printlogo


کد خبر: 292812تاریخ: 1403/7/17 00:00
واکنش‌های ماندگار بین‌المللی در نخستین سالگرد واقعه 7 اکتبر
توفان اسرائیل را خواهد ‌برد
حزب‌الله لبنان: به‌رغم وحشیگری، این موجود ظالم و متجاوز ثابت کرده شکننده است و بدون حمایت آمریکا زنده نمی‌ماند

گروه بین‌الملل: در نخستین سالگرد واقعه هفتم اکتبر، رسانه‌های بین‌المللی واکنش‌هایی نمادین و به‌یاد ماندنی به آغاز عملیات توفان الاقصی و جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه داشتند. شاید یکدست‌ترین اعلام همبستگی رسانه‌ای در یک کشور جهان را در ترکیه شاهد بودیم، جایی که تقریبا تمام روزنامه‌های چاپ آنکارا عکس و تیتر صفحه نخست را به سالگرد 7 اکتبر اختصاص داده و برای توصیف جنایات اسرائیل، از کلیدواژه «نسل‌کشی» استفاده کردند. ۲ روزنامه حریت و صباح به عنوان مهم‌ترین روزنامه‌های نزدیک به حزب حاکم ترکیه، در عکس و تیتر صفحه نخست به جنایات اسرائیل و سرگذشت مردم غزه در یک سال اخیر پرداختند. حتی بسیاری از رسانه‌ها و روزنامه‌هایی که تحت امر حزب حاکم عدالت و توسعه نبوده و گرایش‌های چپ یا ملی‌گرایانه داشتند نیز به این واقعه پرداختند.  به عنوان مثال روزنامه ینی آسیا، ارگان حزب دموکرات ترکیه، دیروز عنوان «وجدانِ جهانی به پا خاسته است» را با تصویری از تظاهرات مردمی با پرچم فلسطین و پیکرهای شهدای غزه روی جلد برد. دیروز در فلسطین اشغالی نیز تقریبا تمام نشریات مهم، واقعه هفتم اکتبر را روی جلد بردند و از زاویه نگاه صهیونیست‌ها به آن واکنش نشان دادند. جالب توجه‌ترین جلدها مربوط به روزنامه یدیعوت آحارانوت، پرمخاطب‌ترین رسانه مکتوب عبری و همین‌طور روزنامه هاآرتص، مهم‌ترین رسانه مخالفان کابینه نتانیاهو بود. یدیعوت آحارانوت پرچم‌های پاره اسرائیل را با پس‌زمینه‌ای از سرزمینی درهم‌ریخته با عنوان «7:10» روی جلد برد، به نشانه ساعت آغاز عملیات توفان الاقصی در صبح روز هفتم اکتبر 2023.  هاآرتص هم نام اسرای صهیونیست را که هنوز در دست حماس هستند روی جلد خود فهرست کرد و با درج مهر محرمانه در بالای آن خواستار ادامه روند کار کمیسیون تحقیق  دولتی و کنست درباره بررسی عوامل شکست هفتم اکتبر شد.  این روزنامه این موضوع را القا کرد که نتانیاهو مقصر ادامه اسارت آنهاست و در شکست‌های هفتم اکتبر به بعد نقش داشته است. روزنامه لا استامپای ایتالیا نیز با درج پرونده‌ای 23 صفحه‌ای درباره جنگ یک ساله غزه، رژیم صهیونیستی را عامل تداوم تنش در خاورمیانه معرفی کرد و تیتر زد: «صلح دورتر از هر زمان دیگر».
* حماس: برادران  ایرانی، انتقام شهیدان هنیه و نصرالله را گرفتند
خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین به مناسبت نخستین سالگرد عملیات توفان‌الاقصی، بیانیه‌ای را از سوی این جنبش قرائت کرد و گفت این عملیات، توهمات برتری رژیم صهیونیستی را از بین برد. این عضو برجسته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با شبکه الاقصی اعلام کرد عملیات 7 اکتبر 2023، توهمات دشمن صهیونیستی درباره برتری نظامی‌اش را درهم شکست. از نظر او، جمهوری اسلامی ایران انتقام خون شهیدان اسماعیل هنیه و سیدحسن نصرالله را گرفت. الحیه ضمن قدردانی از حمایت‌های حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق، تأکید کرد: «تا زمانی که ملت فلسطین به حقوق خود دست پیدا نکند، منطقه هم رنگ ثبات و امنیت را نخواهد دید».
* جهاد اسلامی: توفان‌الاقصی طرح منطقه‌ای صهیونیست‌ها را ناکام گذاشت
علی ابوشاهین از رهبران جنبش جهاد اسلامی نیز در نخستین سالروز عملیات توفان‌الاقصی در گفت‌وگو با برنامه «ضیف و حوار» شبکه العالم، اظهار داشت: «ما در سالروز عملیات ویژه و تاریخی توفان الاقصی میان اعراب و رژیم اسرائیل هستیم. این عملیات تنها یک عملیات نظامی نبود و در همه سطوح در رابطه با مساله فلسطین، در سطح منطقه و جهان بازتاب و تأثیرات زیادی داشت». به گفته این عضو برجسته دومین جنبش بزرگ مقاومت در فلسطین، عملیات مزبور برای برهم زدن معادلات و بازگرداندن اولویت مساله فلسطین برای همه امت اسلامی بود و باعث شد اتحاد بی‌سابقه‌ای میان گروه‌های مقاومت به وجود بیاید.به زعم او، واقعه هفتم اکتبر، طرح‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطین را درهم شکست و بویژه خطرناک‌ترین طرح تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط با عربستان را ناکام گذاشت.
* حزب‌الله: موجودیت موقت صهیونیستی جایی در منطقه ما ندارد!
حزب‌الله لبنان دیروز در بیانیه‌ای جامع به مناسبت سالگرد واقعه هفتم اکتبر در 7 بند نمادین، ماهیت جنگ فعلی جبهه‌های مقاومت فلسطین، لبنان، عراق و یمن و ضرورت ورود خود به این نبرد علیه دشمن صهیونیستی و شرکای آمریکایی‌اش را شرح داد.  در این بیانیه آمده است: به‌رغم وحشیگری و تجاوزات اشغالگران که منجر به شهادت ده‌ها هزار فلسطینی و نابودی نوار غزه با وحشیگری بی‌سابقه شد، این موجود ظالم و متجاوز ثابت کرده که موجودی شکننده است که توانایی آن را ندارد بدون حمایت آمریکا زنده بماند. این موجود موقت صهیونیستی در منطقه ما و بافت اجتماعی، فرهنگی و بشردوستانه ما جایی ندارد و این غده سرطانی باید حذف شود، حتی اگر زمان زیادی ببرد.
* انصارالله: آمریکا پای کار جنایات صهیونیست‌ها در غزه
رهبر انصارالله یمن هم در سخنانی به مناسبت سالگرد عملیات توفان الاقصی، با ذکر جزئیاتی که برای نخستین بار عنوان شد، تأکید کرد آمریکا، انگلیس و غرب حامی نظامی، لجستیکی، مالی و سیاسی جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه بوده و هستند.
به گزارش المسیره، عبدالملک الحوثی از ریختن ۱۰۰ هزار تن بمب بر سر مردم غزه در این یک سال  شامل انواع بمب‌ها، موشک‌ها و راکت‌های آمریکایی خبر داد. به گفته او، بسیاری از پیکرهای شهدا به دلیل استفاده دشمن اسرائیلی از سلاح‌ها و بمب‌های آمریکایی ممنوعه بین‌المللی ناپدید شده، چون کاربرد کشتار جمعی و نابودی کامل دارند. او ادامه داد:« آمریکا با صدها ابرهواپیمای ترابری و بیش از ۱۰۰ کشتی، ده‌ها هزار تن تجهیزات جنایتکارانه را به دشمن اسرائیلی منتقل کرد. همچنین آمریکا عامل تسریع روند تجاوز به غزه به شکل فوری بود و میلیاردها دلار سلاح از دومین روز عملیات توفان الاقصی، یعنی هشتم اکتبر در اختیار این رژیم گذاشت». الحوثی با اشاره به اینکه تنها در ۳ ماه اول تجاوز، آمریکا ۲ میلیارد دلار و بیش از 100 قرارداد تسلیحاتی با بیش از ۲۴۰ هواپیمای ترابری و ۲۰ کشتی تقدیم صهیونیست‌ها کرد، گفت: قراردادهای آمریکا با دشمن صهیونیستی ماهانه ادامه دارد و در طول یک سال متوقف نشده و آخرین آن ماه گذشته با قراردادی یک میلیارد دلاری بود.
* هفتم اکتبر، تعطیلی رسمی در یمن
دیروز کمیته عالی تشریفات دولت پیشبرد امور (نجات ملی) یمن اعلام کرد ۷ اکتبر را به عنوان سالروز توفان الاقصی و حوادث متعاقب آن، در این کشور تعطیل رسمی اعلام می‌کند.

Page Generated in 0/0078 sec