printlogo


کد خبر: 292858تاریخ: 1403/7/18 00:00
با اعلام رسمی AFC، دیدار تیم‌های‌ ملی فوتبال ایران و قطر در کشور ثالث برگزار می‌شود
سیاسی‌کاری یا احتیاط؟

در خبری شوکه‌کننده و عجیب، روز گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال نامه‌ای رسمی اعلام کرد دیدار ایران و قطر باید در کشور ثالث برگزار شود.
AFC عدم مهیا بودن پروازهای بین‌المللی به ایران بابت اتفاقات اخیر منطقه را بهانه این تصمیم عنوان کرد و خواهان معرفی هر چه سریع‌تر محل پیشنهادی جدید ایران شد. این دیدار قرار بود ۲۴ مهر در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد برگزار شود. 
* واکنش فدراسیون فوتبال به این تصمیم
فدراسیون فوتبال ایران با ارسال نامه رسمی به AFC ضمن اعتراض به تصمیم اتخاذ شده برای برگزاری دیدار برابر قطر در کشور ثالث، ۳ پیشنهاد خود در این زمینه را مطرح کرد. فدراسیون فوتبال ایران پس از دریافت نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر برگزاری دیدار تیم‌های ملی ایران و قطر در هفته چهارم از مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در کشور ثالث، نسبت به آن واکنش نشان داد. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال جلسه‌ای اضطراری با ارکان حقوقی و بین‌الملل فدراسیون فوتبال برگزار کرد که خروجی آن ارسال نامه به AFC در کوتاه‌ترین زمان ممکن بود. در نامه ارسالی فدراسیون فوتبال به AFC نکاتی ذکر شده است که نشان از دخالت سایر کشورها در این امر دارد. در نامه ارسالی فدراسیون فوتبال ایران ضمن اشاره به شرایط کاملا ایمن کشور و رفت و آمد هواپیماهای داخلی و خارجی بر فراز آسمان ایران، تصمیم AFC دور از منطق عنوان شده و ابراز امیدواری شده دخالت سایر کشورها در این تصمیم غیرمنتظره دخیل نباشد. با این اوصاف با توجه به ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای معرفی کشور ثالث از سوی ایران به کنفدراسیون فوتبال آسیا، ۳ پیشنهاد ارائه شد. نخستین پیشنهاد مربوط به جابه‌جایی میزبان و میهمان برای دیدار میان تیم‌های ملی ایران و قطر در بازی رفت با برگشت است. در واقع فدراسیون خواستار میزبانی قطر در بازی رفت شده است تا در بازی برگشت بتواند بار دیگر میزبانی خود از این تیم را در ایران انجام دهد که روی این موضوع اصرار شده است. فدراسیون فوتبال ایران در نظر دارد در صورت عدم پذیرش این پیشنهاد از سوی AFC، اقدام به معرفی شهر تاشکند ازبکستان برای میزبانی از قطر کند. این فدراسیون در نامه ارسالی به کنفدراسیون فوتبال آسیا، گزینه سوم خود را به دوبی امارات اختصاص داده است. حال باید دید AFC در جلسه روز چهارشنبه خود چه تصمیمی در این باره اتخاذ خواهد کرد.
* قلعه‌نویی: ایران امن است
سرمربی تیم‌ ملی فوتبال ایران گفت: کارها را کامل برنامه‌ریزی کرده‌ایم. همه چیز منوط به من نیست. مدیر باید برنامه‌ریزی کند و روی آن نظارت داشته باشد. امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم‌ ملی فوتبال ایران قبل از اعزام کاروان این تیم برای بازی با ازبکستان در مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ گفت: شرایط خیلی خوبی داریم اما یکی دو مشکل داریم. بعضی بازیکنان ما مستقیم از امارات به ازبکستان رفتند و از امروز با تمام نفرات تمرین خواهیم کرد. ما می‌دانیم بازی سختی داریم و می‌دانیم باید دوندگی بالا و تمرکز کافی داشته باشیم. در بازی با ازبکستان برخلاف دیدار با امارات از موقعیت‌های خودمان باید به نحو احسن استفاده کنیم. او درباره تأثیر بازی‌های لیگ ادامه داد: شرایط لیگ برتر خاص است و یکی از مشکلات هم موضوع زمین است که روی کیفیت لیگ تأثیر گذاشته است. استقلال، پرسپولیس، سپاهان و ذوب‌آهن نتوانستند در چند هفته اخیر میزبان‌های خوبی باشند. لیگ کیفیت لازم را نسبت به گذشته نداشته است. با این حال بازیکنان جوانی را دیدیم که نظر ما را جلب کردند. باید بازیکن جدید می‌آمد که آنها را هم فرا خواندیم. سرمربی تیم‌ ملی ایران درباره جوان‌گرایی مد نظر خود ادامه داد: آنها باید در اردوهای اینچنینی بیایند تا با محیط تیم‌ ملی آشنا شوند. اگر صعود کنیم یک سال وقت داریم که از خردادماه ۱۴۰۴ است. در بازی‌های تدارکاتی که پس از آن انجام می‌دهیم باید بیشتر از جوان‌ها استفاده کنیم تا به آنها بیشتر فضا بدهیم. او درباره شرایط تیم‌ ملی ایران یادآور شد: با وجود اینکه چند بازیکن خود را در اختیار نداریم اما خوشبختانه دیروز جلسه خوبی با بازیکنان داشتیم و انگیزه خوبی داشتند. قلعه‌نویی درباره انتقادات مطرح شده از وی مبنی بر عدم حضور سرمربی تیم‌ ملی در بازی‌های مهم فصل نظیر داربی گفت: من معمولا بازی‌ها را از تلویزیون می‌بینم و در ادامه در شبکه ورزش که ساعت ۶:۴۵ صبح بازی‌ها را مجدد پخش می‌کند می‌بینم. در طول بازی‌های همزمان هم کانال‌های تلویزیونی را تغییر می‌دهیم و بیشتر می‌توانیم رصد کنیم. با این حال از این به بعد حتما بازی‌ها را هم از نزدیک می‌بینم. او درباره کسب رنکینگ ۱۹ فیفا گفت: به دست آوردن رنکینگ اینچنین کار سختی است. یک مثال کوچک بزنم که وقتی ژاپن یا کره‌جنوبی فیفادی دارند لژیونرهای‌شان با پرواز مستقیم به آنجا می‌روند اما وقتی ما می‌خواهیم بازیکن‌ها را جمع کنیم شاید بیشتر از ۳۰ ساعت زمان ببرد. یکی از شرایط سخت ما همین است. ما الان مجبور شدیم یکی از مربیان خود را زودتر به ازبکستان ببریم تا با 5-4 بازیکن که می‌آیند تمرین کند. با وجود تمام این مشکلات خوشحالیم که توانستیم نتایج قابل قبولی بگیریم. قلعه‌نویی درباره تغییر مکان میزبانی با قطر گفت: اجازه دهید بازی با ازبکستان را پشت سر بگذاریم اما باید بگویم همه جای دنیا، ایران و ایرانی را به میهمان‌نوازی می‌شناسند. حتی کریس رونالدو هم که به ایران آمد پیامی درباره میهمان‌نوازی ایرانی‌ها داد. ما کشور امنی هستیم و مردم بامعرفتی داریم. جزو قشنگ‌ترین کشورهای دنیا از هر نظر همچون قدمت، فرهنگ و آب و هوا هستیم. شما کجای دنیا می‌توانید در جایی مثل کیش شنا کنید و پس از یک ساعت و نیم به تهران بیایید و در ایستگاه 7 توچال تهران اسکی کنید. مردم ایران جزو بهترین‌ها هستند.
***
تکلیف مسابقات باشگاهی آسیا چه می‌شود؟
بعد از لغو مسابقه ایران و قطر در مشهد، موضوع برگزاری دیدارهای نمایندگان باشگاهی کشورمان در آسیا نیز با ابهام مواجه شده است. هر چند نامه AFC تنها مختص دیدار تیم‌ ملی بود اما با توجه به در پیش بودن مسابقات باشگاهی‌ آسیایی، ابهام درباره میزبانی نمایندگان کشورمان افزایش یافته است. استقلال اول آبان در چارچوب لیگ نخبگان آسیا باید در تهران به مصاف النصر برود و تراکتور هم 2 آبان با تیم روشن تاجیکستان در تبریز رودررو می‌شود. اکنون این پرسش مطرح است: تکلیف این مسابقات چه خواهد شد. باید منتظر کنفدراسیون فوتبال آسیا در این باره باشیم. رسانه‌های سعودی از چند روز قبل با اطمینان خاطر از عدم انجام این بازی در خاک کشورمان خبر دادند و مدعی شدند بازی النصر و استقلال در کشور ثالث انجام می‌شود. بهتر است فدراسیون فوتبال ایران و همچنین مسؤولان رده بالای کشورمان همین ادعا را درباره خاک سعودی مطرح کنند تا بدانند در چنین وضعیتی ما هم به بهانه امن نبودن سعودی حاضر به انجام بازی‌های‌مان در آنجا نیستیم. البته فعلا در این باره کنفدراسیون فوتبال آسیا خبر رسمی و قطعی بیرون نداده است اما سابقه نشان داده رسانه‌های سعودی همیشه اتفاقات پیش رو را در قالب خبر منتشر می‌کنند و بعدا عینا همان به دفتر AFC برای اجرا دیکته می‌شود!

Page Generated in 0/0072 sec