printlogo


کد خبر: 292779تاریخ: 1403/7/16 00:00
آیا انتشار تصاویر ماهواره‌ای از صدمات پایگاه‌های هوایی رژیم صهیونیستی انتقام دموکرات‌ها از نتانیاهو بود؟
پرمخاطب‌ترین روزنامه آمریکا آبروی اسرائیل را برد

تصویرسازی جدید و صریح پرمخاطب‌ترین روزنامه نیمکره غربی زمین از شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی در جنگ مستقیم با جمهوری اسلامی ایران، بازتاب وسیعی در افکار عمومی جهان بویژه در ایالات متحده، کشورهای انگلیسی‌زبان و غربی داشته است. وال‌استریت ژورنال که به خاطر وابستگی‌اش به ثروتمندترین نهاد اقتصادی آمریکا (شرکت بورسی داوجونز)، به عنوان تنها روزنامه سراسری بدون وابستگی سیاسی در ایالات متحده شناخته می‌شود، شاخص‌ترین تصویرسازی را از واقعیات عملیات پیروزمندانه و تاریخی «وعده صادق 2» در میان رسانه‌های جریان اصلی آمریکا داشته است. این روزنامه بخش مهمی از شماره جمعه گذشته خود را به گزارشی با عنوان «ناتوانی سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل در برابر موشک‌های ایرانی» اختصاص داد که تصاویر ماهواره‌ای از نقاط تخریب شده پایگاه هوایی نواتیم در جنوب فلسطین اشغالی ضمیمه آن شده بود. لحن و روایت گزارش وال‌استریت ژورنال کاملا از پوشش محافظه‌کارانه رسانه‌های جریان اصلی آمریکایی از ضربه‌ای که سه‌شنبه اول اکتبر به رژیم صهیونیستی وارد  شده بود متفاوت بود و کاملا با مواضع رسمی رژیم و ارتش صهیونیستی و دولت بایدن و پنتاگون که دم از موفقیت در ره‌گیری اغلب موشک‌های ایرانی می‌زدند مغایرت داشت. همچنین نتیجه‌گیری متفاوتی دارد مبنی بر اینکه حمله مجدد ایران به زیرساخت‌های اسرائیل می‌تواند تأثیرات خطرناک‌تری به همراه داشته باشد.
یاروسلاو تروفیموف، خبرنگار میدانی معروف اوکراینی‌تبار که به عنوان رئیس بخش وابستگان خبری وال‌استریت ژورنال در سراسر جهان این گزارش را از دوبی ارسال کرده، در ابتدای آن می‌نویسد: «محققان مستقلی که تصاویر ماهواره‌ای در حال بررسی را بررسی کردند، گفتند رگبار موشک‌های بالستیک ایران در این هفته، به‌رغم ایجاد خسارت محدود، به نظر می‌رسد پدافند هوایی اسرائیل را در برخی نقاط مغلوب ساخته است». وی در ادامه به تحلیل تصاویر منتشره توسط یک شرکت ارائه تصاویر ماهواره‌ای پرداخته و چنین نتیجه‌گیری کرد که حداقل 32 موشک بالستیک دوربرد ایران سه‌شنبه شب هفته گذشته از سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل عبور کرده و به پایگاه‌های نظامی این رژیم اصابت کرده است. همچنین بر اساس ویدئوهای تاییدشده توسط کارشناسان وال‌استریت ژورنال، 20 موشک  به پایگاه هوایی راهبردی نواتیم در جنوب صحرای نقب و ۳ موشک به پایگاه هوایی تل نوف در جنوب شرقی تل آویو اصابت کرده است. همچنین حداقل 2 کلاهک موشک ایرانی در نزدیکی مقر موساد در شمال تل‌آویو فرود آمد و در نتیجه آن ۲ دهانه بزرگ در زمین ایجاد شده است. این روزنامه به خاطر نبود شواهد تصویری و ماهواره‌ای، درباره موشک‌های اصابت کرده به پایگاه هوایی ختساریم در نزدیکی نوار غزه که مقر جنگنده‌های اف-16 و فعال‌ترین پایگاه رژیم صهیونیستی طی یک سال اخیر برای حمله به غزه  و لبنان بوده چیزی نمی‌نویسد و حملات به پایگاه تل نوف را نیز محدود توصیف می‌کند. با این حال تروفیموف، همه اعتبار خبرنگاری‌اش در غرب و در رسانه بسیار مهمی مثل وال‌استریت ژورنال را به کار می‌گیرد تا در رویکردی جدید در فضای رسانه‌ای آمریکا نزدیک‌ترین روایت را به بیانیه‌های دوگانه سپاه پاسداران پس از عملیات «وعده صادق 2» ارائه دهد. اینگونه او نه‌تنها انحصار روایت‌های یکجانبه اسرائیل و لابی‌هایش در آمریکا را می‌شکند بلکه به زبان بی‌زبانی، این موضوع را به مخاطب القا می‌کند که می‌تواند هر آنچه در این گزارش به آن اشاره نشده را در بیانیه‌های سپاه جست‌وجو کند. برآورد او از تفاوت این حمله با عملیات 13 آوریل ایران یا همان «وعده صادق 1» این است که  برخلاف زیادی موشک کروز و پهپادهای نه‌چندان سریع، این بار سپاه پاسداران  منحصرا از حدود 180 موشک بالستیک بسیار سریع‌تر بهره برده و یکی از بزرگ‌ترین حملات اینچنینی در تاریخ جنگ را رقم‌ زده است. او به نقل از تحلیلگران نظامی می‌نویسد بیشتر این پرتابه‌ها، مدرن‌ترین موشک‌های بالستیک ایران از نوع فتاح 1 و خیبرشکن بوده‌اند. به عبارت دیگر به زعم این رسانه آمریکایی، ایران هنوز از موشک‌های هایپرسونیک خود بهره نبرده است.
تروفیموف در نهایت از شواهد عملیات سه‌شنبه شب گذشته چنین نتیجه‌گیری می‌کند که  هرگونه حمله جدید ایران علیه اسرائیل در صورتی که زیرساخت‌های غیرنظامی یا مناطق مسکونی پرجمعیت فلسطین اشغالی را هدف قرار دهد، می‌تواند عواقب بسیار جدی‌تری برای صهیونیست‌ها داشته باشد.
به نظر می‌رسد پس از این گزارش وال‌استریت ژورنال و گزارش‌های نسبتا واقع‌گرایانه مشابه دیگری که در رسانه‌های آمریکایی آسوشیتدپرس، واشنگتن پست و شبکه سی‌ان‌ان بود دستگاه تبلیغاتی رژیم صهیونیستی از بعدازظهر جمعه گذشته مجبور به کنار گذاشتن رویه اولیه انکار و سانسور ضربات وارد شده به پایگاه‌های هوایی مهمش شد و اصابت موشک‌های ایرانی به ۲ پایگاه  نواتیم و تل‌نوف را پذیرفت. البته لازم به ذکر است که استناد تمام این گزارش‌ها به تصاویر دقیقی بود که شرکت آمریکایی ماکسار تکنولوجیز، یکی از مهم‌ترین شرکت‌های دنیا در زمینه خدمات ماهواره‌ای تجاری از ۲ پایگاه فوق منتشر کرد.
حال برای صهیونیست‌ها جای این پرسش مهم وجود دارد که چگونه ماکسار، با زیرپا گذاشتن عرف پیشین اقدام به انتشار تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه‌های نظامی حساس اسرائیل کرده است؟ 
به نظر می‌رسد پاسخ این پرسش را باید در ۲ محل مختلف در آمریکا جست‌وجو کرد. نخست، شهر بوستون قلب ایالت ماساچوست که مقر مرکزی بنگاه بین‌المللی عظیم تی‌ای آسوشیتس یعنی صاحب اصلی شرکت ماکسار در آن قرار گرفته است. در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاران و مدیران هندی، عرب و چینی در ساختار مدیریتی این بنگاه سرمایه‌گذاری عظیم وارد شده‌اند که ممکن است مواضع سیاسی متفاوتی از لابی‌های صهیونیستی واشنگتن از جمله آیپک داشته باشند. ثانیا، بوستون پایگاه سیاسی سنتی دموکرات‌ها در ساحل شرقی ایالات متحده است و بعید نیست اگر بخشی از سیاستمداران با نفوذ این حزب که از گروگان گرفته شدن کاخ سفید و کنگره آمریکا با اهرم‌های جنگی آخرالزمانی توسط نتانیاهو و صهیونیست‌های افراطی بویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2024 ناراضی هستند، عملیاتی رسانه‌ای را برای تضعیف جایگاه رژیم صهیونیستی در افکار عمومی آمریکا آغاز کرده باشند. بنگاه مزبور که یکی از 50 نهاد مالی خصوصی بزرگ دنیاست، همچنین بخش مهمی از هزینه‌های کارزارهای انتخاباتی حزب دموکرات را تامین می‌کند.

Page Generated in 0/0065 sec