printlogo


کد خبر: 292664تاریخ: 1403/7/12 00:00
«وعده صادق 2» یک عملیات بی‌سابقه و مستند برای تثبیت نظم جدید خودبنیان در خاورمیانه بود
ایران ورق تاریخ را برگرداند

گروه بین‌الملل: عملیات تاریخی و پیروزمندانه «وعده صادق 2» که احتمالا بزرگ‌ترین و موفق‌ترین عملیات موشکی راه دور علیه یک منطقه مشخص در یک بازه زمانی محدود در جهان، همچنین بزرگ‌ترین عملیات انجام شده با موشک‌های هایپرسونیک است، ورق را به نفع محور مقاومت برگرداند. فرود آبشار موشک‌های بالستیک و هایپرسونیک ساخت ایران بر نقاط ثقل نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی، چندین گام از انتقام رهبران شهید حماس و حزب‌الله لبنان و سرداران شهید سپاه و مقاومت فراتر رفت و یک معادله جدید هژمونیک را در منطقه به نفع ایران و متحدانش در محور مقاومت علیه آمریکا و متحدانش به ویژه رژیم صهیونیستی تثبیت کرد.
به این ترتیب ایران نه تنها اصل بازدارندگی مقتدرانه را برای خود تثبیت کرد، بلکه نظم جدیدی را در منطقه پایه ریخت که تمام نقشه‌های  قبلی آمریکا و صهیونیست‌ها برای تجزیه و ترکیب خاورمیانه در راستای منافع‌شان را بر هم زد. بر اساس رویکرد جدید، از این پس معادلات امنیتی و سیاسی منطقه به سمت یک ثبات خودبنیان پیش می‌رود و روند استعماری‌ای که تاکنون از سوی غرب و نوچه‌های غرب چون اسرائیل به غرب آسیا تحمیل شده، مشخصا رو به افول نهاده است.
عملیات «وعده صادق 2» همچنین در آستانه سالگرد نبرد توفان الاقصی در هفتم اکتبر (15 مهر 1402) سال گذشته که به خودی خود یک شکست امنیتی بزرگ برای رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود، متعاقب 12 ماه تضعیف تدریجی اسرائیل در یک جنگ فرسایشی با 6 جبهه مقاومت، با تحمیل یک شکست خرد‌کننده نظامی به این رژیم اشغالگر، موجودیت آن را در معرض بی‌ثباتی بنیادین قرار داد؛ وضعیتی که می‌تواند روند فروپاشی ساختاری رژیم را که از یک دهه پیش آغاز شده تسریع کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این عملیات، مستند بودن آن در پیشگاه افکار عمومی جهان و تعلق داشتن آن به نسل جدید عملیات‌های نظامی دارای پیوست رسانه‌ای و اجتماعی بود، چرا که هزاران ساعت فیلم شخصی توسط افراد عادی اسرائیلی، شهروندان عرب ساکن فلسطین اشغالی و اهالی فلسطینی غزه، قدس و کرانه باختری و آن سوی رود اردن، از یورش موشک‌ها به آسمان اراضی اشغالی و اصابت آنها به 4 پایگاه نظامی و امنیتی در شمال و مرکز و جنوب ثبت و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد. برای مثال فقط در یکی از این فیلم‌ها که توسط یک شهروند عرب اسرائیلی از تپه‌ای مشرف به پایگاه نواتیم در صحرای نقب برداشته شده بود اصابت دست‌کم 12 موشک به تاسیسات مختلف آن ثبت شده است. مستند بودن و زنده بودن پوشش این عملیات باعث شد نه تنها میلیون‌ها نفر از فلسطینی‌ها، لبنانی‌ها، اردنی‌ها، سوری‌ها، عراقی‌ها، بحرینی‌ها و پاکستانی‌ها آن را همزمان به جشن بنشینند بلکه حتی مردم برلین، پایتخت آلمان نیز با  فریاد مقاومت و ‌الله اکبر، به خیابان‌ها ریختند و شکست رژیم صهیونیستی را جشن گرفتند.
نخستین منبع موثق که پس از عملیات سه‌شنبه شب درباره آثار آن خبر داد، یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان بود. او همان شب در گفت‌وگو با شبکه الجزیره بر اساس شواهد میدانی مقاومت و گزارش‌های امنیتی اعلام کرد پایگاه‌ هوایی راهبردی نواتیم، مهم‌ترین پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی که مقر اصلی جنگنده‌های پیشرفته اف 35 و لجستیک هوایی سنگین ارتش صهیونیستی، همچنین نقطه اجرای عملیات جاسوسی تروریستی اخیر در لبنان بوده هدف گرفته شده است. به گفته او، نواتیم زیر آبشار موشکی سپاه آسیب جدی دیده است. این مقام حزب‌الله همچنین از هدف قرار گرفتن پایگاه‌های هوایی ختساریم، تل نوف، نتساریم و گلیلوت در حملات موشکی سه‌شنبه شب خبر داد که به ۲ مورد آخر در بیانیه‌های سپاه اشاره نشده و احتمالا هدف موشک‌ها و پهپادهای لبنانی، عراقی و یمنی قرار گرفته‌اند.
* المشاط: پاسخ ایران آزادگان جهان را به وجد آورد
رئیس شورای عالی سیاسی یمن دیروز با تأکید بر اینکه محور مقاومت هراسی به دل ندارد، از پاسخ موشکی ایران به اشغالگران استقبال کرد. مهدی المشاط در مراسم بزرگداشت شهید سیدحسن نصرالله طی پیامی اعلام کرد که امت اسلام از شنیدن خبر شهادت فرمانده و رهبر بزرگ سیدنصرالله به‌شدت متأثر شد. او افزود: «اما محور مقاومت به ‌صراحت اعلام کرد که منسجم و متحد است و به‌رغم شهادت فرمانده و رهبر برجسته و بزرگش، با همه توطئه‌ها مقابله خواهد کرد». المشاط تصریح کرد که پاسخ از لبنان، یمن و عراق به دشمن داده شد و سیل موشک‌های ایران «همه آزادگان جهان را به وجد آورد». 
* ترامپ بند را آب داد: این اتفاق نباید می‌افتاد
رئیس‌جمهور پیشین و نامزد فعلی انتخابات ریاست‌جمهوی آمریکا در واکنش به عملیات تاریخی ایران علیه رژیم صهیونیستی با حالتی حاکی از تاسف اعلام کرد این نباید هرگز اتفاق می‌افتاد. دونالد ترامپ در شبی که تصاویر زنده بارش موشکی سپاه پاسداران بر فراز تل‌آویو، قدس اشغالی و دیگر نقاط سرزمین‌های اشغالی به همه جای جهان مخابره می‌شد، احتمالا تحت تاثیر این شکست بزرگ رژیم صهیونیستی با حالتی حاکی از تاسف نوشت: «این جنگ کاملا قابل پیشگیری بود. اگر من رئیس‌جمهور بودم، این هرگز اتفاق نمی‌افتاد».
لحن پیام ترامپ که خود را حامی سرسخت اسرائیل می‌داند، گویای آگاهی او از ضربه بزرگی است که به رژیم صهیونیستی وارد آمده است. ترامپ با اشاره به خارج شدن کنترل جهان از دست آمریکا نوشت: «ما در آمریکا هیچ رهبری نداریم و هیچ‌کس در حال مدیریت کشور نیست. ما از یک رئیس‌جمهور بی‌فایده و یک معاون رئیس‌جمهور کاملا غایب که در حال جذب حمایت‌های مالی است برخورداریم. هیچ‌کس در رأس مدیریت و رهبری کشور نیست و بایدن و هریس، هیچ‌کدام نمی‌دانند چه خبر است».
 
***
 
    سفارت اسرائیل در لندن: عملیات ایران آخرالزمانی بود     
 سفارت رژیم صهیونیستی در لندن پاسخ مشروع ایران به اقدامات تجاوزکارانه این رژیم را عملیات آخرالزمانی و بشدت ترسناک توصیف کرد. اورلی گولداشمیدتس در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز انگلیس اعتراف کرد: «این بزرگ‌ترین حمله ایران علیه اسرائیل بود. شما دیروز موشک‌های ایران را که به اسرائیل شلیک شد پخش کردید، به نظر خیلی آخرالزمانی بود و میلیون‌ها اسرائیلی مجبور شدند به پناهگاه‌ فرار کنند. حمله دیروز خیلی ترسناک بود؛ من شاهد بودم که یکی از خبرنگاران شما در میانه برنامه مجبور شد پس از به صدا درآمدن آژیر خطر  فرار کند».
زیپی هوتولی، سفیر رژیم صهیونیستی در انگلیس با اشاره به یک شب سخت در اراضی اشغالی گفت: شلیک ۱۸۰ موشک بالستیک ورای تصور اسرائیلی‌ها بوده و اینکه میلیون‌ها نفر در پی عملیات موشکی ایران، دیشب را در پناهگاه سپری کردند.
 
***
افشاگری خبرنگار هاآرتص و تأیید یک منبع نزدیک به سپاه مشخص کرد
حمله سایبری ایران همزمان با حمله موشکی
با وجود سیاست رسانه‌ای انکار محض رژیم صهیونیستی درباره ضرباتی که از عملیات انتقامی «وعده صادق 2» دریافت کرده، برخی رسانه‌های عبری اپوزیسیون، ابعادی از دلایل شکست سامانه پدافندی اسرائیل را فاش کردند.  در همین راستا خبرنگار روزنامه هاآرتص به شکل غیررسمی، این شایعه بشدت پررنگ را که ایران قبل یا همزمان با حمله موشکی سه‌شنبه شب، با عملیات سایبری به سامانه پدافندی صهیونیست‌ها آسیب وارد کرده تایید کرد. 
یوسی ملمان که به عنوان یکی از برجسته‌ترین خبرنگاران حوزه امنیتی در فلسطین اشغالی و در عین حال دشمن قسم خورده کابینه افراطی نتانیاهو شناخته می‌شود، در پستی در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس دست به افشاگری در این مورد زد. او سه‌شنبه شب نوشت: «در کنار حمله موشکی، ایران جنگ سایبری را هم علیه اسرائیل در دست اجرا دارد». این فعال رسانه‌ای اسرائیلی 73 ساله که  ظاهرا در حال حاضر خارج از فلسطین اشغالی زندگی می‌کند مدعی شد که روز سه‌شنبه پیامک‌هایی جعلی به گوشی اسرائیلی‌ها رسیده بود که به آنها خبر می‌داد حمله هوایی به پایان رسیده و می‌توانند از پناهگاه‌ها خارج شوند. خبرنگار هاآرتص همچنین نوشت: «یکی از موشک‌های شلیک‌شده در مسیر (زرادخانه هسته‌ای) دیمونا رهگیری شد و ترکش‌های آن در صحرای نقب افتادند. با این حال اطلاعاتی در رابطه با اینکه ایران به دنبال هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای بود یا نه، در اختیار ندارم».
* تأیید عملیات سایبری
اگر چه هیچ منبع نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران، انجام حمله سایبری همزمان با عملیات «وعده صادق 2» را به طور رسمی تایید نکرده اما مشاور فرمانده‌ کل سپاه  پاسداران، دیروز در این مورد صحبت کرد. سردار ابراهیم جباری صبح دیروز در اجتماع بزرگ مردمی بزرگداشت شهید سیدحسن نصرالله، حمایت از مردم فلسطین و محکومیت جنایات اسرائیل در مصلای بزرگ امام علی (ع) کرمان، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان، از غافلگیری دشمن با یک عملیات سایبری سخن گفت. او ضمن اذعان به اینکه سه‌شنبه شب گذشته خانه عنکبوتی اسرائیل فرو ریخت و همه لحظه فرار آنها را دیدند، افزود: «دشمن در این عملیات سپاه دچار غافلگیری نظامی شد و مراکز مهم نظامی آنها‌ زده شد، آشیانه‌های نظامی دشمن و تعداد قابل توجهی از جنگنده‌های اسرائیلی منهدم شد». این نخستین ‌بار بود که یک منبع نزدیک به سپاه پاسداران از انهدام موفق هواپیماهای جنگی دشمن صهیونیستی در این عملیات صحبت می‌کرد.  سردار جباری در توضیح دلیل اینکه 90 درصد 200 موشک‌ شلیک‌شده در عملیات «وعده صادق2» توسط سپاه به هدف خورده است، گفت: «دلیل موفقیت عملیات دیشب این بود که یک عملیات وسیع سایبری در زمان عملیات موشکی روی سامانه‌های پدافندی دشمن ایجاد و باعث شد موشک‌ها به هدف بخورد». او سپس درباره هرگونه واکنش احتمالی دشمن به رژیم صهیونیستی هشدار داد: «دشمن بداند شب گذشته تنها جزء کوچکی از قدرت نظامی ایران به نمایش گذاشته شد و اگر بخواهد ادامه بدهد حیفا و تل‌آویو را شخم خواهیم زد». سردار جباری با اشاره به اینکه آمریکا همیشه رویای حاکم شدن بر منطقه را داشت اما شخصیت‌هایی مثل شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید سیدحسن نصرالله اجازه ندادند این رویا محقق شود و آمریکا باید این رویای خود را به گور ببرد، افزود: حزب‌الله زنده است و دشمن بداند مقاومت ادامه دارد.

Page Generated in 0/0054 sec