printlogo


کد خبر: 292937تاریخ: 1403/7/21 00:00
پنجاه‌ونهمین سالگرد تاسیس تماشاخانه سنگلج با حضور استاد علی نصریان برگزار شد
تماشاخانه‌ای به وسعت تاریخ تئاتر ایران

گروه فرهنگ و هنر: پنجاه‌ونهمین سالگرد تاسیس تماشاخانه سنگلج همراه با مراسم بزرگداشت اسماعیل خلج، نویسنده و کارگردان پیشکسوت در این تماشاخانه برگزار شد.
استاد علی نصیریان بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی، پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج، توحید معصومی مشاورعالی اداره‌کل هنرهای نمایشی، ایرج راد، هادی مرزبان، داوود فتحعلی‌بیگی، جواد انصافی، اکبر رحمتی، اصغر همت، کاظم هژیرآزاد، نادر فلاح، داوود داداشی،  حسین جمالی و رحمت امینی از هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.
علی نصیریان در ابتدای این نشست گفت: «تئاتر یک اتفاق تکثیرناپذیر است. شما عکس یا فیلم را تکثیر می‌کنید اما تئاتر در لحظه اتفاق می‌افتد.» این هنرمند بیان کرد: «من همیشه سعی کرده‌ام موضع‌گیری خودخواهانه و سیاسی خاصی نداشته باشم و خاطرات و اتفاقات را بدون جانبداری مطرح کنم».
او ادامه داد: «سنگلج مهم‌‎ترین سالن نمایشی ما و بهتر از تئاترشهر است. این سالن خیلی خوب ساخته شده است. ما این زمین کناری را برای اضافه کردن بک‌استیج و کارگاه دکورسازی در نظر داشتیم». نصیریان افزود: «تئاتر یک ملت بر اساس آثار دراماتیک آن یعنی نمایشنامه‌هایش معرفی می‌شود. ما در زمینه بازیگری و کارگردانی کارهایی انجام داده بودیم اما درباره نمایشنامه‌نویسی اتفاق نیفتاده بود و بعدها کم‌کم به آن پرداخته شد». وی ادامه داد: «نمایش ایرانی باید تقویت شود. دهه ۳۰ هیچ درسی برای نمایشنامه‌نویسی نبود اما اکنون نمایشنامه‌نویسی ما بهتر شده است. نمایشنامه‌نویسی هنر بسیار جذاب و خوبی است. نمایشنامه‌نویسی ایرانی که دهه ۴۰ شکل گرفت، روی فیلمنامه‌نویسی هم تاثیر گذاشت».
هنرمند پیشکسوت بیان کرد: «دراما یک عمل و اتفاق است. تمام آثار دراماتیک دنیا روی نقاط ضعف و فراز و فرودهای انسانی انگشت گذاشته‌اند و هیچ‌ نمایشنامه‌ای روی نکته مثبت انگشت نگذاشته است؛ همانطور که ارسطو این هنر را تزکیه انسان می‌داند اما متاسفانه ما کاری را که نقد کرده و گرفتاری‌ای را بیان می‌کند، سیاهنمایی می‌نامیم. به همین دلیل مهم‌ترین چیزی که مدیران فرهنگی و هنرمندان باید داشته باشند، اطلاعات کافی از حرفه‌ای است که در آن مشغولند».
وی ادامه داد: «تئاتر را نمی‌توان دیکته کرد؛ یک جوشش خلاقه انسانی و درونی است و باید دید آن نویسنده چه در مغز داشته که این اجرا بر اساس آن شکل گرفته است. افرادی چون محمد رحمانیان و محمد چرمشیر در این نسل آدم‌های اهلی هستند. از این افراد برای پیشبرد نمایش ایرانی بهره ببرید. هر نسلی استعدادهای خود را داراد و این آدم‌های جدید خیلی درجه یک هستند».
نصیریان در پایان سخنانش گفت: «در دام و چارچوب نمایشنامه‌های سنتی نمانید. از آنها استفاده کنید و محتوای تازه بر اساس نیاز جامعه پرداخت کنید. شما پیشرو و معلم جامعه هستید. بخش عمده هنر زیبایی است و این ملت باید زیبایی ببیند. این هنر است که دریچه تنفس تازه برای ملت ایجاد می‌کند».
حمید نیلی، مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در این نشست گفت: «بارقه امیدی از صحبت‌های شهردار در شورای شهر مطرح شده است که زمین کناری به تماشاخانه اضافه شود و این به رایزنی آقای وزیر بستگی دارد». وی ادامه داد: «تلاش کرده‌ایم این جلسه با حضور وزیر و استادان پیشکسوت هنر درباره بررسی وضعیت تئاتر ایرانی و تماشاخانه سنگلج برگزار شود. سعی می‌کنیم تا ساختمان اداره تئاتر سابق فضایی برای موزه تئاتر و کارگاهی برای نمایش ایرانی باشد».
پریسا مقتدی هم گفت: «تلاش استاد نصیریان و دیگر بزرگان این بوده است که طرح توسعه سنگلج به اجرا برسد و امیدواریم سال بعد ۶۰ سالگی با این اتفاق همراه باشد».
این هنرمند بیان کرد: «این خواسته خانواده تئاتر است و شهرداری باید از هنرمندان حمایت و با آنها همراهی کند، چرا که یکی از وظایف شهرداری حمایت از فرهنگ و هنر است و بنا به ضرورت‌های پیش رو نیاز به گسترش دارد».
مقتدی در پایان از مدیرکل هنرهای نمایشی تقاضا کرد در ادامه روند برگزاری مکتب‌خانه سنگلج به منظور رشد و گسترش نمایش ایرانی همراه آنها باشد.
در پایان استاد علی نصیریان و مدیرکل هنرهای نمایشی نشان تماشاخانه سنگلج را به پاس سال‌ها تلاش اسماعیل خلج، بازیگر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان در زمینه نمایش ایرانی به او تقدیم کردند.

Page Generated in 0/0066 sec