنعت، معدن و تجارت ایران و زیرساخت ارمنستان در نشستی مشترک، بر توسعه همکاری‌های صنعتی و معدنی میان ۲ کشور و اهمیت رفع موانع لجستیکی تاکید کردند.
به گزارش ایرنا، «سیدمحمد اتابک» وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در جریان سفر به ایروان (پایتخت ارمنستان) برای شرکت در اجلاس اقتصادی اوراسیا، ملاقات‌های متعددی با مقام‌های تجاری کشور ارمنستان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برگزار کرد.
بر پایه این گزارش، وزیر صمت ایران در یکی از این دیدارها با وزیر زیرساخت ارمنستان دیدار کرد که در این نشست  طرفین بر توسعه همکاری‌های صنعتی و معدنی بین ۲ کشور تاکید کردند. اتابک با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر تولیدی و صنعتی ایران در حوزه‌های مختلف، بر اراده ایران به حضور و مشارکت فعال در پروژه‌های زیرساختی ارمنستان و همچنین انتقال دانش و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی به این کشور اشاره کرد.
وی با دعوت از وزیر زیرساخت ارمنستان برای حضور در نمایشگاه معدن و صنایع معدنی ایران در آذرماه، بر آمادگی بخش‌های خصوصی و دولتی ایران برای مشارکت در حوزه‌های مختلف صنعتی و معدنی ارمنستان تاکید کرد.
در ادامه این نشست، وزیر زیرساخت ارمنستان با تاکید بر اهمیت رفع موانع لجستیکی بویژه موضوع عوارض جاده‌ای کامیون‌های ترانزیتی ۲ کشور، بر اهتمام ویژه دولت ارمنستان جهت توسعه همه‌جانبه روابط با کشور ایران تاکید کرد.
وی ضمن پذیرش دعوت رسمی وزیر صمت ایران، از سفر قریب‌الوقوع خود به کشورمان در صدر یک هیات تخصصی خبر داد.
***
استقراض ۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای پرداخت یارانه‌ها
دولت در 5 ماه گذشته برای پرداخت یارانه نقدی بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان در قالب تنخواه گردان استقراض کرده است.
به گزارش تسنیم، بودجه هدفمندی یارانه‌ها به منظور حمایت از اقشار ضعیف و بهبود وضعیت اقتصادی خانوار‌ها طراحی شده، با این حال ناترازی و کمبود منابع مالی در این بخش به یکی از چالش‌های اساسی دولت تبدیل شده است.
بررسی‌های اقتصاد معاصر از دخل و خرج 5 ماهه امسال دولت نشان می‌دهد بیش از 80 هزار میلیارد تومان استقراض در قالب تنخواه گردان از بودجه دولت برای جبران ناترازی بودجه هدفمندی یارانه‌ها انجام شده است.
این رقم نشان‌دهنده نیاز قابل توجه به منابع مالی برای حفظ و پوشش هزینه‌های مستمر و غیرقابل اجتناب هدفمندی یارانه‌هاست، هر چند بعد از سال‌ها رقم تبصره هدفمندی یارانه‌ها از شماره 14 به 8 تغییر کرد اما روند ناترازی هدفمندی همچنان یک موضوع غیرقابل انکار بوده است.
سال 1403 بودجه 758 هزار میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانه‌ها تصویب شد که رشد نسبی نسبت به سال گذشته داشته است؛ با توجه به اینکه برش 5 دوازدهم بودجه هدفمندی یارانه‌ها حدود 300 همت است، تزریق 80 همت به منابع هدفمندی برای پوشش هزینه‌های آن رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.
بر این اساس می‌توان مدعی شد تا مرداد امسال حدود 25 درصد منابع هدفمندی با استقراض از طریق بودجه دولت تزریق و تامین شده است.
پرداخت اعتبارات هزینه‌ای به عنوان مهم‌ترین شاخص بودجه، در 8 سرفصل شامل حقوق و مزایای مستمر کارکنان دولت، صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق تامین اجتماعی لشکری، هزینه‌های استانی، تنخواه گردان اعتبارات هزینه‌ای، پرداخت ردیف‌های درآمد هزینه‌ای و جمعی و خرجی، ردیف‌های متفرقه، یارانه کالا‌های اساسی و سود اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار انجام می‌شود.
تا مردادماه مجموعا حدود 900 هزار میلیارد تومان پرداخت هزینه‌ای انجام شده که بیش از 100 همت نسبت به برش 5 دوازدهم تحقق یافته است.

Page Generated in 0/0068 sec