printlogo


کد خبر: 292693تاریخ: 1403/7/12 00:00
واکنش مسؤولان کشور به عملیات «وعده صادق 2»
پزشکیان: گنبد آهنین از شیشه هم شکننده‌تر است

گروه سیاسی: بالاخره زمان موعود فرا رسید و ساعت 8 شب سه‌شنبه 11 مهر، بسیاری از مردم کشورمان پیش از آنکه آغاز حمله موشکی ایران را از رسانه‌ها مطلع شوند، به عینه تلالو شلیک موشک‌های ایرانی را از شهرهایی چون تهران، کرج، قزوین، کاشان، اراک، اصفهان، شیراز، خرم‌آباد، تبریز، کرمانشاه، دزفول و بسیاری دیگر از شهرها و نقاط کشورمان مشاهده کردند. دیروز یک بار دیگر مسلمانان و آزادگان جهان، بویژه مردم خاورمیانه بانگ تکبیر خود را با صفیر موشک‌های فرزندان خمینی روح‌الله درهم آمیختند و به نظاره نشستند که چگونه تمام سیستم دفاعی اسرائیل، آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای منطقه، در برابر موج 200 فروندی موشک‌های بالستیک ایرانی سر خم کرد و آنطور که سپاه پاسداران در اطلاعیه‌اش اعلام کرد نزدیک 90 درصد این موشک‌ها به اهداف تعیین‌شده اصابت کرد. عملیات «وعده صادق 2» شامگاه سه‌شنبه محقق شد تا با نابودی سه پایگاه امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی (پایگاه‌های هوایی نواتیم، هاتزریم و مقر موساد) نشان دهد ایران اسلامی هم انگیزه و اراده لازم برای خونخواهی شهیدان هنیه، سیدحسن نصرالله و سردار نیلفروشان را دارد و هم توانایی انجام عملیات تاریخی‌ای چون «وعده صادق 1و2» را داراست و اگر دشمن بار دیگر شرارت کند، شکی نیست که نیروهای مسلح کشورمان آماده و مهیای انجام عملیات «وعده صادق 3» و فراتر از آن نیز هستند. 
* با کسی شوخی نداریم
در همین زمینه مسعود پزشکیان دیروز در جلسه هیات دولت گفت: ما به دنبال جنگ نیستم اما از جنگ هم نمی‌هراسیم و برای حفظ امنیت، اقتدار و عزت مردم و کشورمان حد و مرزی نمی‌شناسیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه پس از ترور شهید هنیه در تهران که نقض آشکار حاکمیت و امنیت ملی ایران بود، کشورهای غربی مدام ما را به خویشتنداری دعوت می‌کردند و وعده برقراری فوری آتش‌بس در غزه را می‌دادند، افزود:‌ ما نیز به رغم انتظار بحق مردم در پاسخ به این جنایت،‌ به امید اینکه نسل‌کشی مردم مظلوم و بی‌گناه غزه متوقف شود، اقدامی نکردیم اما این رژیم جنایتکار و خونریز نه‌تنها به کشتار زنان و کودکان ادامه داد، بلکه دامنه جنایات خود را به لبنان نیز گسترش داد و با انفجار پیجرها در دست مردم عادی فاجعه آفرید و نکته قابل تامل اینکه همین کشورهای مدعی حقوق بشر که ما را به خویشتنداری دعوت می‌کردند، در مقابل اقدامات این رژیم سکوت کردند. پزشکیان با تاکید بر اینکه عملیات غرورآفرین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ثابت کرد گنبد آهنین ادعایی آنها از شیشه شکننده‌تر است، تصریح کرد: ما همچنین ثابت کردیم بر سر عزت و غرور ملت‌مان با کسی شوخی نداریم و اگر این رژیم بخواهد خطایی مرتکب شود، پاسخی به مراتب کوبنده‌تر دریافت خواهد کرد.
* شنیده شدن صدای واحد در ایران
بعد از عملیات «وعده صادق 2» آنچه از ایران و از زبان مسؤولان سیاسی و نظامی شنیده می‌شود، صدایی واحد و یکپارچه درباره موفقیت این عملیات و همین‌طور آمادگی ایران برای مقابله محکم و قوی در برابر هرگونه ماجراجویی جدید دشمنان است. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان نیز ضمن اعلام اینکه ایران از حق خود برای دفاع مشروع بر اساس منشور ملل متحد استفاده کرده است، گفت: ایران در این حمله منحصرا پایگاه‌های نظامی و امنیتی را هدف قرار داد. عراقچی همچنین با عنوان اینکه عملیات خاتمه یافته اما اگر اسرائیل درصدد اقدام تلافی‌جویانه برآید، پاسخ ما شدیدتر خواهد بود، اظهار داشت: ایران به دنبال تشدید تنش و جنگ نیست، اگرچه از جنگ هراسی ندارد. وی تصریح کرد: به هر طرف ثالثی هشدار می‌دهیم که در این درگیری دخالت نکند. امیر عزیز نصیرزاده، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با تاکید بر اینکه عملیات «وعده صادق 2» منطبق بر قوانین بین‌المللی و بر اساس منشور ملل متحد انجام شد، تصریح کرد: این عملیات یک اقدام متقابل و کاملا قانونی و موفقیتش بالای ۹۰ درصد بود. اهداف ما در این عملیات کاملا نظامی بود و به هیچ عنوان اهداف غیر نظامی را مدنظر نداشتیم و اصابت موشک‌های ما به اهداف نظامی انجام شد. سران قوا، دبیرشورای نگهبان، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرماندهان نیروهای مسلح، اعضای هیات دولت، نمایندگان مجلس، علما و چهره‌های سیاسی، نظامی و اجتماعی نیز از جمله افرادی بودند که ضمن اعلام حمایت از انجام عملیات «وعده صادق 2»، از آمادگی ایران برای دفاع قوی‌تر از خود در برابر هرگونه شرارت دشمن سخن گفتند.
* تشکر و حمایت مردم از نیروهای مسلح
پس از حمله قاطعانه موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی که منجر به هدف قرار گرفتن ۳ پایگاه نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی شد، مردم با حضور در خیابان‌های کشور ضمن شادی از حمله غرورآفرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سرزمین‌های اشغالی، از نیروهای مسلح کشورمان تشکر و حمایت کردند. در ایران آنچه از مواضع مسؤولان و مردم برمی‌آید، اتفاق نظر درباره عملیات «وعده صادق 2» است. عملیاتی موفق در سطحی بسیار بالا و قابل قبول که نشان از توانایی نظامی نیروهای مسلح کشورمان دارد و هشداری است برای رژیم صهیونیستی و هر طرف ثالثی که بخواهد بار دیگر صبر و قدرت پاسخگویی ایران اسلامی را بسنجد. 
 
 
 
***
 
امضای 6 سند همکاری میان ایران و قطر در سفر پزشکیان به دوحه
دیپلماسی پس از میدان
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز پس از عملیات «وعده صادق۲» به منظور دیدار رسمی با امیر قطر و شرکت در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا عصر دیروز وارد دوحه پایتخت قطر شد. پزشکیان با هدف دیدار رسمی دوجانبه و شرکت در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا به دوحه سفر کرده است. رئیس‌جمهور در بدو ورود به دوحه در فرودگاه بن حمد گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی به ما گفتند اقدامی نکنید، ظرف یک هفته در غزه صلح می‌شود. ما صبر کردیم صلح کنند ولی کشتار خود را گسترش دادند و جری‌تر شدند. وی اظهار کرد: ما می‌خواهیم امنیت و صلح باشد، این اسرائیل است که در تهران هنیه را ترور کرد. رئیس‌جمهور همچنین پیش از سفر به قطر با بیان اینکه در این سفر ۲ هدف را دنبال می‌کنیم، گفت: نخست اینکه با دولت قطر گفت‌وگوهایی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی و سرمایه‌گذاری خواهیم داشت و تفاهمنامه‌هایی امضا خواهد شد.  پزشکیان ادامه داد: هدف دوم گفت‌وگو درباره وضعیت منطقه است و اینکه کشورهای اسلامی به چه شکل باید با یکدیگر همکاری کنند. گفتنی است سفر ۲ روزه رئیس‌جمهور به دعوت رسمی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر انجام می‌شود و قرار است دکتر پزشکیان دیدار رسمی با امیر قطر داشته باشد. رئیس‌جمهور همچنین در نشست هیأت‌های عالیرتبه ۲ کشور شرکت خواهد کرد و مراسم امضای اسناد همکاری مشترک میان 2 کشور نیز برگزار می‌شود. طبق این گزارش، پزشکیان در روز دوم این سفر نیز در نوزدهمین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) شرکت و سخنرانی می‌کند و احتمالا دیدارهایی با برخی سران و مقامات کشورهای شرکت‌کننده در مجمع خواهد داشت. 
* امضای 6 سند همکاری
در نخستین روز سفر، ساعتی بعد از ورود پزشکیان به دوحه، مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و قطر ۶ سند و یادداشت‌تفاهم همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری، فرهنگی، آموزشی و ورزشی به امضا رساندند. همکاری در طرح توسعه بند دیر، بهداشت، رفاه و تجارت زنده، برنامه اجرایی همکاری‌های فرهنگی تا پایان سال 1405 و برنامه اجرایی همکاری‌های ورزشی تا سال 2026 از جمله مهم‌ترین اسناد همکاری میان 2 کشور بود. رئیس‌جمهور همچنین در نشست خبری مشترک با امیر قطر شرکت کرد و درباره وقایق اخیر و چرایی انجام عملیات «وعده صادق2» گفت: رژیم صهیونیستی میهمان ما را در روز مراسم تحلیف به شهادت رساند. به ما گفتند شما صبر کنید ما می‌خواهیم صلح برقرار کنیم. واکنش شما می‌تواند مانع از ایجاد صلح شود. ما برای صلح دست نگه داشتیم ولی آن نامردها جری‌تر شدند و جنایات دیگری را هم در غزه و هم در لبنان مرتکب شدند. 
پزشکیان ادامه داد: جنایاتی را که رژیم صهیونیستی مرتکب شد، هیچ‌کسی در تاریخ انجام نداده است، لذا ما مجبور به پاسخ شدیم. وی افزود: اسرائیل به دنبال ایجاد ناامنی و گسترش بحران در منطقه است اما باید از بحران جلوگیری کنیم. آمریکا و کشورهای اروپایی باید آن طرفی را که خودشان در منطقه گذاشته‌اند مهار کنند. 
اسرائیل نباید منطقه را ناامن کند که به نفع هیچ‌کس و دولتی نیست؛ نه به نفع اروپاست، نه آمریکا و نه منطقه. پزشکیان تاکید کرد: اسرائیل اگر اقدامی انجام دهد با پاسخ سخت‌تری مواجه خواهد شد.

 


Page Generated in 0/0065 sec