printlogo


کد خبر: 292853تاریخ: 1403/7/18 00:00
دور دنیا

بی‌بی‌سی فارسی: اسرائیلی‌ها آینده‌ای ندارند و می‌روند
بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی در گزارشی اختصاصی از تل‌آویو، پایتخت اقتصادی رژیم صهیونیستی، از موج ناامیدی و مهاجرت اسرائیلی‌ها بر اثر وضعیت نابسامان ناشی از تداوم جنگ خبر داد. کسری ناجی که به طور زنده از یافای اشغالی گزارش می‌داد، به بیان مشاهدات خود پرداخت و گفت: «خیلی‌ها احساس می‌کنند اینجا آینده‌ای برای‌شان نیست و این جنگ‌ها پشت هم ادامه دارد. خیلی‌ها از طبقه متوسط، از متخصصان دارند اینجا را ترک می‌کنند، به خاطر اینکه آینده‌ای نمی‌بینند، سرمایه‌گذاری نیست، وضع اقتصادی خراب است، کسب‌وکارها و تجارت خوابیده یا دچار رکود است. خیلی‌ها دارند ورشکست می‌شوند. خیلی از کسانی که دارند می‌روند صحبت‌شان این است که اینجا برای بچه‌های ما آینده‌ای وجود ندارد و بچه‌ها را باید جای دیگری بزرگ کنیم. این شرایطی است که امروز وجود دارد. کمتر کسی اینجا آینده‌ای دارد و هر روز هم جنگ دارد عمیق‌تر و گسترده می‌شود. اول جنگ با غزه بود، بعد نیابتی‌ها و حوثی‌ها، حالا حزب‌الله، همچنین صحبت از گسترش جنگ با ایران است».
***
اظهارات رئیس سیا درباره ایران در آستانه بمب هسته‌ای اما بدون شواهدی از بمب
ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرد شواهدی از تصمیم ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد. او که در کنفرانس امنیتی «سایفر بریف» در ایالت جورجیا صحبت می‌کرد، اگرچه بار دیگر با ادعاهای اثبات‌نشده مدعی شد جمهوری اسلامی ایران با انباشت اورانیوم ذخیره‌شده برنامه هسته‌ای خودش را پیش برده اما در عین حال تاکید کرد شواهدی مبنی بر تصمیم تهران برای ساخت سلاح هسته‌ای کشف نشده است. طبق ادعای رئیس سیا، ایران می‌تواند به سرعت مواد هسته‌ای لازم برای ساخت یک سلاح اتمی را در صورت تصمیم به انجام این کار به دست آورد. برنز گفت: «نزدیک به یک هفته یا کمی بیشتر طول می‌کشد که تهران یک بمب با مواد هسته‌ای در حد تسلیحاتی تولید کند». او سپس به جنگ‌های رژیم صهیونیستی در منطقه پرداخت و سیاستمدارانه، تل‌آویو را به ترک جنگ در مقابل حزب‌الله و حماس با هدف دستاورد‌سازی دیپلماتیک دعوت کرد و گفت: «وظیفه دشوار [اسرائیل] در حال حاضر این است که این دستاوردهای میدانی را با دیپلماسی هوشمندانه به منظور متوقف کردن درگیری‌های میان اسرائیل و حزب‌الله و اسرائیل و حماس در نوار غزه به کار گیرد».
***
هشدار مقاومت عراق به سعودی
دبیرکل گردان‌های سیدالشهدای عراق با تاکید بر ادامه عملیات مقاومت اسلامی عراق در حمایت از غزه و لبنان تاکید کرد عربستان و امارات شریک خون‌های بیگناهانی هستند که در غزه و لبنان بر زمین ریخته می‌شود. ابوآلا الولایی ضمن تبریک به محور مقاومت و به طور خاص به مقاومت اسلامی عراق به خاطر عملیات‌ها  پشتیبانی خود از جبهه نخست پشتیبان در لبنان و غزه گفت: «حجم و مقدار بمب‌هایی که رژیم غاصب بر سر مردم غزه و ضاحیه (جنوب بیروت) ریخته است، از نظر تاثیرگذاری معادل بمب هسته‌ای است که آمریکای شرور بر ناکازاکی ژاپن انداخت؛ بمب‌هایی که به پشتوانه پول‌های امارات و عربستان تامین شده است و پوشش مالی برای رژیم صهیونیستی فراهم کرده‌اند تا به ارتکاب جنایات وحشیانه و جنون‌آمیز خود ادامه دهد. این اقدام، حکام این رژیم‌های مزدور را در دایره مسؤولیت مستقیم خون‌های بیگناهانی که بر زمین ریخته می‌شود، قرار داده و هرگز آنها را از مجازات در امان نخواهد گذاشت».
***
بحران چند دستگی اسرائیلی‌ها خطرناک‌تر از جنگ چند جبهه‌ای
پرمخاطب‌ترین روزنامه عبری اعتراف کرد رژیم صهیونیستی دچار چند دستگی شدیدی شده که خطراتی به مراتب بیشتر از خطر جنگ چند جبهه‌ای برای آینده آن دارد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دیروز در یادداشتی نسبت به گسست اجتماعی در جامعه اساسا شکننده صهیونیست‌ها هشدار داد و نوشت: «اکتبر 2024 نخستین سالگرد (عملیات توفان الاقصی) را پشت سر می‌گذاریم، در حالی که اسرائیل عملیاتی را در چند جبهه همزمان در حال انجام دارد و جنگ در غزه و لبنان به شکل بالفعل در جریان بوده و حملات هماهنگ‌شده‌ای هم از سوی ایران، کشوری که در آستانه هسته‌ای قرار دارد، عراق و سوریه علیه اسرائیل در حال انجام است. با این حال باید گفت آنچه بیش از این موارد اسرائیل را تهدید می‌کند و برای اکثریت آحاد جامعه اسرائیل هم واضح و شفاف است، خطر چنددستگی و قطب‌بندی در داخل آن است؛ شرایطی که به نفرت متقابل تبدیل شده است». در ادامه این یادداشت آمده است:« براساس تحقیقی که نمرود نیر، دانشمند علم روانشناسی و تیم دانشگاهی همراهش در جامعه آمواری روی حدود 3 هزار نفر انجام داد، از آنها پرسید مهم‌ترین تهدید اسرائیل چه می‌تواند باشد - آیا این تهدید داخلی است یا خارجی - که 62 درصد اسرائیلی‌ها یعنی حدود دوسوم آنها تاکید کردند خطر داخلی بزرگ‌ترین تهدید برای اسرائیل محسوب می‌شود. بعد از گذشت یک سال از جنگ امروز اسرائیلی‌ها خوب می‌دانند تا به حال به این سطح از چنددستگی نرسیده بودند به نحوی که در اکتبر 2023 (بعد از عملیات 7 اکتبر) 77 درصد جامعه اسرائیل اعلام کرده بودند جنگ جامعه را متحدتر کرده است اما در اکتبر 2024 یعنی یک سال بعد از آن فقط 40 درصد در پاسخ به این پرسش گفتند جنگ اسرائیل را متحدتر کرده است و این به معنای فروپاشی کامل است. همچنین طی یک سال نسبت افرادی که اعلام کردند چنددستگی جامعه اسرائیل در نتیجه جنگ عمیق‌تر شده است از 12 درصد در سال گذشته به 40 درصد در اکتبر 2024 رسید». تحلیلگر روزنامه یدیعوت آحارانوت، یکی از دلایل این قطب‌بندی‌ها را به شکل جامعه اسرائیلی مرتبط می‌داند که دچار دوقطبی‌‌های حزبی و نژادی است. به طور مثال دوقطبی یهودی‌- عربی یا دوقطبی دینی‌- سکولاریستی از نمادهای آن محسوب می‌شود.
 

Page Generated in 0/0067 sec