printlogo


کد خبر: 292832تاریخ: 1403/7/17 00:00
اخبار

محدودیت دامنه نوسان یک اقدام احتیاطی است
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اعمال محدودیت دامنه نوسان یک اقدام احتیاطی چندروزه است، این موضوع در شورا هم مورد بحث قرار گرفت، در نتیجه اگر شرایط عادی شود، به وضع قبلی بازمی‌گردیم. حجت‌الله صیدی در نخستین نشست خود با مدیران عامل شرکت‌های تأمین سرمایه و مدیران شرکت‌های گروه خدمات بازار سرمایه، با بیان اینکه انتظارات از بازار سرمایه متعدد و نظرات مختلف است، اظهار داشت: مأموریت اصلی در دولت جدید باید توسعه فعالیت‌ها، همکاری بیش از پیش با بخش خصوصی و همکاری با شرکت‌های بزرگ کشور برای اجرای طرح‌های ملی و مهم کشور باشد. وی به مأموریت مهم و اصلی مدیران شرکت‌های تأمین سرمایه اشاره کرد و افزود: با موفقیت در فرآیند تشکیل سرمایه، دغدغه‌های مربوط به لزوم ایجاد ابزارهای مالی جدید، کارآمدتر شدن عملکرد صندوق‌ها و کنترل و مدیریت نرخ سود به خودی خود حل خواهد شد.
***
میزان واردات گندم کشور به صفر رسید
مجری طرح خودکفایی گندم ضمن اشاره به اجرای موفق طرح خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال زراعی گذشته، درباره تداوم تولید این محصول راهبردی در سال زراعی جدید ابراز امیدواری کرد. سهراب سهرابی در نخستین نشست ستاد زراعت کشور که با حضور مدیران تولیدات گیاهی استان‌ها و اعضای بنیاد ملی گندم‌کاران کشور برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت امنیت غذایی و خودکفایی فرمودند «مساله امنیت غذایی از اولویت‌های مهم کشور است و به مناسبت امنیت غذایی، تولید گندم بسیار حائز اهمیت است». وی ادامه داد: دهه ۹۰ و سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ مقاطعی بود که به خودکفایی رسیدیم؛ در این سال‌ها میزان اختصاص کود و استفاده از بذور اصلاح شده بیشتر بوده است.
***
جزئیات تغییر تعرفه‌های آب از ابتدای مهر برای بدمصرف‌ها
تعرفه‌های آب از ابتدای مهرماه دچار تغییر شد و بر اساس آن، آب‌بهای مشترکان پرمصرف رشدی ۱۰ تا ۵۵ درصدی داشته است اما برای بیش از نیمی از مشترکان که مطابق یا زیر الگو مصرف می‌کنند، هیچ تغییر تعرفه‌ای اعمال نشده است.
تغییرات شدید اقلیمی طی سال‌های اخیر موجب کاهش شدید منابع آبی در کشور شده است که همین امر تغییر در رفتار مصرف مشترکان بد مصرف را به ‌منظور کنترل و مدیریت مصرف بی‌رویه آنها ضروری می‌سازد. در مجموعه وزارت نیرو از ابتدای سال جاری، پیشنهاداتی مدون بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۳ برای افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف که بیش از الگو به مصرف آب اقدام می‌کنند مطرح بود و حتی متن نهایی در کارگروه‌های مربوط آماده امضای وزیر نیروی وقت در دولت سیزدهم شده بود اما وزارتخانه این مصوبه را ابلاغ نکرده بود تا اینکه در روزهای اخیر، این مصوبه مربوط به ابتدای سال جاری، به امضای وزیر نیروی جدید رسید و برای اجرا از ابتدای مهر ابلاغ شده است.
***
۲۰ درصد پول گندم‌کاران هنوز پرداخت نشده است
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هنوز ۲۰درصد پول گندم‌کاران پرداخت نشده است، گفت: امسال بنا داریم یک ردیف جداگانه برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران مشخص کنیم تا مشکلاتی که در سال‌های گذشته پیش آمده بود، رفع شود. غلامرضا نوری‌قزلجه، در نخستین نشست زراعت محصولات کشاورزی گفت: با تجربه‌ای که امسال داشتیم ۲۰ درصد پول گندم‌کاران پرداخت نشده است و مشکلاتی که در این مسیر است به‌زودی برطرف خواهد شد. وی به مسؤولان و معاونان تولیدات گیاهی توصیه کرد در تولید و توزیع و تنظیم بازار پیاز، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی دقت لازم را داشته باشند و در بحث کشت هم سعی کنند کشت آنها استمرار داشته باشد تا مشکلی رخ ندهد، چرا که با بالا رفتن قیمت یک محصول تمام زحمات دست‌اندرکاران وزارت جهاد کشاورزی زیر سؤال می‌رود. 
***
نرخ بیکاری ۲۵ استان تک‌رقمی شد
بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵سال و بیشتر در تابستان امسال نشان می‌دهد 7.5 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۴۰۲)، 0.4 درصد کاهش یافته است.
در تابستان ۱۴۰۳ به میزان 41.7 درصد جمعیت ۱۵سال و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۴۰۲) 0.1 افزایش یافته است.
***
تجارت غیرنفتی کشور از ۵۸ میلیارد دلار گذشت
بر اساس آمار گمرک ایران، از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور، تجارت خارجی کشور به استثنای نفت خام نفت کوره، نفت سفید و بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی به 58.3 میلیارد دلار رسید. گمرک ایران در گزارشی آمار و اطلاعات تجارت خارجی کشور در نیمه نخست امسال را منتشر کرده که بر اساس آن میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت‌خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۷۰ هزار و ۳۴۲ هزار تن و به ارزش ۲۵ هزار و ۷۵۸ میلیون دلار (25.7 میلیارد دلار) بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی 3.45 درصدی در وزن و 6.48 درصدی در ارزش دلاری داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت با افزایشی 2.8 درصدی در وزن و 6.5 درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به رقم ۱۸ هزار و ۲۶۹ هزار تن به ارزش ۳۲ هزار و ۵۷۳ میلیون دلار (32.5 میلیارد دلار) رسیده است.

Page Generated in 0/0071 sec