printlogo


کد خبر: 292700تاریخ: 1403/7/14 00:00
اخبار

تهیه‌کننده «سرهنگ ثریا» درگذشت
جلیل شعبانی، تهیه‌کننده سینما که چندی پیش به دلیل عارضه مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، پنجشنبه 12 مهر دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع این هنرمند فردا یکشنبه ۱۵ مهر ساعت ۱۰ صبح در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار می‌شود. جلیل شعبانی آبان سال گذشته تحت عمل جراحی مغز قرار گرفت و از ۲ سال قبل درگیر بیماری و درمان بود. «سرهنگ ثریا»، «قسم»، «منصور» و «سوءتفاهم» از جمله آثاری است که شعبانی تهیه‌کننده آن بوده است.
***
«چوب» به ایتالیا می‌رود
مستند کوتاه «چوب» به کارگردانی مرتضی پایه‌شناس به بخش مسابقه چهارمین جشنواره فیلم MAX3MIN - Very Short Film Festival ایتالیا راه یافت. این جشنواره که به نمایش آثار کوتاه و بسیار کوتاه با مدت زمان حداکثر ۳ دقیقه می‌پردازد پنجره‌ای رو به زندگی امروز است و با استفاده از زبان تصویری نوین، سفری هیجان‌انگیز در زمان و مکان را برای مخاطبان فراهم می‌کند. هدف جشنواره MAX3MIN (حداکثر ۳ دقیقه) این است که ویترینی برای فیلم‌های کوتاه و بسیار کوتاه و بلندگویی برای همه فیلمسازانی باشد که داستان‌های خود را از جهان و از طریق تصاویر و یک زبان جدید تعریف می‌کنند. این جشنواره از ۱۳ تا ۲۰ مهر در شهر میلان ایتالیا برگزار می‌شود. پخش بین‌الملل مستند «چوب» بر عهده واحد بین‌الملل سازمان سینمایی سوره است.
***
نمایش سریال «غربت»  از سر گرفته شد
پخش سریال غربت که به دلیل برخی سوءتفاهم‌های پیش‌آمده، مدتی متوقف شده بود، با مساعدت دادستانی و مجموعه ساترا آغاز شد. در این سریال آناهیتا درگاهی، مهدی حسینی‌نیا، بهاره کیان‌افشار، حسین مهری، ترلان پروانه، سوسن پرور، مهدی میامی، لادن ژافه‌وند، حسین مسافرآستانه و فرید قبادی به ایفای نقش پرداخته‌اند. سریال «غربت» به نویسندگی و کارگردانی امیر پورکیان ساخته ‌شده، تهیه‌کننده آن صادق یاری و مجری طرح و تهیه‌کننده اجرایی آن مهدی یاری است. این سریال از این هفته طبق روال، هر جمعه ساعت ۸ صبح از پلتفرم نماوا به طور اختصاصی پخش می‌شود. سریال «غربت» بعد از «ممنوعه» دومین تجربه سریال‌سازی امیر پورکیان است. نخستین قسمت از مجموعه «غربت»، از جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ پخش شد. در خلاصه این داستان آمده است: تعدادی از زنان یک کارتل مواد مخدر تصمیم به فرار و مهاجرت می‌گیرند و در این مسیر برای فرار از جبر صاحب کارشان باید از سد او گذر کنند.
***
تاریخ شفاهی دوبله چاپ دومی شد
کتاب «نرم‌تر از بانگ پرها (تاریخ شفاهی دوبله)» نوشته صادق وفایی به ‌تازگی توسط انتشارات نگاه به چاپ دوم رسیده است. چاپ اول این کتاب سال ۱۳۹۹ روانه بازار نشر شده بود. این ‌کتاب دربرگیرنده ۱۶ مصاحبه با گویندگان و مدیران دوبلاژ کشور است که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ انجام شده ‌است. «نرم‌تر از بانگ پرها» علاوه بر مصاحبه‌هایش، دربرگیرنده پیشگفتاری درباره چگونگی شروع به‌کار دوبله در ایران، دوبله ایران در ایتالیا، استودیوها و گویندگان، چهره‌های تأثیرگذار و گمنام، سال‌های طلایی دهه ۴۰، اعتصاب‌های دهه ۵۰، روبیک‌های دوبلاژ ایران، آنونس‌گویی در دوبله و... است. نویسنده کتاب درباره انتخاب نام این ‌اثر هم گفته این‌ توصیف را از شعر «شب در کشتزاران» نادر نادرپور انتخاب کرده و آن را در حکم استعاره‌ای از صداهای زیبا و ماندگار دوبلاژ ایران گرفته است. گفت‌وگوهای مندرج در این ‌کتاب به‌ ترتیب عبارتند از: گفت‌وگو با هوشنگ لطیف‌پور، منوچهر والی‌زاده، بهرام زند، پرویز بهرام، تورج نصر، خسرو خسروشاهی، جلال مقامی، نصرالله مدقالچی، ژرژ پطروسی، کوروش فهیمی، سعید مظفری، حمید منوچهری، پرویز ربیعی، گفت‌وگو با شهروز ملک‌آرایی، مینو غزنوی و کوروش فهیمی.
***
اولین دوره آموزشی MPA برگزار می‌شود
اولین دوره آموزشی MPA با رویکرد حکمرانی مردمی توسط مجموعه شیپا (شبکه پیشرفت) با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه، دانشگاه دولتی قم، شبکه نمایش خانگی عماریار، اندیشکده قصد، گروه فحوا و موسسه فرهنگی فکرت برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این دوره آشنایی با نظام مسائل کشور و پاسخ‌های مبتنی بر نگاه متمایز انقلاب اسلامی است. دوره‌های MPA (Master of Public Administration) در دنیا به صورت آزاد یا آکادمیک برای تربیت مدیران و حکمرانان کشورها برگزار می‌شود. برگزاری دوره آموزشی MPA از نیمه مهر به مدت ۶ ماه در روزهای پنجشنبه ساعت ۱۳ تا ۱۸ در مجموعه فرهنگی سرچشمه (واقع در میدان بهارستان تهران) به صورت حضوری است. همچنین این دوره به صورت مجازی در بستر آنلاین و آفلاین هم برگزار می‌شود. از جمله اساتید این دوره می‌توان به حجت‌الاسلام محسن قنبریان، حمیدرضا مقصودی، روح‌الله ایزدخواه، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، میلاد گودرزی، احسان دادخواه، رقیه فاضل و بسیاری دیگر اشاره کرد.
***
ایران و قطر ۲ سند همکاری فعالیت‌های فرهنگی امضا کردند
۲ تفاهمنامه «برنامه اجرایی مبادلات موافقت‌نامه همکاری‌های فرهنگی و هنری بین ۲ کشور» و «تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی بین وزارت فرهنگ ۲ کشور» در حضور مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری کشورمان و امیر قطر امضا و تبادل شد. این اسناد همکاری پیش از این سفر، توسط علی بختیاری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر و حمید مصطفوی، مدیرکل مبادلات فرهنگی و سازمان‌های بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ۲ نوبت و ۲ روز متوالی، در جلسات مذاکرات دوجانبه با مدیران وزارت فرهنگ قطر در محل وزارت خارجه قطر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از نهایی شدن توسط مقامات عالی‌رتبه ۲ کشور تایید و امضا شد.

Page Generated in 0/0064 sec