printlogo


کد خبر: 292830تاریخ: 1403/7/17 00:00
شناسایی ۲۱۳ گلوگاه فساد در کشور

«فساد یک نوع سرطان است و اگر در ساختاری شکل بگیرد و جلوی آن گرفته نشود کل ساختار فرو می‌ریزد». این را دیروز قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور مطرح کرد و اظهار داشت: ۲۱۳ گلوگاه فساد شناسایی شده است که اگر مسدود شوند خود به خود پیشگیری از فساد محقق می‌شود. احمد رحمانیان در مراسم تکریم و معارفه بازرس ویژه خوزستان، با بیان اینکه مردم متضرر اصلی فساد هستند،‌ تصریح کرد: فساد در حوزه‌های مختلف تاثیرگذار است اما یک نوع فساد در شرایط امروزی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد آن هم فساد اقتصادی است که موجب ناکارآمدی اقتصادی و قرار نگرفتن اقتصاد در مسیر رشد و توسعه، نابرابری درآمد، بی‌انگیزه شدن نیروهای خلاق و توانمند و انحراف استعدادها می‌شود. قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: فساد یک نوع سرطان است و اگر در ساختاری شکل بگیرد و جلوی آن گرفته نشود کل ساختار فرو می‌ریزد؛ حاکمیت قانون و التزام به اجرای قوانین و مقررات برخی از راهکارهای جلوگیری از فساد است. 
همچنین باید در برابر متخلفان برخورد بازدارنده و عبرت‌آمیز داشته باشیم و علاوه بر این، باید به رویکردهای پیشگیری توجه شود و در این باره منتظر تصمیم مرکز نباشند. باید توجه شود برخی قوانین، زمینه‌ساز فساد هستند و باید شناسایی و اصلاح شوند. قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه باید به فساد استخدامی توجه شود تا افراد بر اساس پارتی جذب نشوند، تصریح کرد: در هر دوره مدیریتی باید از مدیران حساب‌کشی کنیم و اینگونه نباشد کسی چند سال مدیر باشد و بعد حساب‌کشی نشود. اگر مشاهده شود که در دروه مدیریتی مدیری حساب‌کشی می‌شود، دیگر رقابت و لابی‌گری برای انتصاب مسؤولیت‌ها انجام نمی‌شود. وی افزود: گاه در معاملات و قراردادهای ادارات و دستگاه‌ها سوداگری‌ها و دلالی‌هایی مشاهده می‌شود که مانع کار هستند و راهکار رفع آن، ایجاد شفافیت و حاکمیت دولت الکترونیک است تا از فساد پیشگیری شود. رحمانیان عنوان کرد: یکی از اقدامات خوب در دولت سیزدهم، حذف امضاهای طلایی بود که باید در دولت چهاردهم ادامه یابد و ایرادات آن رفع شود. قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: در مقوله پیشگیری و مقابله با فساد باید توجه شود سیاسی، جناحی، مقطعی و زودگذر نباشیم؛ نباید دچار تبعیض شویم و باید با اولویت دانه درشت‌ها، حرکت سنجیده و کارشناسی داشته باشیم و کسی را متهم نکنیم. 
ملاک، حکم مرجع قضایی است و در صورت صدور حکم فساد و اجازه انتشار علنی آن، این کار انجام شود. وی افزود: گاهی اوقات مسائلی در کشور مطرح می‌شود که سرمایه‌های اجتماعی نظام را از بین می‌بریم، بنابراین باید توجه شود هر اقدامی که موجب شود اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت یا سرمایه اجتماعی کاهش یابد و به وحدت کشور لطمه وارد شود، حرکت در مسیر دشمن است. رحمانیان با بیان اینکه ۶۰ درصد گزارش‌های این سازمان با رویکردهای پیشگیری و اصلاحی بوده است، گفت: ۲۱۳ گلوگاه فساد شناسایی شده است که اگر مسدود شوند خود به خود پیشگیری از فساد محقق می‌شود.

Page Generated in 0/0070 sec