printlogo


کد خبر: 292695تاریخ: 1403/7/12 00:00
یک روز پس از عملیات «وعده صادق 2» پزشکیان به قطر رفت
دیپلماسی پس از میدان
امضای 6 سند همکاری میان ایران و قطر در سفر پزشکیان به دوحه

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز پس از عملیات «وعده صادق۲» به منظور دیدار رسمی با امیر قطر و شرکت در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا عصر دیروز وارد دوحه پایتخت قطر شد. پزشکیان با هدف دیدار رسمی دوجانبه و شرکت در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا به دوحه سفر کرده است. رئیس‌جمهور در بدو ورود به دوحه در فرودگاه بن حمد گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی به ما گفتند اقدامی نکنید، ظرف یک هفته در غزه صلح می‌شود. ما صبر کردیم صلح کنند ولی کشتار خود را گسترش دادند و جری‌تر شدند. وی اظهار کرد: ما می‌خواهیم امنیت و صلح باشد، این اسرائیل است که در تهران هنیه را ترور کرد. رئیس‌جمهور همچنین پیش از سفر به قطر با بیان اینکه در این سفر ۲ هدف را دنبال می‌کنیم، گفت: نخست اینکه با دولت قطر گفت‌وگوهایی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی و سرمایه‌گذاری خواهیم داشت و تفاهمنامه‌هایی امضا خواهد شد.  پزشکیان ادامه داد: هدف دوم گفت‌وگو درباره وضعیت منطقه است و اینکه کشورهای اسلامی به چه شکل باید با یکدیگر همکاری کنند. گفتنی است سفر ۲ روزه رئیس‌جمهور به دعوت رسمی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر انجام می‌شود و قرار است دکتر پزشکیان دیدار رسمی با امیر قطر داشته باشد. رئیس‌جمهور همچنین در نشست هیأت‌های عالیرتبه ۲ کشور شرکت خواهد کرد و مراسم امضای اسناد همکاری مشترک میان 2 کشور نیز برگزار می‌شود. طبق این گزارش، پزشکیان در روز دوم این سفر نیز در نوزدهمین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) شرکت و سخنرانی می‌کند و احتمالا دیدارهایی با برخی سران و مقامات کشورهای شرکت‌کننده در مجمع خواهد داشت. 

* امضای 6 سند همکاری
در نخستین روز سفر، ساعتی بعد از ورود پزشکیان به دوحه، مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و قطر ۶ سند و یادداشت‌تفاهم همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری، فرهنگی، آموزشی و ورزشی به امضا رساندند. همکاری در طرح توسعه بند دیر، بهداشت، رفاه و تجارت زنده، برنامه اجرایی همکاری‌های فرهنگی تا پایان سال 1405 و برنامه اجرایی همکاری‌های ورزشی تا سال 2026 از جمله مهم‌ترین اسناد همکاری میان 2 کشور بود. رئیس‌جمهور همچنین در نشست خبری مشترک با امیر قطر شرکت کرد و درباره وقایق اخیر و چرایی انجام عملیات «وعده صادق2» گفت: رژیم صهیونیستی میهمان ما را در روز مراسم تحلیف به شهادت رساند. به ما گفتند شما صبر کنید ما می‌خواهیم صلح برقرار کنیم. واکنش شما می‌تواند مانع از ایجاد صلح شود. ما برای صلح دست نگه داشتیم ولی آن نامردها جری‌تر شدند و جنایات دیگری را هم در غزه و هم در لبنان مرتکب شدند. 
پزشکیان ادامه داد: جنایاتی را که رژیم صهیونیستی مرتکب شد، هیچ‌کسی در تاریخ انجام نداده است، لذا ما مجبور به پاسخ شدیم. وی افزود: اسرائیل به دنبال ایجاد ناامنی و گسترش بحران در منطقه است اما باید از بحران جلوگیری کنیم. آمریکا و کشورهای اروپایی باید آن طرفی را که خودشان در منطقه گذاشته‌اند مهار کنند. 
اسرائیل نباید منطقه را ناامن کند که به نفع هیچ‌کس و دولتی نیست؛ نه به نفع اروپاست، نه آمریکا و نه منطقه. پزشکیان تاکید کرد: اسرائیل اگر اقدامی انجام دهد با پاسخ سخت‌تری مواجه خواهد شد.

 


Page Generated in 0/0051 sec