printlogo


کد خبر: 292808تاریخ: 1403/7/17 00:00
نشست رسانه‌ای مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوساید برگزار شد
رقابتی برای معرفی هنرمندان جسور و آزاداندیش

گروه فرهنگ و هنر: نشست رسانه‌ای سومین مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر هولوساید روز گذشته با حضور محمدحسین نیرومند، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، مسعود نجابتی و سیدامیرناصر جاوید همزمان با سالگرد توفان‌الاقصی در حوزه هنری برگزار شد.
* جنگ نرم را جدی بگیریم
محمدحسین نیرومند با اشاره به موضوع هنرمند آرمان‌گرا گفت: اتفاقی که ۷ اکتبر افتاد این چراغ را برای هنرمندان روشن کرد تا در سمت درست تاریخ بایستند. سال‌ ۱۳۷۴ خبری مبنی بر تقدیر از یک کاریکاتوریست توسط سازمان ملل به دست ما رسید که پس از مدتی متوجه شدیم آقایی شایسته تقدیر شد. وقتی کارهای ایشان را پیگیری کردیم متوجه شدیم آثار زیرمتوسط ارائه داده بود. برای همه جای تعجب داشت مگر می‌شود سازمان ملل از کاریکاتوریست درجه چند تقدیر کند. وی ادامه داد: پس از مدت‌ها متوجه شدیم این به اصطلاح هنرمند فعال صهیونیست است و این داستان بیشتر جنبه سیاسی دارد تا فرهنگی و هنری. داستان کاریکاتور در دنیا بسیار جدی است. نیرومند با اشاره به جشنواره «هولوکاست 1» خاطرنشان کرد: صدها جشنواره در دنیا برگزار می‌شود اما زمانی که افرادی مثل نتانیاهو کرده به این جشنواره واکنش منفی نشان می‌دهند، بزرگی جشنواره‌ای مثل «هولوکاست ‌1» را نشان می‌دهد. تبعات این جشنواره دامن آقای طباطبایی را گرفت و ۲۲ کشور ایشان را تحریم کردند! وی در ادامه توضیح داد: بسیاری از هنرمندان در دوره اول و دوم این جشنواره ترس داشتند و با نام مستعار در آن شرکت کردند اما با روشن شدن خط درست تاریخ در این دوره تمام هنرمندان با اسامی اصلی شرکت کردند و دامنه این اتفاق فراگیر شده است. هنرمندان متعهد دنیا از سراسر جهان با سختی آثار خود را می‌فرستند.
* جایزه ۵ هزار یورویی برای نفر برتر
سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، هنرمند کاریکاتوریست نیز با اشاره به جزئیات این دوره اظهار کرد: اگر همراهی و همدلی آقای نیرومند نبود این مسابقات شکل نمی‌گرفت. هنرمندان دنیا جسورانه و آزادمنشانه در مسابقات ما شرکت می‌کنند. ساعت ۶ عصر فراخوان جشنواره را در سایت بارگذاری می‌کنیم. این هنرمند با اشاره به دلیل نام‌گذاری این جشنواره یادآور شد: در رسانه‌های غالب دنیا، با محدودیت‌هایی مواجه هستیم. لازم بود ما از واژه‌ای استفاده کنیم تا بتوانیم در شبکه‌های اجتماعی هم از آن استفاده کنیم. هولوساید در ادامه جشنواره اول و دوم هولوکاست است. وی با اشاره به موضوع هولوساید توضیح داد: ما 3 موضوع را در این جشنواره مطرح کردیم؛ نسل‌کشی و کشتار مردمی، جنایت هولناک رژیم صهیونیستی و محکوم کردن این جنایات و استانداردهای دوگانه موضوعات این مسابقه خواهد بود. در بخش کاریکاتور به چهره 3 شخص منحوس یعنی بنیامین نتانیاهو، گالانت وزیر دفاع اسرائیل و بن‌گویر خواهیم پرداخت. 
طباطبایی با اشاره به میزان جوایز این مسابقه گفت: به کاری که میان اینها متمایز باشد جایزه بزرگ  ۵ هزار یورویی اختصاص می‌یابد. جایزه نفر اول 3 هزار یورو و تندیس، نفر دوم ۲ هزار یورو و نفر سوم یکهزار یورو خواهد بود. جمع جوایز  این مسابقه ۲۶ هزار یورو خواهد بود.
* هولوکاست در رسانه سانسور می‌شود
در ادامه این نشست مسعود نجابتی، طراح گرافیک و پوستر گفت: هولوکاست در فضای رسانه سانسور می‌شود و جای تشکر دارد که آقای طباطبایی از واژه‌ای استفاده کردند که بتوان در رسانه از آن به راحتی استفاده کرد. آقای طباطبایی بانک اطلاعاتی خوبی از هنرمندان متعهد دنیا در اختیارش است و ارتباط‌های زیادی با آنها دارد. متاسفانه ما در گرافیک از این ظرفیت استفاده نکردیم. فضای گرافیک کمی از کارتون و کاریکاتور متفاوت است. هنرمندان گرافیک دنیا در انجمن‌هایی حضور دارند که در سیطره رژیم صهیونیستی و آمریکا است. وی ادامه داد: در فضای گرافیک ترس و نگرانی وجود دارد. من خواهش کردم این بخش را اضافه کنیم تا طراحان گرافیک همسو در دنیا را شناسایی کنیم. این اتفاق برای بنده مهم‌تر از خروجی کار است. 

Page Generated in 0/0063 sec