printlogo


کد خبر: 292801تاریخ: 1403/7/16 00:00
اعطای نشان فتح توسط فرمانده کل قوا به سردار امیر‌علی‌حاجی‌زاده
نشان فتح بزرگ
چگونه بزرگ‌ترین سپر موشکی جهان در عملیات «وعده صادق 2» شکست خورد

گروه سیاسی: دیروز آنطور که رسانه‌ها روایت کردند، سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نشان فتح (طلایی) را از دست مقام معظم رهبری دریافت کرد. نشان فتح پس از آغاز زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا، به مناسبت‌های مختلف از سوی ایشان به فرماندهان عالی‌رتبه و رزمندگان جان‌برکف نیروهای مسلح اعطا می‌شود. نخستین بار روز پنجم مهر ۱۳۶۸ در ششمین روز هفته دفاع‌مقدس، ۵۴ نفر از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران که نقش مهمی در عملیات بزرگ و ظفرمندانه بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر در سال ۱۳۶۱ ایفا کرده بودند، طی مراسمی به افتخار دریافت نشان فتح از رهبر انقلاب اسلامی نائل شدند. سپس در مناسبت‌های مختلف و بنا به رویدادها و وقایع مختلف، اشخاص دیگری نیز مفتخر به دریافت نشان فتح شدند. 
از جمله مشهورترین فرماندهانی که مفتخر به دریافت این نشان شده‌اند، می‌توان به سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی، امیر خلبان حبیب بقایی، امیر شهید مسعود منفردنیاکی، علی شمخانی، سیدیحیی صفوی، غلامعلی رشید، شهید غلامحسین افشردی، شهید مهدی باکری، شهید مهدی زین‌الدین، شهید حسین خرازی، شهید حاج‌ابراهیم همت، عزیز جعفری، شهید قاسم سلیمانی و شهید احمد کاظمی اشاره کرد. سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز به دلیل انجام عملیات درخشان «وعده صادق۲»، این نشان را دریافت کرد.
* سردار نام‌آشنای سپاه
سردار امیرعلی حاجی‌زاده که مفتخر به دریافت نشان فتح شد، اکنون به واسطه ۲ حمله موشکی سپاه به سرزمین‌های اشغالی یکی از نام‌آشناترین سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. او که سال 1359 و در 19 سالگی به جبهه‌های جنگ تحمیلی اعزام شده بود، در دوران دفاع‌مقدس با شهدایی چون حسن شفیع‌زاده و حسن طهرانی‌مقدم آشنا شد و این گروه، موفق شدند به مرور زمان یگان‌های توپخانه و سپس موشکی سپاه را بنیان‌گذاری کنند. 
بعد از اتمام دفاع ‌مقدس و زمانی که توان موشکی سپاه به قابلیت‌های خوبی دست یافته بود، سال 1388 نیروی هوایی سپاه پاسداران و بخش فضایی (موشکی و فضایی) در هم ادغام شدند و نیروی هوافضای سپاه تشکیل شد. تا آبان‌ماه 1390 که سردار حسن طهرانی‌مقدم در حادثه انفجار پادگان مدرس در شهرستان ملارد به شهادت رسید، او فرماندهی این نیرو را برعهده داشت و سپس حاجی‌زاده به فرماندهی نیروی هوافضای سپاه رسید و تاکنون نیز این مسؤولیت را به عهده دارد. 
در دوره مسؤولیت سردار حاجی‌زاده بر نیروی هوافضای سپاه، قابلیت‌های موشکی و البته پهپادی این نیرو گسترش قابل توجهی یافت. هرچند ایران در دهه 70 شمسی نیز حملاتی به مقر منافقین در عراق انجام داده بود اما بعد از تشکیل نیروی هوافضای سپاه و گذشت ۲ سال از شهادت سرلشکر طهرانی‌مقدم، در دوران فرماندهی حاجی‌زاده بود که هوافضای سپاه برای نخستین بار موشک‌های ایران را از حریم مرزهای کشورمان فراتر برد و مقر تروریست‌ها و دشمنان ایران اسلامی را کیلومترها دورتر از خاک ایران اسلامی مورد اصابت قرار داد. 
از خرداد سال 1396 که سپاه با ۶ فروند موشک به مواضع تروریست‌های داعش در جریان عملیات «لیله‌القدر» حمله کرد، تا دی‌ماه 1402، سپاه ۷ عملیات موشکی فرامرزی به انجام رساند و هر بار اهدافی را که مورد اصابت قرار می‌گرفتند از حیث دقت، قدرت و مسافت ارتقا داد. چنانکه در دی‌ 1402 و پس از ترور شهید سید رضی موسوی در دمشق توسط رژیم صهیونیستی، سپاه برای نخستین بار همزمان به 2 نقطه حمله موشکی کرد و ابتدا مقر موساد را در شمال عراق و سپس مقر تروریست‌های وابسته به اسرائیل و آمریکا را در شمال سوریه هدف حمله قرار داد. 
در همان دی‌ماه 1402 و به فاصله یک روز پس از عملیات علیه موساد و تروریست‌ها در شمال عراق و سوریه موشک‌های سپاه مقر تروریست‌های جیش‌الظلم در داخل خاک پاکستان را نیز هدف قرار دادند.
* اسرائیل در قواره ایران نیست
همان‌طور که شهید حسن طهرانی‌مقدم، نخستین فرمانده نیروی هوافضای سپاه به روحیات ضداستکباری و صهیونیسم‌ستیزی شهره بود، سردار حاجی‌زاده نیز همواره مواضع قاطعانه‌ای در مواجهه با رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده است. او با اشراف بر توانایی‌های موشکی و پهپادی کشورمان، بارها و پیش از ۲ عملیات «وعده صادق 1 و 2» اعلام کرده بود «اسرائیل در قواره ایران نیست» و اگر رژیم صهیونیستی بهانه لازم را فراهم کند، حاضریم در میدان عمل این واقعیت را به او نشان دهیم. 
حاجی‌زاده ۳ سال پیش در آبان‌ 1400 و به مناسبت سالروز شهادت سردار حسن طهرانی‌مقدم گفته بود: «مقامات رژیم صهیونیستی می‌دانند که آنها می‌توانند آغاز‌کننده باشند ولی پایان کار با ما است. پایان این کار نابودی رژیم صهیونیستی است و اگر بهانه‌ای دست ما بدهند، دیگر بعد از این دوره را نخواهند دید و قطعا نابودی آنها به لحاظ تاریخی جلو خواهد افتاد».
بهانه‌ای که سردار حاجی‌زاده از آن سخن گفته بود، برای نخستین بار فروردین امسال با حماقت رژیم صهیونیستی در ترور و به شهادت رساندن سردار علی زاهدی و همراهانش به دست آمد. روز 13 فروردین 1403 اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمله کرد و با تخریب کامل این ساختمان، سردار زاهدی و تعدادی از افسران مستشاری سپاه به شهادت رسیدند.
در پی این حمله تروریستی، ایران تصمیم به حمله مستقیم از خاک به خاک (از ایران به سرزمین‌های اشغالی) گرفت. به این ترتیب نیروهای مسلح ایران و در راس آن نیروی هوافضای سپاه، در بامداد 26 فروردین 1403 با بیش از 300 فروند پهپاد، موشک کروز و بالستیک به سرزمین‌های اشغالی حمله کردند. این عملیات که از آن با عنوان عملیات «وعده صادق» نام برده شد، در زمان خود بزرگ‌ترین حمله یک کشور خارجی به سرزمین‌های اشغالی بود و از حیث به کار بردن تعداد موشک‌ها و پهپادها نیز رکوردهای جدیدی را به ثبت رساند. 
* منتظر فرصت دیگری هستیم
اوایل تیر امسال زمانی که هنوز هیچ تصمیمی برای حمله مجدد به اسرائیل گرفته نشده بود، سردار حاجی‌زاده نخستین نفری بود که از عملیات «وعده صادق 2» نام برد و گفت: «آرزومند رسیدن فرصت عملیات «وعده صادق ۲» هستیم». او این سخن را روز 12 تیرماه و در جمع تعدادی از خانواده‌های شهدای غزه گفت و همچنین اظهار کرد: در عملیاتی که علیه هواپیمای متجاوز آمریکایی در خلیج‌فارس انجام دادیم با یک موشک هواپیمای گلوبال هاوک را سرنگون کردیم. در عملیات دوم علیه آمریکا ۱۳ موشک به عین‌الاسد زدیم. وی ادامه داد: در عملیات سوم، در عملیات «وعده صادق» ۳۰۰ فروند موشک شلیک کردیم. آرزومند رسیدن فرصت عملیات «وعده صادق ۲» هستیم که نمی‌دانم تعداد موشک‌های آن چقدر باید باشد.
یک ماه پس از این سخنان، روز دهم مرداد و ساعاتی پس از انجام مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در مجلس که با حضور میهمانان خارجی انجام شده بود، شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در قلب تهران و در یکی از ساختمان‌های حفاظت شده سپاه ترور شد. همان روز حادثه، مقام معظم رهبری پیامی صادر کردند و از لزوم «خونخواهی میهمان عزیز» سخن گفتند. 
پیام رهبری کاملا صریح و روشن بود. دیگر مقامات سیاسی و نظامی کشورمان نیز بر پاسخ مناسب به رژیم صهیونیستی تاکید کردند و در نهایت پس از شهادت سیدحسن نصرالله و سردار عباس نیلفروشان در حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه بیروت، ایران تصمیم گرفت «عملیات وعده صادق 2» را در شامگاه دهم مهر به اجرا بگذارد؛ عملیاتی دقیق، گسترده و کاملا موفق که طبق بیانیه رسمی سپاه و همان‌طور که تصاویر و فیلم‌ها نشان دادند، 90 درصد 200 فروند موشک‌ بالستیک شلیک‌شده به اهداف برخورد و حداقل ۳ پایگاه هوایی و امنیتی اسرائیل را تا حد زیادی تخریب کرد.  
* شکست بزرگ‌ترین پدافند و سپر موشکی دنیا
اگر در عملیات «وعده صادق 1»، عموم رسانه‌های جریان حاکم در غرب سعی کردند آن را ناموفق جلوه دهند اما در عملیات «وعده صادق 2» جای هیچ شکی باقی نمانده بود که موشک‌های بالستیک ایران پدافند چند لایه رژیم صهیونستی و همین‌طور آمریکا، انگلستان و چند کشور منطقه را با شکست فضاحت‌باری رو به رو کرده‌اند. در واقع عملیات «وعده صادق 2» بزرگ‌ترین پدافند و سپر موشکی دنیا را شکست داد و ترس و وحشت را بر اردوی دشمن حاکم کرد.
تنها در یک مورد شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ناوهای نیروی دریایی این کشور مستقر در آب‌های شرق مدیترانه ۱۰ فروند ضد موشک برای رهگیری و منهدم کردن موشک‌های ایران که به سمت اسرائیل در پرواز بودند، شلیک کرد. بعدها آمریکایی‌ها اعتراف کردند موشک‌های پدافندی شلیک‌شده و بسیار گرانقیمت آنها 12 فروند بودند که همگی در انجام ماموریت‌شان با شکست رو به رو شدند. 
این اعتراف به شکست تنها به آمریکا محدود نشد و رژیم صهیونیستی نیز حداقل درباره پایگاه نواتیم اعلام کرد حمله ایران به این پایگاه موفقیت‌آمیز بوده است. 
سپس رسانه‌ای چون واشنگتن پست با ارائه آمار و ارقام نشان داد «عملیات وعده صادق 2» تا میزان قابل قبولی موفقیت‌آمیز بوده است. این رسانه آمریکایی در این باره نوشت: ایران موفق شد «اسرائیل» را دور بزند و 3 تأسیسات نظامی و اطلاعاتی آن را هدف حمله قرار دهد. واشنگتن‌پست در ادامه گزارش خود نوشت: 20 فروند موشک ایرانی در پایگاه هوایی نواتیم در صحرای نقب فرود آمد، 3 موشک به پایگاه تل نوف در مرکز اسرائیل خورد و حداقل ۲ موشک در نزدیکی مقر موساد اصابت کرد.
همچنین وال‌استریت ژورنال نیز در گزارشی با عنوان «توانایی نگران‌کننده ایران برای هدف قرار دادن اسرائیل» از قول یک تحلیلگر نظامی نوشت: ما شاهد توان نگران‌کننده موشکی ایران هستیم. تهران اکنون اگر تصمیم بگیرد می‌تواند زیرساخت‌های اسرائیل را به سهولت هدف قرار دهد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: حمله اخیر ایران با 180 موشک بالستیک انجام شد که بزرگ‌ترین حمله در نوع خود در تاریخ جنگ‌هاست. موشک‌های مورد استفاده ایران در این حمله بیشتر از نوع فاتح ۱ و خیبر بود. این تحلیلگر در ادامه افزود: ایران برخلاف حمله 13 آوریل که از موشک‌های کروز و پهپاد در کنار موشک‌های بالستیک استفاده کرده بود، در حمله اول اکتبر تمرکز خود را بر استفاده از موشک‌های بالستیک قرار داده بود. این موشک‌ها سرعت بیشتری داشته و عملا سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دادند. 
* «موشک‌های» غیرقابل رهگیری
هر چند به صورت رسمی اعلام نشد ایران از چه موشک‌هایی علیه رژیم صهیونیستی استفاده کرده است اما طبق نظر کارشناسان، برخی از بالستیک‌های شلیک‌شده در «عملیات وعده صادق 2» از نوع هایپرسونیک «فتاح» بودند. این موشک که یکی از جدیدترین موشک‌های کشورمان به شمار می‌رود، در سال 1402 رونمایی شد. 
سردار حاجی‌زاده در زمان رونمایی از موشک فتاح، تعبیر جالبی از آن داشت در این باره گفت: «موشکی که رونمایی آن صورت گرفت، موشکی است که در دنیا کم‌نظیر است، به نحوی که با رونمایی از این موشک ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری شد. موشک فتاح به دلیل فناوری خاصش هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد، در حالی که برای سایر سلاح‌ها مانند تانک، ناو، هواپیما و... موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضدموشک‌هایی ساخته شده است».
وی افزود: «البته سپر موشکی که موفقیت زیادی داشته باشد وجود ندارد؛ از سوی دیگر برای زدن یک موشک باید ۳ موشک شلیک شود و این در حالی است که تقریبا قیمت یک ضد موشک ۲۰ برابر موشک است‌».
حاجی‌زاده اضافه کرد: «موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آن که در جهات و ارتفاع‌های مختلف است توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست، برای اینکه موشک‌های ضدموشک طبق یک بردار مشخص حرکت می‌کنند البته از سرعت کمی هم برخوردارند».
وی با بیان اینکه سرعت موشک فتاح ۱۳ ماخ است، ادامه داد: «موشکی که دارای چنین سرعتی باشد مقابله با آن ناممکن خواهد بود؛ برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر تعیین شده که در محدوده هدف به صورت دقیق اصابت می‌کند؛ فعالیت‌های ما در این حوزه به ساخت این موشک خاتمه پیدا نمی‌کند چون این مسیر را همچنان ادامه خواهیم داد تا هیچ دشمنی حتی تصور حمله به ایران را هم نکند». 
موشک‌های فتاح در کنار دیگر بالستیک‌های ایرانی دهم مهر به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شدند و در مدت 12 دقیقه وارد حریم هوایی رژیم صهیونیستی شدند و با شکست بزرگ‌ترین پدافند و سپر موشکی دنیا، محافظت‌شده‌ترین اماکن نظامی و امنیتی اسرائیل را در هم کوبیدند.

Page Generated in 0/0071 sec