printlogo


کد خبر: 292847تاریخ: 1403/7/17 00:00
دیدگاه
حزب‌الله قدرتمند همانند قبل

مهدی گرگانی: حزب‌الله همانند قبل و بلکه قدرتمندتر از آن، پای کار محور مقاومت و مردم فلسطین و لبنان ایستاده است. 10 روز بعد از شهادت آیت‌الله سیدحسن نصرالله در عملیات تروریستی ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی، اکنون بهتر می‌توان چشم‌انداز مقاومت در لبنان را ارزیابی کرد و بر اساس نشانه‌ها و شاخص‌های سازمانی و میدانی و فارغ از شعارها درباره آن نظر داد.
هدف رژیم صهیونیستی از ترور نصرالله - که شخصیتی کاریزماتیک در محور مقاومت بود و به دلیل نفوذ سیاسی، ایدئولوژیک و مذهبی در میان مردم لبنان و در محور مقاومت به عنوان یکی از ستون‌های زیربنایی مقاومت محسوب می‌شد - تضعیف مقاومت لبنان در درجه اول و سست کردن بنیان‌های محور مقاومت در منطقه بود.
اما تحولات سیاسی، نظامی و میدانی عکس این موضوع را نشان می‌دهد.
1- حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله در نخستین واکنش به شهادت علامه سیدحسن نصرالله، اقتدار حزب‌الله را شکست‌ناپذیر خواند و در اظهاراتی تاکید کرد با وجود شهادت نصرالله و جمعی از فرماندهان ارشد مقاومت، حزب‌الله همچنان به عملیات‌های خود با قدرت ادامه خواهد داد و این ترورها هیچ تأثیر بر توانمندی مقاومت نداشته و نخواهد داشت. 
تحلیلگران معتقدند اصولا حزب‌الله یک گروه قائم به شخص با تعدادی فرمانده نیست که با ترور آنها، گروه نیز از حرکت بایستد. لبنانی‌ها از حزب‌الله با عنوان «تنظیم حزب‌الله» یاد می‌کنند؛ یعنی یک سلسله‌مراتب سازماندهی‌شده که از بخش‌های خرد تا کلان آن سال‌هاست فعالیت‌های مشخص و تعریف شده‌ای دارد.
شیخ‌ نعیم قاسم در همین راستا می‌گوید در ساختار تشکیلاتی حزب‌الله، معاونان فرمانده و گزینه‌های جایگزین حضور دارند و در صورتی که فرمانده در هر شرایطی نتواند به ماموریت خود ادامه دهد، این افراد جایگزین وی خواهند شد.
2- این برآورد از آینده حزب‌الله فقط مختص تحلیلگران نزدیک به مقاومت نیست. تحلیلگران، کارشناسان و رسانه‌های غربی و صهیونیست نیز معتقدند ترور سیدالشهدای مقاومت نه‌تنها قدرت آن را تضعیف نخواهد کرد، بلکه در آینده قدرت این گروه بیشتر نیز خواهد شد. 
سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به «نقش کلیدی» مقاومت حزب‌الله در منطقه و «توان بالای تسلیحاتی و اطلاعاتی» آن تاکید کرد «هرچند اسرائیل به حذف فیزیکی سیدحسن نصرالله به عنوان یک دستاورد نگاه می‌کند اما واقعیت آن است که ترور رهبران حزب‌الله، خللی در سازماندهی این گروه ایجاد نخواهد کرد».
سی‌ان‌ان خطاب به سران رژیم صهیونیستی می‌نویسد: «اسرائیل باید از تاریخ درس بگیرد و متوجه شود اقداماتی مانند ترور، هرگز در نابودی گروه‌های مقاومت موفق نبوده است».
اورنا میزراهی، مقام سابق شورای امنیت قومی اسرائیل نیز در این زمینه گفته این ترور و حملات علیه حزب‌الله به تهدیدات آن علیه اسرائیل پایان نمی‌دهد و «حزب‌الله همچنان یک دشمن قدرتمند برای ما محسوب می‌شود».
3- تحولات میدانی 10 روز اخیر نیز تحلیل کارشناسان و دیدگاه‌های آنها درباره قدرت و توان نظامی و سیاسی حزب‌الله را تایید می‌کند. درست از زمان حمله سهمگین رژیم صهیونیستی به ضاحیه که به شهادت سید منجر شد، حزب‌الله عملیات‌های راکتی و موشکی خود را علیه اراضی اشغالی آغاز کرد تا نشان دهد هیچ تغییری در اراده و راهبرد این حزب توانمند به وجود نیامده است. 
به موازات طرح اسرائیل برای عملیات زمینی در مرزهای لبنان، رزمندگان حزب‌الله مقاومت جانانه‌ای را در برابر ورود ارتش اشغالگر به خاک لبنان از خود نشان دادند. ناکامی در ورود به خاک لبنان باعث شد تل‌آویو لشکر ۳۶ خود متشکل از تیپ گولانی، تیپ ششم پیاده نظام و تیپ زرهی 282 خود را از غزه خارج و به نیروهای حاضر در جبهه شمال اضافه کند تا بلکه بتواند در زمین لبنان پیشروی کند. با این حال گزارش‌ها حاکی از عدم موفقیت چشمگیر رژیم صهیونیستی است.
این در حالی است که به گفته فرماندهان حزب‌الله، تیپ قدرتمند رضوان هنوز به طور کامل وارد میدان نشده است. با این وجود تلفات نظامیان اسرائیل در همین چند روز عملیات محدود زمینی در لبنان بسیار سنگین بوده است. سخنگوی ارتش اشغالگر دوشنبه اعتراف کرد که از زمان شروع عملیات زمینی در لبنان 10 نظامی اسرائیلی کشته و ۹۰ نفر مجروح شده‌اند.
4- اما اوج نمایش قدرت نظامی حزب‌الله بامداد دیروز رخ داد؛ جایی که رزمندگان مقاومت به‌طور همزمان شهرهای حیفا، طبریا، مناطق جلیل اعلی، جلیل سفلی و شمار دیگری از مناطق مرزی فلسطین اشغالی را با موشک‌های فادی 1 هدف قرار دادند. حمله کم‌سابقه به حیفا منجر به مجروح شدن دست‌کم 10 صهیونیست شد و به دلیل نگرانی از تکرار آن، مدارس شهر حیفا را در روز دوشنبه به طور کامل به تعطیلی کشاند.  
سی‌ان‌ان درباره این حمله نوشت: این نخستین حمله جدی و خسارت‌بار حزب‌الله به شهر حیفا طی درگیری نظامی یک سال اخیر میان ۲ طرف است. 
تحولات میدانی هیچ نشانی از شکاف در قدرت حزب‌الله ندارد و این تازه‌ترین غافلگیری حزب‌الله لبنان برای سران رژیم صهیونیستی و مزدوران حامی صهیونیست‌هاست که بعد از ترور و شهادت آیت‌الله نصرالله در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی حرف از پایان حزب‌الله می‌زدند.

Page Generated in 0/0077 sec